Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:42

Babootje schreef:
Cer schreef:
Maar HOE had Nederland dan aan die testen moeten komen, die toen bijvoorbeeld in Korea en China waren. Hoe dan??
Want ik vind dit precies zo'n journalistieke vraag als waar ik me nu al een poos aan stoor:
"er zijn niet genoeg testen" - "maar er MOET meer getest worden".. "maar er is niet genoeg grondstof" - "ja maar er MOET meer getest worden".. hoe dan, met gebakken lucht als teststof?
Of ben ik de enige die geen Harry Potter tas heeft waar magischerwijs alles uitkomt wat je nodig hebt... want die wil ik wel dan :j

Door eerder druk te zetten op het bedrijf Roche om hun recept voor buffervloeistof vrij te geven?
Misschien door hulp te vragen bij de buren (Duitsland) die ook helpen met de IC capaciteit?
Het is toch raar dat Duitsland er wel in is geslaagd om zich goed voor te bereiden op deze Pandemie, en daarmee half januari blijkbaar is begonnen, terwijl het Nederlandse RIVM nog in een ontkenningsfase zat?

Het is helaas nu allemaal achterafpraat en het is alleen maar goed dat de kamer straks goed controleert hoe het Kabinet tot zijn strategie is gekomen en of dat de juiste koers is geweest.

Geloof me, een kabinet doet het zelden/nooit goed in de ogen van de oppositie. Ook in deze vrij unieke situatie weet de oppositie het weer beter op basis van???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:43

Marcella schreef:
Heb ineens lekkere trek in pruimen flappen,

#hatsee #daargingmnkoffie #bijnaweekend :')

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:46

Babootje schreef:
Laurie schreef:
Babootje, lees jij ook wel eens iets anders dan de Telegraaf?

Jazeker. :D
Moet zeggen dat ik de berichtgeving in de Telegraaf in vergelijking met de andere dagbladen best accuraat vind.

Ok dat kun jij vinden, waarschijnlijk omdat de telegraaf en jij redelijk op een lijn zitten. Wil niet zeggen dat de Telegraaf accuraat en correct in de berichtgeving is, maar het past prima bij jouw gevoel hoe het allemaal had en zal moeten gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:47

:o Hoe flap je een pruim

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:48

O maar kan met appels/peren of elk anders wat je lekker vind. :') :D

Heb ook nog aardbeien, bramen, frambozen en rode aalbessen in de vriezer (o en ook pruimen ingevroren). Enige wat echt vers is zijn de appels en peren in de koelkast. :+

Witte aalbessen hebben de vriezer helaas niet gehaald. :')

Fruitwaterijs is ook kinderlijk makkelijk te maken.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 03-04-20 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:48

Shadow0 schreef:
Janneke2: ik heb de uitspraken van het RIVM ook gezien en destijds opgezocht, en ze hebben die uitspraken echt gedaan, publiek, dat er niets aan de hand was, niks zou gebeuren, dat het allemaal mee zou vallen, en dat we niks hoefden te doen.

Die bleken achteraf hoe dan ook onjuist, maar waren het eigenlijk ook als je ze legt naast de op dat moment bekende informatie. (Ik bedoel, dat het RIVM het niet wist toen China het zelf probeerde te verbergen, dat ga ik ze echt niet verwijten.)
Maar waar wij als willekeurige burgers niet allemaal heel actief bekend hoeven te zijn met de stand van besmettelijke virussen in China, dat is toch echt wel de taak van het RIVM. Dus of ze wisten het niet op tijd en dat betekent een ontzettende onachtzaamheid naar een toen al (bekende!) bron van risicovolle infecties, of ze wisten het wel en hebben dat niet bekend gemaakt.

En de feiten hebben na de uitbraak namelijk echt nooit gewezen op iets dat *niet* makkelijk van mens tot mens overdraagbaar is.

Mijn broers bedrijf werkt veel samen met Chinezen en die wisten destijds al lang dingen te vertellen die het RIVM niet wist of niet wilde weten of horen. Laks noemen wij dat. Het is een lakse organisatie. Het zou een gedreven organisatie moeten zijn. Bij de demonstratie van de boeren op het Malieveld,werd de directeur van het RIVM door iemand van de regering gebeld, tijdens een gesprek met de boeren over de stikstofproblemen, hij kreeg ter plekken instructies over wat hij wel of niet kon zeggen.. Tijdens het gesprek dus, het staat ook op camera.(En nee Janneke 2 ik ga het niet terug zoeken wat anderen hier wel voor je doen. Want ik heb er helaas geen tijd voor en als je het niet geloofd dan geloof je het maar niet'.) Puppets on a string dat zijn het. Deze man was gewoon zielig had geen idee wat hij ermee aan moest. Sorry ik ga er in principe niet vanuit dat de info klopt die het RIVM geeft . Kijk zelf graag verder dan dat mijn neus lang is en er is nu zo snel communicatie mogelijk met waar dan ook maar ter wereld dat je je eigen licht gemakkelijk op kunt steken. Ik ben ervan overtuigd dat het RIVM zich nog helemaal niet verdiept had in het hele corona anders hadden zij ook al veel meer kunnen weten. Of een andere mogelijkheid is dat ze het al wisten maar om een of andere reden zich van de domme hielden. Daar zullen wel wel nooit achter komen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:50

Babootje schreef:
Cer schreef:
Maar HOE had Nederland dan aan die testen moeten komen, die toen bijvoorbeeld in Korea en China waren. Hoe dan??
Want ik vind dit precies zo'n journalistieke vraag als waar ik me nu al een poos aan stoor:
"er zijn niet genoeg testen" - "maar er MOET meer getest worden".. "maar er is niet genoeg grondstof" - "ja maar er MOET meer getest worden".. hoe dan, met gebakken lucht als teststof?
Of ben ik de enige die geen Harry Potter tas heeft waar magischerwijs alles uitkomt wat je nodig hebt... want die wil ik wel dan :j

Door eerder druk te zetten op het bedrijf Roche om hun recept voor buffervloeistof vrij te geven?
Misschien door hulp te vragen bij de buren (Duitsland) die ook helpen met de IC capaciteit?
Het is toch raar dat Duitsland er wel in is geslaagd om zich goed voor te bereiden op deze Pandemie, en daarmee half januari blijkbaar is begonnen, terwijl het Nederlandse RIVM nog in een ontkenningsfase zat?

Het is helaas nu allemaal achterafpraat en het is alleen maar goed dat de kamer straks goed controleert hoe het Kabinet tot zijn strategie is gekomen en of dat de juiste koers is geweest.

Geloof me, een kabinet doet het zelden/nooit goed in de ogen van de oppositie. Ook in deze vrij unieke situatie weet de oppositie het weer beter op basis van???[/quote]
Schijnt niet zo moeilijk te zijn om aan die testen te komen en om ze te gebruiken. Een dierenarts was het hele RIVM helemaal zat en heeft op FB een bericht gedeeld dat hij de testen wel heeft en dat ze ook te koop zijn en hij zo bij kan bestellen.

Laurie

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:51

Dat bericht is hier al besproken Rizette, daarbij is ook uitgelegd waarom het niet zo eenvoudig is als die arts heeft gesteld.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:51

Dat bericht van die dierenarts is alweer achterhaald volgens mij? Maar als je zulke berichtgeving als feiten neemt, begrijp ik jouw mening wel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:52

Lezen jullie wek eens berichten terug
Dit heeft hier al gestaan.
Met de opmerking dat dit dus nepnieuws is

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:53

Shadow0 schreef:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc29429c/

Citaat:
Sterfte in Nederland mogelijk twee keer zo hoog als tot nog toe gemeld

Het aantal doden door het coronavirus ligt mogelijk twee keer zo hoog als het RIVM dagelijks bekend maakt. Aangezien het RIVM niet iedereen meer test, is het sterftecijfer in Nederland hoger dan de dagelijkse rapportage van het instituut. Uit een eerste schatting van het RIVM op basis van cijfers van het CBS blijkt dat de sterfte in de vierde week van maart aanzienlijk hoger ligt dan normaal gesproken in deze tijd van het jaar. Er stierven in deze week 3.892 mensen, 870 tot 1.181 meer dan verwacht. Een aanzienlijk deel is vermoedelijk gestorven door het coronavirus. Dat betekent dat de sterfte door corona ruwweg twee keer zo hoog is dan we tot nog toe weten. Het CBS geeft aan dat deze stijging niet te verklaren is door weersomstandigheden of een griepgolf.

En weer zo'n artikel met de keywords: mogelijk, schatting,dan verwacht, vermoedelijk. Niet gelezen dus, zo bescherm ik mijn geestelijke gezondheid tegen de overkill correcte en minder correcte verhalen en tegen complete onzin van complotdenkers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:54

Als de berichten "u bent mogelijk winnaar van de Postcodeloterij" nou ook zo interpreteerbaar waren, ging ik écht iets ondernemen denk :j

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:55

Huertecilla schreef:
Nogmaals; bij Covid-19 is het resultaat van positief testen een individuele isolering = afname van infectie.
Ik begrijp de weerstand er tegen niet.

Ik begrijp die weerstand ook niet. De landen waar de situatie enigszins onder controle is (en je ziet ook daadwerkelijk een compleet andere curve) testen veel meer dan de landen waar de gevallen nog steeds met grote snelheid toenemen.

Er zijn vele voordelen van testen, ten eerste weet je zo dat je besmet bent, ook zonder symptomen, en dat je dus nog voorzichtiger moet zijn en bij familieleden uit de buurt moet blijven. Daarnaast kan je dit vervolgens laten weten aan de mensen met wie je contact hebt gehad, die zich ook kunnen laten testen en zichzelf kunnen isoleren nog voordat ze symptomen krijgen.

Als je kijkt naar het aantal besmettingen per leeftijdsgroep zie je dat veel meer jonge mensen besmet zijn in landen waar iedereen die een test wil, ook getest wordt. In landen waar alleen ouderen en kritiek zieke mensen getest worden zie je natuurlijk het tegenovergestelde.

Dat betekent dat er ook in Nederland een hele lading jonge mensen rondlopen die het virus hebben maar zich daar niet bewust van zijn.

Ten tweede kan je mensen sneller en eerder helpen als je weet dat ze geïnfecteerd zijn en ze zullen zelf ook eerder aan de bel trekken als de symptomen erger dreigen te worden. Mensen hebben blijkbaar (kan de paper niet meer vinden) een hogere overlevingskans als de behandeling vroeg gestart wordt.

En ja ik begrijp ook wel dat we niet genoeg reagentia hebben op het moment om dit daadwerkelijk te doen, maar Nederland heeft ruim de tijd gehad om het op orde te krijgen. In plaats daarvan kozen ze ervoor deze pandemie twee maanden lang te negeren. Ja ik vind dat nalatigheid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:59

Vind ook wel een beetje logisch nadenken een dierenarts is geen mensen arts en zijn 2 totaal verschillende beroepen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:03

Hier Zuid Korea en Italie en dan zie je wat ik bedoel.
Een groot deel van leeftijdsklasse 20-29 wordt nu gemist, heeft mogelijk nauwelijks symptomen en gaat dus niet naar de huisarts (correctie, neemt geen contact op met huisarts). Als ze dat wel doen, krijgen ze toch geen test trouwens, weet ik van vrienden die ziek zijn. Ook niet als je goed ziek bent.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 03-04-20 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:03

Marcella schreef:
O maar kan met appels/peren of elk anders wat je lekker vind. :') :D

Heb ook nog aardbeien, bramen, frambozen en rode aalbessen in de vriezer (o en ook pruimen ingevroren). Enige wat echt vers is zijn de appels en peren in de koelkast. :+

Witte aalbessen hebben de vriezer helaas niet gehaald. :')

Fruitwaterijs is ook kinderlijk makkelijk te maken.

Ja dank je wel hoor, nu heb ik er helemaal trek in :Y)
Hmmmmm duikt vriezer in of ik nog bladerdeeg heb (ga er niet voor naar de winkel)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:04

Echwel schreef:

Ik heb echt beeld bij pruimenflappen... En het heeft niets met pruimen van de boom te maken :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:07

Janine1990 schreef:
Echwel schreef:

Ik heb echt beeld bij pruimenflappen... En het heeft niets met pruimen van de boom te maken :+

_O- _O- _O- _O- _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:08

Cer schreef:
Marcella schreef:
Heb ineens lekkere trek in pruimen flappen,

#hatsee #daargingmnkoffie #bijnaweekend :')

ja dus dat :')

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:11

Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 6.286 (+502)
Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 1.487 (+148)
Het totaal aantal positief geteste patiënten: 15.723 (+1.026)
Bron: RIVM

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:14

LienC schreef:
Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 6.286 (+502)

Klopt het als ik de cijfers goed interpreteer dat er een duidelijke dalende lijn is in Noord-Brabant qua ziekenhuisopnames. Dat zou wel heel fijn zijn

bron: https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... april-2020

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:15

CharleyT schreef:
Geloof me, een kabinet doet het zelden/nooit goed in de ogen van de oppositie.

Het is ook mogelijk dat sommige mensen in de politiek zich helemaal niet willen richten op het zijn van oppositie, maar op het toewerken naar goed beleid. Niet iedereen ziet het als een spel dat uitsluitend gaat om punten scoren.

Citaat:
Ook in deze vrij unieke situatie weet de oppositie het weer beter op basis van???

Bijvoorbeeld de kennis en ervaringen vanuit het buitenland waarin ze eerder met Corona te maken kregen, en verder op basis van informatie die ze via hun achterban krijgen (zoals mensen die nu daadwerkelijk in de zorg werken.)
Als het RIVM het ene zegt, maar diverse artsen en verpleegkundigen geven aan dat zij iets heel anders meemaken in de praktijk, dan kan dat nuttige informatie zijn. (En hoe meer het RIVM de indruk geeft dat ze daar niet geinteresseerd in zijn, oa door niet te testen en ook niet op andere manieren inhoudelijk te monitoren), des te groter de zorgen lijkt me.

Want niet alleen wordt er niet veel getest, er wordt helemaal geen poging gedaan om het verloop van de uitbraak in de gaten te houden. Bij mensen die niet in het ziekenhuis overlijden wordt zelfs niet systematisch geregistreerd of ze waarschijnlijk niet, misschien of waarschijnlijk wel aan Corona zijn overleden!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:16

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:17

Olle schreef:
LienC schreef:

Klopt het als ik de cijfers goed interpreteer dat er een duidelijke dalende lijn is in Noord-Brabant qua ziekenhuisopnames. Dat zou wel heel fijn zijn

bron: https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... april-2020

Ja, tenzij er nog veel bijkomen (ofwel; wordt doorgegeven) in de komende dagen..
Het lijkt sowieso nu niet meer zo hard te gaan als ik de grafieken bekijk, maar je weet natuurlijk niet wat er nog niet is doorgegeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:20

CharleyT schreef:
En weer zo'n artikel met de keywords: mogelijk, schatting,dan verwacht, vermoedelijk. Niet gelezen dus, zo bescherm ik mijn geestelijke gezondheid tegen de overkill correcte en minder correcte verhalen en tegen complete onzin van complotdenkers.

Door het beperkte testen en het selectief tellen van doden in NL zijn de officiële cijfers een hoogst selectieve representatie van de werkelijke situatie en daardoor interpretaties volstrekt logisch.
Die selectieve rapportering in/door NL is ook een voorbeeld van een andere ethische keuze Cer.