Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:20

Foaly schreef:
Een vrouw die staat te zuchten en te steunen in de tram... ja, het is druk. Maar het is slecht weer, en spits, en de tram ervoor was uitgevallen dus moeten we even sardientje spelen. Het is niet anders, en mensen boos aankijken omdat ze te dichtbij staan gaat echt niet helpen :+

Ik ga stuk :')

Ineke2

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 07:58

Hihi ik heb dat gehad in de metro. Ook mega druk en iemand was aan het bellen.

Ik kon niet anders dan vasthouden op de plek waar zij ook vasthield. Gaat ze tegen degene aan de andere kant klagen dat er expres mensen tegen haar aan gingen staan en haar aanraakten etc... toen kon ik het niet laten om hardop te zeggen dat dat nou niet heel raar is in de drukke spits, niemand dat voor zijn lol doet en wij allemaal blij zijn dat wij in elk geval nog met zijn allen in de metro paste.

Als blikken konden doden :D

Ik hoorde allemaal mensen om mij heen lachen en het telefoon gesprek werd gauw afgekapt. :o

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:54

Ineke2 schreef:
Hihi ik heb dat gehad in de metro. Ook mega druk en iemand was aan het bellen.

Ik kon niet anders dan vasthouden op de plek waar zij ook vasthield. Gaat ze tegen degene aan de andere kant klagen dat er expres mensen tegen haar aan gingen staan en haar aanraakten etc... toen kon ik het niet laten om hardop te zeggen dat dat nou niet heel raar is in de drukke spits, niemand dat voor zijn lol doet en wij allemaal blij zijn dat wij in elk geval nog met zijn allen in de metro paste.

Als blikken konden doden :D

Ik hoorde allemaal mensen om mij heen lachen en het telefoon gesprek werd gauw afgekapt. :o

Hahaha wat heerlijk _O-

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:57

Gewoon 2 bussen die totaal niet komen opdagen. Wtf?!?!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:09

Dat is hier tegenwoordig standaard. Nieuwe busmaatschappij sinds twee weken, die hebben nogal wat opstartproblemen :')

Citaat:
Waar blijft bus 388 die hier om 8.36 uur had moeten zijn? Borden geven niks aan en ik wacht al 45 minuten in de kou

Citaat:
Vier uur over reisje naar school gedaan in plaats van anderhalf uur, regelen jullie de volgende keer even een taxi?

Citaat:
Ik heb zojuist een uur op twee bussen staan wachten die allebei niet kwamen. Resultaat? Sollicitatiegesprek gemist. Bedankt!

Citaat:
De chauffeur sloeg op een rotonde rechtsaf, waar hij toch echt rechtdoor moest. Hij wist de route niet. Mijn pleegdochter heeft tot station Dordrecht de weg gewezen.

Citaat:
Ik begrijp dat het wennen is voor Qbuzz, maar elke dag had ik vertraging. Heel rot als je die ziet oplopen nadat je eerst al tien minuten naar de halte hebt gefietst. Sta je daarna een uur te wachten. Plots stonden we op de parkeerplaats van Miele in Vianen. Toen we met de bus op de parkeerplaats stonden, moest een passagier de weg naar de snelweg wijzen.

Citaat:
Twee keer heb ik school niet eens gehaald. Een reis van een uur en een kwartier. Met alle vertraging had het op dagen geen zin om te gaan. Op dinsdag was ik twee uur te laat, omdat de bus van kwart voor acht én kwart voor negen niet kwam opdagen bij de halte. Qbuzz kon in het systeem zien dat hij wel ‘in de buurt’ reed. De chauffeur zal wel een verkeerde afslag hebben genomen, ofzo.

Citaat:
Eén keer mocht ik niet mee, een andere keer als allerlaatste. Dat is zo’n ‘schoolreisjesbus’, die 100 per uur gaat. Je mag er niet in staan, dus passen er niet zoveel mensen in. Elke ochtend rent iedereen er naartoe als ie aankomt. De bus stopt ook nog niet altijd op de goede plek. En dan zijn er mensen die hun ellebogen in de strijd gooien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:01

Klinkt fijn... -O- Je kunt trouwens je provinciebestuur ook nog aanschrijven. En ze er fijntjes aan herinneren dat er binnenkort verkiezingen aankomen, en dat je dit zeker mee zult laten wegen in je stem tegen die tijd :)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:38

Dat is de regio DMG voorheen DAV
De verantwoordelijke gedeputeerde is dhr Floor Vermeulen van de VVD
Dit is zijn email f.vermeulen@pzh.nl
Namens onze ondernemingsraad vooral het verzoek klachten direct bij deze meneer te deponeren.
Dit zijn namelijk geen opstart problemen maar is een verslechtering van het ov in opdracht van de provincie.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:40

Zijn vaak provincie problemen. Begin dit jaar ook klacht bij de provincie gedaan ivm dienstregeling die dusdanig verminderd was dat reizen een ramp werd. Busbedrijven rijden slechts in dienst van, maar hebben geen invloed op de regeling naar mijn weten.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:06

Nayomie schreef:
Zijn vaak provincie problemen. Begin dit jaar ook klacht bij de provincie gedaan ivm dienstregeling die dusdanig verminderd was dat reizen een ramp werd. Busbedrijven rijden slechts in dienst van, maar hebben geen invloed op de regeling naar mijn weten.

Dat klopt, er wordt een pakket neer gelegd en het bedrijf dat daar het goedkoopst op inschrijft mag het gaan doen.
Dus alle route wijzigingen, onzinnige overstappen, langer rijstijd en ongeschikte bussen zijn te wijten aan de opdracht gever.
Alle oliebol wordt vervolgens door de terecht morrende passagiers over de chauffeur uitgekotst en de gedeputeerde schuift alles af op het bedrijf.
Leuk hé die marktwerking :r

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 17:12

Wat een drama tussen Eindhoven en Breda.
Ik wil vakantie |(

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:28

Begin december werd de dienstregeling veranderd, waar de 2 buslijnen in mijn dorp eerst regelmatig vertraagd waren, zijn ze nu serieus standaard vertraagd. 8)7
Werkelijk nog niet 1 bus gehad die op tijd rijdt sindsdien.
Ben er onderhand helemaal klaar mee en klagen heeft geen nut want je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
En daar betaal je dan elke maand zoveel geld voor. >;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:33

Klagen heeft wel nut, alleen niet altijd meteen. Maar verzamel medestanders, hou vol en probeer aandacht te krijgen van wethouders/gemeenteraadsleden (ook al is OV provinciaal geregeld, de gemeente kan hier wel degelijk aandacht voor vragen) en/of op social media of de lokale media, en dingen kunnen verbeteren.
(En laat het dus meewegen bij je keuze straks bij de provinciale staten-verkiezingen.)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:03

Zucht. Ik heb een weekendvrij abbo 1e klas. Mag dus op vrijdagavond va 18.30 gratis met de trein. Nu ben ik om 18.10 vertrokken van Haarlem naar Adam cs. Betaal ik gewoon. Toen heb ik in en uitgecheckt om 18.42 en ineens stond er dat ik ook voor mijn komende reis de volle mep moest betalen. Ik in de trein (moet naar Schin op geul) op mijn ns gekeken, staat er:Niet ingecheckt. Hoe kan ik dan door de poortjes van adam gekomen zijn? In Denbosch stond de trein 5 min. Stil dus ik opnieuw ingecheckt. Zegt ie dat ik ben uitgecheckt en er is een fors bedrag afgeschreven, terwijl ik gratis mocht. Toen weer opnieuw ingecheckt en op mijn ns gekeken: uitgecheckt op Denbosch (maar nog steeds niet ingecheckt blijkbaar va Adam. Hoe kan ik dan uitchecken?!) en nu weer niet ingecheckt.

Dat wordt een belletje naar klantenservice en een wellus--nietus verhaal om alles vergoed te krijgen.. Ben door al dat in en uitchecken meer kwijt dan een retour met korting! (heb naast weekend vrij ook een voordeeluren kaart met 40%korting.)

Het staat dus verkeerd in m8jn ns, dus benieuwd hoe moeilijk ze gaan doen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:15

Ik zou niet bellen maar het even in een tekst schrijven - maar als je verhaal goed te volgen is doet de NS over het algemeen niet moeilijk. (Maar zoals je het nu schrijft kan ik het nog niet helemaal volgen, dus het helpt misschien om het nog iets strakker op een rijtje te zetten.)

Overigens, 1 keer toen ik rare dingen kreeg met overstappen was omdat een van de tijden verkeerd geregistreerd was: mijn eerste reis was geregistreerd als later (en checkin en checkout waren tegelijk), dus toen ik dat eenmaal doorhad was het ook makkelijk om de fout uit te leggen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:56

fohadie schreef:
Zucht. Ik heb een weekendvrij abbo 1e klas. Mag dus op vrijdagavond va 18.30 gratis met de trein. Nu ben ik om 18.10 vertrokken van Haarlem naar Adam cs. Betaal ik gewoon. Toen heb ik in en uitgecheckt om 18.42 en ineens stond er dat ik ook voor mijn komende reis de volle mep moest betalen. Ik in de trein (moet naar Schin op geul) op mijn ns gekeken, staat er:Niet ingecheckt. Hoe kan ik dan door de poortjes van adam gekomen zijn? In Denbosch stond de trein 5 min. Stil dus ik opnieuw ingecheckt. Zegt ie dat ik ben uitgecheckt en er is een fors bedrag afgeschreven, terwijl ik gratis mocht. Toen weer opnieuw ingecheckt en op mijn ns gekeken: uitgecheckt op Denbosch (maar nog steeds niet ingecheckt blijkbaar va Adam. Hoe kan ik dan uitchecken?!) en nu weer niet ingecheckt.

Dat wordt een belletje naar klantenservice en een wellus--nietus verhaal om alles vergoed te krijgen.. Ben door al dat in en uitchecken meer kwijt dan een retour met korting! (heb naast weekend vrij ook een voordeeluren kaart met 40%korting.)

Het staat dus verkeerd in m8jn ns, dus benieuwd hoe moeilijk ze gaan doen..

Ik weet niet of het hier aan de orde is, maar;
Als je reis begonnen is voor de daluren (voor 18:30), en je dan na 18:30 gauw uit en weer incheckt stap je volgens ns over en betaal je alsnog het volle tarief. Ik heb zelf dalvrij en reis soms voor 9 en dacht ook eens om op een station gauw in en uit te checken, maar toen vond ie ook dat ik overstap, en dan betaal je alsnog. Is wel een half uur lang zo, dat het als overstap wordt gezien.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:58

Dit is per 1 september 2017 inderdaad veranderd. Eerst kon je halverwege je reis in en uitchecken en dan het tweede deel zonder spitstarief reizen. Nu wordt dat als een overstap gezien. Een nieuwe reis begint pas weer als tussen in- en uitchecken minimaal een 35 minuten zit.

Als je in de spits begint en buiten de spits eindigt is deze regeling nadelig. Als je voor de spits begint en je reis in de spits eindigt is het juist voordeliger.

Ik heb op station Hilversum vaak moeilijk gedaan om de poortjes te passeren zonder in- en uit- te checken als ik mijn reis voor 16.00 uur begonnen was, maar in Hilversum moest overstappen naar spoor 1.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:07

Daffieduck: volgens mij is de situatie niet verbeterd, alleen maar verslechterd. Want de regel dat als je voor de spits begint en dat dan de hele reis voor buiten-spitstarief was gold al. En je hoeft normaal niet over te stappen.
Het is dus volgens mij alleen maar een prijsverhoging, waarbij een van de oplossingen die er waren (je reis in twee stukjes knippen) nu expres een stuk lastiger gemaakt is. Niet om de reiziger tegemoet te komen maar om meer geld te vragen voor die reis.

Oplossing zou dan een tweede (anonieme?) chipkaart zijn maar het is een beetje treurig.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:48

Bus die weer gewoon is niet komt opdagen, net Waarneer je ontzettende haast hebt. Echt belachelijk.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:25

daffieduck83 schreef:
Dit is per 1 september 2017 inderdaad veranderd. Eerst kon je halverwege je reis in en uitchecken en dan het tweede deel zonder spitstarief reizen. Nu wordt dat als een overstap gezien. Een nieuwe reis begint pas weer als tussen in- en uitchecken minimaal een 35 minuten zit.

Als je in de spits begint en buiten de spits eindigt is deze regeling nadelig. Als je voor de spits begint en je reis in de spits eindigt is het juist voordeliger.

Ik heb op station Hilversum vaak moeilijk gedaan om de poortjes te passeren zonder in- en uit- te checken als ik mijn reis voor 16.00 uur begonnen was, maar in Hilversum moest overstappen naar spoor 1.

Lekker is dat. Had ik dus een hlf u moeten wachten. Dan kon ik net zo goed een hlf u later van huis vertrekken. Je zou maar een afspraak hebben..

Maar goed, het staat nu ineens anders in Mijn ns. Ik weet nu hoe ik het geld terug kan vragen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:06

Trein reed net “iets” aan, machinist riep om dat ie ff moest kijken met collega... nog geen 5 minuten later stapte hij weer in en reed verder... zal wel geen springer zijn geweest... hij vermoedde al dat het een hertje was... ;(

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:50

fohadie schreef:
daffieduck83 schreef:

Lekker is dat. Had ik dus een hlf u moeten wachten. Dan kon ik net zo goed een hlf u later van huis vertrekken. Je zou maar een afspraak hebben..

Maar goed, het staat nu ineens anders in Mijn ns. Ik weet nu hoe ik het geld terug kan vragen.

Tsjah, deze nieuwe regel geldt al een tijd en is ook vaak aangegeven!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:28

Maar ik snap het niet als je 20 minuten voordat het ingaat incheckt dan kan je toch niet verwachten dat je korting krijgt? Of werkt dat wel zo bij NS?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:12

Op zich is het niet meer dan logisch om mensen die tijdens de spits reizen het spitstarief te laten betalen. Zo'n korting buiten de spits is niet bedoeld om mensen een deel van de spitsreis alsnog goedkoper te laten reizen, maar om te zorgen dat ze hun reis op een ander moment dan tijdens de spits maken.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:21

Goed lezen graag: ik heb eerst ingecheckt in de spits en uitgecheckt buiten de spits. Ja, dan betaal je volle mep, snap ik. Maar dan check ik weer in buiten de spits en zou ik gratis mogen reizen.

En dat het heel duidelijk is vind ik niet. En meerdere keren aangegen? Waar? Ik heb netjes in en uitgecheckt, dat zou voldoende moeten zijn. Hoezo moet je een hlf u wachten? Das toch belachelijk?! Hoezo een overstap, hij registreerd het tijdsstip toch? En "ziet" toch dat ik va 18.30 gratis mag?

Ander verhaal: als je een kortingskaart hebt waarmee je vanaf 9u met korting mag reizen, maar je checkt 8.50 in omdat je dan een betere aansluiting hebt, betaal je volle mep. Als je nu in en uitcheckt op een overstapstation om 9.01 zou je dus automatisch na het in en uitchecken met korting reizen. Echt stom dat het blijkbaar niet zo werkt.

Maar goed, het is al geregeld dat ik mijn geld terug krijg, dus voor nu is het opgelost.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:16

fohadie schreef:
Goed lezen graag: ik heb eerst ingecheckt in de spits en uitgecheckt buiten de spits. Ja, dan betaal je volle mep, snap ik. Maar dan check ik weer in buiten de spits en zou ik gratis mogen reizen.

Je mag gratis reizen als je volledig buiten de spits reist. Nu reis je gedeeltelijk in de spits, en dat is dus niet de bedoeling. Op die manier krijgen ze nooit de treinen minder vol in de spits.