Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

gascontract tot 1 januari én salderingsregeling stopt precies op dát moment natuurlijk ook. Dus vanaf dan maar helemaal de verwarming niet meer aan? Kon afgelopen winter al nauwelijks meer aan met een gasprijs van €1,2 per m3. Moest in december een "losse" maand betalen en dat geintje kostte "ff" €140 extra. fohadie schreef:Ach, er komt voor mensen zoals jij vast wel weer een noodfonds waardoor je weer een zak geld van de overheid zal krijgen. Zoiets las ik al op het AD. Maar eerst eens afwachten hoe lang dit duurt. Het is pas maart 2026 en je zeurt nu wl over 2027!
Ik hoop dan wel dat het noodfonds alleen voor mensen is die het echt nodig hebben. Zo kreeg mijn schoonmoeder het ook terwijl ze met haar inkomen veel hoger zit dan het minimum.
... had ik gewoon wél lekker de verwarming op 19,5°c gehad, zoals vroeger (pre 2022) dan had ik er wel recht op gehad
. Suzanne F. schreef:Beetje voorbarig om je nu al druk te maken over 1 januari 2027.
Die van mij loopt 1 oktober af.
Prairy schreef:Mijn 1 jarig contract loopt half augustus af. Het gaat nu allemaal zo rap in de wereld, daar kan geen voorspelling tegenop.
Ik zou kijken wat je kunt doen om te zorgen voor een mogelijk lagere energierekening, zonder dat het gelijk klauwen met geld kost, als je dat nog niet gedaan hebt tenminste.
En niet blind staren op de energie rekening maar ook kijken naar andere manieren om geld te besparen waar mogelijk.
Simpel voorbeeld, maar net als Marcella weck ik veel (onder andere). En bij voorkeur spul dat ik bij de AH met 70% korting koop. Dan kost het me 1x energie (in bulk), en daarna geen ruimte meer in de vriezer. En dan hoef je het daarna alleen maar weer op te warmen dus bespaart het ook dan energie. Zeker als je het op zonne energie kunt doen.
Ja ik weet het, zal niet voor iedereen een optie zijn, maar misschien heeft iemand er iets aan.
Marcella schreef:Soep weck je die inclusief vermicelli of zonder. Als je inclusief doe dan gaat het daar fout.
Potten voor gebruik omspoelen en niet afdrogen. Door de theedoek kan er stofdeeltjes in de pot komen.
Met vlees 2 uur wecktijd.
pmarena schreef:Ik zal wel weer 'de zeikerd' zijn maar toch maar weer even voor de argeloze meelezer wiens interesse gewe(c)kt wordt: vlees wecken is officieel gezien sowieso niet zonder gezondheidsrisico's omdat het met wecken niet heet genoeg wordt om eventuele botulisme sporen te doden. En na het openen 10 minuten doorkoken klinkt leuk maar dan zijn de eventuele sporen al de lucht in gegaan waar je ze in kan ademen.
Kans is klein maar wel sùper vervelend als je net die ene pechvoel bent.... en is dat risico het dan waard voor die paar euro.
Voor de rest ben ik imo niet zo moeilijk, er gaan hier ook liters rauwe melk doorheen enzo, maar dat botulisme risico is het imo echt niet waard.
mvdende schreef:pmarena schreef:Ik zal wel weer 'de zeikerd' zijn maar toch maar weer even voor de argeloze meelezer wiens interesse gewe(c)kt wordt: vlees wecken is officieel gezien sowieso niet zonder gezondheidsrisico's omdat het met wecken niet heet genoeg wordt om eventuele botulisme sporen te doden. En na het openen 10 minuten doorkoken klinkt leuk maar dan zijn de eventuele sporen al de lucht in gegaan waar je ze in kan ademen.
Kans is klein maar wel sùper vervelend als je net die ene pechvoel bent.... en is dat risico het dan waard voor die paar euro.
Voor de rest ben ik imo niet zo moeilijk, er gaan hier ook liters rauwe melk doorheen enzo, maar dat botulisme risico is het imo echt niet waard.
Het risico van rauwe melk in vele malen groter dan dat van botulisme....
Botulisme komt al niet vaak voor en het gaat niet alleen om vlees wecken, het gaat om alles wat geweckt wordt wat niet of zuur is (tomaat bijvoorbeeld) of zoet (limonadesiroop etc)
Een vegetarische soep heeft nét zoveel kans op botulisme dan een soep met vlees (en geen groentes), misschien zelfs nog wel méér, aangezien botulisme bacteriën in de grond leven.
Daarnaast is botulisme opzich goed te behandelen, anders dan bijvoorbeeld Rabiës, wat een 100% dood betekent.
Edit: de botulisme sporen zelf zijn onschadelijk, je wordt ziek van de gifstoffen die deze sporen produceren. En deze gifstoffen vernietig je wél bij het doorkoken.
mvdende schreef:Zonder, potten voor gebruik wassen in soda water, goed afspoelen, in de oven op 150 tot afvullen. Daarna direct in kokende weckketel en zodra de laatste pot erin zit, wachten tot water in de weckketel weer kookt en dan Inderdaad 2 uur wecken soep met vlees. Potten netjes dicht En toch zuur binnen een maand...
tamary schreef:mvdende schreef:
Het risico van rauwe melk in vele malen groter dan dat van botulisme....
Botulisme komt al niet vaak voor en het gaat niet alleen om vlees wecken, het gaat om alles wat geweckt wordt wat niet of zuur is (tomaat bijvoorbeeld) of zoet (limonadesiroop etc)
Een vegetarische soep heeft nét zoveel kans op botulisme dan een soep met vlees (en geen groentes), misschien zelfs nog wel méér, aangezien botulisme bacteriën in de grond leven.
Daarnaast is botulisme opzich goed te behandelen, anders dan bijvoorbeeld Rabiës, wat een 100% dood betekent.
Edit: de botulisme sporen zelf zijn onschadelijk, je wordt ziek van de gifstoffen die deze sporen produceren. En deze gifstoffen vernietig je wél bij het doorkoken.
Het gaat om het inademen er van bij het open maken. Komt bij dat jij en je HA conclusie botulisme op tijd moeten trekken en dat is lastiger bij ziektes die niet zo vaak voorkomen.
8nnemiek schreef:mvdende schreef:Zonder, potten voor gebruik wassen in soda water, goed afspoelen, in de oven op 150 tot afvullen. Daarna direct in kokende weckketel en zodra de laatste pot erin zit, wachten tot water in de weckketel weer kookt en dan Inderdaad 2 uur wecken soep met vlees. Potten netjes dicht En toch zuur binnen een maand...
Doe je de weckpotten vullen met soep die net van de kook af is, of afgekoelde soep?
Hier gaat het met soep eigenlijk nooit mis. Maar ik weck wel altijd zonder vlees.
Het enige wat hier wel eens mis gaat zijn de sperziebonen en erwtjes, maar die staan er ook om bekend dat ze best lastig zijn. Waarschijnlijk is er dan met het vastpakken van het deksel of de rubbers toch iets in gekomen.
Gaan je potten echt open of bol staan, of is het alleen een zure smaak?