Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:33

Huertecilla schreef:
en bijvoorbeeld de overgewichtigen/rokers (wel/niet voor Covid19) op IC´s? doen die eigenlijk alleen zichzelf kwaad.. of toch niet..?
Waarom continue aleen maar vingerwijzen naar de ongevaccineerden?!

Ter volledigheid voor slechte lezers; ik ben NIET tegen vaccineren. Wel tegen alleen vaccineren zien als oplossing.

Die groepen die jij noemt (en pas op met overgewichtigen) die doen vnl zichzelf kwaad.. maar, normaalgesproken is daar plek voor en kunnen ze dat gewoon doen. Houdt de economie ook een beetje in stand (zorgpolissen, zorgverleners, verzekeraars etc) :+

maar goed, normaal is daar plek voor.. Alleen NU niet.. dát is het probleem.
Dus die groepen erbij halen heeft momenteel geen enkele zin... want voorheen was dat niet een supergroot probleem.

En ik denk ook dat als er een prik is tegen rookverslaving, dat best veel mensen dat zouden doen. Maar daar gaat het nu niet over..

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:34

ravellie schreef:
Cer schreef:
Ik meende gelezen te hebben dat de meerderheid in het ziekenhuis en op de ic nog steeds ongevaccineerden zijn..

De oplopende besmettingen zijn tot daar aan toe maar de mensen die het ziekenhuis in gaan houden de boel een beetje vast ..

Ongevaccineerden en gevaccineerden beiden (werk zelf in ZH en momenteel onze afdeling veel covid)
Jaren lang afschalen in de zorg (bedden), is nu dan wel een heikel punt.

Bijkomend probleem is dat mensen met COVID 10 dagen op hun kamer moeten blijven, dus reken maar uit hoe snel de kamers vol zijn en blijven.

Vrijdag heb ik vrijwel de hele dag patiënten heen en weer moeten verhuizen (iso, contact isolatie etc)
Zaterdag was het een pyjama dag voor mij om bij te komen.

Zijn beide groepen even ziek?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:59

Laurie, ik vind dat heel vervelend voor je, en ook volkomen onterecht dat mensen jou aanspreken op je (onder?)gewicht. Te brutaal voor woorden ook als dat blijkbaar zover gaat dat je via pb het advies krijgt om meer te eten 8)7

Maar dit is wel jouw ervaring, dus ook weer een geval van N=1.
In het algemeen worden mensen met overgewicht veel vaker negatief benaderd dan (te) dunne mensen. Dat heeft naast gezondheid veel te maken met het heersende schoonheidsideaal van maatje 34-36. Overgewicht past, ondanks allerlei pogingen om plussize modellen populair te maken, nu eenmaal niet in het ideale plaatje van de meeste mensen.

Zoals ik al eerder aanhaalde in dit topic, overgewicht is veel zichtbaarder dan andere gevolgen van een ongezonde levensstijl, waardoor dikke mensen een gemakkelijke scapegoat zijn als het gaat om bijv. het aanwijzen van oorzaken voor de overbelasting van de zorg. Dikzijn roept veelal begatieve associaties op, niet alleen omdat het geassocieerd wordt met ongezond leven, met gebrek aan zelfbeheersing en discipline, maar zeker ook omdat het niet voldoet aan wat volgens de heersende norm mooi en aantrekkelijk gevonden wordt.

Askja

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:01

Hm, ik kan de post waarop ik hierboven reageerde ineens niet meer terugvinden, ligt dat aan mij?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:03

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:05

Klopt niet. Televaag meldt dat er maatregelen komen voor niet gevaccineerde mensen en daar wilde het kabinet niet aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:14

Askja schreef:
Hm, ik kan de post waarop ik hierboven reageerde ineens niet meer terugvinden, ligt dat aan mij?

ik weet waar je op reageerde, kan het ook niet meer vinden. Helaas weggehaald dus.

overigens zijn er onderzoeken geweest dat mensen met overgewicht minder snel een baan hebben na sollicitatie en zelfs minder loon.
Dus de discriminatie is echt wel aanwezig daar waar slanke mensen geen last van hebben.
Wat echt niet wil zeggen dat die door oelewappers geen opmerkingen krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:19

Huertecilla schreef:
DuoPenotti schreef:
Dan zou de qr code om op het werk te verschijnen ook zo gek nog niet zijn.
Dat spoort deze mensen misschien wel aan om wel te vaccineren.

....en daar is de defacto verplichting weer :roll:

Jammer dat je niet reageert op mijn bericht hoe slecht het gaat in de Oost-Europese landen, waar de vaccinatiegraad heel erg laag is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:21

Hij reageert nergens op behalve op berichten waar hij zijn Popie Jopie mening als feit neer kan plempen. Gewoon onder de knop zetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:26

Askja schreef:
waardoor dikke mensen een gemakkelijke scapegoat zijn als het gaat om bijv. het aanwijzen van oorzaken voor de overbelasting van de zorg.

Even advocaat van de duivel..

ik heb toch, in dit topic, een overzicht gezien van BMI en ziekenhuisopnames / Covid op dit moment..
Dan is beschuldigen niet juist natuurlijk, maar het lijkt dan wel simpelweg zo te zijn.
een meerderheid ongevaccineerde mensen met overgewicht (BMI 25 - 30) liggen op de IC.
Of heb ik dat schema verkeerd gelezen (kan ook hoor, corrigeer me gerust :) )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:29

Ja maar Cer dat mag je niet zeggen. Je mag alleen zeggen dat het aan de ongevaccineerden ligt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:30

Mijn punt betreft wie er nú op de IC ligt.
Het geeft geen pas om alleen Covid19 aan te wijzen.
Ja maar ´die´ lagen er voordien ook´ is een non-argument.
Daarbíj komt dat roken/overgewicht risico-factoren nú zijn.

Even een héél klein stukje in de tijd terugkijkend om ervan te léren :)* waren dat twee forse factoren voor de (over)belasting vorig voorjaar. En dan mag dat nú niet genoemd worden? Twee duidelijke, meest (uitzondering blabla...) zelfafgeroepen factoren welke de aan de basis van de huidige nog steeds onderliggende paniek liggen 8)7

Nogmaals; Covid19 is bij benadering niet de enige oorzaak van belasting van de gezondheidszorg.
Kijk naar ALLE redenen van IC opnames. Of het voor Covid19 al ´normaal´ was maakt het nog niet goéd :)*

De problematisch zoon van goede kennissen lag nét voor Covid19 bijna een week op de IC door alcoholvergiftiging.
Een andere kennis tijdens Covid19 na een motorongeval. Niet zijn schuld dat ongeval maar de ernst van zijn verwondingen was een gevolg van het VEEL te vroeg gaan rijden met verschillende titanium verstevigenen nog om niet herstelde botten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan tot en met de officeel aan Covid19 overleden buurman van mjn vriendin welke morbide overgewicht had, diabetes en een zuurstofmasker vanwege door roken aangestaste longen.

Maar neeeee, Covid is het enige probleem voor de belasting van de zorg :roll:

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:31

Askja schreef:
Laurie, ik vind dat heel vervelend voor je, en ook volkomen onterecht dat mensen jou aanspreken op je (onder?)gewicht. Te brutaal voor woorden ook als dat blijkbaar zover gaat dat je via pb het advies krijgt om meer te eten 8)7

Maar dit is wel jouw ervaring, dus ook weer een geval van N=1.
In het algemeen worden mensen met overgewicht veel vaker negatief benaderd dan (te) dunne mensen. Dat heeft naast gezondheid veel te maken met het heersende schoonheidsideaal van maatje 34-36. Overgewicht past, ondanks allerlei pogingen om plussize modellen populair te maken, nu eenmaal niet in het ideale plaatje van de meeste mensen.

Zoals ik al eerder aanhaalde in dit topic, overgewicht is veel zichtbaarder dan andere gevolgen van een ongezonde levensstijl, waardoor dikke mensen een gemakkelijke scapegoat zijn als het gaat om bijv. het aanwijzen van oorzaken voor de overbelasting van de zorg. Dikzijn roept veelal begatieve associaties op, niet alleen omdat het geassocieerd wordt met ongezond leven, met gebrek aan zelfbeheersing en discipline, maar zeker ook omdat het niet voldoet aan wat volgens de heersende norm mooi en aantrekkelijk gevonden wordt.

Excuus, ik had m'n post verwijderd omdat de discussie alweer terug was naar corona. Vond het bij nader inzien toch een beetje mosterd na de maaltijd.

Mijn ervaring is inderdaad een geval van N=1 en ik snap dat mensen met overgewicht in het algemeen vaker negatief benaderd worden, maar MyWishMax en Needje gaven ook al aan kritiek te hebben gekregen vanwege ondergewicht. Enige nuance bij de stelling dat mensen met een (te) laag gewicht 'hooguit een keer een wat jaloerse negatieve opmerking krijgen' leek me daarom wel op z'n plaats.

DuoPenotti schreef:
overigens zijn er onderzoeken geweest dat mensen met overgewicht minder snel een baan hebben na sollicitatie en zelfs minder loon.
Dus de discriminatie is echt wel aanwezig daar waar slanke mensen geen last van hebben.

Wat echt niet wil zeggen dat die door oelewappers geen opmerkingen krijgen.

Ik wil dit ook zeker niet bagatelliseren DuoPenotti :)
Laatst bijgewerkt door Laurie op 01-11-21 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:34

bigone schreef:
Hij reageert nergens op behalve op berichten waar hij zijn Popie Jopie mening als feit neer kan plempen. Gewoon onder de knop zetten.

Struisvogelen is wel zo rustgevend en kan je zonder enig nadenken simplistisch naar Covid en ongevaccineerden blijven wijzen.
Niet nuanceren en alles ´gezond´ van verstand tot leven niet meenemen in de overwegingen :x

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:36

Daks schreef:
https://axed.nl/maatregelen-kabinet-gel ... -de-lijst/

Bron gevonden. De Telegraaf is de uiteindelijke bron dus en weet niet wat ik van de Telegraaf vind :+

Hier staat gelukkig niks in over horecasluiting of Max aantal mensen thuis; dus dat stelt mij wel weer gerust gelukkig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:37

Huertecilla schreef:
bigone schreef:

Struisvogelen is wel zo rustgevend en kan je zonder enig nadenken simplistisch naar Covid en ongevaccineerden blijven wijzen.
Niet nuanceren en alles ´gezond´ van verstand tot leven niet meenemen in de overwegingen :x

Weet jij gelukkig alles van hè HC :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:44

Huertecilla schreef:
Mijn punt betreft wie er nú op de IC ligt.
Het geeft geen pas om alleen Covid19 aan te wijzen.
Ja maar ´die´ lagen er voordien ook´ is een non-argument.
Daarbíj komt dat roken/overgewicht risico-factoren nú zijn.

Dat zijn altijd risico factoren maar tot vorig jaar mochten we eigenlijk allemaal zelf weten hoe we ons lijf verneukten, zolang het maar geen illegale dingen zijn..

Citaat:
Even een héél klein stukje in de tijd terugkijkend om ervan te léren :)* waren dat twee forse factoren voor de (over)belasting vorig voorjaar. En dan mag dat nú niet genoemd worden? Twee duidelijke, meest (uitzondering blabla...) zelfafgeroepen factoren welke de aan de basis van de huidige nog steeds onderliggende paniek liggen 8)7

Want vorig jaar was er geen covid?
Of hadden de mensen met overgewicht in een jaar tijd hun problemen moeten fixen? Als dat had gekund hadden ze het wel eerder gedaan denk?

Citaat:
Nogmaals; Covid19 is bij benadering niet de enige oorzaak van belasting van de gezondheidszorg.
Kijk naar ALLE redenen van IC opnames. Of het voor Covid19 al ´normaal´ was maakt het nog niet goéd :)*
De zorg an sich heeft ook nog veel andere problemen ja :j

Citaat:
Maar neeeee, Covid is het enige probleem voor de belasting van de zorg :roll:

Wat stel jij voor dan?
Alle gevaarlijke sporten verbieden (motorrijden bijv), autorijden in de ban? Paardrijden ook... weer een drooglegging... Alleen nog maar groenten verkopen?
iedereen een wekelijkse meting hoe het met hun gezondheid gaat, en als ze het verkeerd doen krijgen ze een boete? Zoiets?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:47

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:51

Als dat is wat ze morgen gaan vertellen is dat niet zeer onverwacht.
Al deze maatregels hebben we al besproken hier.
Ik ben wel benieuwd naar het draagvlak.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:53

En wanneer komt de QR code dan voor gebedshuizen?....
Laatst bijgewerkt door Needje op 01-11-21 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:53

Blue_Eyes schreef:
Et voilà, breaking news:

https://nos.nl/l/2403970

Dus eigenlijk 3 maatregelen:
  • Vanaf vrijdag is de coronapas verplicht in onder meer sportscholen en zwembaden en op zogenoemde doorstroomlocaties als dierentuinen, pretparken en musea. Het kabinet wil verder onderzoeken of de coronapas op korte termijn kan worden ingevoerd in het hoger onderwijs en het mbo. Dat kan niet direct omdat daar een wetswijziging voor nodig is, waar de Tweede Kamer nog mee moet instemmen.
  • Verder komt de mondkapjesplicht terug in de publieke binnenruimte en bij contactberoepen.
  • Het demissionaire kabinet wil voortaan dat mensen de helft van de tijd thuiswerken.

Coronapas heb ik niet zo'n problemen mee. Dat vind ik persoonlijk ook geen probleem om te laten zien en kost amper moeite. Moet wel goed op gehandhaafd worden imo, dat gebeurt nu nog niet.

Mondkapjesplicht: iets vervelender, maar snap ik.

Thuiswerken, ik vraag me af hoe ze dat willen doen. Neem aan dat er de nuance is 'thuiswerken mits dat voor je baan ook kan'. Ik werk al 3/5 dagen thuis dus voor mij geen probleem, maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet in sommige sectoren kan.
Hopelijk wel in de meeste kantoorbanen, daar is meestal wel een mouw aan te passen als de wil er is :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:54

Dit is op zich nog wel te doen denk. behalve voor sommigen die op werk weer de hele dag een kapje op moeten misschien.

De horeca mag openblijven, ik lees niks over festivals/concerten etc, dus dat zou dan door mogen gaan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:55

Neem aan dat ze niet willen dat de ic verpleegkundige gaan thuiswerken :P

Dus ja enige nuance is daar wel op zijn plaats ja :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:00

Ja het zou idd beter zijn als er waar mogelijk zou staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:01

Dat komt er vast nog wel te staan :j