Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:52

elnienjo schreef:
In mijn kindertijd ging je vanaf 6 jaar met de fiets of te voet naar school en dan ging je als de bel ging netjes op alfabetische volgorde in de rij staan van je klas en de juf/meester kwam dan de klas halen en dan liepen we 2 aan 2 naar binnen. Vind het best raar dat ze anno nu door de ouders gebracht worden tot in de klas aan toe. In mijn tijd werkten de moeders doorgaans niet, dus zou daar meer tijd voor zijn geweest dan nu met de tweeverdieners. Het lijkt me er veel rommeliger en chaotischer op zijn geworden (zeker als je naar de luizenmoeder kijkt)

Dat ligt toch ook deels aan het verkeer? Als kinderen ver of via drukke/gevaarlijke wegen/straten naar school moeten, dan zou ik ze niet met 6 jaar alleen laten gaan. Op die leeftijd kennen ze nog geen verkeersregels en zien vaak nog geen gevaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:09

Electra63 schreef:
elnienjo schreef:
In mijn kindertijd ging je vanaf 6 jaar met de fiets of te voet naar school en dan ging je als de bel ging netjes op alfabetische volgorde in de rij staan van je klas en de juf/meester kwam dan de klas halen en dan liepen we 2 aan 2 naar binnen. Vind het best raar dat ze anno nu door de ouders gebracht worden tot in de klas aan toe. In mijn tijd werkten de moeders doorgaans niet, dus zou daar meer tijd voor zijn geweest dan nu met de tweeverdieners. Het lijkt me er veel rommeliger en chaotischer op zijn geworden (zeker als je naar de luizenmoeder kijkt)

Dat ligt toch ook deels aan het verkeer? Als kinderen ver of via drukke/gevaarlijke wegen/straten naar school moeten, dan zou ik ze niet met 6 jaar alleen laten gaan. Op die leeftijd kennen ze nog geen verkeersregels en zien vaak nog geen gevaar.

Klopt hoor, maar het gaat in dit geval natuurlijk vooral over het al dan niet binnen brengen. Als je ze met de auto brengt ivm verkeer kun je ze ook bij de poort afzetten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:51

Ik snap ook niet dat er moeders zijn die altijd wat te vertellen hebben. Ik heb dat nooit. Op die ene keer na dat er echt wat is. Ik vind het vooral fijn dat ik niet sociaal hoef te doen op het schoolplein :o . Ik had gehoopt dat dochter zelf wilde fietsen en thuis komen, maar ze vindt het toch wel fijn als ik er sta. Wat ik niet snap is dat school uitdrukkelijk heeft gevraagd te voet of als je verder weg woont, met de fiets te komen. Maar de meesten komen toch nog met de auto wat voor heel veel bijna ongelukken zorgt. Want er zijn gewoon veel te weinig plekken om te parkeren en iedereen wil zo dicht bij mogelijk staan. Dat je daarbij kinderen van een ander bijna overhoop rijdt maakt niet uit :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:33

verootjoo schreef:
Dat ouders niet meer de kinderen in de klas mogen brengen vind ik een van de beste regels die ze ooit bedacht hebben. Hoop dat dat erin blijft. Veel makkelijker voor de kinderen en het lijkt me ook makkelijker voor de juffen dat je geen ouders meer hebt die nog vanalles willen bespreken voor schooltijd en je niet uit de klas krijgt.

Met 3 kinderen was ik de enige moeder bij de jongste, die kind in de klas mocht brengen op initiatief en vraag van de juffrouw. Hij vond school vreselijk. Ik bleef totdat hij lekker bezig was, korte aai over het hoofd en wegwezen. Dat scheelde een hoop hartverscheurende taferelen, sinds we dit op die manier aanpakten. Meestal was ik binnen 10 minuten vertrokken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:20

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:33

purny

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:38

Iemand die het al vrij benauwd heeft heeft het nog benauwder met een mondkapje op

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:39

Ik kan me voorstellen als je al moeilijkheden hebt met zuurstof opnemen dit bemoeilijkt word door een kapje.
Ik heb geen problemen maar vind het al moeilijker ademhalen.

En dan reis je niet met OV, dat is wel heel simpel gedacht.
Niet iedereen heeft een auto ter beschikking of mag/kan daar in rijden.
Hoe ga je dan verder weg?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:41

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:45

@Sureido:
Ik zou zeggen, wees blij dat je nog een aantal jaar studeert en niet dit jaar afstudeert...

Ben zelf voor het eerst heel blij dat ik een extra jaar moet doen omdat ik gewisseld ben van studierichting, want nu afstuderen zie ik toch niet zo zitten. Mijn tweelingzus heeft een doctoraat weten te versieren, maar in het gewone bedrijfsleven lijkt het me nu toch wel even spannend.
Zo wilden ze ze een collega aanwerven op mijn vriend zijn werk, maar stellen ze het uit omdat ze niet willen dat die persoon vanaf dag 1 vanaf thuis zou moet werken zonder live contact, en dus nog niet eens om economische redenen.

Hopelijk is de economie tegen volgend jaar al weer wat bekomen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:49

Schemerdier schreef:
@Sureido:
Ik zou zeggen, wees blij dat je nog een aantal jaar studeert en niet dit jaar afstudeert...

Ben zelf voor het eerst heel blij dat ik een extra jaar moet doen omdat ik gewisseld ben van studierichting, want nu afstuderen zie ik toch niet zo zitten. Mijn tweelingzus heeft een doctoraat weten te versieren, maar in het gewone bedrijfsleven lijkt het me nu toch wel even spannend.
Zo wilden ze ze een collega aanwerven op mijn vriend zijn werk, maar stellen ze het uit omdat ze niet willen dat die persoon vanaf dag 1 vanaf thuis zou moet werken zonder live contact, en dus nog niet eens om economische redenen.

Hopelijk is de economie tegen volgend jaar al weer wat bekomen.

Dit is toch weer hetzelfde punt wat al eerder is benoemd. Het is geen wedstrijd voor wie Corona het slechts uitpakt. Een beetje inleveren in elkaars situatie zal mensen sieren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:51

Nee, ik bedoel eerder, bekijk het positief! Wij studerenden moeten ons tenminste nog geen zorgen maken of we wel werk gaan vinden/behouden/erop achteruit gaan :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:56

elnienjo schreef:
Ontheffing vind ik niet echt fris. Dan reis je gewoon niet in het OV/vliegtuig als je geen mondkapje wil dragen.

Waarom niet? Ik denk dat we ons best moeten doen om voor iedereen de juiste combinatie te vinden van wat kan, en wat veilig is, en wat niet kan. Als mensen niet meer kunnen reizen omdat ze geen kapje op kunnen, dan is dat een probleem en de oplossing is niet dat we hen maar eenzijdig verplichten om altijd thuis te blijven zitten.

(Ik hoop dan ook juist op beleid dat veel meer gericht is op het veilig en mogelijk maken van zoveel dingen, niet het net-niks-beleid van nu.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:01

_Penotti schreef:
Ik kan me voorstellen als je al moeilijkheden hebt met zuurstof opnemen dit bemoeilijkt word door een kapje.
Ik heb geen problemen maar vind het al moeilijker ademhalen.

En dan reis je niet met OV, dat is wel heel simpel gedacht.
Niet iedereen heeft een auto ter beschikking of mag/kan daar in rijden.
Hoe ga je dan verder weg?

Hebben mensen dan geen zuurstofmasker als ze moeilijk adem kunnen halen?

Snap trouwens sowieso niet dat iemand met longproblemen bewust tussen de mensen wil gaan zitten en dan ook nog zonder bescherming. Lijkt me voor henzelf ook niet veilig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:03

@lenaatje: risico groepen moeten zoiezo thuis werken. Dus die vlieger gaat in veel gevallen niet op. Ik heb het zelf ook met die mondkapjes. Licht astmatisch en vind ze rete irritant.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:04

Als je nagaat dat ik dus zonder al benauwd ben ondanks dat ik medicijnen gebruik. Wil ik dus niet weten hoe het is om een mondkapje te dragen.

Zuurstof krijg je niet zomaar even. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:04

elnienjo schreef:

Met 6 jaar heb je het in principe over groep 3 / de eerste klas. Dat is toch wel even andere koek dan de kleuters :) De kleuters bracht je hier zelf naar binnen. Helpen met eten en drinken in de juiste krat doen, jas enzo aan de kapstok / in de luizencape hangen. En kind de klas in zien te krijgen :=

Met zijn allen op een kluitje in die gang -O-

Nu is het i-de-aal: er staat een juf / hulpjuf bij het hek voor de kinderen die het lastig vinden.
Maar die zijn er nauwelijks meer want ze hobbelen nu samen met andere kinderen door het hek heen, langs de klassen naar de tuindeur van hun lokaal. Met andere kinderen naar je klas lopen is natuurlijk een totaal andere beleving dan hutje-mutje in de gang staan met je mamma en dan de klas in moeten en voor de klasdeur afscheid nemen...

Na de kleuterklas, dus groep 3 en verder (dus vanaf 6 jaar) was het al niet gebruikelijk om mee naar binnen te gaan, dan kunnen ze zachtjes aan wel zelf :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:06

@elnienjo, mensen die chronisch ziek zijn of een handicap hebben, willen zich ook weleens normaal voelen en sociale contacten hebben.

Je bent al zo beperkt. En de corona maakt je leven dan nog veel beperkter.
Ik ben het met je eens dat ze het niet op moet zoeken, maar reken maar dat het aan deze groep vreet.
Soms zit je dan in we duivels dilemma.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:10

purny schreef:
@lenaatje: risico groepen moeten zoiezo thuis werken. Dus die vlieger gaat in veel gevallen niet op. Ik heb het zelf ook met die mondkapjes. Licht astmatisch en vind ze rete irritant.

Dat gaat hier niet op. Wij moeten hier ook als risico patiënt aan het werk.
Maar dan nog ook als jij astmatische bent (heftig of niet heftig) je gaat naar je werk en moet zo n ding op. Iets wat dus eigenlijk niet goed haalbaar is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:11

tienus63 schreef:
@elnienjo, mensen die chronisch ziek zijn of een handicap hebben, willen zich ook weleens normaal voelen en sociale contacten hebben.

Ik ben het met je eens dat ze het niet op moet zoeken, maar reken maar dat het aan deze groep vreet.

Maar normaal voelen doe je niet in het OV, dan spreek je gewoon ergens af op veilige afstand.
Je draagt zo'n mondkapje om de ander te beschermen. Het mag dus niet zo zijn dat iemand ontheffing heeft en een ander kan aansteken. Dan moet je zelf uit de drukte wegblijven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:13

En die groep moet vaak ook gewoon naar het werk.
En dat zal voor sommige niet anders zijn dan met het ov.

Toen ik klein was brachten mijn ouders me niet naar binnen, ook niet in de kleuterklas. Dat deed eigenlijk niemand toen.
En ging je al snel "alleen" naar school met de fiets (en wij woonde in het verre buitengebied) met wat oudere buurkinderen mee.
Met de auto zoals nu bestond toen niet.
Maar verkeer was er ook amper. Dus in die zin wel een stuk veiliger toen.

Waarom kindjes de klas in gebracht moeten worden is mij een raadsel (uitzonderingen uitgesloten uiteraard)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:15

elnienjo schreef:
Hebben mensen dan geen zuurstofmasker als ze moeilijk adem kunnen halen?

Snap trouwens sowieso niet dat iemand met longproblemen bewust tussen de mensen wil gaan zitten en dan ook nog zonder bescherming. Lijkt me voor henzelf ook niet veilig.

Niet iedereen met longproblemen heeft een zuurstofmasker, er zit ook nog een hele groep tussen die wel problemen heeft maar niet zo'n masker heeft (of kan hebben).

Het is ook niet zo dat als je longproblemen hebt dat je dan ineens niets meer hoeft en dat alles voor je gedaan wordt. Zo zul je in de meeste gevallen wel nog gewoon naar je werk moeten ofzo, het is niet zo dat de staat in jouw onderhoud voorziet omdat je een longprobleem hebt. En dan zul je ook weleens moeten reizen, misschien wel met het OV.

't Is allemaal niet zo simpel als het misschien lijkt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:17

tienus63 schreef:

Inderdaad een duivels dilemma.
Blijft natuurlijk het feit dat we nog altijd proberen besmettingen te voorkomen. En dat mensen met een aandoening net zogoed besmetting kunnen doorgeven als gelijk wie anders. Ik denk dat je een ontheffing van mandkapje dan zou moeten combineren met een maatregel die het risico op besmetting dan weer vermindert, bv. het leeg laten van de stoelen rond de persoon zonder mondkapje. Wat ook niet ideaal is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:18

Sclimpre schreef:
tienus63 schreef:

Inderdaad een duivels dilemma.
Blijft natuurlijk het feit dat we nog altijd proberen besmettingen te voorkomen. En dat mensen met een aandoening net zogoed besmetting kunnen doorgeven als gelijk wie anders. Ik denk dat je een ontheffing van mandkapje dan zou moeten combineren met een maatregel die het risico op besmetting dan weer vermindert, bv. het leeg laten van de stoelen rond de persoon zonder mondkapje. Wat ook niet ideaal is.

Eén coupé reserveren voor de mondkaplozen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:38

Dan komen deze mensen zeer waarschijnlijk te zitten tussen alle egoïsten die het hele corona gebeuren flauwekul vinden.

Hier trouwens langzaam aan ook weer aan het werk. Baal alleen van collega's die moeite hebben met afstand houden en ook nog gewoon hand willen geven.

Zit er over na te denken om mijn OV chipkaart op te zeggen, maar twijfel hierover aangezien het wel weer makkelijk is voor enkele keer om naar de stad te gaan (wat ik dus alleen doen als ik ergens moet zijn UWV en in verband met betaald parkeren).