Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:39

Cer schreef:
Maar HOE had Nederland dan aan die testen moeten komen, die toen bijvoorbeeld in Korea en China waren. Hoe dan??
Want ik vind dit precies zo'n journalistieke vraag als waar ik me nu al een poos aan stoor:
"er zijn niet genoeg testen" - "maar er MOET meer getest worden".. "maar er is niet genoeg grondstof" - "ja maar er MOET meer getest worden".. hoe dan, met gebakken lucht als teststof?
Of ben ik de enige die geen Harry Potter tas heeft waar magischerwijs alles uitkomt wat je nodig hebt... want die wil ik wel dan :j

Door eerder druk te zetten op het bedrijf Roche om hun recept voor buffervloeistof vrij te geven?
Misschien door hulp te vragen bij de buren (Duitsland) die ook helpen met de IC capaciteit?
Het is toch raar dat Duitsland er wel in is geslaagd om zich goed voor te bereiden op deze Pandemie, en daarmee half januari blijkbaar is begonnen, terwijl het Nederlandse RIVM nog in een ontkenningsfase zat?

Het is helaas nu allemaal achterafpraat en het is alleen maar goed dat de kamer straks goed controleert hoe het Kabinet tot zijn strategie is gekomen en of dat de juiste koers is geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:41

Sheran schreef:
En dan nog. Het beleid nu gaat ervan uit dat iedereen met klachten Corona heeft. En zonder klachten zou de test toch niet betrouwbaar zijn. Wat is dan het verschil?

Waarom zou de test zonder klachten niet betrouwbaar zijn?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:43

Babootje schreef:
Cer schreef:
Maar HOE had Nederland dan aan die testen moeten komen, die toen bijvoorbeeld in Korea en China waren. Hoe dan??
Want ik vind dit precies zo'n journalistieke vraag als waar ik me nu al een poos aan stoor:
"er zijn niet genoeg testen" - "maar er MOET meer getest worden".. "maar er is niet genoeg grondstof" - "ja maar er MOET meer getest worden".. hoe dan, met gebakken lucht als teststof?
Of ben ik de enige die geen Harry Potter tas heeft waar magischerwijs alles uitkomt wat je nodig hebt... want die wil ik wel dan :j

Door eerder druk te zetten op het bedrijf Roche om hun recept voor buffervloeistof vrij te geven?
Misschien door hulp te vragen bij de buren (Duitsland) die ook helpen met de IC capaciteit?
Het is toch raar dat Duitsland er wel in is geslaagd om zich goed voor te bereiden op deze Pandemie, en daarmee half januari blijkbaar is begonnen, terwijl het Nederlandse RIVM nog in een ontkenningsfase zat?

Het is helaas nu allemaal achterafpraat en het is alleen maar goed dat de kamer straks goed controleert hoe het Kabinet tot zijn strategie is gekomen en of dat de juiste koers is geweest.

Heb je ook overwogen dat Duitsland wellicht standaard meer tests heeft? En Duitsland heeft ook eigen bedrijven die tests produceren. Bovendien zijn ze hier ook vrij streng met de tests, lang niet iedereen krijgt 1 en je moet eerst om een doorverwijzing vragen aan je huisarts.

Overigens, Duitsland zal ook ongetwijfeld steken hebben laten vallen, ik woon niet in het land van belofte :+
Laatst bijgewerkt door Destination op 03-04-20 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:43

Sheran schreef:
En dan nog. Het beleid nu gaat ervan uit dat iedereen met klachten Corona heeft. En zonder klachten zou de test toch niet betrouwbaar zijn. Wat is dan het verschil?

De sneltest is niet absoluut maar wel bijna helemaal ´betrouwbaar´ en dat is voor het doel goed zát:
Het verschil is namelijk dat de 80% van de besmetten, welke nauwelijks/geen klachten heeft en WEL besmettelijk is, door sneltesten voor het overgrote deel ook geïsoleerd kan worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:44

Laurie schreef:
Babootje, lees jij ook wel eens iets anders dan de Telegraaf?

Jazeker. :D
Moet zeggen dat ik de berichtgeving in de Telegraaf in vergelijking met de andere dagbladen best accuraat vind.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:48

Babootje schreef:
Laurie schreef:

Moet zeggen dat ik de berichtgeving in de Telegraaf in vergelijking met de andere dagbladen best accuraat vind.

Accuraat omdat het past bij wat je denkt of accuraat omdat het feitelijk informatie is? Gek genoeg wijkt de Telegraaf toch vaak af van wat de rest bericht.

Cer

Het enige dat ik kan vinden over het testen in spanje (en dan in het Engels of Nederlands, want mijn spaans is niet zo best) is dat ze inderdaad die hele lading tests bij een niet gecertificeerd bedrijf besteld hadden, daarvan een heel zwikje terug hebben moeten sturen (want je gooit ze niet weg natuurlijk) en dat ze in eerste instantie medische personeel gingen testen.
Ik lees nergens dat ze nu grootschalig wel die tests hebben en wie ze nu precies aan het testen zijn...

Sheran

Babootje schreef:
Sheran schreef:

Waarom zou de test zonder klachten niet betrouwbaar zijn?

Geen idee van hoe betrouwbaar deze bron is, ik pikte er gewoon maar eentje uit: https://www.gelderlander.nl/nijmegen/di ... oogle.com/

Ik denk dat het risico is met iedereen testen dat negatieve mensen zich heel erg veilig gaan voelen. Ik zou het liever wel doen hoor, daar niet van, maar ik weet niet hoe groot de meerwaarde is. Iedereen moet zich nu eigenlijk gedragen alsof hij potentieel besmet is en dat lijkt me genoeg. Als de mensen er de relevantie tenminste van inzien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:52

Destination schreef:
[
Heb je ook overwogen dat Duitsland wellicht standaard meer tests heeft? En Duitsland heeft ook eigen bedrijven die tests produceren. Bovendien zijn ze hier ook vrij streng met de tests, lang niet iedereen krijgt 1 en je moet eerst om een doorverwijzing vragen aan je huisarts.

Overigens, Duitsland zal ook ongetwijfeld steken hebben laten vallen, ik woon niet in het land van belofte :+

Jazeker. En het is geen rocket science. Het is niet iets - en dat is al vaker gezegd - dat NL ieigen labs niet zou kunnen maken. Roche heeft een monopolypositie doordat veel labs met hun apparatuur werken. Maar hielden de receptuur geheim. De kamer moest eraan te pas komen om het kabinet ertoe te bewegen met dwangmaatregelen te komen. En heeft Roche mede onder druk van de publieke opinie bakzeil gehaald.
Maar waarom was dit nodig? Het Kabinet wist prima waar het probleem zat.
Mogelijk heeft DL zo'n stap wel all veel eerder genomen en heeft DL dus ook veel eerder testmateriaal kunnen produceren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:54

Babootje schreef:
Laurie schreef:

Accuraat omdat het past bij wat je denkt of accuraat omdat het feitelijk informatie is? Gek genoeg wijkt de Telegraaf toch vaak af van wat de rest bericht.[/quote]

[quote="Destination"]
Feiten en cijfers? Ben ik toch benieuwd naar je voorbeelden

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:54

@janine1990 stadspark is best groot hoor. Is niet overal zo spannend en ook wel anders geworden. Maar ik kan in haren bijv. Het boeremapark noemen en in Hoogezand het gorechtpark dus wel zat parken hier hoor

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:55

Majabeestje schreef:
Ann schreef:
Ik woon in Friesland en ben 'bang' dat wij achterlopen op de rest van Nederland en de piek nog krijgen qua besmettingen.

Ik heb dat aan de ene kant ook (woon in provincie Groningen), maar ik hoor ook argumenten dat het hier misschien niet zo heftig hoeft uit te breken. Dat we op tijd zijn met maatregelen bijvoorbeeld. En het geluk hebben dat onze voorjaarsvakantie een week eerder was en geen carnaval hebben gevierd. Ik hoop dus ook dat we de piek niet gaan krijgen....

Ik woon in Drenthe. Ik denk dat we 'een platte curve' gaan krijgen.
Op zich interessant, ook de verschillen met Brabant, Limburg en de Randstad.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:57

Een - betrouwbare - test zegt niet meer dan dat de persoon op dat moment niet besmet is. De voorzorgsmaatregelen kunnen niet minder worden met testen.
En daarbij is het risico op foutieve uitslag niet uit te sluiten omdat de test zeer precies moet worden uitgevoerd (en nogal akelig is)
En we weten nog lang niet alles van het besmettingspatroon van Covid-19. Er zijn genoeg casussen waar de bron niet herleidbaar is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:57

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc29429c/

Citaat:
Sterfte in Nederland mogelijk twee keer zo hoog als tot nog toe gemeld

Het aantal doden door het coronavirus ligt mogelijk twee keer zo hoog als het RIVM dagelijks bekend maakt. Aangezien het RIVM niet iedereen meer test, is het sterftecijfer in Nederland hoger dan de dagelijkse rapportage van het instituut. Uit een eerste schatting van het RIVM op basis van cijfers van het CBS blijkt dat de sterfte in de vierde week van maart aanzienlijk hoger ligt dan normaal gesproken in deze tijd van het jaar. Er stierven in deze week 3.892 mensen, 870 tot 1.181 meer dan verwacht. Een aanzienlijk deel is vermoedelijk gestorven door het coronavirus. Dat betekent dat de sterfte door corona ruwweg twee keer zo hoog is dan we tot nog toe weten. Het CBS geeft aan dat deze stijging niet te verklaren is door weersomstandigheden of een griepgolf.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:58

Ik quote mezelf nog maar weer even over de betrouwbaarheid van de test:
Hilary schreef:
Evaluating the accuracy of different respiratory specimens in the laboratory diagnosis and monitoring the viral shedding of 2019-nCoV infections
Wetenschappelijk artikel over verschillende testmethodes:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20021493v2

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:01

Babootje schreef:
De kamer moest eraan te pas komen om het kabinet ertoe te bewegen met dwangmaatregelen te komen. En heeft Roche mede onder druk van de publieke opinie bakzeil gehaald.

En welke dwangmaatregelen heeft het kabinet tov Roche genomen dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:01

Sheran schreef:
Ik denk dat het risico is met iedereen testen dat negatieve mensen zich heel erg veilig gaan voelen. Ik zou het liever wel doen hoor, daar niet van, maar ik weet niet hoe groot de meerwaarde is. Iedereen moet zich nu eigenlijk gedragen alsof hij potentieel besmet is en dat lijkt me genoeg. Als de mensen er de relevantie tenminste van inzien.

Oma heeft de AIDS epidemie/ pandemie zien ontstaan.

Toen er na plm vier jaar een test ontwikkeld was (eerst moest men op zoek naar de veroorzaker van de uitval van het immuunsysteem, toen het virus in kaart was moest er nog heel veel ontdekt worden 'wat een virus nou precies was en hoe het werkte en wat al niet')
...was een belangrijke vraag:
"Waarom precies wil je / wilt u getest worden, veilig vrijen moet je toch, of de uitslag positief of negatief is".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:09

Cer schreef:
Het enige dat ik kan vinden over het testen in spanje (en dan in het Engels of Nederlands, want mijn spaans is niet zo best) is dat ze inderdaad die hele lading tests bij een niet gecertificeerd bedrijf besteld hadden, daarvan een heel zwikje terug hebben moeten sturen (want je gooit ze niet weg natuurlijk) en dat ze in eerste instantie medische personeel gingen testen.
Ik lees nergens dat ze nu grootschalig wel die tests hebben en wie ze nu precies aan het testen zijn...

In Spanje is vrij vroeg begonnen met veel testen doordat vroeg tests ingekocht zijn.
Ook is snel begonnen met tests nationaal aan te maken.
In het dieptepunt van het tekort aan sneltests, zijn er 15-20 duizend tests per dag uitgevoerd.

Er zijn in totaal in China 7,5 miljoen tests gekocht. 640.000 zijn er terug gestuurd. 1 miljoen daarna alweer binnengekomen. 5 miljoen nog te leveren.
De 640.000 zijn uitgebreid in het nieuws gekomen... Typisch geval van informeren met agenda.

Sinds twee weken is er begonnen met het sneltesten in doorrij-stations.
Vorige week waren die er in het hele land al en het aantal wordt nog steeds uitgebreid.

Nog wat goed nieuws:
- meer dan 30.000 herstelden
- bijna absolute afname van verplaatsingen; echt alleen minimum nog
- geen probemen in bevoorradingen
- aantal nieuwe opnames in ICs neemt af

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:10

Cer schreef:
Babootje schreef:
De kamer moest eraan te pas komen om het kabinet ertoe te bewegen met dwangmaatregelen te komen. En heeft Roche mede onder druk van de publieke opinie bakzeil gehaald.

En welke dwangmaatregelen heeft het kabinet tov Roche genomen dan?

Die hebben ze niet hoeven nemen omdat Roche bakzeil heeft gehaald. Het kabinet heeft in het debat met de kamer wel dwangmiddelen toegezegd. Roche gaf niet toe voor het kamerdebat en de publieke discussie erover. "Hoeveel doden nog" in zwart op je gevel gekalkt is nu ook niet zo'n mooie reclame.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:10

hoeveel nieuwe ic opnames zijn er nu nog dagelijks in spanje?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:13

Sheran schreef:

Ik zou me als negatief getest mens zeker niet veiliger voelen.
Kan me voorstellen dat mensen die getest zijn en in lichte of a-symptomatisch Corona hebben gehad (ik weet niet of je dat met die sneltesten ook kunt zien) zich wel veiliger voelen.

De bedoeling is, dat mensen die positief getest worden met Corona ook worden geisoleerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:17

Janneke2 schreef:

Toen er na plm vier jaar een test ontwikkeld was (eerst moest men op zoek naar de veroorzaker van de uitval van het immuunsysteem, toen het virus in kaart was moest er nog heel veel ontdekt worden 'wat een virus nou precies was en hoe het werkte en wat al niet')
"Waarom precies wil je / wilt u getest worden, veilig vrijen moet je toch, of de uitslag positief of negatief is".

Ook mbt het veilig vrijen is het een ongenuanceerde dooddoener. Het enige veilige vrijen is niet vrijen.

Nogmaals; bij Covid-19 is het resultaat van positief testen een individuele isolering = afname van infectie.
Ik begrijp de weerstand er tegen niet.

Maar goed, ik laat me ook jaarlijks op SOAs testen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:20

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:24

Huertecilla schreef:
Janneke2 schreef:

Ook mbt het veilig vrijen is het een ongenuanceerde dooddoener. Het enige veilige vrijen is niet vrijen.

Opmerking is compleet off topic.
Het ging mij om de analogie.
Bij een 'test toont geen corona aan' (of contact met hiv) volgen daar eigenlijk nul consequenties op.
Alle veiligheidsmaatregelen blijven van kracht.
Citaat:
Nogmaals; bij Covid-19 is het resultaat van positief testen een individuele isolering = afname van infectie.

...dat kan zinnig zijn, bij voorkeur voor mensen in die beroepen waar contact ook in lockdown verplicht is.

Tegen de tijd dat we gaan nadenken over de afbouw van de lockdown kan een en ander anders liggen, wellicht hebben we dan ook de eerste uitslagen van het onderzoek van de bloedbanken mbt antistoffen - dan weten we meer over de verspreiding onder gezonde mensen. (Wie niet gezond is doneert geen bloed, maar kan wellicht toch antistoffen hebben.)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:36

SinneJ schreef:
Misschien is het een plot van de bakkers om genoeg klanten te blijven houden :Y)

Dat is jammer had al genoeg meel voor het hele corona gebeuren. :')

Heb ineens lekkere trek in pruimen flappen, maar geen eieren...…helaas pindakaas. :')