Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:25

Nyaleti schreef:
Hoe staat caffeine in thee vermeld op de verpakking? Theeïne ofzo iets heet het dan toch? Gisterenavond een pot thee op, hele nacht wakker gelegen zonder een goede reden daarvoor dus vanochtend gekeken of er caffeine in de thee zat maar zie niks staan.

PLOINK

nu weet ik waarom ik al drie nachten wakker lig. Heb nieuwe zwarte thee.

Echt 8)7

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:46

Even opgezocht en kopie paste

Hoewel cafeïne en theïne chemisch gezien dezelfde stof zijn (C8H10N4O2), heeft de stof in thee een andere werking op het lichaam dan in koffie. Dit komt omdat cafeïne in koffie veel sneller in het bloed wordt opgenomen dan thee. Je kunt het vergelijken met langzame en sneller suikers. Cafeïne in koffie werkt als de snelle suikers, die de bloedsuikerspiegel onmiddellijk doen stijgen door een snelle opname door het bloed. Langzame suikers (bijvoorbeeld uit zetmeel) worden minder snel opgenomen, waardoor bloedsuikerpieken uitblijven. Cafeïne in thee werkt ongeveer als de langzame suikers: je wordt er niet onrustig of trillerig van zoals bij koffie, maar kunt je beter en langer concentreren.

https://evermorethee.nl/cafeine-theine-thee/

Ook zit er in thee minder theine dan cafeïne in een kop koffie.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:28

moonsparkle schreef:
Even opgezocht en kopie paste

Hoewel cafeïne en theïne chemisch gezien dezelfde stof zijn (C8H10N4O2), heeft de stof in thee een andere werking op het lichaam dan in koffie. Dit komt omdat cafeïne in koffie veel sneller in het bloed wordt opgenomen dan thee. Je kunt het vergelijken met langzame en sneller suikers. Cafeïne in koffie werkt als de snelle suikers, die de bloedsuikerspiegel onmiddellijk doen stijgen door een snelle opname door het bloed. Langzame suikers (bijvoorbeeld uit zetmeel) worden minder snel opgenomen, waardoor bloedsuikerpieken uitblijven. Cafeïne in thee werkt ongeveer als de langzame suikers: je wordt er niet onrustig of trillerig van zoals bij koffie, maar kunt je beter en langer concentreren.

https://evermorethee.nl/cafeine-theine-thee/

Ook zit er in thee minder theine dan cafeïne in een kop koffie.

Niet persoonlijk naar jou hoor, maar dit is echt onzin, een mooi verkooppraatje van de theeverkoper. Cafeïne is cafeïne, en dit wordt even snel opgenomen bij zowel koffie als thee. Het enige verschil is dat er vaak minder cafeïne in thee zit, maar als je daarvan vervolgens anderhalve liter drinkt, dan kan ik me voorstellen dat je daar wakker van blijft. De ene persoon is ook gevoeliger voor cafeïne dan de ander, maar globaal is het aan te raden om 's morgens thee te drinken, en 's avonds infusies (rooibos, kruiden ''thee'').

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:20

Nu ik het weet voelt het idd precies hetzelfde als wakker liggen na koffie.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:29

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... feine.aspx

Citaat:
Cafeïne is een stof die van nature voorkomt in koffie, en in kleinere hoeveelheden in thee. Ook energiedrankjes, cola, ijsthee, chocolade en chocolademelk bevatten cafeïne.

Citaat:
Cafeïne in thee wordt ook wel theïne genoemd.Theïne en cafeïne worden vaak als 2 aparte stoffen gezien, maar dit zijn ze niet. Er is geen verschil tussen theïne en cafeïne.

Ik kom er nu ook achter dat het in cacaobonen, en dus ook chocola ( :oo ) zit. Een leuke vraag voor een pubquiz.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:46

Hoe meet je thermostaat hoe warm het is? En als je een kamer hebt met een kachel, voelt het dan warmer met twee kachels of maakt het dus niet zo uit?

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:44

Zijn er plekken waar je een telefoon kan bestellen met garantie en dat je telefoon ook gemaakt wordt als het scherm kapot is?

Mijn huidige telefoon is van Belsimpel, maar zij willen niet het onderdeel dat onder de garantie valt, maken omdat het scherm kapot is. Ik moet dan ook het scherm laten maken, maar dat is de telefoon niet meer waard. Zijn er telefoonaanbieders met garantie waarbij dit wel kan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:18

Bij Apple alleszins ook niet kan ik je vertellen. Leuk als ze een ‘haarscheurtje’ vinden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:23

Is de bruna nu wel of niet open? Normaal is deze op maandag open maar toen ik afgelopen maandag in het dorp was, was de bruna dicht. Kan het ook niet vinden op internet, het probleem is dat ze vanmorgen aan de deur zijn geweest voor een pakketje waar ik voor moet tekenen maar ik was niet thuis en nu brengen ze deze naar de bruna maar volgens mij waren de pakketpunten gesloten... Dus nu heb ik nog m'n pakket niet...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:25

Hier is de bruna op bepaalde tijden open voor het brengen en afhalen van pakketten.
Dus niet de hele dag.
Geloof dat er op de website wel info staat

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:26

Mijn vaste pakketpunt primera is dicht ook voor pakketten helaas. Bezorgen wel aan huis maar gern pakjes. Ik ben nu uitgeweken naar een tankstation. Maar ja daar was ie ook niet.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:09

Vanaf vandaag is onze Primera weer open als PostNL punt, geen verdere verkoop.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:19

Hier is Bruna open (Oostvoorne) maar alleen voor het ophalen van pakjes en verkoop van postzegels

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:22

Heb gebeld ze zijn open van 10 tot 14.30. Dus denk dat mijn pakket pas vrijdag kan halen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:04

Nav een punt in een ander topic: steeds meer mensen 'vluchten' naar het noorden, ivm drukte in de randstad die toe blijft nemen.
Maar het noorden wordt dus ook steeds drukker.

Ik vraag me af of er een oplossing voor het tekort aan ruimte/huizen, zonder hiervoor te blijven bijbouwen ten koste van de natuur

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:08

Dilan93 schreef:
Nav een punt in een ander topic: steeds meer mensen 'vluchten' naar het noorden, ivm drukte in de randstad die toe blijft nemen.
Maar het noorden wordt dus ook steeds drukker.

Ik vraag me af of er een oplossing voor het tekort aan ruimte/huizen, zonder hiervoor te blijven bijbouwen ten koste van de natuur

Flats, maar daar zit ook niet iedereen op te wachten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:11

Dat denk ik niet idd

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:22

Stoppen met voortplanten. :+ Simpelste oplossing.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:24

Captain schreef:

Doe ik al aan mee :')

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:16

Captain schreef:

De geboortecijfers dalen al. Het grote probleem is dat iedereen zo oud wordt :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:22

Verhuizen naar t buitenland. En dan wordt t daar druk :))

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:25

Piekosjj schreef:
Verhuizen naar t buitenland. En dan wordt t daar druk :))

Nou is er in Zweden wel meer ruimte :))

Zou het overigens wel gaaf vinden. Maar is (zeker op dit moment) niet realistisch voor ons

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:03

Captain schreef:

op dit moment is immigratie een grotere reden voor bevolkingsgroei dan voortplanting. Niet alleen de illegale immigratie maar ook vooral de legale. Veel mensen willen hier blijkbaar komen wonen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:56

xmarritw schreef:
Captain schreef:

De geboortecijfers dalen al. Het grote probleem is dat iedereen zo oud wordt :+

Eigenlijk hebben we iets nodig waardoor er niet meer zoveel ouderen zijn.. een virus bijvoorbeeld.. :x

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:39

Captain schreef:

De geboortecijfers dalen al. Het grote probleem is dat iedereen zo oud wordt :+[/quote]
Eigenlijk hebben we iets nodig waardoor er niet meer zoveel ouderen zijn.. een virus bijvoorbeeld.. :x[/quote]
Dat zou wel een goede oplossing zijn :=

Een serieuse vraag:
Ik wil een pakketje bestellen dat alleen maar op een pakketpunt geleverd kan worden. Wat gebeurt er met een pakketje als het pakketpunt dicht is?