Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:40

We vinden op stal regelmatig halve ratten dus de katten doen hun werk wel maar dus niet bij de ganzen in de ren :+

Ik denk dat het mannetje z'n vrouw en het nest wel beschermt, vandaar dat hij dus ook regelmatig weer een wond heeft.
Ik weet ook niet zeker of het alleen ratten zijn maar marters laten een erg sterke geur achter en dat ruik ik nog niet.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:01

Jammer van de kwartel eieren! Ben heel benieuwd naar de kalkoen kuikens! :D

Hmm jef, dankje voor die tip van de geur van marters, ik ben er altijd bang voor en hoorde dat 2 huizen verderop (ongeveer 800m verderop) zij wel marters gezien hebben. Vind dat maar eng eerlijk gezegd met de kippen O:)

Whoop whoop, ondertussen ook een 2e ei aanvraag binnen :D
Wel leuk want op Leboncoin is er buiten mij maar 1 ander persoon die eieren aan bied van barnevelders in deze kleur, ik heb dezelfde prijs per ei dan ook gebruikt. Verwachte dat veel het te duur zouden vinden maar valt blijkbaar toch nog wel mee :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:50

Leuk is dat he, van die simpele verkopen :P

Ik ga morgen ook weer wat eieren aan de weg zetten, mijn kippen zijn eindelijk weer fatsoenlijk aan de leg, alleen ben ik straks een maand weg, en wat ik nu nog heb krijg ik niet meer op voor die tijd.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:28

Binnenkort een hoop kuikentjes, zo te lezen!

Hier twee uitbraken van vogelgriep in één week tijd op een paar km afstand :x
Toch de kippen maar afschermen. Had ze tot nu toe altijd los lopen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:18

Hier is er gisteren nieuw leven geboren. *\o/*
Nog vol in de kreukels en niets met dit topic maar wou ze toch even tonen <3
Nu nog een naam en binnen een maand hopelijk een gezond 2e veulentje.

Afbeelding
Afbeelding

Toen in België onze stalkatten en de paarden verhuisd waren naar hier hadden ze maar 2 weken nodig om weer heel de hangar over te nemen. Een maand later moest ik nog maar de poort openen en de walm van urinegeur van de muizen en ratten kwam zo op je af, je zag ze ook letterlijk alle kanten uit springen. En dat met maar 2 stalkatten die alles buiten hielden. Hier hadden ze ook constant eten ter beschikking maar hoorde de ene buur toch blij vertellen dat ze het bij hem ook 'proper' hielden. Waar ik mijn eerste stalkatten van had kregen ze geen eten bij, iedere winter verdwenen er dan ook een hoop. Vond dat echt zielig, veel kittens haalden het dan ook niet. Zo kwamen mijn eerste ook hier.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:25

Hier zitten ook veel ratten bij het graan en stro, vooral op plekken waar de katten dan niet bij kunnen. Aan de andere kant van de muur komt er allemaal graan naar buiten en dat gaat niet vanzelf :+

Dus binnenkort gaan we de muren aan de binnenkant maar afsmeren zodat ze daar niet meer doorheen kunnen (anders valt over een paar jaar de muur uit elkaar, dat zijn gewoon gestapelde stenen)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:21

Schattig veulentje! Alles goed gegaan?

Ik heb opnieuw de eieren geschouwd. Inderdaad 12 Australorps en 4 Sussex bevrucht. Sommige hadden hele dikke, duidelijke aders. Sommige zijn nog steeds vrij donker. Geen idee of er iets dood is of niet, op zich ziet het er goed uit. Er stonk ook niets.
Klopt het dat de inhoud van het ei best beweeglijk is als je het ei ronddraait? En kan dat nog kwaad? Omdat je toch even goed moet kijken bij het schouwen, beweeg je wel wat natuurlijk.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 21:18

Gefeliciteerd Skyla!

Century, het klopt dat het vruchtje in het ei heen en weer beweegt als je het draait. Kan volgens mij geen kwaad.

Moest even denken aan dit citaat uit the complete book of selfsufficieny van John Seymour met het ganzen/ratten verhaal.
Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:55

Gefeliciteerd Skyla!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:00

Soms gebruik ik het bewegen ook als controle, want dan beteken wel dat er wat in zit. *\o/*

Hopelijk 4 hennen voor je. :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:41

Gefeliciteerd skyla! En past hier in dit topic ook wel vind ik hoor O:)

Century, welke dag zit je nu ook al weer eens? Klopt idd dat het beweegt, als je het heel stil houd en eventjes wacht zie je het vruchtje zelf ook bewegen, ook heel bijzonder om te zien <3

Hier vanochtend de eitjes in de bm gedaan :D uiteindelijk 12 marans, 8 olijf leggers, 9 Barnevelders en 3 kruising met mijn rode hen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:10

Heb ook wel eens ei stilhouden en dan lampje bewegen. Had duidelijk een die het lampje niet zo leuk vond en iedere keer wegdraaien.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:53

Dankje allemaal, bevalling is goed gegaan. Ze is al een ervaren mama. Hoop hierna nog 1 veulentje met haar en mijn eigen hengst te kunnen fokken en dan mag ze op pensioen. Al zal dat wel een moeilijke zijn voor haar. Wanneer ze geen eigen veulen heeft steelt ze een ander veulen en geeft ze direct melk.

Voor mijn 2e veulen heb ik meer schrik. De vorige bevalling van die merrie was een redbag. En dan nu met dat de camera niet wilt werken op het internet hier. :(

Op mijn allereerste weide hadden ze ook ganzen. Ik heb er daar veel mogen gaan rapen omdat de vossen en bij de kuikens ratten passeerden. Zot eigenlijk, zijn zo'n agressieve dieren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:25

wat een schattig veulentje Skyla!! erg leuk.

Hier ook jong spul... helaas nog geen puppies, maar er zijn toch nog een paar kwarteleitjes uitgekomen!! haha..ik wilde ze net uit de bm gaan halen, maar laat ze dus toch nog maar even liggen. Ik tel er in ieder geval 4. en ze zijn echt ienieminie. schattig... (maar wat moet ik er ook al weer mee :+ )
Nou ja, in ieder geval een teken dat deze bm het wel goed doet. Ik heb inmiddels 6 Narraganset kalkoeneieren per post ontvangen. Dus dat wordt het volgende bm projectje. :) leuk dit

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:24

Slachten of voor de eieren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:18

juval schreef:
wat een schattig veulentje Skyla!! erg leuk.

Hier ook jong spul... helaas nog geen puppies, maar er zijn toch nog een paar kwarteleitjes uitgekomen!! haha..ik wilde ze net uit de bm gaan halen, maar laat ze dus toch nog maar even liggen. Ik tel er in ieder geval 4. en ze zijn echt ienieminie. schattig... (maar wat moet ik er ook al weer mee :+ )
Nou ja, in ieder geval een teken dat deze bm het wel goed doet. Ik heb inmiddels 6 Narraganset kalkoeneieren per post ontvangen. Dus dat wordt het volgende bm projectje. :) leuk dit

Zo leuk, heb je ook foto's? <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:17

Afbeelding
Niet heel duidelijk, maar ik maak de bm nog even niet open. Ze zijn mini, iets van 2cm schat ik.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:08

juval, ik denk dat ik dezelfde broedmachine heb. Zalig ding! Alleen durft hij soms wat lawaai te maken. Maar met +-20 keer hem aan en uit te schakelen is het over. :+ Nuja hij heeft ook al wat rondes gedraaid hier.

Had hier laatst ook kwarteleitjes gekocht en toen ze in zaten had ik ook zo van 'jah, wat doe ik er dan mee' := maar ging ze ook vooral voor het vlees en fok houden dan. Maarja, bleken hier dus niet bevrucht of te oud.

Dik 2 weken geleden heel wat plantjes gezaaid komen enkel de pastinaak en zonnebloemen boven. :(

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 11:35

Ik heb gister 5 ganzeneieren onder een broedse hen geschoven, ik ben benieuwd of daar wat van terecht komt.
Juval, mijn eerste keer broeden waren ook kwarteleieren, en die deden er bij mij ook veel langer over dan zou moeten. Hoeveel zijn er nu uitgekomen?

Morgen gaan we onze Bonte Bentheimer zeug naar binnen halen. De 30ste is ze uitgerekend. Spannend want het is voor haar de eerste keer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:18

Ik deel deze nog even. Ik stel voor om deze tot vrijdag open te houden en daarna een datum te prikken. Bijlezen doe ik ergens deze week even :')

Moestuin schreef:
Ok, deze zou moeten werken. Ik heb de data’s even erg ruim genomen :D Normaal moet je zelf ook een locatie kunnen voorstellen. Ik stel voor dat je daar even in zet vanwaar je komt en in welke straal je jou wil begeven.

Edit: Ik moet nog even kijken hoe of wat want hij heeft mij overal beschikbaar gezet maar dat klopt niet :')

https://datumprikker.nl/p4x5atartdui74u8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:44

Wat een ontzettend mooi veulen Skyla <3

Hier druk druk druk. Nauwelijks nog actief in dit topic momenteel. Maar dat is goed. Wil zeggen dat ik buiten aan het genieten ben :D

Afbeelding

Even in verband met de meeting: Iedereen zit vrij ver verspreid. Er is iemand die het centraalste zit van allemaal. Ik ga even horen of het daar kan (en als het daar kan is het echt een prachtige locatie <3)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:19

Mijn boerenkool die nog stond van vorig jaar maakt nu bloemen.
Kan ik dat zo door laten gaan en dan zaad daarvan opvangen?
En hoe is dan de beste manier, springt dat niet overal heen?

Ik las ergens iets over een aluminiumfolie opvangbakje eromheen vouwen, iemand hier ervaring mee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:30

Hangt van het soort af. Is het een hybride weinig kans.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:48

Wie had hier ook al weer eens meer verstand of ervaring nu met een "oude" fruitboom herplanten.

Mijn ouders hebben vorig jaar een fruitboom gekocht, 30 jaar oud uit de grond gehaald en in een grote pit gezet. Volgens de verkoper moest hij met pot en al in de grond de boom had toen bloesem, maar door de vorst vorig jaar geen peren gehad, maar hij heeft ook helemaal geen bladeren gekregen.

Blijkbaar hebben ze hem 2x koeienmest korrels ofzo gegeven wel ook en dagelijks water gegeven, mijn vader zegt elke dag een grote bloemengieter dus vermoed zo'n 20 liter gieter. Bij heel droog weer kreeg hij dar 2x per dag.

Ik zeg dat hij de pot uit moet, zij zeggen dat ze van de verkoper een hele handleiding gehad hebben waarin staat dat hij erin zou moeten blijven. Ze hebben met de verkoper nog contact gehad en die zei dat ze hem dan niet genoeg water gegeven hebben en hij uitgedroogd is.

Is er nog iets hoe ze die boom kunnen redden?

Ik heb geen verstand echt van bomen maar mijn gevoel zegt dat hij die pot uit moet, wortels/kluit misschien lichtjes beschadigen, even laten weken
En dan zo de grond in maar misschien zit ik er ook helemaal naast en hebben jullie een beter idee!?

Hoe gaat het bij iedereen met eitjes in de BM? Hier ga ik vanavond eindelijk kijken. Zoo spannend weer :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:18

Ik zou ook zeggen uit de pot. Val mij mee dat die boom met de storm niet plat is gaan liggen.