Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 00:37

Niet alle thuis accu’s kunnen noodstroom leveren…sommige zijn accu’s voor het stopcontact; daarin zit een verdedelde zakjapanner die uitrekent hoeveel je hebt opgeladen en hoeveel je verbruikt. Maar als de stroom uitvalt kan je er niks op aansluiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 07:27

ikke schreef:
Fatsoenlijke zelfbouw begint ook bij 5k. De winst zit 'm meer in dat je precies weet wat je hebt en hoe daarmee om te gaan dan dat het echt goedkoper is.

Ja klopt, en dat je zelf onderdelen kan vervangen of toevoegen, dat vind ik ook een groot voordeel :)

Wij zijn aan het kijken naar deze accu, dat scheelt weer wat werk, en dit lijkt een mooie behuizing: https://www.nkon.nl/nkon-ess-pro-51-2v- ... terij.html
Met 3x de Victron multiplus en alle andere onderdelen erbij zitten we dan boven de 6k, maar dan heb je wel een flinke accu :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 07:39

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Fatsoenlijke zelfbouw begint ook bij 5k. De winst zit 'm meer in dat je precies weet wat je hebt en hoe daarmee om te gaan dan dat het echt goedkoper is.

Ja klopt, en dat je zelf onderdelen kan vervangen of toevoegen, dat vind ik ook een groot voordeel :)

Wij zijn aan het kijken naar deze accu, dat scheelt weer wat werk, en dit lijkt een mooie behuizing: https://www.nkon.nl/nkon-ess-pro-51-2v- ... terij.html
Met 3x de Victron multiplus en alle andere onderdelen erbij zitten we dan boven de 6k, maar dan heb je wel een flinke accu :D

Hhhmmm, deze club zet er tenminste gewoon bij hoe het opgebouwd is. gewoon 600Ah bij 51V; daar kun je normaal aan rekenen. Dat gezemel over opslag in kWh wat je meestal ziet, daar kun je niks mee.

Maar Victron schijnt tegenwoordig ook een multiplus te hebben (zal wel anders heten) die gewoon 3-fase uitstuurt. Die zal niet schokkend goedkoper zijn, maar je integratie met de accu is dan wat simpeler.

Jouw set is dan nog steeds goedkoper dan die dozenschuivert want die vraag 8,5k ex BTW voor een set met een 10kWh (heb je ze weer) accu. Jouw link heeft 3x zoveel capaciteit!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 07:55

paars schreef:
Niet alle thuis accu’s kunnen noodstroom leveren…sommige zijn accu’s voor het stopcontact; daarin zit een verdedelde zakjapanner die uitrekent hoeveel je hebt opgeladen en hoeveel je verbruikt. Maar als de stroom uitvalt kan je er niks op aansluiten.

Ons systeem is daar wel op ingericht. We hebben tijdens de verbouwing alles al zo laten inrichten dat je eigenlijk zo de accu's onder de omvormer kunt zetten. Extra groep in de nieuwe meterkast, extra kabel, omvormer die past bij een accu systeem. Het is voor ons ook wat rendabeler, omdat we gedeeltelijk met airco's kunnen verwarmen en dan nemen we ook een stukje extra besparing op gas mee. Onze panelen liggen heel gunstig op het zuiden, waardoor we nu al relatief veel opbrengst hebben. Van de afgelopen 13 dagen in maart zouden de accu's al 10 dagen volledig opgeladen zijn. Ik verwacht eigenlijk dat we bij normaal weer van maart tot oktober bijna volledig op de accu's kunnen draaien.

En de accu's die bij het systeem passen zijn ook veel voordeliger dan gemiddeld. Dat scheelt ook veel in terugverdientijd.

Ik neig nu naar ja, maar met de saldering is terugverdienen ongeveer €0. Dus het heeft voor nu geen haast om te beslissen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 09:20

ikke schreef:
Hhhmmm, deze club zet er tenminste gewoon bij hoe het opgebouwd is. gewoon 600Ah bij 51V; daar kun je normaal aan rekenen. Dat gezemel over opslag in kWh wat je meestal ziet, daar kun je niks mee.

Maar Victron schijnt tegenwoordig ook een multiplus te hebben (zal wel anders heten) die gewoon 3-fase uitstuurt. Die zal niet schokkend goedkoper zijn, maar je integratie met de accu is dan wat simpeler.

Jouw set is dan nog steeds goedkoper dan die dozenschuivert want die vraag 8,5k ex BTW voor een set met een 10kWh (heb je ze weer) accu. Jouw link heeft 3x zoveel capaciteit!

Oh dat klinkt ideaal, een Multiplus voor 3 fase! Dat scheelt vooral ook veel ruimte. Daar moet ik eens in duiken.

Nkon is tot nu toe een heel betrouwbare leverancier. Inderdaad geen mooie praatjes, maar gewoon duidelijke informatie en heel schappelijke prijzen.
En het is voor ons nog geen uurtje rijden, dus ik zou de accu gewoon kunnen ophalen, want verzenden is erg duur met dat gewicht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 09:28

233 kilo even ophalen, erop zal het probleem niet zijn, eraf misschien wat lastiger :=

Kunnen jullie niet een apart topic openen over het zelf maken van die dingen? :D

Kan ik mooi meekijken voor onze situatie in Frankrijk tzt :)) Al wil ik daar ook nog waterkracht aan knopen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 09:28

Tancreda4 schreef:
In het geval van bellatrix is het maandbedrag veelte ruim, als je paar 100 euro terug krijgt. Dat moet je wel kunnen aanpassen. Aanpassen is idd beperkt maar in zo'n geval zou dat moeten kunnen lijkt mij.

Moet je echter bij betalen of speelde je gelijk, dan is er idd weinig ruimte hem naar beneden te zetten.

Ik kan idd gewoon zelf mijn voorschotbedrag aanpassen, net zo vaak als dat ik wil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

Prairy schreef:
233 kilo even ophalen, erop zal het probleem niet zijn, eraf misschien wat lastiger :=

Kunnen jullie niet een apart topic openen over het zelf maken van die dingen? :D

Kan ik mooi meekijken voor onze situatie in Frankrijk tzt :)) Al wil ik daar ook nog waterkracht aan knopen.

Voorstander van zo'n topic meldt zich :j

Voor het nieuwe huis komend jaar nog aan het twijfelen of we meteen voor een stand-alone (mogelijkheid) zonnepanelen systeem gaan, met accu's. Of nouja die accu's dan later als we weer een beetje boven water zijn met alle kosten die bij het hele project komen kijken :=

Op zich klinkt het wel aantrekkelijk om tijdens dalprijzen de accu's en lease Peugeotje voor woon-werk verkeer op te laden. En dan vanuit accu's stroom te gebruiken tijdens de piekprijzen. En ik ben ook wel zo'n theemuts die het een fijn idee vindt als we bij bepaalde calamiteiten nog het 1 en ander draaiende kunnen houden op onze eigen accu's....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

Wat betreft noodstroom: mn vader gaf al aan, dat de kans behoorlijk groot is, dat het stroom uitvalt als precies de batterij leeg is en dan zit je nog met niets. En dat je voor een betrouwbare noodstroom beter kan kijken naar een aggregaat en de bijbehorende brandstof op voorraad houden. Die dingen zijn behoorlijk zuinig en kunnen (zolang voorzien van brandstof) uren tot dagen betrouwbaar stroom leveren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

mvdende schreef:
Wat betreft noodstroom: mn vader gaf al aan, dat de kans behoorlijk groot is, dat het stroom uitvalt als precies de batterij leeg is en dan zit je nog met niets. En dat je voor een betrouwbare noodstroom beter kan kijken naar een aggregaat en de bijbehorende brandstof op voorraad houden. Die dingen zijn behoorlijk zuinig en kunnen (zolang voorzien van brandstof) uren tot dagen betrouwbaar stroom leveren.

Als jouw pa echt zou weten waar ie het over heeft, zou hij zeggen dat de combi van accu en aggregaat de beste oplossing is.
Dan kun je overdag de accu's laden waar je 's nachts gebruik van maakt, zodat dat ding niet 24u hoeft te lopen. Dat ga jij en je buren niet trekken en dat aggregaat al evenmin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Als wij onze thuisaccu gaan bouwen dan zal ik een eigen topic maken :D

mvdende schreef:

Het leuke van een (goede) thuisaccu is dat je zonnepanelen gewoon door blijven werken, dus bij stroomuitval worden je accu’s gewoon geladen.

Een aggregaat kun je er best bij zetten, maar een accu heeft echt gigantisch meer voordelen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Ons huis in Spanje was offgrid en werkte idd 100% zelfvoorzienend met zonnepanelen, accu's en voor de bewolkte dagen met zware energiebehoefte een aggregaat.

In Spanje weet je zeker dat je iedere dag wel genoeg kunt laden voor eigen gebruik. Hier in NL is dat bij lange na niet zo. Opslag van elektra in batterijen klinkt leuk, maar als je dagverbruik voor standaarddingen al gauw 10kWh is, dan heb je wel een heel batterij aan accu's nodig om slechts een paar dagen 100% zelfvoorzienend te kunnen zijn.
Kansloos, tenzij je irrationeel teveel geld er tegenaan wilt gooien.

Al zijn er types die het leuk vinden om eea bij elkaar te knutselen. Prima. Graag in een ander topic.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

Ook in Nederland red je dat prima in geval van nood. Een aantal zonnepanelen kunnen zelfs ‘s winters op bewolkte dagen genoeg opbrengst opleveren voor je koelkast en diepvries, en een paar led lampen. En dat is het belangrijkste in een noodgeval bij stroomuitval.
Je moet dan niet verwachten dat je uitgebreid de was kan gaan doen en de elektrische verwarming aan, maar dat hoeft ook niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Je hebt wel heel veel overcap aan zonnepanelen op je dag liggen als dat op winterse dagen 8-10 kWh opbrengst geeft. En bij sneeuw op je dak levert ook dat gewoon 0,0 op.

Heeft geeft verder niet hoor. Het kan in financieel opzicht domweg niet uit. Maar hee, als je het leuk vindt, moet je dat gewoon doen. Liefhebbers daarvan, open voor de tips en tricks svp een ander topic. Dan kan deze weer gewoon over energiecontracten en -prijzen gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Een koelkast gebruikt zo’n 50 Watt. Is de helft van de tijd aan zoiets, dus dat is 0,6 kWh per dag.
Met 1kWh aan opbrengst per dag kun je makkelijk je koelkast en vriezer een aantal dagen koud houden.
Dat red je zelfs al met twee zonnepanelen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:57

Dees schreef:
Je hebt wel heel veel overcap aan zonnepanelen op je dag liggen als dat op winterse dagen 8-10 kWh opbrengst geeft. En bij sneeuw op je dak levert ook dat gewoon 0,0 op.

Heeft geeft verder niet hoor. Het kan in financieel opzicht domweg niet uit. Maar hee, als je het leuk vindt, moet je dat gewoon doen. Liefhebbers daarvan, open voor de tips en tricks svp een ander topic. Dan kan deze weer gewoon over energiecontracten en -prijzen gaan.

Hoe weet jij zo zeker dat het niet uit kan? Als ik het bereken kan het bij ons namelijk wél uit?

En hoeveel dagen per jaar ligt er sneeuw op jouw dak? Bij mij in ieder geval heel erg weinig en dan moet net op die dagen de stroom uitvallen. Op bewolkte dagen hebben wij met 12 zonnepanelen als nog iets van 4-5 kWh opgewekt. Niet mega veel, maar idd genoeg om een koelkast en lamp op te laten draaien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

Beste Mavantos, lange teentjes?

Menig economicus heeft hier al berekeningen over gepubliceerd. Het is dus niet mijn mening, maar een bij herhaling aangetoond feit. Terugverdientijd > economische levensduur. Geld op de bank levert meer op.

Alleen DIY-accus maken kans om "uit" te kunnen, dus veel succes ermee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

mavantos schreef:
Dees schreef:

Hoe weet jij zo zeker dat het niet uit kan? Als ik het bereken kan het bij ons namelijk wél uit?

En hoeveel dagen per jaar ligt er sneeuw op jouw dak? Bij mij in ieder geval heel erg weinig en dan moet net op die dagen de stroom uitvallen. Op bewolkte dagen hebben wij met 12 zonnepanelen als nog iets van 4-5 kWh opgewekt. Niet mega veel, maar idd genoeg om een koelkast en lamp op te laten draaien.

Hoe kan het uit dan? Terugverdientijd ligt rond de 10jaar en de levensduur van zo’n accu ook. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Accu's gaan zo'n 25 jaar mee.
Het nieuwe type Lifepo4 accu's (zoals de LF280K) gaan 8000 cycli mee (dan zitten ze op 80% capaciteit, dus eigenlijk langer dan dat).. en stel je hebt 1 cyclus per dag (waar je meestal niet aan komt, want je trekt een accu nooit tot 0% leeg), dan zit je op 22 jaar.
In 25 jaar krijg je haast elke accu wel terugverdient.

Maar ik snap nooit zo waarom terugverdientijd zo belangrijk moet zijn. Wanneer heb je je nieuwe keuken terugverdiend, of je auto, of je wasmachine?
Er zijn zo veel meer redenen om een accu te nemen dan alleen geld verdienen of besparen.
Een accu zorgt ervoor dat je stroom hebt bij een stroomstoring.. het zorgt ervoor dat je minder of niet meer afhankelijk bent van het net.. dat je je eigen groene stroom kan gebruiken en kan verduurzamen.. je huis wordt meer waard.. je kan meer stroom trekken als je een kleine netaansluiting hebt.. of voor mij part koop je zo'n ding gewoon omdat je de techniek interessant vindt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Ik heb eerlijk gezegd nog van niemand gehoord (experts) dat een accu 25jaar mee gaat…

En of de terugverdientijd belangrijk is hangt af van het doel. Ons doel zou zijn lagere kosten en dat heb je dus duidelijk niet :)

Als je doel is om stroom te hebben als de stroom uitvalt is dat misschien minder belangrijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:56

De testen zijn gewoon online te vinden. De accucellen worden heel uitgebreid getest.
Dit zijn cellen die ook in elektrische auto's worden gebruikt, dus die hebben zich echt al wel bewezen.
Er kunnen natuurlijk altijd onderdelen kapot gaan, zoals een lader of omvormer. Of een individuele cel. Maar de accucellen zijn erop gebouwd om echt die 8000 cycli mee te gaan. Ik ken geen enkele echte accu expert die dat zal ontkennen. Maar er lopen natuurlijk wel heel wat zelfbenoemde 'experts' rond.

Je ziet hetzelfde bij elektrische auto's. Daar werd ook door zogenaamde 'experts' geroepen dat ze nooit 10 jaar mee gaan, dat de accu stuk zou gaan.. Daar is ook niks van waar gebleken. Die levensduur van de accu's in auto's blijkt zelfs een stuk positiever dan de autofabrikanten zelf hadden verwacht.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:28

De batterij terug verdienen is voor ons niet belangrijk, anderzijds het zal niet lukken. De batterij is bedoeld voor verhogen zelf consumptie van de zonnepanelen en noodstroom. Er wordt niet mee gehandeld. Investering 7000 verhogen zelf consumptie 900 KWh is 270 per jaar, terug verdien tijd dus 25 jaar. Rendement 85% dus 15% verdwijnt.In winter wordt de batterij 10 KWh volgehouden op 50% en zomerperiode 25% voor noodstroom.