Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
ikke schreef:Fatsoenlijke zelfbouw begint ook bij 5k. De winst zit 'm meer in dat je precies weet wat je hebt en hoe daarmee om te gaan dan dat het echt goedkoper is.
8nnemiek schreef:ikke schreef:Fatsoenlijke zelfbouw begint ook bij 5k. De winst zit 'm meer in dat je precies weet wat je hebt en hoe daarmee om te gaan dan dat het echt goedkoper is.
Ja klopt, en dat je zelf onderdelen kan vervangen of toevoegen, dat vind ik ook een groot voordeel![]()
Wij zijn aan het kijken naar deze accu, dat scheelt weer wat werk, en dit lijkt een mooie behuizing: https://www.nkon.nl/nkon-ess-pro-51-2v- ... terij.html
Met 3x de Victron multiplus en alle andere onderdelen erbij zitten we dan boven de 6k, maar dan heb je wel een flinke accu
paars schreef:Niet alle thuis accu’s kunnen noodstroom leveren…sommige zijn accu’s voor het stopcontact; daarin zit een verdedelde zakjapanner die uitrekent hoeveel je hebt opgeladen en hoeveel je verbruikt. Maar als de stroom uitvalt kan je er niks op aansluiten.
ikke schreef:Hhhmmm, deze club zet er tenminste gewoon bij hoe het opgebouwd is. gewoon 600Ah bij 51V; daar kun je normaal aan rekenen. Dat gezemel over opslag in kWh wat je meestal ziet, daar kun je niks mee.
Maar Victron schijnt tegenwoordig ook een multiplus te hebben (zal wel anders heten) die gewoon 3-fase uitstuurt. Die zal niet schokkend goedkoper zijn, maar je integratie met de accu is dan wat simpeler.
Jouw set is dan nog steeds goedkoper dan die dozenschuivert want die vraag 8,5k ex BTW voor een set met een 10kWh (heb je ze weer) accu. Jouw link heeft 3x zoveel capaciteit!

Al wil ik daar ook nog waterkracht aan knopen. Tancreda4 schreef:In het geval van bellatrix is het maandbedrag veelte ruim, als je paar 100 euro terug krijgt. Dat moet je wel kunnen aanpassen. Aanpassen is idd beperkt maar in zo'n geval zou dat moeten kunnen lijkt mij.
Moet je echter bij betalen of speelde je gelijk, dan is er idd weinig ruimte hem naar beneden te zetten.
Prairy schreef:233 kilo even ophalen, erop zal het probleem niet zijn, eraf misschien wat lastiger
Kunnen jullie niet een apart topic openen over het zelf maken van die dingen?
Kan ik mooi meekijken voor onze situatie in Frankrijk tztAl wil ik daar ook nog waterkracht aan knopen.

mvdende schreef:Wat betreft noodstroom: mn vader gaf al aan, dat de kans behoorlijk groot is, dat het stroom uitvalt als precies de batterij leeg is en dan zit je nog met niets. En dat je voor een betrouwbare noodstroom beter kan kijken naar een aggregaat en de bijbehorende brandstof op voorraad houden. Die dingen zijn behoorlijk zuinig en kunnen (zolang voorzien van brandstof) uren tot dagen betrouwbaar stroom leveren.
mvdende schreef:Wat betreft noodstroom: mn vader gaf al aan, dat de kans behoorlijk groot is, dat het stroom uitvalt als precies de batterij leeg is en dan zit je nog met niets. En dat je voor een betrouwbare noodstroom beter kan kijken naar een aggregaat en de bijbehorende brandstof op voorraad houden. Die dingen zijn behoorlijk zuinig en kunnen (zolang voorzien van brandstof) uren tot dagen betrouwbaar stroom leveren.
Dees schreef:Je hebt wel heel veel overcap aan zonnepanelen op je dag liggen als dat op winterse dagen 8-10 kWh opbrengst geeft. En bij sneeuw op je dak levert ook dat gewoon 0,0 op.
Heeft geeft verder niet hoor. Het kan in financieel opzicht domweg niet uit. Maar hee, als je het leuk vindt, moet je dat gewoon doen. Liefhebbers daarvan, open voor de tips en tricks svp een ander topic. Dan kan deze weer gewoon over energiecontracten en -prijzen gaan.
mavantos schreef:Dees schreef:Je hebt wel heel veel overcap aan zonnepanelen op je dag liggen als dat op winterse dagen 8-10 kWh opbrengst geeft. En bij sneeuw op je dak levert ook dat gewoon 0,0 op.
Heeft geeft verder niet hoor. Het kan in financieel opzicht domweg niet uit. Maar hee, als je het leuk vindt, moet je dat gewoon doen. Liefhebbers daarvan, open voor de tips en tricks svp een ander topic. Dan kan deze weer gewoon over energiecontracten en -prijzen gaan.
Hoe weet jij zo zeker dat het niet uit kan? Als ik het bereken kan het bij ons namelijk wél uit?
En hoeveel dagen per jaar ligt er sneeuw op jouw dak? Bij mij in ieder geval heel erg weinig en dan moet net op die dagen de stroom uitvallen. Op bewolkte dagen hebben wij met 12 zonnepanelen als nog iets van 4-5 kWh opgewekt. Niet mega veel, maar idd genoeg om een koelkast en lamp op te laten draaien.