Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:13

Ann schreef:
Ik woon in Friesland en ben 'bang' dat wij achterlopen op de rest van Nederland en de piek nog krijgen qua besmettingen.

Ik heb dat aan de ene kant ook (woon in provincie Groningen), maar ik hoor ook argumenten dat het hier misschien niet zo heftig hoeft uit te breken. Dat we op tijd zijn met maatregelen bijvoorbeeld. En het geluk hebben dat onze voorjaarsvakantie een week eerder was en geen carnaval hebben gevierd. Ik hoop dus ook dat we de piek niet gaan krijgen....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:16

fokfanaat schreef:
Op de IC regulier? Of met corona? Heb ook ergens gelezen dat boven de 70 jaar 70 procent komt te overlijden, en bijna overleven is het nog onbekend wat de restschade is

https://www.trouw.nl/binnenland/ic-arts ... ~bdf8963f/

Gommers sprak in Trouw over corona, de sterfte van corona patiënten ligt tussen de 10-15%.

Hoe het precies zit met de restschade weten we gewoon nog niet (maar het is voor iedereen een klap).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-04-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:18

SinneJ schreef:
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik mijn masterthesis volgend semester hierover mag doen;
''Het gebruik van data science in de strijd tegen infectieziekten en het effect op onze privacy''

Het deeltje 'ethiek' in deze is dus heel belangrijk. Ik begin nu al met info verzamelen, dus als jullie zaken hebben zoals dat van google, mag dat ook altijd naar mijn pb box gestuurd worden :D

Gaaf onderwerp! Ik schrijf nu mijn scriptie voor de master International Relations/International Security en ik vind het ergens jammer dat ik mijn onderwerp niet meer kan wijzigen :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:19

https://www.telegraaf.nl/nieuws/5620898 ... as-te-laat Arts verklaart succes Duitse aanpak: ’Nederland was te laat’

BERLIJN - De Nederlandse aanpak van de coronacrisis is uitermate gevaarlijk, waarschuwt de Wereldartsenbond. Hun Duitse directeur Frank Ulrich Montgomery verklaart tegenover De Telegraaf dat politieke bestuurders „vanwege nalatigheid” kunnen worden aangeklaagd. Zijn eigen land komt door het vroege testen relatief goed weg.
„Het Nederlandse model om zoveel mogelijk mensen immuniteit te laten opbouwen is extreem gevaarlijk”, aldus Montgomery, voorzitter van de World Medical Association, die artsenbonden uit meer dan honderd landen vertegenwoordigt. „Foutief handelen zal juridische consequenties hebben”, vermoedt de gepensioneerde radioloog.
Niet weten waar brandhaarden zijn

Montgomery schetst drie mogelijkheden om met het virus om te gaan. Allereerst de Nederlands-Britse methode: „Daar vond willens en wetens een explosie aan infecties plaats, terwijl de ziekenhuizen niet genoeg voorbereid waren.” Italië koos voor een tweede mogelijke aanpak: „Die schermden zich maximaal af, maar testten weinig, waardoor je niet weet waar de brandhaarden zijn.” De derde tactiek, die Duitsland gebruikt, vindt hij de beste: „Een gedegen voorbereiding en het langzaam, gecontroleerd toelaten van de ziekte.”

Het probleem is dat landen als Nederland achter de feiten aanlopen. Medische organisaties hielden rekening met de markt, niet met uitzonderlijke situaties zoals een pandemie: „Dat veroorzaakt altijd chaos, daaraan denkt geen mens.” Niet dat compleet zelfstandig opereren veel beter is: „We zijn inmiddels te afhankelijk van de invoer van grondstoffen voor medicijnen uit China en India.”

Totale onderschatting
Maar niet alleen Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben de situatie verkeerd ingeschat, analyseert Montgomery. Ook de VS maakt volgens hem fouten: „President Trump heeft de dynamiek van Covid-19 totaal onderschat.”

Waarom de Duitsers dan wel goed voorbereid waren? Montgomery: „Onze minister van Volksgezondheid Jens Spahn begreep de ernst van de situatie al midden januari en liet in de deelstaten pandemieplannen uitstippelen. Verder heeft Duitsland geweldig veel getest op corona en de grootst mogelijke capaciteit aan ic-bedden. Die zijn van 28.000 naar 50.000 toegenomen, waarvan zo’n dertigduizend met beademingscapaciteit.”

Ter vergelijking: de Britten hebben slechts enkele duizenden ic-bedden met beademing, net als het zwaar getroffen Spanje en Italië. Voor de Bondsrepubliek met tachtig miljoen burgers verwacht Montgomery de piek rond Pasen: „Maar daarom is het verkeerd om nu al een datum te noemen, dat we uit de lockdown kunnen. Van belang zijn betrouwbare statistieken en een wetenschappelijke strategie. Pas als de toename van het aantal coronapatiënten begint af te vlakken en je genoeg IC-bedden hebt, kan je over een exit nadenken.”

Economie of gezondheid
De vraag wat belangrijker is, de gezondheid van mensen of een functionerende economie, wijst de baas van de wereldartsenbond van de hand: „Achteraf kan je erover praten of een land genoeg geld heeft om een goed zorgsysteem te bekostigen.” Persoonlijk vindt hij als arts dat vooral de scholen snel weer open moeten, zodat zoveel mogelijk kinderen het virus krijgen om immuniteit te kunnen ontwikkelen: „Maar een geneesmiddel tegen corona zou natuurlijk nog beter zijn

(Waarbij dan ook de kanttekening moet worden geplaatst dat bij het toelaten van de "exit" ook voldoende moet worden getest)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:21

Google enzo: Wat dat betreft is dit wel een mooie gelegenheid voor de mensen om wat bewuster te worden van allerlei controle-mechanismes (en beperkingen op je mensenrechten qua vrije keuzes) die onschuldig lijken maar dat al heel snel niet meer zouden kunnen zijn :j

Ann

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:22

Helemaal mee eens, pmarena.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:23

Cer schreef:
Ieder land heeft zo zn voor en zn nadelen..
Ik persoonlijk kan me zo even geen ander land voorstellen waar ik liever zou willen zijn...

Amen _/-\o_

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:23

Ik kan daar niet zoveel mee. Telegraaf dus sowieso wat sensationeel, en de uitspraak over de groepsimmuniteit is ook onvolledig. Wat heb je aan zo'n artikel behalve paniekzaaien?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:25

De Duitsers krijgen hun portie nog wel. Ze liggen een weekje achter dat is alles.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:26

Majabeestje schreef:
Ann schreef:
Ik woon in Friesland en ben 'bang' dat wij achterlopen op de rest van Nederland en de piek nog krijgen qua besmettingen.

Ik heb dat aan de ene kant ook (woon in provincie Groningen), maar ik hoor ook argumenten dat het hier misschien niet zo heftig hoeft uit te breken. Dat we op tijd zijn met maatregelen bijvoorbeeld. En het geluk hebben dat onze voorjaarsvakantie een week eerder was en geen carnaval hebben gevierd. Ik hoop dus ook dat we de piek niet gaan krijgen....

Groningen is volgens de Google data de enige provincie waarin het bezoek aan parken is toegenomen (als iedereen afstand houdt geen probleem, maar ik hoop maar dat men dat dan doet).

Janine1990

Sheran schreef:
Ik kan daar niet zoveel mee. Telegraaf dus sowieso wat sensationeel, en de uitspraak over de groepsimmuniteit is ook onvolledig. Wat heb je aan zo'n artikel behalve paniekzaaien?

In combinatie met die laatste alinea helemaal...

Sensationeel geschreven, uit een mogelijk veel bescheidener mond gekomen.

Janine1990

kincsem schreef:
Groningen is volgens de Google data de enige provincie waarin het bezoek aan parken is toegenomen (als iedereen afstand houdt geen probleem, maar ik hoop maar dat men dat dan doet).

Dat zag ik ook... En ik dacht: Welk park dan? :+

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:27

pmarena schreef:
Google enzo: Wat dat betreft is dit wel een mooie gelegenheid voor de mensen om wat bewuster te worden van allerlei controle-mechanismes (en beperkingen op je mensenrechten qua vrije keuzes) die onschuldig lijken maar dat al heel snel niet meer zouden kunnen zijn :j

Precies daarover wil ik het hebben in de thesis inderdaad. Is zo belangrijk!

@Destination
Thanks! Ben zelf ook super blij *D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:28

Mooi dat de duitsers voorbereid zijn en het allemaal goed aankunnen en ladingen ic beademingsplekken over hebben, onze patienten zullen hun dankbaar zijn.

Destination

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5620898 ... as-te-laat Arts verklaart succes Duitse aanpak: ’Nederland was te laat’

BERLIJN - De Nederlandse aanpak van de coronacrisis is uitermate gevaarlijk, waarschuwt de Wereldartsenbond. Hun Duitse directeur Frank Ulrich Montgomery verklaart tegenover De Telegraaf dat politieke bestuurders „vanwege nalatigheid” kunnen worden aangeklaagd. Zijn eigen land komt door het vroege testen relatief goed weg.
„Het Nederlandse model om zoveel mogelijk mensen immuniteit te laten opbouwen is extreem gevaarlijk”, aldus Montgomery, voorzitter van de World Medical Association, die artsenbonden uit meer dan honderd landen vertegenwoordigt. „Foutief handelen zal juridische consequenties hebben”, vermoedt de gepensioneerde radioloog.
Niet weten waar brandhaarden zijn

Montgomery schetst drie mogelijkheden om met het virus om te gaan. Allereerst de Nederlands-Britse methode: „Daar vond willens en wetens een explosie aan infecties plaats, terwijl de ziekenhuizen niet genoeg voorbereid waren.” Italië koos voor een tweede mogelijke aanpak: „Die schermden zich maximaal af, maar testten weinig, waardoor je niet weet waar de brandhaarden zijn.” De derde tactiek, die Duitsland gebruikt, vindt hij de beste: „Een gedegen voorbereiding en het langzaam, gecontroleerd toelaten van de ziekte.”

Het probleem is dat landen als Nederland achter de feiten aanlopen. Medische organisaties hielden rekening met de markt, niet met uitzonderlijke situaties zoals een pandemie: „Dat veroorzaakt altijd chaos, daaraan denkt geen mens.” Niet dat compleet zelfstandig opereren veel beter is: „We zijn inmiddels te afhankelijk van de invoer van grondstoffen voor medicijnen uit China en India.”

Totale onderschatting
Maar niet alleen Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben de situatie verkeerd ingeschat, analyseert Montgomery. Ook de VS maakt volgens hem fouten: „President Trump heeft de dynamiek van Covid-19 totaal onderschat.”

Waarom de Duitsers dan wel goed voorbereid waren? Montgomery: „Onze minister van Volksgezondheid Jens Spahn begreep de ernst van de situatie al midden januari en liet in de deelstaten pandemieplannen uitstippelen. Verder heeft Duitsland geweldig veel getest op corona en de grootst mogelijke capaciteit aan ic-bedden. Die zijn van 28.000 naar 50.000 toegenomen, waarvan zo’n dertigduizend met beademingscapaciteit.”

Ter vergelijking: de Britten hebben slechts enkele duizenden ic-bedden met beademing, net als het zwaar getroffen Spanje en Italië. Voor de Bondsrepubliek met tachtig miljoen burgers verwacht Montgomery de piek rond Pasen: „Maar daarom is het verkeerd om nu al een datum te noemen, dat we uit de lockdown kunnen. Van belang zijn betrouwbare statistieken en een wetenschappelijke strategie. Pas als de toename van het aantal coronapatiënten begint af te vlakken en je genoeg IC-bedden hebt, kan je over een exit nadenken.”

Economie of gezondheid
De vraag wat belangrijker is, de gezondheid van mensen of een functionerende economie, wijst de baas van de wereldartsenbond van de hand: „Achteraf kan je erover praten of een land genoeg geld heeft om een goed zorgsysteem te bekostigen.” Persoonlijk vindt hij als arts dat vooral de scholen snel weer open moeten, zodat zoveel mogelijk kinderen het virus krijgen om immuniteit te kunnen ontwikkelen: „Maar een geneesmiddel tegen corona zou natuurlijk nog beter zijn

(Waarbij dan ook de kanttekening moet worden geplaatst dat bij het toelaten van de "exit" ook voldoende moet worden getest)

Goh een Duitser die positief is over de aanpak in Duitsland, dat vind ik nu geen hele grote verrassing.

Bovendien is het lagere aantal IC bedden in Nederland al meermaals uitgelegd, in andere landen wordt geprobeerd om elke ziel te redden waar Nederland dan op palliatieve zorg over gaat. En het klopt dat Duitsland veel getest heeft, maar als Nederland de capaciteiten niet heeft, kunnen ze ook niet meer testen. Duitsland heeft in de afgelopen week tussen de 300,000 en 350,000 tests uitgevoerd, maar dat is dan ook op 80 miljoen inwoners.

En hij zegt dat het verkeerd is om nu al een datum te noemen waarop de lockdown in Duitsland opgeheven of versoepeld kan worden. In een ander interview zei hij echter dat de overheid ook een datum moet noemen wanneer de lockdown wordt opgeheven. Ik vind het dus hoogst tegenstrijdig dat hij dan in dit interview zou zeggen dat er geen datum genoemd moet worden.
https://www.general-anzeiger-bonn.de/ne ... d-49609561

En tot slot heeft hij veel kritiek op het Nederlandse beleid, maar ondertussen staat in de laatste alinea dan wel een opmerking over groepsimmuniteit. En dat is precies een bijwerking van het Nederlandse beleid.

Laurie

Babootje, lees jij ook wel eens iets anders dan de Telegraaf?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:29

Babootje schreef:

„Het Nederlandse model om zoveel mogelijk mensen immuniteit te laten opbouwen is extreem gevaarlijk”

Laat maar.

Dit is het beleid gewoon niet.

Citaat:
drie mogelijkheden om met het virus om te gaan. Allereerst de Nederlands-Britse methode: „Daar vond willens en wetens een explosie aan infecties plaats, terwijl de ziekenhuizen niet genoeg voorbereid waren.”

Het kan zin hebben vast te stellen dat sommigen er weinig van begrijpen, maar nepnieuws svp niet verspreiden.

Citaat:
Niet dat compleet zelfstandig opereren veel beter is: „We zijn inmiddels te afhankelijk van de invoer van grondstoffen voor medicijnen uit China en India.”

Economisch is daar veel voor,te zeggen, maar dat is een andere discussie.
Citaat:

Chapeau voor de Oosterburen.
....wij hadden trouwens al pandemieschema's.
(Dat de pandemie van 1919 herhaald zou worden gold als een zekerheid maar dat het 2020 was wisten we nog niet.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-04-20 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

PlukenKrul

Benzz schreef:
PlukenKrul schreef:
Voor de mensen die het RIVM maar blijven verdedigen, hier nog even alle pareltjes op een rij: https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... vm-743404/

Ooit wel eens bedacht dat de reactie van het RIVM op die wijze is gebracht om geen massa hysterie te creeren in Nederland???

Dat is precies mijn punt. Wees kritisch als je de uitingen van het RIVM leest en neem niet alles voor hele waarheid aan. Want er spelen meerdere belangen mee (zoals geen massa paniek creëren). Het probleem is dat veel mensen enkel naar het RIVM luisteren en dat gebruiken als excuus "ja, maar volgens het RIVM...". En dan haak ik dus af.

lenaa_tje

Janine1990 schreef:
kincsem schreef:

Dat zag ik ook... En ik dacht: Welk park dan? :+

Stadspark en noorderplantsoen :p

Stadspark was het netjes volgens rtvnoord en noorderplantsoen wordt gecontroleerd maar zijn ook mensen bekeurd.

Ik vind het trouwens niet gek.. ik denk dat ik ook gek zou worden als ik op 6m2 studentenkamer zit en die hebben we hier nou eenmaal veel.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 03-04-20 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Arabesk schreef:
De Duitsers krijgen hun portie nog wel. Ze liggen een weekje achter dat is alles.

Hoezo zou Duitsland een week achter liggen? Eind januari was de eerste bevestigde besmetting al in Duitsland.

bigone schreef:
Mooi dat de duitsers voorbereid zijn en het allemaal goed aankunnen en ladingen ic beademingsplekken over hebben, onze patienten zullen hun dankbaar zijn.

Er zijn inderdaad veel plekken, op het moment is nog 45% leeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:30

Ann schreef:
Matheno schreef:
Hm. Ik vind dit niet OK. Communistische praktijken.

Als je Google apps installeert, stem je ermee in dat dit soort data verzameld mag worden.

Verder is het geen individuele info voorzien van naw.

Mbt vergelijken: een % vermindering van mobiliteit tov baseline is prima te vergelijken. Grote verschillen daarin van nog geen 60% vermindering tot 94%.

@Laurie: Mijn vriendin is zélf naar de wijkpost gegaan, zélf thuis gebleven en ik er niet heen gegaan dus... :)*
Ja, ik vind dat er in Europa te laat en te laks geageerd is.

Wat er goed gaat is:
- de enorme toename in aantallen ICs in sommige landen
- de productie van benodigde materielaen in verschilledne landen zélf
- de steun van sommige landen aan andere
- de bijna absolute reductie van mobiliteit in sommige regios
- dat de EU nu een fórs finacieel steunplan heeft aangekondigd _/-\o_

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:31

Destination schreef:
Goh een Duitser die positief is over de aanpak in Duitsland, dat vind ik nu geen hele grote verrassing.

Het is net paardensport :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:36

Heb niet alles gelezen maar die berichten over Duitsland zijn makkelijk gezegd, we hadden niet genoeg testen dus hoe hadden we het anders aan moeten pakken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:37

lenaa_tje schreef:
Stadspark en noorderplantsoen :p

Stadspark was het netjes volgens rtvnoord en noorderplantsoen wordt gecontroleerd maar zijn ook mensen bekeurd.

Ik vind het trouwens niet gek.. ik denk dat ik ook gek zou worden als ik op 6m2 studentenkamer zit en die hebben we hier nou eenmaal veel.

Het ging om de hele provincie he ;)

En het stadspark vind ik maar een eng parkje... Als er vanuit school wordt gezegd dat je daar niet in je eentje doorheen moet lopen, zegt dat genoeg volgens mij... :+
Wij moesten daar doorheen voor gym...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:37

En dan nog. Het beleid nu gaat ervan uit dat iedereen met klachten Corona heeft. En zonder klachten zou de test toch niet betrouwbaar zijn. Wat is dan het verschil?