Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:23

poes schreef:
San: het virus :)

Ah okay. Als je terug kijkt in de geschiedenis hebben virussen, maar ook bacteriën, zeker een significante invloed gehad op de wereldbevolking. Kijk bijvoorbeeld naar de pest, de Spaanse griep, maar ook ebola, hoewel die verspreiding dankzij adequaat optreden ingedamd is.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:26

poes schreef:
Waar haal jij dat van die zesde hond? Die vinden ze ook gewoon. Ik snap je punt gewoon niet.

Is een rechter superieur? De overheid?

Met je beleid alleen maar eens.

Tja als je het zo bekijkt, mogen we mensen dan nog wel opsluiten in de gevangenis?

Trouwens ook niet mee eens dat mensen het 'recht' hebben om dieren te houden. Niet iedereen heeft gelijke rechten. Zo mag bijvoorbeeld (gelukkig!) niet iedereen zomaar met de auto rijden. Terwijl niet met de auto mogen rijden mogelijk een grotere vrijheidsbeperking is dan geen dieren mogen houden. Dus waarom het plots niet 'ethisch' zou zijn om mensen verbieden een huisdier te houden ontgaat me.

Dat je niet zomaar in mensen mag snijden om ze onvruchtbaar te maken is logisch, je komt dan aan iemands lichaam. Maar als iemand al meerdere keren bewezen heeft niet voor kinderen te kunnen zorgen, is de beste oplossing dat het kind na de geboorte direct afgenomen wordt en de 'ouders' een dikke boete en gevangenisstraf krijgen (voor het nogmaals in gevaar brengen van een kind). Bij het 6de kind gaat het echt niet plots lukken. En eerst twijfelde ik over gevangenisstraf, maar hulpverlening is bij deze mensen vaak nutteloos, want ze moeten het om te beginnen willen leren.
Het is toch een beetje gek dat er zelfs bij inseminatie zulke procedures zijn waarbij je moet bewijzen dat je als ouder(s) stabiel bent,... Maar bij mensen die natuurlijk zwanger kunnen worden is het onethisch om preventief in te grijpen (ofja, tot hoeverre is de baby na de geboorte weghalen 'preventief'...)?

996981

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:29

Wanneer heeft iemand bewezen niet voor kinderen te kunnen zorgen? Wie bepaald dat? Op basis waarvan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:29

Goed punt DezeNaam :j

We leven idd in een maatschappij waar we op een gegeven moment regels hebben bedacht en bepaalde mensen de autoriteit om deze regels te handhaven.

Ik vind het altijd lastig. Je kunt niet zonder maar wat dan juist de goede keuzes zijn…

Ik vind zelf ook echt dat sommige mensen geen dieren of kinderen mogen houden. Maar ik vind ook dat hier te generaliserend naar armoede en kinderen/dieren wordt gekeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:32

996981 schreef:
Wanneer heeft iemand bewezen niet voor kinderen te kunnen zorgen? Wie bepaald dat? Op basis waarvan?

Is dit een serieuze vraag :o ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:33

Daar heb je gelijk poes.
Genoeg ellende in de villawijk om het zomaar te zeggen.
En dat is ook niet zomaar te zeggen wie wel en wie niet.
Maar goed uo of niet, ik blijf erbij dat de mens de aarde om zeep helpt omdat we met teveel zijn.
Hier in Nederland de korte lotjes ook korter worden omdat we met teveel op elkaar leven.
Dat de zorg enz er niet beter op word omdat de bevolking nog steeds groeit in Nederland, als is dat niet door eigen aanfok :P
Maar dat je dit nooit in een klimaatdoel terug leest stoort mij wel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:34

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Ja, dat is het. Het is namelijk simpel om de eerste stappen te bepalen; ondervoeding en ernstige mishandeling.

De lijnen zullen echter steeds dunner worden, tot het punt waarop mensen die niet in het gemiddelde “perfecte plaatje” passen niet capabel geacht worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:38

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Ja, dat is het. Het is namelijk simpel om de eerste stappen te bepalen; ondervoeding en ernstige mishandeling.

De lijnen zullen echter steeds dunner worden, tot het punt waarop mensen die niet in het gemiddelde “perfecte plaatje” passen niet capabel geacht worden.

Er zijn in Nederland instanties die bepalen of iemand wel of niet voor zijn/haar kinderen kan zorgen en die aan de hand van protocollen bepalen of het kind wel of niet onder toezicht komt of uit huis geplaatst wordt. Ik dacht dat je dat wel wist.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:41

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Er zijn in Nederland instanties die bepalen of iemand wel of niet voor zijn/haar kinderen kan zorgen en die aan de hand van protocollen bepalen of het kind wel of niet onder toezicht komt of uit huis geplaatst wordt. Ik dacht dat je dat wel wist.

Want dat gaat altijd goed? Alle kinderen die het nodig hebben krijgen zorg of worden uit huis geplaatst en er worden nooit kinderen ten onrechte uit huis geplaatst? Ik dacht dat je wel wist dat dit systeem nu al compleet stuk is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:45

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Want dat gaat altijd goed? Alle kinderen die het nodig hebben krijgen zorg of worden uit huis geplaatst en er worden nooit kinderen ten onrechte uit huis geplaatst? Ik dacht dat je wel wist dat dit systeem nu al compleet stuk is.

Ik zeg nergens dat het systeem goed is, ook niet dat het altijd goed gaat. Of wel? Want dan lees ik graag wáár ik dat zeg.

Ik zeg alleen dat er instanties zijn die dat mogen bepalen, als antwoord op jouw vraag wíe dat mogen bepalen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:45

En wie heeft hun regels bedacht San? En hoe weten we of die regels goed zijn? En of ze goed gehandhaafd worden?

Ik denk dat je even mist dat we het juist ruimer bekijken en naar de ‘as is’ situatie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:47

poes schreef:
En wie heeft hun regels bedacht San? En hoe weten we of die regels goed zijn? En of ze goed gehandhaafd worden?

Ik denk dat je even mist dat we het juist ruimer bekijken en naar de ‘as is’ situatie.

Precies :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:48

poes schreef:

Ik neem aan dat die regels gestaafd zijn op wetenschappelijke onderzoeken.

Ik mis niks, ik geef alleen antwoord op de gestelde vraag: wie bepaalt of iemand niet voor zijn/haar kind kan zorgen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:52

_San87_ schreef:
poes schreef:

Ik mis niks, ik geef alleen antwoord op de gestelde vraag: wie bepaalt of iemand niet voor zijn/haar kind kan zorgen.

Dat antwoord heb je anders nog niet gegeven :+ enkel aangegeven dat er momenteel handhaving is (niet eens specifiek door welke instanties). Deze instanties bepalen niks zelf. Ze voeren beleid uit.

Je doet dus eerst of iemand achterlijk is, omdat hij niet zou weten dat er instanties bestaan. Vervolgens is de herkomst van de achtergrond van de criteria vanuit jezelf een aanname.

Bijzonder

996981

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:53

UO: mensen hebben te vaak een te sterke mening over onderwerpen waar ze te weinig kennis van hebben

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:56

996981 schreef:
UO: mensen hebben te vaak een te sterke mening over onderwerpen waar ze te weinig kennis van hebben

Oh god ja. Ik keek een aflevering van de Rijdende Rechter of hoe het nu ook heet. Een omaatje van in de 80 was ervan overtuigd dat ze gehackt was door haar 26 jarige buurjongen die nieteens een computer heeft. :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:04

Shae schreef:
996981 schreef:

Oh god ja. Ik keek een aflevering van de Rijdende Rechter of hoe het nu ook heet. Een omaatje van in de 80 was ervan overtuigd dat ze gehackt was door haar 26 jarige buurjongen die nieteens een computer heeft. :')

Die aflevering heb ik ook gezien.
Naar mijn idee werd dat vrouwtje echt ten onrechte als zuur mens weg gezet.
Iemand die een subwoofer onder een boom heeft staan en diverse boxen in de tuin geeft echt wel vaker dan eens overlast.

Maar het was een vies mannetje dat naar mijn idee precies wist wanneer hij zijn mond open kon doen en wanneer niet.

Las in de reacties van buurtbewoners ook dat mensen niet mee wilde doen aan een buurtonderzoek omdat ze anders bang waren voor een steen door de ruit door dit oh zo lieve mannetje.....

Dus wie heeft dan de sterke mening?
Die de vrouw een zeur vonden
Of dat kereltje een schijheilige?

Dat die 80 jarige niets weet over computers...tja...

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:10

Ik heb het toch alleen over dat die vrouw ervan overtuigd was dat ze gehackt was? Over de rest heb ik niks gezegd.

Mensje had al haar digitale apparaten losgekoppeld en uit gebruik genomen, terwijl er niks aan de hand was. Ze had gewoon spam gehad. Dus ja: te sterke mening (en iemand beschuldigen van hacken).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:11

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Dat antwoord heb je anders nog niet gegeven :+ enkel aangegeven dat er momenteel handhaving is (niet eens specifiek door welke instanties). Deze instanties bepalen niks zelf. Ze voeren beleid uit.

Je doet dus eerst of iemand achterlijk is, omdat hij niet zou weten dat er instanties bestaan. Vervolgens is de herkomst van de achtergrond van de criteria vanuit jezelf een aanname.

Bijzonder

De rechter bepaalt a.d.h.v. wetgeving of iemand geschikt is voor zijn/haar zorgtaak, die wetgeving is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en afgesproken normen en waarden, jurisprudentie. Verzoeken worden ingediend door Raad van de Kinderbescherming. Die bepalen zelf of ze dat verzoek indienen, ja of nee. Dat het misgaat, zal je mij niet zien ontkennen. Er zijn ook zaken die wel goed gaan, en waar levens zijn gered.

Ik doe niet of je achterlijk bent, zo was mijn opmerking iig niet bedoeld, ik dacht eerst dat je vraag sarcastisch was, vandaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:27

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Bijzonder

De rechter bepaalt a.d.h.v. wetgeving of iemand geschikt is voor zijn/haar zorgtaak, die wetgeving is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en afgesproken normen en waarden, jurisprudentie. Verzoeken worden ingediend door Raad van de Kinderbescherming. Die bepalen zelf of ze dat verzoek indienen, ja of nee. Dat het misgaat, zal je mij niet zien ontkennen. Er zijn ook zaken die wel goed gaan, en waar levens zijn gered.

Ik doe niet of je achterlijk bent, zo was mijn opmerking iig niet bedoeld, ik dacht eerst dat je vraag sarcastisch was, vandaar.

Toch is het simpeler dan het lijkt. De fout die jullie maken is het idee versus de uitvoering op een hoop gooien en dat is precies wat je niet moet doen als je dit probleem op wil lossen.

De basis (de wet- en regelgeving) is niet fout maar de wijze waarop onzinnig veel instanties naast elkaar heen werken op basis van dezelfde regels, is wat het feitelijke probleem is.

Je hoeft de regels dus ook niet aan te passen of uit te breiden; je moet zorgen voor een werkend uitvoeringsapparaat!!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:28

Klopt shae dat zei je niet, maar vond het mooi om er over door te borduren, want was een beetje klaar met al pagina's hetzelfde onder werp :D

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:30

DuoPenotti schreef:
Klopt shae dat zei je niet, maar vond het mooi om er over door te borduren, want was een beetje klaar met al pagina's hetzelfde onder werp :D

Ohh haha, ja dat snap ik wel. :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:36

DuoPenotti schreef:

Jammer dat je niet wil discussiëren over een onderwerp, waarmee je met jouw mening een hele grote groep mensen persoonlijk raakt én de algemene lichamelijke integriteit

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:40

verootjoo schreef:
Ik vind het nogal een raar excuus om niks te hoeven doen omdat andere mensen kinderen hebben. Soms komt besef na kinderen en dan kan je er moeilijk eentje inleveren.
Een auto kan je nog veranderen of je huis verduurzamen of niet meer vliegen.

Wel vliegen en onduurzaam leven omdat anderen kinderen hebben vind ik echt dom.

Niet omdat anderen kinderen hebben, maar omdat verre reizen je passie zijn. Die ander heeft z'n CO2 budget al verbruikt aan voortplanten, ik besteed 't mijne op een andere manier. Het zijn wel vaak de mensen met kinderen die aan kindvrijen willen opleggen minder vlees te eten en minder te vliegen vanwege het klimaat. Dan gaan ze zelf maar nooit op vliegvakantie, scheelt weer krijsjes in 't vliegtuig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:42

DuoPenotti schreef:
Daar heb je gelijk poes.
Genoeg ellende in de villawijk om het zomaar te zeggen.
En dat is ook niet zomaar te zeggen wie wel en wie niet.
Maar goed uo of niet, ik blijf erbij dat de mens de aarde om zeep helpt omdat we met teveel zijn.
Hier in Nederland de korte lotjes ook korter worden omdat we met teveel op elkaar leven.
Dat de zorg enz er niet beter op word omdat de bevolking nog steeds groeit in Nederland, als is dat niet door eigen aanfok :P
Maar dat je dit nooit in een klimaatdoel terug leest stoort mij wel.

Dat stoort mij ook behoorlijk. Vooral omdat men wil doorgroeien tot boven de 20 miljoen inwoners en dat normaal vindt. Ik vind hier niks normaals aan! Ik wil niet dat we een stadsstaatje worden als Hongkong waar iedereen bovenop elkaar leeft. De lontjes worden idd korter naarmate de levensruimte p/p afneemt.