Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:13

Moestuin schreef:
Solleke_Noah schreef:
Voor de mensen van België kan het interessant zijn eens contact op te nemen met Levend Erfgoed: https://www.sle.be/

Hier zijn veel liefhebbers van oude, lokale rassen aangesloten!

We zijn onlangs naar een tentoonstelling gegaan. Er zaten daar duiven tussen die groter zijn dan een krielkip :')

Geweldig he :D zitten ook super leuke schapenrassen tussen, de Ardense voskop is mijn favoriet <3

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:29

Schapen waren er toen niet. Het waren hoenders en konijnen :) Wel ook erg mooie eenden gezien. De voskop is inderdaad een erg mooi schaap en een mooie middenmaat moesten grote schapen geen optie zijn :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:31

Ja en ze zijn zo heerlijk wantrouwig naar vreemden, geen goeie kinderboerderij kwaliteit maar wel heel grappig om te zien.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:11

Oh jee haha :') heb het het opgezocht, klopt :+
Dan vraag ik me af welke soort die ene oude man had want die hadden geen pluimen aan de poten. Die grote rassen zijn nog allemaal nieuw voor mij.

Ok dan heb ik dus 2 goede mechelse koekoeks en een die nog een twijfelgeval is.
Kan je bij koekoeks al aan het kleur/patroon of pluimen zien wat een hen of haan zal worden? Eentje die is erg voor in de ontwikkeling van pluimen ookal zijn ze op dezelfde dag geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:32

Er zijn daar trucjes voor maar ik was daar zelf niet goed in. Mijn eigen ervaring is dat de hanen sneller pluimpjes krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:56

Als je kippen zoekt, gewoon naar de rasvereniging gaan. Vaak kun je dan een mail sturen en dan hebben ze vaak wel 1 in de vereniging die eieren verstuurd. Al snap ik dat je geen eitjes van NL naar FR laat sturen :=

Hier helaas maar 1 Marans kuiken. 1 dood in het ei (ei was door het eerst uitgekomen kuiken precies op het gat gedraaid -O- . Via MP heb ik vanochtend 2 grote Wyandotte wit-zwart columbia en 2 Amrock kriel kuikens van dezelfde leeftijd op kunnen halen. Over een paar dagen begin ik een tweede ronde met eigen eieren, waarvan de meeste eieren van mijn Splash kleurige grote Barnevelder x Araucana haan zijn. Hopen op een paar moss-eggers.

Ik kwam via het blad Kleindier het ras Nederrijns hoen tegen, en de kleurslag geel-koekoek wil ik er ook wel bij! Nederrijns hoen

Skyla, koekoeks zijn helaas niets auto-sexing! Vaak zie je dat haantjes zich wat sneller ontwikkelen, maar helaas is dat niet altijd het geval.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:24

Spruit, ik heb ze vorig jaar wel van Belgie (en toen gingen ze via Nederland hier naar Frankrijk) laten versturen. Ligt aan hoe ze verpakt zijn ook.

Whoop whoop vandaag 4 eitjes weer :D Ze beginnen echt weer goed te leggen eindelijk :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:57

Bij de rood porselein is het makkelijk de kuikens met meeste wit zijn hanen en hennen zijn als kuiken nog effen. De spikkels komen later en de hanen worden dan minder spikkels met hoe ouder ze worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:18

mijn dwergkwartels zitten vandaag 15 dagen in de broedmachine. Ik zie nog niets gebeuren. Nog een paar dagen afwachten maar.

De hond daarentegen, die groeit belachelijk groot: Afbeelding
geen twijfel of die drachtig is :) ... Ik verwacht dit weekend wel puppies.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:41

Ik heb nu 2 eenden op hun respectievelijke nesten zitten. Komen wel alleen uit als ik op vakantie ben...

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:53

De kwartels hier waren niets helaas. Wat zijn die dingen overigens moeilijk om te schouwen zeg.

Oh wat spannend, puppy's!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:35

Wij hebben ratten oid bij de eenden en ganzen zitten. 1 ei van de ganzen is inmiddels opgegeten en het mannetje heeft regelmatig ergens bloed (z'n borst, nek, poten) dus die moet aardig vechten om de boel te verdedigen.
Bij de eenden heb ik alleen nog maar keutels gevonden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:36

Misschien toch maar even kijken of je die kan vangen. Rotbeest en.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:18

Hier is de kraai weer terug, en er zat een vriendje mee te kijken... Had gehoopt dat hij niet meer terug zou komen na de winter.
Ratten lijken me nog vervelender. Hopelijk kan je ze vangen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:28

wij hebben een rattenvangkooi bij het kippenhok staan. Als je goed kijkt kun je vaak het pad van de rat wel zien. Ze lopen vaak dezelfde route. Vangkooi heeft zo regelmatig succes :) stukje brood met pindakaas erin werkt goed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:31

Kippenvoer erin werkt ook goed. Bij ons liepen ze het liefst langs de muur.

Wij hebben nu van die trapvoerbakken , dus kippen gaan op een plank staan die naar beneden gaat en dan gaat er een klep open naar het voer. Werkt overigens ook goed voor de eenden en konijnen, die hadden het ook snel door.

Werkt perfect, we zien zo geen ratten meer.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:43

Heb je geen katten? Was hier de enige oplossing tegen de ratten op stal. Ze zijn zo slim als iets dus de vallen deden hier niets en gif durfde ik niet vanwege de andere dieren.

Ik zit nu wel met muizen binnen in mn auto, geloof dat nu eens. Al 2 gevangen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:23

Ja hebben wel katten lopen maar die komen niet bij de ganzen in de buurt }:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:41

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:44

palousa_boy schreef:
Ja hebben wel katten lopen maar die komen niet bij de ganzen in de buurt }:)

Scheelt dat het voorjaar er weer aankomt en dan lopen er meestal ineens een stuk meer katten rond dus betere anti-muis en rat voorzieningen

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:18

Juist ja ganzen... En die jagen zelf de ratten niet weg?

Geven jullie de katten te eten of is het wat ze vangen? Hopelijk vangen ze binnenkort toch wat ratten.

Mijn 2 stalkatten mogen er dan wel als salonkatten uitzien maar zijn fantastische vangers. Zelfs de wilde konijnen moesten er aan geloven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:42

Katten vangen beter als ze voer krijgen, bijkomend voordeel is dat ze dicht(er) bij blijven en dus achter "jouw" muizen/ratten aangaan ipv die van de buren.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 07:13

Er staat gewoon onbeperkt voer voor ze. Denk dat het probleem vooral ligt bij het feit dat ze voorkeur geven aan andere jaagplekken. Stal bijvoorbeeld.

Overigens hebben wij minder ratten en muizen dan de vorige eigenaren terwijl zij gif gebruikten en wij alleen de katten. Moeten gewoon een paar stalkatten bij komen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:04

Hier hadden wij vorig jaar heel veel ratten op zolder/stal zitten. Dit jaar zijn de paarden amper tot niet binnen geweest en hebben we ze volgens mij ook heel veel minder. Alleen wat ze deze winter gedaan hebben, wat ze eerder niet deden is alles kapot gevreten wat er was, zelfs het hoefvet moest eraan geloven. maar ook gewoon lege bakjes die schoon waren hebben ze helemaal kapot geknaagd, overigens geen idee of het muizen of ratten zijn dit jaar. Bij de kippen hebben we wel muizen zeker en het zou mij niet verbazen als er ook ratten zijn. Van het najaar had ik een pompoen voor de kippen liggen en die was nog zo groot als ehh een ontbijt bordje en die was ineens weg. die was onder de deur van het hok naast de kippen door getrokken. ik zie dat muizen niet doen O:)
Ohh en gif heeft hier geen nut want ze brengen alle zakjes heel weer terug, netjes op een hoopje ook nog eens en nu met de kippen durf ik het daar niet en we hebben een kat soms op bezoek dus durf geen gif meer te gebruiken.

Wij hebben 1 hele goede jager maar die komt net als de andere 2 niet los buiten.

Ik heb nu trouwens de Broedmachine toch boven in de keuken gezet, hij staat op een schok dempend matje ook extra en ik zet wat boven op de kap zodat de katten er niet vanaf een kast op springen.
Morgen gaat hij weer aan :D
Zoooo spannend!!

Ook mijn 1e 6 eitjes gereserveerd, die worden van de week opgehaald als het goed is <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:17

de kwartels worden niets denk ik. ze zitten er vandaag 17 dagen in. Ik heb nu voor de volgende ronde kalkoeneieren besteld :) .... van ieniemienie naar reuzeneieren dus. Hopelijk lukt dat wel :)

Onze hond vangt de meeste ratten. Nu even niet want hoogzwanger, maar soms heeft ze er elke dag wel een.
Onze katten meer muizen, maar af en toe ook een rat. Ze krijgen wel voer, maar niet heel veel en ik sla ook wel eens een dagje over om ze 'scherp' te houden, volgens mij werkt het prima zo.