Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:59

Nikass schreef:
Waarom kan ik bij elke supermarkt en drogist voor minder dan 2 euro pijnstillers kopen, maar moet ik voor mijn hond praten als Brugman, een duur consult ondergaan, en vervolgens 80 euro betalen voor 100 ml metacam?
Wat is de reden van dit achterlijke gedoe?

Ik denk omdat Metacam een NSIAD is. Voor mensen kan je die bij mijn weten ook niet vrij verkrijgen. Het zal ook te maken hebben met het beleid om het antibioticagebruik ( en waarschijnlijk daarmee alle ontstekingsremmers) in te dammen. Het pijnstillende is een bijkomstigheid eigenlijk, hoewel het meestal juist daarom wordt voorgeschreven. https://www.dierenkliniektiel.nl/medici ... -15-mg-ml/ , hier zie je wat er in zit etc.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:08

Jet schreef:
Nikass schreef:
Waarom kan ik bij elke supermarkt en drogist voor minder dan 2 euro pijnstillers kopen, maar moet ik voor mijn hond praten als Brugman, een duur consult ondergaan, en vervolgens 80 euro betalen voor 100 ml metacam?
Wat is de reden van dit achterlijke gedoe?

Ik denk omdat Metacam een NSIAD is. Voor mensen kan je die bij mijn weten ook niet vrij verkrijgen. Het zal ook te maken hebben met het beleid om het antibioticagebruik ( en waarschijnlijk daarmee alle ontstekingsremmers) in te dammen. Het pijnstillende is een bijkomstigheid eigenlijk, hoewel het meestal juist daarom wordt voorgeschreven. https://www.dierenkliniektiel.nl/medici ... -15-mg-ml/ , hier zie je wat er in zit etc.

Metacam heeft niets met antibiotica te maken en NSAIDs voor mensen kun je ook gewoon bij de supermarkt en drogist kopen.

Diergeneesmiddelen zijn allemaal receptplichtig en duurder door extra regelgeving ed.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:34

Dank je Gomir, weer wat geleerd!

paars

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:37

Kan ik een pax kast 50x58 op wieltjes zetten? Iemand al eens gedaan?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 17:40

paars schreef:

Nee.
Het kan in de zin dat je met wat handigheid er wieltjes onder kan schroeven. Maar die hoge ikea kasten zijn eigenlijk al te wankel om los tegen de muur te zetten. Daarom krijg je er altijd muurankers bij (die bijna niemand gebruikt). Sommige van die kasten gaan leeg al om als je de deur open zet. Dus wieltjes lijken mij onverstandig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:09

gomir schreef:
Jet schreef:

Metacam heeft niets met antibiotica te maken en NSAIDs voor mensen kun je ook gewoon bij de supermarkt en drogist kopen.

Diergeneesmiddelen zijn allemaal receptplichtig en duurder door extra regelgeving ed.

Vanwaar dan die extra regelgeving?
Jezelf verzekeren is ook goedkoper dan je hond of paard verzekeren. In verhouding dan. Net als dat je als mens eigenlijk goedkoper kunt eten dan je hond :D :?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:33

paars schreef:

Zo’n laag kastje lijkt me geen probleem, dat moet vast lukken. Met een hoge kast zou ik het niet doen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:52

Bijvoorbeeld Ibuprofen en Diclofenac zijn NSAID. Pijnstiller en ontstekingsremmer. Zo ook Metacam.

Wetgeving. Dat voor de mens moet vrij toegankelijk zijn voor iedereen (en hogere doseringen zijn ook alleen op recept verkrijgbaar).

Dier is toch een 'luxe'. En een dier kan niet aangeven als z'n nieren het niet meer aan kunnen of als hij last krijgt van z'n maag bijvoorbeeld. Vaak pas als het te laat is, zie je het.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:08

Suzanne F. schreef:
paars schreef:

Zo’n laag kastje lijkt me geen probleem, dat moet vast lukken. Met een hoge kast zou ik het niet doen.

Die afmetingen zijn breedte en diepte. Pax kasten zijn 201 of 236 cm hoog.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:24

Oh, nee dat zou ik niet doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:37

Nikass schreef:
gomir schreef:

Jezelf verzekeren is ook goedkoper dan je hond of paard verzekeren. In verhouding dan. Net als dat je als mens eigenlijk goedkoper kunt eten dan je hond :D :?

Medicatie wordt goedgekeurd o.b.v. een onderzoeksdossier. Op zich verschilt dat proces niet zo heel erg van goedkeuring voor mensen al zijn de vereisten wat meer op veiligheid en dosisbepaling gericht en minder streng voor aantonen van effectiviteit. Probleem is dat je per diersoort gegevens aan moet leveren. Verder is er per land een handelsvergunning noodzakelijk om medicatie ook te mogen verkopen. Als een ziekte weinig voorkomt in een land is dat niet altijd de moeite waard voor een farmaceutisch bedrijf.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:46

Suzanne F. schreef:
Oh, nee dat zou ik niet doen.

Dat zou ik zeker niet doen inderdaad, zo smal en ondiep en dan heel hoog, dat zal heel makkelijk omvallen. :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:26

Hmm dank voor de reacties. Ik moet er iets voor bedenken. Kan ‘m misschien bovenin wel fixeren op een stukje van de muur af zodat ‘ie iig niet om kan vallen. Ik heb een kleine nis waar ik ‘m wilde zitten maar omdat daar ook de verdeler van de vloerverwarming zit moet ik er mss ook een keer bij kunnen. Nog eens over nadenken…

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:03

gomir schreef:
Nikass schreef:

Medicatie wordt goedgekeurd o.b.v. een onderzoeksdossier. Op zich verschilt dat proces niet zo heel erg van goedkeuring voor mensen al zijn de vereisten wat meer op veiligheid en dosisbepaling gericht en minder streng voor aantonen van effectiviteit. Probleem is dat je per diersoort gegevens aan moet leveren. Verder is er per land een handelsvergunning noodzakelijk om medicatie ook te mogen verkopen. Als een ziekte weinig voorkomt in een land is dat niet altijd de moeite waard voor een farmaceutisch bedrijf.

Maar een pijnstiller lijkt me vrij algemeen toepasbaar, en niet iets heel specifieks.

Nyaleti ik begrijp niet wat je wil zeggen met je bericht?
Wat heeft het feit dat een dier niet kan aangeven dat zijn nieren het niet meer aankunnen (beetje apart gesteld overigens) te maken met de absurde hoge kosten van een pijnstiller?

Ibrupofen en Naproxen haal je zo bij de drogist. En of je een hoge dosering neemt controleert niemand. Geen recept nodig.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 08:56

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:33

Weet iemand of je altijd een boete krijgt bij door rood rijden of bij sommige stoplichten ook niet?

Ik baal ontzettend.. ik heb nog niet zo lang een scooter (geel kenteken) en ik stond voor een autostoplicht te wachten, maar zodra de fietsstoplicht op groen sprong reed ik zomaar door en 1 sec later (toen ik al midden op het kruispunt was) besefte ik me dat ik door rood was gereden.. (het autostoplicht dus)..

Maar zit er bij elk stoplicht zo'n sensor of flitser? Ik hoop het niet... pff

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:55

Nee hoor dat denk ik niet! Ik rij wel eens per ongeluk door rood omdat ik denk het dan nog net te halen en heb nog nooit een boete gehad.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:01

Kimmie25501 schreef:
Nee hoor dat denk ik niet! Ik rij wel eens per ongeluk door rood omdat ik denk het dan nog net te halen en heb nog nooit een boete gehad.

Oke ik hoop het.. ik las ergens dat ze strenger zijn wanneer het stoplicht al langer op rood stond dan wanneer hij net vanaf geel op rood springt.

Ik stond al een paar minuten te wachten en toen ik dus in m'n ooghoek iets groens zag (van de fietsen) begon ik te rijden.. was er met m'n gedachten ook even niet bij dus het besef kwam even later.. gelukkig geen gevaarlijke situaties op het kruispunt maar toch.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:14

Als er geen flitspaal staat en je niet gelijk bent aangehouden is volgens mij de kans erg klein.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:19

Nee flitspalen zetten ze vooral op plekken neer waar extra controle nodig is. Dus wegen waar stelselmatig te hard gereden wordt of kruispunten waar ze drie keer per jaar een fietser moeten oprapen. Er zijn geloof ik ook websites waar je kan opzoeken waar wel en geen camera's staan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:37

Fearn schreef:
Weet iemand of je altijd een boete krijgt bij door rood rijden of bij sommige stoplichten ook niet?

Ik baal ontzettend.. ik heb nog niet zo lang een scooter (geel kenteken) en ik stond voor een autostoplicht te wachten, maar zodra de fietsstoplicht op groen sprong reed ik zomaar door en 1 sec later (toen ik al midden op het kruispunt was) besefte ik me dat ik door rood was gereden.. (het autostoplicht dus)..

Maar zit er bij elk stoplicht zo'n sensor of flitser? Ik hoop het niet... pff

Sterker nog, de meeste hebben hem niet.
Kijk maar eens op Google Maps als je een route erlangs plant, die geeft het aan als er een zit.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:56

Vgm hebben de meeste stoplichten idd geen camera’s

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 23:06

paars schreef:
Mss helpt de info in deze link je voor je begrip?
https://www.fda.gov/animal-veterinary/a ... evers-pets

Dank je, maar het geeft niet echt antwoord op mijn vraag.
Er staat voornamelijk in dat je nsaids bij honden niet langdurig moet gebruiken ivm bijwerkingen (maar deze gelden net zo goed bij mensen) en dat je honden geen pijnstillers moet geven die voor mensen bestemd zijn. (Dat lijkt me vrij logisch).
En dat niet alle pijnstillers bestemd voor honden beoordeeld zijn.
Het verklaart voor mij niet de idioot hoge prijzen, en de terughoudendheid van dierenartsen om dit zonder consult beschikbaar te stellen. Voor paarden overigens net zo; eerst moet de peperdure veearts langskomen, zodat die vervolgens zelf boxrust en metacam kan adviseren. Kon je zelf ook al bedenken meestal.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 00:58

Over de prijzen van de dierenarts loopt een topic. Laten we die discussie alsjeblieft niet ook hier nogmaals beginnen.

Simpelweg is het antwoord: de wet.
Het is logisch dat het voor mensen anders is geregeld dan voor dieren die een 'luxe product' zijn en door de wet officieel nog steeds als voorwerp voor gezien geloof ik.
Voor de mens moet het voor iedereen toegankelijk zijn.

Daarbij kan de farmaceut doen wat ie wilt want je dierenarts heeft toch wel Metacam nodig. En de dierenarts kan grof gezegd doen met de prijs wat ie wilt want jij hebt de Metacam weer nodig.

Dieren zijn meester in het verbergen van pijn dus aan het geven van pijnstillers zit gewoon een grote risico dan zelf een Ibu slikken. Als ik die dag last krijg van m'n maag, slik ik het niet meer. Bij je hond zie je dat niet zomaar en is een veel voorkomende bijwerking ook braken en diarree. Komt dat door een beginnende maagzweer of omdat de Metacam even verkeerd valt? Om niet te spreken over nier en leverfalen.

"Je kan zelf logisch nadenken" valt helaas vies tegen. Wie leest er nou de bijsluiter? Waar bijvoorbeeld in staat niet geven aan een pup, niet hoger doseren dan, niet geven aan honden met nierklschten etc. Daar is de extra controle voor nodig.

Vind ik het prut? Ja. Zo vaak weet ik gewoon dat het een flesje Metacam wordt maar zit je idd met consultkosten waardoor een simpele klacht ook duur wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:08

paars schreef:
Hmm dank voor de reacties. Ik moet er iets voor bedenken. Kan ‘m misschien bovenin wel fixeren op een stukje van de muur af zodat ‘ie iig niet om kan vallen. Ik heb een kleine nis waar ik ‘m wilde zitten maar omdat daar ook de verdeler van de vloerverwarming zit moet ik er mss ook een keer bij kunnen. Nog eens over nadenken…

Als je er alleen heel soms maar bij wilt kunnen en de opbergruimte is wel echt een aanwinst, dan zou ik het lekker doen hoor! Dan inderdaad wel kijken of je hem kan fixeren aan de bovenkant / het meeste gewicht onderin kan leggen. Misschien kan je hem op zo'n "hondje" zetten waarmee je meubels kan verhuizen?

Je weet wel, zo'n stevig plankje met wieltjes er onder?
Dan hoef je niet te prutsen met wieltjes er onder schroeven / hopen dat de onderkant stevig genoeg is :)