Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:20

996981 schreef:
Captain schreef:

Tsja, even het plaatje zoeken hoor..
[ [url=m/NbDpfX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus die ene vlucht extra maakt geen reet uit, tegenover al die mensen die kinderen hebben en na nummer 1 gaan voor nummer 2 of 3 want "het gezin voelt nog niet compleet."

Mensen met kinderen hebben NIETS te zeggen over mensen zonder kinderen die elk jaar vliegen, of vlees eten. Het is namelijk nog steeds veel milieuvriendelijker dan een (of meerdere) extra vervuiler (die waarschijnlijk ook gaat vliegen én vlees eten) op de wereld zetten. :wave:

Het verlangen naar kinderen is in veel gevallen een diepgeworteld verlangen, gestuurd door hormonen gebaseerd op het in stand houden van onze soort. Mensen kunnen er niks aan doen kinderen te willen. Zo zijn ze door de natuur geprogrammeerd.

Voor zover ik weet, geldt dat niet voor vliegvakanties en auto’s.

Is die kinderwens niet gewoon sociaal geprogrammeerd? De natuurlijke behoefte is seks, het resultaat is nageslacht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:21

DuoPenotti schreef:
996
Maar dat diepe verlangen kun je wel in toom houden met verstand.
Dus het bij 1 kindje houden.

Als je wilt dat mensen hun oer instinct volgen ipv hun verstand word het wel een hele enge wereld.
Denk/hoop dat wij mensheid iets verder zijn?

Ik zeg toch nergens dat ik het wil? Ik zeg dat ik er begrip voor heb. Dat is wat anders

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:22

_San87_ schreef:
Is die kinderwens niet gewoon sociaal geprogrammeerd? De natuurlijke behoefte is seks, het resultaat is nageslacht.

Wat is het natuurlijke gevolg van seks? (Zonder de door mens gedane, fantastische uitvinden rondom anticonceptie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:23

corinep schreef:
Ja ik vind de mensheid een prachtige soort. Wat wij allemaal hebben kunnen bereiken de afgelopen jaren. De liefde die wij kunnen geven en ontvangen. Ik heb vertrouwen in de mensheid, en ook dat onze kinderen er een betere wereld van gaan maken in plaats van hem verder naar zijn grootje brengen.
Maar waarom wil je dit overlaten aan je kinderen? Waarom begin je daar zelf niet mee? (En dan bedoel ik niet per se het niet krijgen van kinderen.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:23

Sheran schreef:
Ja dat vind ik ook dom. Het is eenstom argument om zelf wél dingen te doen, maar ik kan het me ergens ook wel voorstellen als je aangevallen wordt door een moeder met 3 kinderen op je verbruik :P. Zwak, maar bruikbaar.

Ik heb geen echte kinderwens, maar ik kan het me ook heel slecht voorstellen. Ik weet dat het diep kan gaan hoor, maar dat je per se 2 kinderen wil in plaats van 1 ofzo. Met 1 kun je toch ook tevreden zijn? Hoeft toch niet altijd meer meer meer? Beetje zelfdiscipline?

Ik denk dat de mensheid een mooiere soort wordt als we met minder zijn.

Ik kan het me wel voorstellen maar vind het niet terecht.
Mi hebben we met z’n allen de taak om elkaar bewust te maken van de klimaatproblematiek en ons aller aandeel daarin. Of je nou kinderen hebt of niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:24

996 sorry je is niet persoonlijk maar algemene schrijfwijze die ik vaker gebruik voor een grotere groep die het aangaat.
Sorry dat ik daarin niet duidelijk ben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:26

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Wat is het natuurlijke gevolg van seks? (Zonder de door mens gedane, fantastische uitvinden rondom anticonceptie)

Daarom vraag ik, is de diepgewortelde wens om een kind te krijgen echt hormoongestuurd, of ingeprogrammeerd omdat 'het gewoon zo hoort'.

Je ziet daar waar de welvaart groeit, de grootte van gezinnen afnemen, bijvoorbeeld.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:27

Bevolkingskrimping is echt veel te laat om het klimaat te redden, niet echt een argument dus.
Daarnaast gaat het echt niet over die 'moeder met 6 kinderen in Afrika' die niet zoveel kinderen zou moeten hebben, maar over onze westerse levensstijl die veel en veel vervuilender is, ook al krijgen we maar 1 of 2 kinderen.

Het is natuurlijk een makkelijk argument om aan te dragen als je zelf geen kinderen wil, maar echt helpen doet het dus niet.

Verder vind ik helemaal niet dat we de aarde 'kapot' maken. Ja we maken de aarde onleefbaar voor onszelf, en dat vind ik erg omdat ik hier zelf zo lang mogelijk comfortabel wil rondlopen, maar voor de rest? Er is geen doel of zo hoe de aarde zou moeten zijn, hoe warm of koud of hoeveel grondstoffen ze moet bevatten. De aarde is er gewoon. Ja we zijn haar aan het veranderen, maar dat is al veel meer gebeurd door externe factoren in het verleden, en dat zal in de toekomst niet anders zijn.
Wat maakt het uit dat er meer natuur zou zijn zonder de mensheid? Er is toch niemand om dat te beoordelen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:28

Dus omdat het te laat is om het klimaat te redden, laten we het maar helemaal gaan? Je zag in coronatijd hoeveel er nog te doen is, als we maar willen. Er is nog zoveel te redden.

En ehm, dieren leven toch in die hele natuur.

Van mij hoeven mensen ook niet uit te sterven. Maar mensen hebben behoorlijk wat verstand meegekregen. Het wordt tijd dat we dat eens gaan inzetten voor goede dingen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:33

_San87_ schreef:
Daarom vraag ik, is de diepgewortelde wens om een kind te krijgen echt hormoongestuurd, of ingeprogrammeerd omdat 'het gewoon zo hoort'.

Je ziet daar waar de welvaart groeit, de grootte van gezinnen afnemen, bijvoorbeeld.

Ja. Die is echt deels hormoongestuurd (net als ieder ander lichamelijk proces). Uiteraard speelt het sociale aspect ook mee.

Edit: er is een reden dat je bij een verse verliefdheid niet van de ander kan afblijven.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:35

@sheran
Nee ik zeg dat het klimaat redden via bevolkingskrimp echt veel te laat is, en ook niet nuttig, want het is onze westerse levensstijl dat het probleem is.

Dieren als argument vind ik ook nogal hypocriet zolang we nog massaal dieren kweken, opsluiten en vermoorden voor ons eigen plezier. De ijsbeertjes moeten 'gered' worden, maar de kippen en varkens mogen wel hun hele leven lijden?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:37

Ik denk altijd als je 2 kinderen hebt dan heb je een opvolger voor jezelf en één voor je partner en werk je niet mee aan bevolkingsgroei. Van mij mag er best een max worden ingesteld op 2 kinderen. Of gewoon als overheid niet stimuleren om meer dan 2 te krijgen dus geen kinderbijslag voor het derde, vierde, vijfde kind en ook geen kinderopvangtoeslagen en zulke ongein.

En inderdaad die mensen die mij veroordelen omdat wij een melkveebedrijf overnemen, maar zelf 4 kinderen hebben rond huppelen neem ik ook niet serieus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:40

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Ja. Die is echt deels hormoongestuurd (net als ieder ander lichamelijk proces). Uiteraard speelt het sociale aspect ook mee.

Edit: er is een reden dat je bij een verse verliefdheid niet van de ander kan afblijven.

Toch heb ik geen 12 kinderen :7. Ik snap dat het ook hormoongestuurd is. Maar niet alleen. Ik denk dat er een groot sociaal aspect meespeelt, misschien nog wel groter dan hormoongestuurd, inmiddels. Wat de reden ook is, ik vraag me wel eens af waarom mensen keuzes maken die ze maken. Vooral omdat het 'hoort'?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:42

_San87_ schreef:
[]
...

Dat is hoe de cirkel van het leven werkt, wanneer er teveel zijn van een soort, steekt de natuur daar een stokje voor. Ofwel door ziektes, ofwel door hongersnoden, ofwel door natuurgeweld.

Dit ben ik ook met je eens. Ziektes en virussen zijn er om een ras sterker te maken, de zwakkere overlijden en sterkere planten zich voort. Alleen rommelen we daar nu veel teveel in.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:44

Schemerdier schreef:
Verder vind ik helemaal niet dat we de aarde 'kapot' maken. Ja we maken de aarde onleefbaar voor onszelf, en dat vind ik erg omdat ik hier zelf zo lang mogelijk comfortabel wil rondlopen, maar voor de rest? Er is geen doel of zo hoe de aarde zou moeten zijn, hoe warm of koud of hoeveel grondstoffen ze moet bevatten. De aarde is er gewoon. Ja we zijn haar aan het veranderen, maar dat is al veel meer gebeurd door externe factoren in het verleden, en dat zal in de toekomst niet anders zijn.
Wat maakt het uit dat er meer natuur zou zijn zonder de mensheid? Er is toch niemand om dat te beoordelen?

Nouja, dit dus. Ik moet wel zeggen dat ik daar pas de laatste jaren echt anders over ben gaan denken. De aarde is gewoon de aarde, zovele soorten zijn er voor ons gekomen en uitgestorven en na ons zal dat riedeltje vast nog doorgaan. Is het niet hier, dan wel op een andere planeet. Dat is gewoon een natuurlijke levensloop in mijn ogen.
Wat niet betekent dat ik er op los vervuil zonder er over na te denken, maar koste wat kost de aarde willen behouden voor de generaties na ons interesseert me eigenlijk niks meer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:47

Citaat:
ik vraag me wel eens af waarom mensen keuzes maken die ze maken. Vooral omdat het 'hoort'?

dit zeker weten.
Als je hoort wat voor rare opmerkingen je allemaal niet krijgt van de mensen met voorplantingsdrang. Ongehoord.
En dan hebben die echt kinderen omdat het hoort, niet omdat ze nadenken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:49

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Toch heb ik geen 12 kinderen :7. Ik snap dat het ook hormoongestuurd is. Maar niet alleen. Ik denk dat er een groot sociaal aspect meespeelt, misschien nog wel groter dan hormoongestuurd, inmiddels. Dat is verder prima, natuurlijk.

Nee, onder andere omdat we anticonceptie en ratio hebben :+ als het aan moeder natuur lag, had je er wel degelijk al 12 gehad. Gelukkig hebben we als mens invloed op het daadwerkelijke aantal kinderen dat we krijgen. Dat neemt echter de biologische processen niet in zijn geheel weg. Sociaal-emotionele interactie is bijvoorbeeld ook deels hormoon gestuurd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:51

Memories schreef:
Schemerdier schreef:

Nouja, dit dus. Ik moet wel zeggen dat ik daar pas de laatste jaren echt anders over ben gaan denken. De aarde is gewoon de aarde, zovele soorten zijn er voor ons gekomen en uitgestorven en na ons zal dat riedeltje vast nog doorgaan. Is het niet hier, dan wel op een andere planeet. Dat is gewoon een natuurlijke levensloop in mijn ogen.
Wat niet betekent dat ik er op los vervuil zonder er over na te denken, maar koste wat kost de aarde willen behouden voor de generaties na ons interesseert me eigenlijk niks meer.

Ergens is het ook echt arrogant, dat wij als soort denken zó veel invloed te hebben op de aarde en de processen errond. Dat wij degenen zijn die de aarde kan maken of breken. Wat een arrogantie…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:53

Maar dan heb je (algemeen) verstand en gebruikt dus die anticonceptie. Die we (algemeen) moeten betalen en niet in het pakket zit en sterilisatie die ontiegelijk moeilijk word gemaakt in onze maatschappij, die kinderen maken dus nog steeds promoot.
Dat daar eens wat aan veranderd als eerste.

Dus het halve elftal aan kinderen krijgen is dus niet nodig om aan de hormoon gestuurde behoeftes te voldoen.

996981 schreef:
Nee, onder andere omdat we anticonceptie en ratio hebben :+ als het aan moeder natuur lag, had je er wel degelijk al 12 gehad. Gelukkig hebben we als mens invloed op het daadwerkelijke aantal kinderen dat we krijgen. Dat neemt echter de biologische processen niet in zijn geheel weg. Sociaal-emotionele interactie is bijvoorbeeld ook deels hormoon gestuurd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:54

_San87_ schreef:
996981 schreef:
Ik sta echt versteld van het extremisme hier eerlijk gezegd. Hoewel, het is Bokt. Daar zou niets je meer moeten verbazen :+

Het is wel de enige manier om bevolkingsgroei in te perken en een meer leefbaar klimaat te verkrijgen, minder kinderen krijgen.

Of je moet nog een paar virussen op de wereld loslaten, dat is ook een optie.

Heeft dat een significante impact gehad op de wereldbevolking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:55

996981 schreef:
Ergens is het ook echt arrogant, dat wij als soort denken zó veel invloed te hebben op de aarde en de processen errond. Dat wij degenen zijn die de aarde kan maken of breken. Wat een arrogantie…
Dat denken we niet, dat hebben we ook. :') En dat de aarde niet meer leefbaar wordt voor mensen, maakt me niet zo heel veel uit, maar dat er dieren rondzwemmen met plastic zakken in hun maag of plastic rietjes in hun neus, dat er apen, olifanten, neushoorns etc. afgemaakt of verweesd worden tot het punt van uitsterven omdat wij hun moeders als huisdier willen houden of hun ivoor of hoorns willen hebben, vind ik toch wel vrij schokkend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:56

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Toch heb ik geen 12 kinderen :7. Ik snap dat het ook hormoongestuurd is. Maar niet alleen. Ik denk dat er een groot sociaal aspect meespeelt, misschien nog wel groter dan hormoongestuurd, inmiddels. Dat is verder prima, natuurlijk.

Ratio kregen we ook van moeder natuur, dus ik gok dat moeder natuur wel snapt dat de mens niet onbegrensd voort moet kunnen planten.

996981 schreef:

De invloed van ons leven op onze omgeving is wetenschappelijk onderzocht, hoe is het dan arrogant om te denken dat wij invloed hebben op al het leven op aarde? Immers is bewezen dat we dat hebben?

poes schreef:
_San87_ schreef:

Het is wel de enige manier om bevolkingsgroei in te perken en een meer leefbaar klimaat te verkrijgen, minder kinderen krijgen.

Of je moet nog een paar virussen op de wereld loslaten, dat is ook een optie.

Heeft dat een significante impact gehad op de wereldbevolking?

Wat, een virus of minder kinderen krijgen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:59

DuoPenotti schreef:
Maar dan heb je (algemeen) verstand en gebruikt dus die anticonceptie. Die we (algemeen) moeten betalen en niet in het pakket zit en sterilisatie die ontiegelijk moeilijk word gemaakt in onze maatschappij, die kinderen maken dus nog steeds promoot.
Dat daar eens wat aan veranderd als eerste.

Dus het halve elftal aan kinderen krijgen is dus niet nodig om aan de hormoon gestuurde behoeftes te voldoen.

996981 schreef:

Over wie heb je het nu eigenlijk? Slechts 1% van alle moeders heeft “een half elftal”.

In 2020 had de Nederlandse vrouw gemiddeld 1,54 kinderen. Het gemiddeld aantal kinderen van Nederlandse vrouwen daalt al jaren. Tien jaar eerder was het gemiddelde 1,79 kinderen.

Anticonceptie mag van mij inderdaad ook vergoed worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:02

Mkango schreef:
996981 schreef:
Dat denken we niet, dat hebben we ook. :') En dat de aarde niet meer leefbaar wordt voor mensen, maakt me niet zo heel veel uit, maar dat er dieren rondzwemmen met plastic zakken in hun maag of plastic rietjes in hun neus, dat er apen, olifanten, neushoorns etc. afgemaakt of verweesd worden tot het punt van uitsterven omdat wij hun moeders als huisdier willen houden of hun ivoor of hoorns willen hebben, vind ik toch wel vrij schokkend.

Natuurlijk hebben we invloed. Echter nog steeds niet op alles. Al is dat voor heel veel mensen niet te verkroppen. Al niet in het eigen leven. Men heeft het liefst een compleet maakbare wereld waarin we 100% invloed hebben. Dat dit een utopie is, beseffen weinig.

Ook ver voor de consumptiemaatschappij waren er al zeer sterke klimaatwisselingen. Denk aan de ijstijden

poes

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:13

San: het virus :)