Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:41

Ik gebruik de ellebooggroet niet. Vind dat er zo lomp uit zien :')

Het is gewoon 'hoi', 'hoe gaat het', 'welkom' of 'leuk je te zien'

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:00

gomir schreef:
Maar je wil wel weten of het echte pilletje iets doet of dat het alleen placebo effect is. Als mensen denken dat ze een nieuw medicijn krijgen voelen ze zich soms al beter. Het omgekeerde gaat ook op voor de bijwerkingen, dat wordt in een onderzoek heel goed bijgehouden en is soms echt indrukwekkend. En dan blijken er in de placebogroep meer of ernstigere bijwerkingen op te treden. Dan komt het dus niet door het nieuwe medicijn.
Overigens wordt er ook vaak vergeleken met een bestaande behandeling als controlegroep. Want als er voor een ernstige aandoening al een effectieve behandeling bestaat is het ethisch niet zo verantwoord om mensen een placebo te geven.

Duidelijk, dank! :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:05

Ik las laatst ergens een opmerking dat als kinderen zeggen buikpijn te hebben, en ze meoten aanwijzen waar het zit, het (vaak) zo is dat darmproblemen onder de navel worden aangewezen, en buikpijn door stress/spanning boven de navel zit.
Fascinerend! Toen dacht ik, dat komt ook terug in onze taal: ‘Ik kreeg een knoop in mijn maag toen ik er aan dacht.’

Maar wat zit er nou fysiek rond de maag, waar stress effect op heeft, waar je dus wel fysiek last van kan krijgen.

Ik dacht al aan de invloed van adrenaline op de spijsvertering (de werking van de spijsvertering neemt af/stopt omdat de bloedtoevoer wordt geconcentreerd op vlucht/vecht mechanismen, heb ik geleerd), maar wellicht zitten er ook hormoon producerende organen in die regio? Of mssn de galblaas die dit kan veroorzaken?

Kan iemand met iets meer medische kennis me meer vertellen? :)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:16

Cerosa schreef:
karuna schreef:
Ik vroeg me gisteravond wat af. Je moet in je elleboog niezen en hoesten. Maar mensen geven elkaar nu soms ook een ellebooggroet. Geef je dan niet elke bacterie en virus over aan elkaar? En je komt nog te dichtbij ook dan.

Daar heb ik ook al eens over nagedacht. Maar het virus moet uiteindelijk in contact komen met je slijmvliezen om je echt pas ziek te maken.
Zo een elleboog groet doe je doorgaans kort, met de buitenkant van je elleboog. De kans lijkt me klein, dat als ik dan nies in mijn elleboog, net dat virus van de vorige elleboog groet doorgegeven wordt.

Dat is in ieder geval de conclusie die ik voor mijzelf getrokken heb. Hoeveel er echt wetenschappelijk van waar is, is natuurlijk maar de vraag :+

En je veegt niet de hele dag met je elleboog door je gezicht, wat je met je handen wel doet.
Dus niesen aan de binnen kant van je elleboog en 'stoten met de buitenkant van je elleboog is al één horde. En dan moet het nog van je elleboog naar je gezicht, dat is de tweede horde. En ik weet niet wat jullie doen, maar doorgaans zit ik geen hele dagen met mijn gezicht in mijn elleboog :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:19

Daarbij zijn er maar weinig mensen die aan hun elleboog kunnen likken :')

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:39

Hoeveel procent van de patiënten in het ziekenhuis zijn daar vanwege hun eigen stommiteiten?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:44

Wat zijn stommiteiten?

Iemand met longkanker die zijn hele leven gerookt heeft? Of iemand met darmkanker die 2x/dag rood vlees at?
Iemand die mee in de auto stapte van een dronken bestuurder? Of enkel de onhandige harry's die iets probeerden te repareren rond hun huis?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:05

Vooral de laatste categorie. Dus de grappige oom die tijdens een feestje bedenkt dat hij kan skateboarden en wat breekt, of dat meisje dat na het douchen uitgleed precies in de speelgoedkist en nu een speelgoedauto heeft op een plek waar de zon niet schijnt. Of die eigenwijze oma die het bordje "pas op glad!" negeert "want ze loopt die route al 75 jaar", uitglijdt en haar heup breekt. Of die man die een gordel maar onzin vind en toch de dakpannen even recht gaat leggen en uitglijdt. Of een jongere die bedenkt dat je een vuurwerkpijl ook wel uit je hand kan laten wegschieten en brandwonden oploopt.

Dus echt stommiteiten die je plots overkomen waar je van tevoren eigenlijk al bij wist dat het een slecht idee zou zijn.

Kleine toevoeging: uiteraard zijn de andere dingen die je noemt ook je eigen stommiteit, maar dat vind ik toch een andere categorie..

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:59

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik las laatst ergens een opmerking dat als kinderen zeggen buikpijn te hebben, en ze meoten aanwijzen waar het zit, het (vaak) zo is dat darmproblemen onder de navel worden aangewezen, en buikpijn door stress/spanning boven de navel zit.
Fascinerend! Toen dacht ik, dat komt ook terug in onze taal: ‘Ik kreeg een knoop in mijn maag toen ik er aan dacht.’

Maar wat zit er nou fysiek rond de maag, waar stress effect op heeft, waar je dus wel fysiek last van kan krijgen.

Ik dacht al aan de invloed van adrenaline op de spijsvertering (de werking van de spijsvertering neemt af/stopt omdat de bloedtoevoer wordt geconcentreerd op vlucht/vecht mechanismen, heb ik geleerd), maar wellicht zitten er ook hormoon producerende organen in die regio? Of mssn de galblaas die dit kan veroorzaken?

Kan iemand met iets meer medische kennis me meer vertellen? :)

Geen medische kennis, maar wel maagkramp bij stress. Ook veel voorkomend is een maagzweer bij langdurige stress. Dus het lichaam lijkt zich daar gewoon vaak af te reageren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:15

0091 schreef:
Vooral de laatste categorie. Dus de grappige oom die tijdens een feestje bedenkt dat hij kan skateboarden en wat breekt, of dat meisje dat na het douchen uitgleed precies in de speelgoedkist en nu een speelgoedauto heeft op een plek waar de zon niet schijnt. Of die eigenwijze oma die het bordje "pas op glad!" negeert "want ze loopt die route al 75 jaar", uitglijdt en haar heup breekt. Of die man die een gordel maar onzin vind en toch de dakpannen even recht gaat leggen en uitglijdt. Of een jongere die bedenkt dat je een vuurwerkpijl ook wel uit je hand kan laten wegschieten en brandwonden oploopt.

Dus echt stommiteiten die je plots overkomen waar je van tevoren eigenlijk al bij wist dat het een slecht idee zou zijn.

Kleine toevoeging: uiteraard zijn de andere dingen die je noemt ook je eigen stommiteit, maar dat vind ik toch een andere categorie..

Sja waar trek je de grens tussen eigen stommiteit en pech. Das echt een lastige. Maar ben ook wel benieuwd of ziekenhuizen dit opvolgen :j

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:03

Stel je sluit een jaarabonnement af bij een bedrijf, geeft netjes je rekeningnummer etc door en maakt gebruik van het abonnement maar er wordt nooit een bedrag van je rekening afgeschreven.. Abbo loopt af na een jaar, nooit iets van gehoord. Kan het bedrijf nu extra kosten in rekening brengen, ondanks dat het hun fout is dat er nooit een melding is geweest dat er niet betaald wordt?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:19

Zou ik iets meer stalgeld mogen vragen omdat het hooi dit jaar een stuk duurder is dan vorig jaar?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:22

Britta31 schreef:
Zou ik iets meer stalgeld mogen vragen omdat het hooi dit jaar een stuk duurder is dan vorig jaar?

Dat doen bijna alle stallen, geloof dat dat ook gewoon mag :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:22

Nyaleti schreef:
Stel je sluit een jaarabonnement af bij een bedrijf, geeft netjes je rekeningnummer etc door en maakt gebruik van het abonnement maar er wordt nooit een bedrag van je rekening afgeschreven.. Abbo loopt af na een jaar, nooit iets van gehoord. Kan het bedrijf nu extra kosten in rekening brengen, ondanks dat het hun fout is dat er nooit een melding is geweest dat er niet betaald wordt?

Ook nooit een brief oid gekregen ter herinnering of dat je rekeningnummer niet juist was?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:16

Dilan93 schreef:
Nyaleti schreef:

Ook nooit een brief oid gekregen ter herinnering of dat je rekeningnummer niet juist was?

Nee nooit iets van gehoord. Kan ook gewoon 'inklokken' met de druppel. Door corona is de contributie een keer stil gezet dus dan hebben ze mijn lidmaatschap geopend zou je zeggen. Ik durf er niet over te beginnen omdat ik bang ben een bak gezeik over me heen te krijgen := (en, niet mijn fout.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:16

Oh ik zou daar niet van slapen :o Persoonlijk zou ik bereid zijn om alles alsnog te betalen, maar zeker geen extra kosten of 'boete'. Wat een gekke situatie, zeg!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:18

Hoe vervoer je een giraffe?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:29

moonsparkle schreef:

In een hele hoge trailer, gezien bij die tv show over Steve Irwin.
Edit:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op 02-01-21 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:29

moonsparkle schreef:

In een auto met beweegbaar dak. (ze slingeren het dak naar beneden zodat de giraffe moet bukken)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:51

Wat als Amalia/de eerste troonopvolger geboren was met een (ernstige) verstandelijke handicap? Was dan Alexia troonopvolgster geworden? En wat als Amalia/de eerste troonopvolger enig kind was geweest?

En mogen ze troonopvolging ook weigeren?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:57

_Karlijn schreef:
Wat als Amalia/de eerste troonopvolger geboren was met een (ernstige) verstandelijke handicap? Was dan Alexia troonopvolgster geworden? En wat als Amalia/de eerste troonopvolger enig kind was geweest?

En mogen ze troonopvolging ook weigeren?

Ik denk dat in het geval van een verstandelijke beperking de eerstvolgende in lijn idd troonopvolger zou zijn geweest, dat is nu Alexia en als Amalia enigskind was geweest dan was het Constantijn geweest als broer van Willem-Alexander.

Amalia mag haar titel opgeven

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:53

Nyaleti schreef:

Stel je sluit een jaarabbo af en ze schrijven teveel af..
Zou je er dan achteraan gaan?

Beiden hun fout.

Het 1 in jouw voordeel.. Het ander in jouw nadeel..
Maar een jaar lang afwachten.. Nee dat had ik niet gedaan.

Doe ermee wat je wil.
Ik hou van eerlijkheid.

Het is mij ooit overkomen bij de sportschool en ik heb het netjes gemeld na 2! Maanden.. Niet pas na een jaar.

Ik weet niet hoe je juridisch zit.. Je hebt immers gebruik gemaakt van een faciliteit

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:04

Mijn rechtenstudie is heel stoffig geworden wat dit betreft maar ja, dit kan nog en nog zeker een paar jaar lang. Ik dacht 5. Misschien wel 20 _O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:06

Sheran schreef:
Mijn rechtenstudie is heel stoffig geworden wat dit betreft maar ja, dit kan nog en nog zeker een paar jaar lang. Ik dacht 5. Misschien wel 20 _O-

Ik meende ook 5.
Maar pin me daar maar niet op vast.

Ik vind het ronduit associaal.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:39

Nyaleti schreef:

Ik heb laatst een programma op tv gezien van een gezin met grote schulden. Kwam omdat ze een jaarabbo hadden op iets maar nooit betaald en het geld wat ze overhielden gaven ze lekker uit. Tot het bedrijf het doorhad en wilde dat ze binnen twee maanden alles betaalden. Tja, dat konden ze niet want het geld was op. Helaas koos de rechter de kant v an het bedrijf en zit het gezin nu met een schuld. Rechter oordeelde dat ze zelf nalatig waren geweest.

Hoe het officieel juridisch zit weet ik niet, ik ken alleen dit programma.