Het is gewoon 'hoi', 'hoe gaat het', 'welkom' of 'leuk je te zien'
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gomir schreef:Maar je wil wel weten of het echte pilletje iets doet of dat het alleen placebo effect is. Als mensen denken dat ze een nieuw medicijn krijgen voelen ze zich soms al beter. Het omgekeerde gaat ook op voor de bijwerkingen, dat wordt in een onderzoek heel goed bijgehouden en is soms echt indrukwekkend. En dan blijken er in de placebogroep meer of ernstigere bijwerkingen op te treden. Dan komt het dus niet door het nieuwe medicijn.
Overigens wordt er ook vaak vergeleken met een bestaande behandeling als controlegroep. Want als er voor een ernstige aandoening al een effectieve behandeling bestaat is het ethisch niet zo verantwoord om mensen een placebo te geven.
Cerosa schreef:karuna schreef:Ik vroeg me gisteravond wat af. Je moet in je elleboog niezen en hoesten. Maar mensen geven elkaar nu soms ook een ellebooggroet. Geef je dan niet elke bacterie en virus over aan elkaar? En je komt nog te dichtbij ook dan.
Daar heb ik ook al eens over nagedacht. Maar het virus moet uiteindelijk in contact komen met je slijmvliezen om je echt pas ziek te maken.
Zo een elleboog groet doe je doorgaans kort, met de buitenkant van je elleboog. De kans lijkt me klein, dat als ik dan nies in mijn elleboog, net dat virus van de vorige elleboog groet doorgegeven wordt.
Dat is in ieder geval de conclusie die ik voor mijzelf getrokken heb. Hoeveel er echt wetenschappelijk van waar is, is natuurlijk maar de vraag
Indy_Mouse_9 schreef:Ik las laatst ergens een opmerking dat als kinderen zeggen buikpijn te hebben, en ze meoten aanwijzen waar het zit, het (vaak) zo is dat darmproblemen onder de navel worden aangewezen, en buikpijn door stress/spanning boven de navel zit.
Fascinerend! Toen dacht ik, dat komt ook terug in onze taal: ‘Ik kreeg een knoop in mijn maag toen ik er aan dacht.’
Maar wat zit er nou fysiek rond de maag, waar stress effect op heeft, waar je dus wel fysiek last van kan krijgen.
Ik dacht al aan de invloed van adrenaline op de spijsvertering (de werking van de spijsvertering neemt af/stopt omdat de bloedtoevoer wordt geconcentreerd op vlucht/vecht mechanismen, heb ik geleerd), maar wellicht zitten er ook hormoon producerende organen in die regio? Of mssn de galblaas die dit kan veroorzaken?
Kan iemand met iets meer medische kennis me meer vertellen?
0091 schreef:Vooral de laatste categorie. Dus de grappige oom die tijdens een feestje bedenkt dat hij kan skateboarden en wat breekt, of dat meisje dat na het douchen uitgleed precies in de speelgoedkist en nu een speelgoedauto heeft op een plek waar de zon niet schijnt. Of die eigenwijze oma die het bordje "pas op glad!" negeert "want ze loopt die route al 75 jaar", uitglijdt en haar heup breekt. Of die man die een gordel maar onzin vind en toch de dakpannen even recht gaat leggen en uitglijdt. Of een jongere die bedenkt dat je een vuurwerkpijl ook wel uit je hand kan laten wegschieten en brandwonden oploopt.
Dus echt stommiteiten die je plots overkomen waar je van tevoren eigenlijk al bij wist dat het een slecht idee zou zijn.
Kleine toevoeging: uiteraard zijn de andere dingen die je noemt ook je eigen stommiteit, maar dat vind ik toch een andere categorie..
Nyaleti schreef:Stel je sluit een jaarabonnement af bij een bedrijf, geeft netjes je rekeningnummer etc door en maakt gebruik van het abonnement maar er wordt nooit een bedrag van je rekening afgeschreven.. Abbo loopt af na een jaar, nooit iets van gehoord. Kan het bedrijf nu extra kosten in rekening brengen, ondanks dat het hun fout is dat er nooit een melding is geweest dat er niet betaald wordt?
Dilan93 schreef:Nyaleti schreef:Stel je sluit een jaarabonnement af bij een bedrijf, geeft netjes je rekeningnummer etc door en maakt gebruik van het abonnement maar er wordt nooit een bedrag van je rekening afgeschreven.. Abbo loopt af na een jaar, nooit iets van gehoord. Kan het bedrijf nu extra kosten in rekening brengen, ondanks dat het hun fout is dat er nooit een melding is geweest dat er niet betaald wordt?
Ook nooit een brief oid gekregen ter herinnering of dat je rekeningnummer niet juist was?
_Karlijn schreef:Wat als Amalia/de eerste troonopvolger geboren was met een (ernstige) verstandelijke handicap? Was dan Alexia troonopvolgster geworden? En wat als Amalia/de eerste troonopvolger enig kind was geweest?
En mogen ze troonopvolging ook weigeren?
Nyaleti schreef:Stel je sluit een jaarabonnement af bij een bedrijf, geeft netjes je rekeningnummer etc door en maakt gebruik van het abonnement maar er wordt nooit een bedrag van je rekening afgeschreven.. Abbo loopt af na een jaar, nooit iets van gehoord. Kan het bedrijf nu extra kosten in rekening brengen, ondanks dat het hun fout is dat er nooit een melding is geweest dat er niet betaald wordt?