Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:20

Nee deze waren nu om te testen. Ik heb een aantal mensen geintereseerd in hun eitjes en die beginnen nogal rusteloos te worden, ik moest dus zo snel mogelijk kunnen vertellen of ze eitjes kunnen kopen ja of nee. Het kwam niet handig uit dat mijn hennen besloten na de hele winter super gelegd te hebben, om in Januari te stoppen en nu pas weer op gang komen.
Ik heb maar 1 bm en als ik op de eitjes die met mijn ouders mee komen had moeten wachten voor ik ging testen was ik bang al mijn geintereseerde te verliezen dus nu enkel een test gedaan en zo snel mogelijk gestopt, voel mij er niet heel goed bij want het voelt toch een beetje als vermoorden.

Met 1 weer (7 dagen) zie je normaal wel een klein netwerkje van adertjes. Ik keek vorig jaar met dag 12 en met dag 17 nog eens en dan een laatste check toen ze in "lockdown" gingen.
Op dag 12 kon ik wel duidelijk zien wat wel en niet bevrucht was en haalde ik de lege eieren eruit. Op dag 17 kon ik dan wel weer duidelijk zien wat heel vroeg afgestorven was en dan dag 18/19 haalde ik dan de laatste zeker afgestorven eitjes eruit. Twijfelgevallen liet ik liggen.
Ik had toen 12 van de 18 eitjes in de laatste fase late liggen. Daarvan zijn er 11 uitgekomen waarbij ik de laatste wel heb moeten helpen, die lag verkeerd in het ei, en de laatste is niet uitgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:31

Nou, bij mij hadden ze toch mogen wachten hoor. Als het ze te lang duurt moeten ze het maar ergens anders gaan halen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:36

Ik kon bij een aantal inderdaad duidelijk aders zien. Textbook zeg maar. Sommige waren duidelijk leeg, en een boel waren vrij donker maar niet heel duidelijk. Ik denk dat die niet allemaal goed zijn.
Maar ik kijk inderdaad over een paar dagen weer. Alles ligt er nu nog in, maar gesorteerd.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 10:41

Century schreef:
Ik kon bij een aantal inderdaad duidelijk aders zien. Textbook zeg maar. Sommige waren duidelijk leeg, en een boel waren vrij donker maar niet heel duidelijk. Ik denk dat die niet allemaal goed zijn.
Maar ik kijk inderdaad over een paar dagen weer. Alles ligt er nu nog in, maar gesorteerd.

Dit heb ik ook altijd, sommige schalen zijn vrij dik en dan kan je het veel moeilijker zien. Laat ze altijd erin liggen als ik twijfel. Soms heb je ook van die 'spikkeleitjes', die kan je ook slecht schouwen.

Lies, waarom niet gewoon doorbroeden? Snap dat je je vruchtbaarheid wilt checken maar ik zou het te zonde vinden om de broed af te kappen.
Edit: ah je wilt er snel weer een nieuwe run in doen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:15

Century schreef:
Dat ziet er goed uit Moestuin!
Bedankt ook voor de tips mbt ganzen. We gaan het nog wel zien in de toekomst :)

Ik heb zonet de eieren geschouwd, het lijkt erop dat 4 van de 6 Sussex bevrucht zijn en 12 van de 15 Australorp. Met mijn lekenoog. Wel lijken sommige gestorven te zijn en van sommige heb ik mijn twijfels of er wel wat in zit of toch niet. Ik kijk over een tijdje weer.

Ik ben ook naar mijn plantjes aan het kijken, ze doen het lang niet allemaal even goed, en sommige moeten nog kiemen (paprika en peper met name). Ook een aantal van de onderstammen die ik heb doen het wat minder.
Wanneer halen jullie ze onder de kap vandaan? En moet ik ze verpotten? Ze zitten in redelijke potjes, maar niet zo groot als van Moestuin bijvoorbeeld. Ik ben nog best een leek op dit gebied.

Valt mij niet tegen.

Heel erg benieuwd.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:54

Moonfight, Ja klopt! Mijn ouders komen hierheen en nemen broedeieren voor mij mee. Ik wil de eitjes van mijn barnevelders verkopen dus ik wilde zo snel mogelijk weten of ze vruchtbaar zijn of niet, Vond het ook erg zonde om het af te breken en vond het ook eigenlijk heel moeilijk om te doen. Als mijn ouders nu ook niet waren gekomen had ik het broeden voort gezet, als een van mijn andere 2 hennen broeds was geworden had ik ze daar nu onder geschoven, maar helaas.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:06

Hier zijn de eendjes weer aan de leg *\o/* echt instant lente-gevoel <3

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:20

Joepie Solleke! Doen ze ze bij jullie ook altijd zo verstoppen? Heb nu een klant die graag eendeneitjes wil maar het altijd een zoektocht over het hele erf :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:22

Moonfight schreef:
Joepie Solleke! Doen ze ze bij jullie ook altijd zo verstoppen? Heb nu een klant die graag eendeneitjes wil maar het altijd een zoektocht over het hele erf :+

Ja, ze maken echt een nestje in het zaagsel, soms moet ik graven naar de eitjes _O-

Vorig jaar dropten ze ze echt overal en nergens in het begin, kwam je op de gekste plaatsen eieren tegen. Maar dan vonden ze het nachthok met zaagsel toch wel interessant en gingen ze ze daar verzamelen in één groot nest :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:36

Hier leggen de eenden gelukkig ook in het nachthok dus die kan ik elke ochtend gewoon zoeken en meenemen. Heb ze een nestje gegeven maar er is er maar 1 die daar een ei legt en de rest ernaast :+

De ganzen hebben ook een nest maar dat blijft nog niet echt op het nest zitten dus we zien wel wat dat gaat worden. Sochtends zijn de eieren wel warm maar overdag loopt mevrouw graag rond.

We hebben dus ook 3 eieren van de ganzen in de broedmachine om te zien of ze überhaupt bevrucht zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:25

Aangezien de eend in het kippenhok is gaan leggen, hebben mijn Brahmas bedacht dat het handig is om hun eieren erbij te gaan leggen. Kwam ik pas later achter :+

De Marans legt wel netjes in de legbak.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:35

Liesjuh, het is ook maar een kleine plastieken serre hoor! Maar perfect om mee te beginnen.

Wat super dat je vruchtbaarheid 100% is!
De koekoek eitjes die ik gekocht had waren van niet zo'n goede kwaliteit. Er zijn er maar 3 uitgekomen en ik twijfel van 2 kuikens of het wel zuivere koekoeks zijn.
Wil toch ook graag met een zuiver ras beginnen. Mijn hoop is toch nog orpington buff te vinden binnen een redelijke afstand.

Mijn buitenkippen hebben mij denk ik horen klagen, op 2 dagen 3 eitjes nu. Hopelijk blijven ze zo verder doen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:43

Heb je foto's Skyla? Wij hadden ook koekoeks. Er zijn echter ook andere kleurslagen toegestaan bij de Mechelsen, misschien dat daar de verwarring vandaan komt?

Onze eend vroegah legde haar eitjes in het kippenhok. Daardoor zijn de kippen ook op de grond gaan leggen, de legnesten hingen er toen alleen nog maar voor de sier :')

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:00

Skyla, kan je geen broedeitjes laten verzenden naar jullie? Ik heb mijn barnevelder eitjes vorig jaar uit België laten komen. Als ik dit jaar nog Araucana's ga uitbroeden gaan ze ook zeer waarschijnlijk via de post.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:15

De sussex haan die ik nu heb is ook zelf uitbroed door eitjes te laten versturen. Had toen van de 6 eitjes 3 levende kuikens en 1 dood geboren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:01

XxLiEsJuHhxX schreef:
Skyla, kan je geen broedeitjes laten verzenden naar jullie? Ik heb mijn barnevelder eitjes vorig jaar uit België laten komen. Als ik dit jaar nog Araucana's ga uitbroeden gaan ze ook zeer waarschijnlijk via de post.

Ik zou ze in ieder geval niet via DHL van Nederland naar Frankrijk versturen :x

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:32

Dat wil ik pas als allerlaatste als het echt niet anders kan doen.
Heb vroeger veel eitjes uit Nederland en vooral Engeland gekocht van mijn zijdehoenders maar je mag al blij zijn als de helft uitkomt. Ze zien zo af onderweg. En aan toen €5/ei was dat toch even slikken.

En als je dan nog het ongeluk hebt dat huisbaas de hele dag even leuk ons zonder elektriciteit zet zonder te melden. Van de 24 uiteindelijk 3 kuikens gehad. Daarna bedacht kat nog even een op te eten, 2e gestorven aan draainek, 3e lag net voor ze haar eerste ei legde ook dood. Prachtige dieren, dat wel... _-:( Heb het sindsdien gehad ermee. Nu wel nog zijdehoenders al denk ik de laatste tijd er gewoon mee te gaan stoppen. Vind ze erg mooi en leuk maar zo zwak en heb in al die jaren zo weinig eitjes gehad.

JudithO Wel er zaten enkele krielcochin eitjes bij. Zou je gaan denken ze perfect uiteen te kunnen houden kwa grote. Eerst waren de cochins uitgekomen, 2 dagen later de koekoeks (zelfde moment ingestoken). Viel me op dat 1tje wat kleiner was. Perfect alle 3 zwart met een beetje geel. Maar nu met verversen zag ik dat de kleine en een van de 'grote' pluimen aan de poten heeft. Lijkt mij niet echt een onderdeel van een M koekoek. >;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:59

Tegenwoordig zijn nog maar weinig rassen ook nog echt raszuiver. Dit heeft voor een deel ook met kleurfok te maken.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:04

Je zegt daar wat.
Zijn ze in de zijdehoenders momenteel enorm mee bezig. Moeten plots heel wat nieuwe kleuren in gefokt worden. Met als resultaat dat er overal terug foute tenen en kammen in je lijnen te boven komen. Tot daar het vers bloed wat je aangekocht hebt. :roll: alles terug om zeep.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:10

Tja consument wil wat leuks in de tuin hebben lopen. En daar springen ze vol op in.

Zou heel goed kunnen dat mijn sussex ook niet helemaal raszuiver zijn ondanks dat ze wel alle kenmerken hebben. Probleem zit in de porselein kleur wil je zichtbaar porselein hebben ben je porselein x porselein nodig.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 03:27

Skyla, een koekoek hoort juist wel pluimen aan de poten te hebben...
Anders is het eerder een Noord Hollandse blauwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 07:18

Inderdaad. Pluimen aan de poten is het kenmerk van de Mechelse koekoek. Ze zijn er in de kleuren zwart, wit, goudhals, koekoek etc. Maar de 4 die ik op noem kom je al vaker tegen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:09

Dat raszuiver stukje herken ik ook erg. Mijn barnevelders zijn dacht ik ook nog best een jonge kleurslag. Ik ben bijna 2 maanden aan het zoeken geweest voor ik iemand vond met kippen die eitjes deed versturen die ik goed genoeg vond.
Nu zijn ze weer met een paar nieuwe kleurslagen bezig. Heel erg mooi dat zeker maar ik vind bepaalde punten ze ook gewoon echt niet mooi O:)

Maar ook dat zwakke zie ik veel terug in facebook groepen met kippen, maar oke ik zie daar ook dingen voorbij komen waardoor ik compleet het vertrouwen in de mensheid verlies O:)

Mijn eitjes waren niet met DHL gekomen dacht ik. Wel zijn ze van Belgie eerst naar Nederland gegaan met de post voor ze naar Frankrijk kwamen. De verkoper had ze helaas niet geweldig ingepakt (plastic doosjes en daar omheen vlas en opgerolde kranten en tijdschriften) 1 ei was echt kapot kapot toen het aan kwam en 1 was beschadigd met een barst die heb ik er nog wel in gedaan en er zat ook een vruchtje in maar dat is afgestorven.

Ik had toen dus 11 van de 18/19 uitgekomen maar dat was mijn 1e keer broeden ooit, handmatig keren en de BM recht voor de deur naar de gang zonder verwarming. Ik denk dat, dat ook zeker mee gespeeld heeft met mijn uitkomst.
gelukkig waren de eitjes niet zo duur.

Deze keer nemen mijn ouders ze mee in de camper. Dan kunnen ze op bed staan en zo heel aardig mooi gedempt staan denk ik :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:20

Voor de mensen van België kan het interessant zijn eens contact op te nemen met Levend Erfgoed: https://www.sle.be/

Hier zijn veel liefhebbers van oude, lokale rassen aangesloten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:11

Solleke_Noah schreef:
Voor de mensen van België kan het interessant zijn eens contact op te nemen met Levend Erfgoed: https://www.sle.be/

Hier zijn veel liefhebbers van oude, lokale rassen aangesloten!

We zijn onlangs naar een tentoonstelling gegaan. Er zaten daar duiven tussen die groter zijn dan een krielkip :')