Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:24

Ik negeer de rode letters in de hoop dat er een Bokker is die met ons mee wil denken.

Wij hebben een gasloos huis, vrijstaand en daardoor een vrij hoog energieverbruik. We hebben ook veel zonnepanelen (45) die over het jaar genomen meer opbrengen dan we verbruiken en een batterij van 20KwH. We hebben nu een vast contract uitgezeten (meegenomen van vorige woning) en moeten nu opnieuw afsluiten.

Heeft iemand vanuit een vergelijkbare situatie tip voor een aanbieder en contractvorm die hier het beste bij past? Is variabel voor ons voordeliger dan een vast contract? In 2026 kunnen we nog salderen, maar in 2027 natuurlijk niet meer.

We kunnen verbruik van huishoudelijke apparaten wel afstemmen op de stroomprijs/overdag, maar het verwarmen van ons huis, buitenverlichting voor het paardengedeelte en douchen niet. Dat is ook onderdeel van mijn twijfel...

pmarena

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Je hebt toch die batterij waarmee je je verbruik kan voeden...?
Als je die gewoon 's nachts / tijdens daluren oplaadt kom je toch al een heel eind met een dynamisch contract zeker....?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:59

Welke versie 20kWh? Is dat spanning x stroom x 1uur of de echte capaciteit tussen 20 en 80% lading?

Hoe hoog ligt je verbruik en op welke manier heb jij invloed op de inzet van de accu?

pmarena: ik vraag me af of het uit kan om 's nachts te laden tegen dat tarief. Houdt er rekening mee dat het rendement van een accu in het gunstigste geval ca 30% is.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Ik zou voorlopig altijd voor dynamisch kiezen als je veel zonnepanelen hebt, en met batterij is dat extra gunstig omdat je zo de hoge tarieven volledig kan mijden.
Met vaste en variabele contracten krijg je niks meer terug voor je teruggeleverde zonne-stroom en moet je het vooral hebben van de zonne-energie die je in huis direct verbruikt. Door de terugleverboetes is het salderen niet meer interessant. Maar bij dynamisch krijg je nog altijd de uurprijs uitbetaald.

Wij hebben een vergelijkbare situatie; vrijwel alles op stroom dus een hoog verbruik, en zonnepanelen die iets meer dan de helft van ons verbruik leveren, alleen dan (voorlopig nog) geen thuisaccu.
Onze gemiddelde prijs ligt rond de 11ct/kWh, als ik de opbrengst van de zonnepanelen mee tel.

Ik ben erg tevreden over Tibber voor de dynamische energie. Als je een welkomstkorting zou willen, roep maar, dan zoek ik de code even op :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:32

stitchlover schreef:
Ik negeer de rode letters in de hoop dat er een Bokker is die met ons mee wil denken.

Wij hebben een gasloos huis, vrijstaand en daardoor een vrij hoog energieverbruik. We hebben ook veel zonnepanelen (45) die over het jaar genomen meer opbrengen dan we verbruiken en een batterij van 20KwH. We hebben nu een vast contract uitgezeten (meegenomen van vorige woning) en moeten nu opnieuw afsluiten.

Heeft iemand vanuit een vergelijkbare situatie tip voor een aanbieder en contractvorm die hier het beste bij past? Is variabel voor ons voordeliger dan een vast contract? In 2026 kunnen we nog salderen, maar in 2027 natuurlijk niet meer.

We kunnen verbruik van huishoudelijke apparaten wel afstemmen op de stroomprijs/overdag, maar het verwarmen van ons huis, buitenverlichting voor het paardengedeelte en douchen niet. Dat is ook onderdeel van mijn twijfel...

Hoe hoog is hoog qua verbruik?
Hoe groot is het huis?
Hoe goed geïsoleerd en rij je ook elektrisch?
Verwarm je met vloerverwarming (constante temp) of radiatoren?

Wij hebben 185m2 oppervlakte die we gebruiken (zolder niet meegerekend)
Vrijstaand, label A. Vloerwarming als bijverwarming constant op 19°. Boven radiatoren en beneden ook lage temp radiatoren.
Overdag soms wat hoger als het echt koud is.
Ik rij volledig electrisch, man plug in hybride.
5 personen.
We zitten bij Vattenfall met vast contract. Uit m'n hoofd betalen we €215 per maand en vorig jaar kregen we 900 euro terug.
Dus ben benieuwd naar jullie verbruik en maandbedrag.