Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:24

Ik negeer de rode letters in de hoop dat er een Bokker is die met ons mee wil denken.

Wij hebben een gasloos huis, vrijstaand en daardoor een vrij hoog energieverbruik. We hebben ook veel zonnepanelen (45) die over het jaar genomen meer opbrengen dan we verbruiken en een batterij van 20KwH. We hebben nu een vast contract uitgezeten (meegenomen van vorige woning) en moeten nu opnieuw afsluiten.

Heeft iemand vanuit een vergelijkbare situatie tip voor een aanbieder en contractvorm die hier het beste bij past? Is variabel voor ons voordeliger dan een vast contract? In 2026 kunnen we nog salderen, maar in 2027 natuurlijk niet meer.

We kunnen verbruik van huishoudelijke apparaten wel afstemmen op de stroomprijs/overdag, maar het verwarmen van ons huis, buitenverlichting voor het paardengedeelte en douchen niet. Dat is ook onderdeel van mijn twijfel...

pmarena

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:39

Je hebt toch die batterij waarmee je je verbruik kan voeden...?
Als je die gewoon 's nachts / tijdens daluren oplaadt kom je toch al een heel eind met een dynamisch contract zeker....?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:59

Welke versie 20kWh? Is dat spanning x stroom x 1uur of de echte capaciteit tussen 20 en 80% lading?

Hoe hoog ligt je verbruik en op welke manier heb jij invloed op de inzet van de accu?

pmarena: ik vraag me af of het uit kan om 's nachts te laden tegen dat tarief. Houdt er rekening mee dat het rendement van een accu in het gunstigste geval ca 30% is.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:32

Ik zou voorlopig altijd voor dynamisch kiezen als je veel zonnepanelen hebt, en met batterij is dat extra gunstig omdat je zo de hoge tarieven volledig kan mijden.
Met vaste en variabele contracten krijg je niks meer terug voor je teruggeleverde zonne-stroom en moet je het vooral hebben van de zonne-energie die je in huis direct verbruikt. Door de terugleverboetes is het salderen niet meer interessant. Maar bij dynamisch krijg je nog altijd de uurprijs uitbetaald.

Wij hebben een vergelijkbare situatie; vrijwel alles op stroom dus een hoog verbruik, en zonnepanelen die iets meer dan de helft van ons verbruik leveren, alleen dan (voorlopig nog) geen thuisaccu.
Onze gemiddelde prijs ligt rond de 11ct/kWh, als ik de opbrengst van de zonnepanelen mee tel.

Ik ben erg tevreden over Tibber voor de dynamische energie. Als je een welkomstkorting zou willen, roep maar, dan zoek ik de code even op :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:32

stitchlover schreef:
Ik negeer de rode letters in de hoop dat er een Bokker is die met ons mee wil denken.

Wij hebben een gasloos huis, vrijstaand en daardoor een vrij hoog energieverbruik. We hebben ook veel zonnepanelen (45) die over het jaar genomen meer opbrengen dan we verbruiken en een batterij van 20KwH. We hebben nu een vast contract uitgezeten (meegenomen van vorige woning) en moeten nu opnieuw afsluiten.

Heeft iemand vanuit een vergelijkbare situatie tip voor een aanbieder en contractvorm die hier het beste bij past? Is variabel voor ons voordeliger dan een vast contract? In 2026 kunnen we nog salderen, maar in 2027 natuurlijk niet meer.

We kunnen verbruik van huishoudelijke apparaten wel afstemmen op de stroomprijs/overdag, maar het verwarmen van ons huis, buitenverlichting voor het paardengedeelte en douchen niet. Dat is ook onderdeel van mijn twijfel...

Hoe hoog is hoog qua verbruik?
Hoe groot is het huis?
Hoe goed geïsoleerd en rij je ook elektrisch?
Verwarm je met vloerverwarming (constante temp) of radiatoren?

Wij hebben 185m2 oppervlakte die we gebruiken (zolder niet meegerekend)
Vrijstaand, label A. Vloerwarming als bijverwarming constant op 19°. Boven radiatoren en beneden ook lage temp radiatoren.
Overdag soms wat hoger als het echt koud is.
Ik rij volledig electrisch, man plug in hybride.
5 personen.
We zitten bij Vattenfall met vast contract. Uit m'n hoofd betalen we €215 per maand en vorig jaar kregen we 900 euro terug.
Dus ben benieuwd naar jullie verbruik en maandbedrag.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:52

Bedankt voor al jullie behulpzame antwoorden!
We hebben nu een situatie waardoor we ons toekomstige verbruik nog niet helemaal weten. We hebben het huis namelijk als renovatieproject gekocht (alleen deels vloerisolatie) maar wel al een luchtwarmtepomp, zonnepanelen en batterij. We verwarmen op dit moment met een speksteenkachel, dus de warmtepomp verwarmt alleen de vloerverwarming in de badkamer en warm water.

In mei moet de renovatie zo ver zijn dat we dakisolatie hebben, tussenverdieping isolatie, muurisolatie, vloerisolatie, al het glas upgraden naar HR++ en alles verwarmen met vloerverwarming. In de toekomst voegen we nog beneden en boven een airco toe als bijverwarming. Huis heeft nu een oud label D en ik verwacht na renovatie zeker een sprong naar A te maken. Woon oppervlakte is 130m2 en we rijden niet elektrisch (geen plan om dat in de nabije toekomst te gaan doen).

Binnenkort komt een monteur voor de zonnepanelen, batterij en teruglevering (afknijpen als capaciteit over 3x25 dreigt te gaan) om dat geheel beter af te stemmen, want heb het idee dat we nog niet optimaal gebruik maken van de batterij op dit moment qua instellingen

Het toekomstig verbruik is daarom koffiedik kijken en wat we nu verbruiken is denk ik niet representatief voor wat het binnenkort gaat worden. Dat is nu tussen de 20 en 30 KwH per dag. Ik denk dat het na renovatie meer wordt...

De zonnepanelen (45 stuks) leveren tussen de 11.000 en 17.000 KwH per jaar op. Ons totaal verbruik gaat daar echt wel onder blijven.

Stelt deze extra info jullie mening bij?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:19

Het mooie van dynamisch is dat je ook voor het teveel aan teruggeleverde energie (het overschot tov je verbruik, over het jaar gezien) nog geld krijgt uitbetaald. Dat is dan de uurprijs zonder belasting. Dus stel je gemiddelde prijs voor teruglevering is 22ct/kWh, dan krijg je over het teveel nog steeds 7ct/kWh uitbetaald. Dat is meer dan bij vaste contracten.
En een tweede voordeel is dat het gewoon maandelijks opzegbaar is, dus als het niet zou bevallen dan ben je er snel ook weer vanaf.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:29

Hier ongeveer een even groot vrijstaand huis en ook van c/d naar a gerenoveerd. Ons verbruik ligt rond de 8000 kWh per jaar. Hoe lang liggen die panelen al op het dak? Ik kan me niet goed voorstellen dat iemand dat recent nog heeft gedaan, tenzij ze elke dag tijdens de lunchpauze een wagenpark willen opladen ermee?

Edit: en om antwoord op je vraag te geven: ik zou absoluut voor dynamisch gaan. Met 45 panelen ga je anders echt een bizar bedrag per maand aan terugleverkosten betalen. En dan eventueel bij negatieve stroomprijzen je panelen automatisch uit en maximaal je batterij opladen. Wat eerder al is gezegd, je hoeft in elk geval zelden dure stroom af te nemen, hooguit een keer in de winter als het een week lang pestweer is.
Laatst bijgewerkt door Yessy op 25-02-26 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:34

Yessy schreef:
Hier ongeveer een even groot vrijstaand huis en ook van c/d naar a gerenoveerd. Ons verbruik ligt rond de 8000 kWh per jaar. Hoe lang liggen die panelen al op het dak? Ik kan me niet goed voorstellen dat iemand dat recent nog heeft gedaan, tenzij ze elke dag tijdens de lunchpauze een wagenpark willen opladen ermee?

Nu een jaar of 4 volgens 400wp per paneel.
Vorige bewoner had een bedrijf wat met laders wat stroom vrat, dat zal een van de beweegredenen zijn geweest. Het is zonde om ze er af te halen, maar gaan nu dus door de monteur in laten stellen dat de terug levering van de zonnenpanelen wordt afgeknepen als deze de 3x25 aansluiting overstijgt :j

Welke leverancier/contract hebben jullie?

@8nnemiek, thanks! ik ga me zeker even inlezen over Tibber!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:37

Ik heb Tibber, maar overweeg naar Frank over te stappen omdat je nu 3 cent (geloof ik) minder krijgt voor terugleveren bij Tibber. En wij leveren denk ik 4500 per jaar terug, kan je toch weer een keertje van uit eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:44

Yessy schreef:
Ik heb Tibber, maar overweeg naar Frank over te stappen omdat je nu 3 cent (geloof ik) minder krijgt voor terugleveren bij Tibber.

Dat zit een beetje anders. Je betaalt een inkoopvergoeding van 1,5 cent, en als je stroom teruglevert dan wordt die 1,5 cent weer gesaldeerd. Omdat ze daardoor helemaal niks meer verdienen aan die stroom die jij hebt ingekocht rekenen ze die 1,5 cent nu nog een keer over je teruggeleverde stroom. Maar de inkoopvergoeding betaal je dus niet, die betaalde je nooit over stroom die je kan salderen.

Uiteindelijk betaal je dus gewoon die zelfde 1,5ct die je ook zou betalen als je geen zonnepanelen hebt.
Het is dus niet zo dat de 1,5ct inkoopvergoeding nog eens erbij komt, ze verschuiven het alleen.
Daar was inderdaad wat verwarring over ontstaan, maar volgens mij staat het op de Tibber website ook nog eens uitgebreid uitgelegd.

Ik weet trouwens niet zeker of de inkoopvergoeding nog steeds 1,5ct is, volgens mij was dat inmiddels iets hoger, maar die is dus niet verdubbeld door het schuiven ermee :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 14:10

Kreeg reclame van Budget energie voor hun Thuisbatterij. Niet zo duur en kan zo in het stopcontact. Kan nog niet echt ontdekken of dat nu echt handig is. Althans: dat ‘ie gewoon in het stopcontact kan worden gestoken lijkt me superhandig. Maar…hoe het dan ‘s nachts werkt; hoe kan mijn koelkast daar stroom van krijgen…dat snap ik nog niet helemaal. En wat gebeurt er als ik wegga bij budget…die dingen blijven gewoon werken lijkt me…
Als iemand hier er iets meer van weet; ik hoor graag jullie ideeen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 14:25

paars schreef:
Kreeg reclame van Budget energie voor hun Thuisbatterij. Niet zo duur en kan zo in het stopcontact. Kan nog niet echt ontdekken of dat nu echt handig is. Althans: dat ‘ie gewoon in het stopcontact kan worden gestoken lijkt me superhandig. Maar…hoe het dan ‘s nachts werkt; hoe kan mijn koelkast daar stroom van krijgen…dat snap ik nog niet helemaal. En wat gebeurt er als ik wegga bij budget…die dingen blijven gewoon werken lijkt me…

Jouw eerste vraag aan Budget: hoe regelen jullie dat er geen spanning op de steker staat als ik 'm uit het stopcontact trek??
Dat lijkt een domme vraag maar gezien deze sets in meer landen verkocht worden en NL op enkele punten afwijkende regelgeving heeft, kan dat zomaar wel een punt zijn.
Er zijn systemen op de markt (geweest) die dat dus niet zo goed geregeld hadden.

Tweede punt: is jouw meterkast geschikt voor invoeding via een eindgroep? Let er bij automaten (schakelaars) op dat deze geschikt zijn voor beveiliging twee kanten op; met name oudere automaten zijn hier niet geschikt voor. Heb je "ouderwetse" stoppen (Diazed smeltpatronen voor de vakman), dan werkt het wel. Overigens is er niks "ouderwets" aan stoppen, sterker nog, ze zijn betrouwbaarder dan automaten!

Zo'n accu-set blijft gewoon werken, ook zonder Budget en zo niet, mogen ze 'm daar stoppen waar de zon niet schijnt.
Wat wel een punt is: welk systeem heb jij in huis? Als jij een driefase installatie hebt en je prikt die batterij erin, heeft dat alleen nut voor die fase en niet voor de andere twee fases. In dat geval zou je drie batterijsets moeten hebben.

Ik heb volgende week een afspraak met zo'n dozenschuiver die gaat proberen mij een accu-set te verkopen. Als hij een echt verhaal heeft, maakt hij een kans. Ik heb de club al gewaarschuwd iemand met kennis van zaken te sturen want elektriciteit is mijn vak, mijn baan en mijn hobby }>

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 17:07

paars schreef:

Bij de accu van Homewizard werkt het zo dat de P1 meter in de meterkast kijkt wat jouw zonnepanelen terugleveren naar het net, en de accu laadt dan met die zonne-energie die je over hebt.. en andersom kijkt hij naar je energieverbruik dat je van het net afneemt, en geeft diezelfde hoeveelheid energie weer af aan jouw stopcontact, wat via je stroomkabels naar je apparaten loopt, zodat de meter in de meterkast op 0 blijft staan.
De thuisaccu’s met stekker in de EU zijn verplicht om direct af te slaan als ze geen stroom op het netwerk detecteren, dus het moet gewoon veilig zijn. Ik neem aan dat een bekend bedrijf als Budget energie ook niet gaat lopen klooien met illegale accu’s, dus daar zou ik me niet zo druk om maken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 18:45

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 18:53

Interessant! Helaas heeft onze laadpaal die mid meter niet ingebouwd, dus ik heb er jammer genoeg niks aan.

Ik heb wel een tijdje de Grid rewards van Tibber aangezet. Dan regelt Tibber wanneer je auto wordt geladen binnen een door jouw ingestelde tijd, en daar krijg je dan ook een vergoeding voor, tot een paar honderd euro per jaar. Maar ik vond het wat te onhandig.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 21:54

Wij hebben een EV Box Livio, die heeft zo te zien ook geen ingebouwde mid meter helaas.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 23:39

@8nnemiek en Ikke: dank voor de info; geeft weer extra info waar ik mee kan zoeken, top. Ben benieuwd of het de ‘dozenschuiver’ }> lukt je te overtuigen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 10:41

Vraagje even hier. Ik wil overstappen, of nou ja, eigenlijk niet maar als ik overstap krijg ik een 'loyaliteits' bonus wat toch wel wat loont (aangezien de tarieven hetzelfde zijn). Maar overstappen is altijd wel weer moeite. Doen jullie wel eens bellen bij je het bedrijf waar je nu zit, of zij niet wat voor je kan betekenen, of is dat niet gangbaar?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 16:31

Overstappen is geen gedoe.
Die bonuskorting voor vaste klanten is vaak een wassen neus.
Bellen naar je huidige leverancier kan wel helpen de prijs te verlagen, maar vaak is overstappen financieel wel meest aantrekkelijk. Komt door de "welkom nieuwe klant bonus".
Ieder jaar overstappen is financieel daarom het meest handig.
(Tenzij het oorlog is, zoals nu in Iran)

Ik vergelijk altijd op gaslicht.com. Via die site is overstappen echt een makkie.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 20:33

Ik doe het precies hetzelfde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 20:54

Ik had m'n eigen nog gebeld maar die konden niets. Dus nu overgestapt naar een andere, erg weinig verschil in verbruikskosten per m3 en kwh, wel lagere vaste kosten, een welkomstbonus van 350 euro en nog een cashback van bijna 50 omdat ik het via woodstock deed.

Waarom doe ik dit niet elke keer :=

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 00:55

:D

Grappig he? Mensen blijven vaak plakken uit een soort van onzekerheid. Maar zolang je bij nette leveranciers blijft, is er niets aan de hand.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 08:25

Wat zijn dan de nette leveranciers?
Kan je ervan uigaan dat degene op bijv. gaslicht.com betrouwbaar zijn?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 08:58

gaslicht.com...die ga ik onthouden, mijn contract loopt deze zomer af...ik zit bij Noordenergie. Kleine maatschappij.