Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:58

Omdat de meesten het blijkbaar niet kunnen lezen, hier een gedeelte uit het door mij gelinkte artikel over overgewicht:

Als hoogleraar obesitas hamert Liesbeth van Rossum al jaren op het belang van een rigoureuze aanpak van de volksziekte overgewicht.

Uit het interview met mevrouw van Rossum:

Is die diagnose niet meestal: een verkeerde leefstijl?

‘Leefstijl is inderdaad verreweg de belangrijkste oorzaak van overgewicht, maar er wordt wel erg eenzijdig naar dat probleem gekeken. Want wat zit daaronder? We zien vaak een combinatie van armoede en laaggeletterdheid, slaapproblemen spelen een rol of stress, psychische problemen, seksueel misbruik.

En vlak ook medicatie niet uit. Er zijn zo veel medicijnen met een dikmakende bijwerking. Denk aan insuline, het medicijn tegen suikerziekte. Maar ook corticosteroïden, synthetische varianten van hormonen maken dik. Die zitten in pufjes tegen astma, crèmes tegen huidziektes, pillen tegen reuma of darmziektes. In de groep obesitaspatiënten die wij in het Erasmus MC volgen, blijkt bij aanvang zeker de helft minimaal een medicijn te gebruiken met een potentieel dikmakende werking. Het kan ook zijn dat het gebruik van die medicijnen het gevolg is van obesitas en niet een medeoorzaak. Maar we zien de laatste jaren steeds meer aanwijzingen dat medicatie de gunstige effecten van een gezonde leefstijl tegenwerkt'.
[...]
‘Ik behandel veel patiënten bij wie het overgewicht een onderliggende medische oorzaak heeft. Ik krijg soms mensen tegenover me die gezonder leven dan ik, terwijl het ze toch niet lukt om af te vallen. Ik zie ook patiënten wiens verzadigingsgevoel stuk is door een genetische afwijking. Dat is echt afschuwelijk voor ze, die hebben dag en nacht onstilbare honger, eten moeiteloos drie pizza’s achter elkaar.

‘Ze worden vaak niet geloofd, het is bewonderenswaardig hoe ze met de tegenslag omgaan en hoe ze toch blijven proberen om af te vallen. Ik zie wat voor bizarre dingen ze zichzelf daarvoor aandoen, welke extreme diëten ze volgen.

‘Slanke mensen kunnen zich dat meestal niet voorstellen. Je kunt jezelf toch beheersen, je kunt na het eten toch een ommetje maken? Maar als je verzadigingsgevoel kapot is, dan lukt dat niet en als je eenmaal obesitas hebt dan is een dagelijks ommetje niet voldoende om gewicht te verliezen'.

Bron: Volkskrant

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:01

Er is een verschil tussen overgewicht en obese...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:02

Jammer van die laatste alinea alleen. Mensen zijn sowieso niet goed in het voorstellen van het leven van een ander. Niet alleen slanke mensen tegenover mensen met overgewicht, andersom ook. Of gezonde tegenover zieken/kwetsbaren. Sowieso is gewicht iets waar blijkbaar altijd wat over gezegd moet worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:03

Dank je wel Aksja, hetzelfde dus wat ik al meerdere malen heb aangehaald.

DuoPenotti schreef:
Er is al 100 keer aangegeven dat iemand niet zomaar obesitas heeft en er ook niet zo maar vanaf komt.
Nee net zo min niet als een roker of een drinker. Als het bij eten nog moeilijker, want je kunt niet zeggen ik haal dat niet meer in huis.
Daarnaast is het niet alleen maar teveel vreten, maar genetische aanleg, andere bacteriën in darmen, psychische toestand, slecht zelfbeeld (hoe zou dat toch komen) stress, slaapgebrek, medicijnen. Er is zoveel meer dan alleen maar vreten.
En als daar steeds aan voorbij word gegaan is dat gewoon fat shaming, niet meer, niet minder.
En het word tijd daar eens mee te stoppen!!!! Tijd dat de moderators daar ook eens in gaan grijpen.

Als mensen met overgewicht dit niet meer hadden na 2 prikken, ken ik niemand die ze niet ging halen.
Dus ja de pandemie stop je met vaccinaties, niet met mensen bewust blijven kwetsen!!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:06

IMANDRA schreef:
Ho maar wacht even. De gezondheidsrisico’s van overgewicht kunnen best besproken worden, niks mis mee. Sterker nog, vind ik een goede ontwikkeling.

Maar in dit geval werd een nare persoonlijke opmerking gemaakt over een man, die een voorstel voor een maatregel gaf.

Dat is geen snowflakegedrag maar imo gewoon asociaal.

Eens! Ik viel met snowflakes eigenlijk ook terug op de eerdere discussie hier.
Dat iets moeilijk ligt, wil niet zeggen dat je het niet als oorzaak/gevolg mag benoemen imo, want dan los je het probleem nooit op.

Dat men het bij Bruls gebruikt als argument is gewoon een zwaktebod.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:07

Ik vind het ook niet handig van haar om het dik makende medicijnen te noemen.
De medicijnen zelf maken mensen niet dik.
Ze zorgen er alleen voor dat bepaalde processen veranderen waardoor het lastiger tot soms bijna onmogelijk kan zijn om de juiste balans te vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:08

Citaat:
‘Slanke mensen kunnen zich dat meestal niet voorstellen. Je kunt jezelf toch beheersen, je kunt na het eten toch een ommetje maken?

slanke mensen kunnen zich best dingen voorstellen.. en niet alle slanke mensen komt het aanwaaien (ook zo'n achterlijke veronderstelling) en er zijn slanke mensen die er echt hard voor moeten werken ..

ik ben obese geweest, toen slank, nu licht obese... is er alleen af te houden door hard te werken.. maar goed, ik schijn een uitzondering te zijn..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:10

Cer schreef:
996981 schreef:
Het klopt simpelweg ook niet… de grootse groep IC opnamen heeft een BMI tussen 25-30%. Dat zijn dus ook de mensen met “maar” 5kg overgewicht die wel degelijk een
Hoger risico lopen

Nou, dan weet ik niet wie er gelijk heeft..

Ik heb een BMI van 26,5, ben bijna 50, dus ik heb een vaccin.. :j

Of bestaat soms de grootste groep Nederlanders uit mensen met een BMI tussen de 25 en 30?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:12

Ik denk dat het voor te lichte mensen nog lastiger is qua gezondheid.
Want probeer maar eens goed aan te komen dmv gezond eten en leven.
Zelfs dokters geven ongezonde tips als slagroom diëten. :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:13

Tiggs schreef:
Of bestaat soms de grootste groep Nederlanders uit mensen met een BMI tussen de 25 en 30?

Kans is groot. En dat geeft dan dus ook meteen het probleem aan van de huidige samenleving.
We gaan gewoon Amerika achterna.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:13

Needje schreef:

Laten we er geen wedstrijdje van maken: zowel afvallen als aankomen is lastig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:14

Needje schreef:

Dat heb ik jarenlang gehad, ik kon echt eten wat ik wilde en er kwam niks bij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:14

Maar als hard werken niet helpt cer?
Dat is dus het stukje mensen kunnen het zich niet voorstellen.
Ik kreeg propranolol en depakine voor mijn migraine, het vloog er binnen weken aan.
Ook nu met hoge bloedrukverlagers, terwijl ik geen hoge bloeddruk heb, is mijn stofwisseling veel lager, Terwijl die al lager is door mijn trage schildklier.
Daar is niet tegenop te lijnen. Ja en het lukt me om niet obees te zijn, maar niemand die dat knap vind, want ben toch nog te dik. Zo word het veroordeeld.

Toen ik nog een te snelle schildklier had had ik ondergewicht, daar was weer niet tegenop te vreten.
Veroordelingen heb ik toen 0 gehad overigens, met mijn 48 kilo en 172 groot.

En ja ik neem mij zelf als voorbeeld, niet omdat ik mezelf zielig vind, maar omdat ik hoop duidelijkheid te kunnen geven hoe dingen kunnen werken.
Dat hard werken vaak niet eens helpt.
Cer schreef:
Citaat:
‘Slanke mensen kunnen zich dat meestal niet voorstellen. Je kunt jezelf toch beheersen, je kunt na het eten toch een ommetje maken?

slanke mensen kunnen zich best dingen voorstellen.. en niet alle slanke mensen komt het aanwaaien (ook zo'n achterlijke veronderstelling) en er zijn slanke mensen die er echt hard voor moeten werken ..

ik ben obese geweest, toen slank, nu licht obese... is er alleen af te houden door hard te werken.. maar goed, ik schijn een uitzondering te zijn..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:15

DuoPenotti schreef:
Maar als hard werken niet helpt cer?

Daar zeg ik niks over :)

Ik leg iets uit over mezelf, en daarop volgt een 'maar'... ik kan daar verder niet zoveel mee..
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-11-21 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:15

MarlindeRooz schreef:
bigone schreef:
De grootste groep ic opnames is niet gevaccineerd, dat is een veel groter probleem dan te hoog bmi, eerste is snel te voorkomen door vaccineren.
Aangezien er 8 miljoen mensen met een te hoog bmi zijn zullen er genoeg ongevaccineerden met een te hoog bmi zijn.

Nee zo werkt het niet.

Dit is hypothetisch:
Als 50% van de mensen in NL overgewicht heeft.
En 80% van de mensen op de IC dat heeft.

Dan kan je wel degelijk spreken van een opvallendheid wat betreft de correlatie IC + overgewicht.

Net als dat de 15% ongevaccineerden 80% van de IC bezet houden. Dat is heel opvallend.

Waar zeg ik dat overgewicht geen risico is? Uit het gedeelde staatje van onze statisticus blijkt dat het grootste aantal COVID patiënten een bmi tussen de 25 en 30 heeft. Dat is dus van toepassing op miljoenen mensen dus heel normaal dat die ook de grootste groep is.
Enigste wat ik beweer is dat vaccineren effectiever is om nu overstromen van de ic te voorkomen. Daar zijn al honderden voorbeelden van gedeeld.
Hameren op bmi terwijl je zelf geen overgewicht hebt en niet wil vaccineren is jezelf in slaap sussen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:16

MyWishMax schreef:
Jammer van die laatste alinea alleen. Mensen zijn sowieso niet goed in het voorstellen van het leven van een ander. Niet alleen slanke mensen tegenover mensen met overgewicht, andersom ook. Of gezonde tegenover zieken/kwetsbaren. Sowieso is gewicht iets waar blijkbaar altijd wat over gezegd moet worden.

Beetje een dooddoener, vind je niet? Alsof slanke mensen lijden onder hun gebrek aan kilo's. Die krijgen geen kritiek, hooguit een keer een wat jaloerse negatieve opmerking.

En slanke den een scheldwoord - hoe kom je erop, dat is een weliswaar wat ouderwetse maar toch zeker complimenteus bedoelde uitspraak.

De vrouw in het VK-artikel spreekt vanuit haar eigen expertise als hoogleraar op dit gebied en vanuit haar praktijkervaring met deze groep patiënten. Dat zegt mij ietsje meer dan de mening van een paar fatshamende Bokkers.

Echt hoor, het blijft opvallend hoe sommigen dat stigmatiseren van mensen met overgewicht koste wat kost willen volhouden,in het bijzonder in de discussie omtrent het bestrijden van de corona-epidemie.
Ja, overgewicht is een maatschappelijk probleem. Nee, overgewicht is niet alleen een kwestie van teveel vreten en zuipen. Het komt mij zo langzamerhand mijn strot uit (en niet omdat ik er zelf last van heb, ik ben slank en gezond en handhaaf dat door gezond eten en veel bewegen. Maar ik prijs me gelukkig dat ik bijv geen ziekte heb waardoor ik veroordeeld ben tot cortico bevattende medicatie die je stofwisseling overhoop gooit met als gevolg dat de kilo's er aan vliegen).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:21

Serieus, die krijgen geen kritiek? Oke, je bent meteen een goed voorbeeld zelf dus.

Ik zeg nergens dat slanke den een scheldwoord is. Ik zeg dat mensen sowieso geen begrip hebben voor andermans situatie. En dat laat jij perfect zien. Geen kritiek, niet uitgescholden worden, geen last van kilo's te weinig... Goed dat je het zegt, dan zal ik het me allemaal maar verbeeld hebben.

Ik fatshame nergens. Ik geef aan dat het van alle kanten lastig is. Dat dat blijkbaar iets is wat mensen sowieso lastig vinden of niet kunnen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:23

Askja schreef:
Nog een artikel uit de VK. Deze is voor diegenen die constant maar terugkomen op overgewicht, en dat de IC vol zou liggen met bierzuipende vreetzakken, hier een ietwat relativerende kijk op de oorzaken van obesitas van iemand die er écht verstand van heeft:
https://www.volkskrant.nl/cs-b2da105f

Dank mooi artikel.

Ik ben bezig met een opleiding over sportvoeding , en hoewel ik al best wat kennis had over spijsvertering zie ik nu pas hoe verschrikkelijk complex het is, en hoe weinig we soms nog weten.
Daar past dit artikel mooi bij.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:23

Askja schreef:
Beetje een dooddoener, vind je niet? Alsof slanke mensen lijden onder hun gebrek aan kilo's. Die krijgen geen kritiek, hooguit een keer een wat jaloerse negatieve opmerking.

En slanke den een scheldwoord - hoe kom je erop, dat is een weliswaar wat ouderwetse maar toch zeker complimenteus bedoelde uitspraak.

Jij hebt blijkbaar nooit zelf ondergewicht gehad.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je nl wel degelijk net zo hard gepest wordt. Of misschien nog wel harder. Want als ik op het strand lag met mensen die normaal, en mensen die wat zwaarder waren werd alleen ik eruit gehaald. Niet de te zware.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:25

en ik heb ondergewicht gehad en heb dat nooit ervaren.
1 keer is iemand bezorgt, dus echt liefdevol aan me komen vragen of alles wel met me goed ging en of ik geen anorexia had.
Voor de rest geen enkele nare opmerking. Want het is veel meer geaccepteerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:26

Askja schreef:

Wel, dat is ook een manier om het te bekijken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:42

Daks schreef:
Kunnen we aub stoppen met deze hele discussie.

Waarom déze discussie wel en defacto verplicht vaccineren van gezonde mensen zonder verhoogd risico niet?
Roken en overgewicht zijn wel risico-factoren.
De overgewichtige 40+ mannen als verplicht te vaccineren risico-groep identificeren is een _/-\o_ voorbeeld.
En de oplossing van gezonder leven om die verplichting te vermijden idem.
Echt gewéldige illustratie van de idioterie van iedereen willen vaccineren om de risico-groepen te bechermen terwijl het voor een schokkend hoog % vermijdbaar risico is.
Trek die schoen gerust aan; vat het gerust persoonlijk op; dan kan je beginnen met gezonder leven :)*
Als iedereen dat zou doen is de discussie over verplicht vaccineren gelijk minder breed _/-\o_

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:44

DuoPenotti schreef:
en ik heb ondergewicht gehad en heb dat nooit ervaren.
1 keer is iemand bezorgt, dus echt liefdevol aan me komen vragen of alles wel met me goed ging en of ik geen anorexia had.
Voor de rest geen enkele nare opmerking. Want het is veel meer geaccepteerd.

Dus omdat jij het niet meegemaakt hebt bestaat het niet?! Top.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:46

Ohh maar hc ik ben voor vrije keuze van vaccineren of niet vaccineren.

Maar ik voel er weinig voor in dit topic over corona keer op keer dezelfde discussies te lezen over BMI overgewicht en risico.
De mensen die last van zwaarlijvigheid hebben weten zelf ook dat ze een risico zijn. en ook weten die mensen wat ze er wel of niet aan kunnen doen. Dat is voor de rest aan niemand omdat keer op keer op terug te komen. Dat word vermoeiend.

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:48

Het is ook vermoeiend dat iedereen die zich niet laat enten verketterd wordt.