Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:26

Relaxed schreef:
Schemerdier schreef:
Aan de andere kant, wil jij het op je geweten hebben dat jij degene bent die je oma hebt besmet en ze daardoor gestorven is?
Ook al zei ze wel dat ze liever doodging dan geen bezoek meer? Dan nog lijkt het me echt verschrikkelijk voor je eigen gevoel, dat jij verantwoordelijk bent voor haar dood.

Maar je gaat toch ook niet naar je oma toe als je besmet bent met het virus? :?

Mocht het zo gemakkelijk zijn zou er toch geen enkele oudere meer besmet raken :') Hoe denk je anders dat covid binnenraakt in woonzorgcentra en dergelijke? OF gewoon in huizen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:28

Schemerdier schreef:
Aan de andere kant, wil jij het op je geweten hebben dat jij degene bent die je oma hebt besmet en ze daardoor gestorven is?
Ook al zei ze wel dat ze liever doodging dan geen bezoek meer? Dan nog lijkt het me echt verschrikkelijk voor je eigen gevoel, dat jij verantwoordelijk bent voor haar dood.

Als ik daar met mijn oma over praat (98 en volledig hulpbehoevend) dan kiest zij toch steeds weer voor het leven. Ze wil nog niet dood en al helemaal niet aan Corona.

Ze is ook niet eenzaam. Heeft veel gezellige verzorgende en mijn moeder en dat vindt zij genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:31

Ja maar dan moeten we toch allemaal helemaal nergens meer heen? Dan moeten we toch in een 100% lockdown? Je mag dus wel naar de winkel omdat je misschien wel besmettelijk bent zonder dat je het weet.. En in die winkel kom je zoveel meer mensen tegen.

En niemand weet hoe en via wie de virussen binnenkomen in een vph? Kijk ik zou een oudere niet gezellig meenemen naar het winkelcentrum, maar 1 op 1 op bezoek als je je verder netjes aan de maatregelen houdt en geen klachten hebt.. Ik zou dat graag doen als mijn opa/oma enorm eenzaam zou zijn.

De kans dat je op straat onder een auto loopt is haast groter dan dat jij zonder klachten een heel vph besmet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:33

Cer schreef:
HC: Illegale feesten in Spanje? Dat zou je toch niet verwachten. Dat doen wij NLs toch eigenlijk alleen maar?

Meid wat ben jij rancuneus en dan nog op basis van wat je dénkt wat je leest ook. Wat jammer voor je.

Feesten is juist VEEL meer hier dan voor de sjaggies daar. Noem het hier gerust een feestcultuur.
Hier in ons bergdorp maar liefst 12 ferias en fiestas jaarlijks. Daarbíj dan nog de doopfeesten, communies en bruiloften. Dit jaar geen ferias/fiestas en de rest niet of zeer beperkt.
Naast verschillende bedrijfstakken (waaronder de kerk) die niets verdienen is het een regelrechte cultuurschok.

Ondertussen vanmorgen per direct zeer strenge maatregels in Extramadura van kracht verklaard. Bijvoorbeeld Mérida, Plasencia en verschillende streken hermetisch op slot inclusief uitgaansverbod en bar/restaurants dicht.

Hier in Málaga is het net een jojo; cijfers slechter -> mensen gedisciplineerder -> cijfers verbeteren -> mensen slordiger -> cijfers slechter -> etc. Is allemaal nét binnen de marges waarboven de overheid moet ingrijpen met bewegingsbeperkingen.
Wat gláshelder is, is het omgekeerde verband tussen masker/afstand en besmetting.

Jessix

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:36

Ik denk dat het zo over al gaat HC. Op het moment dat het weer wat beter gaat verslapt de discipline. Dat zou ook wel zo blijven, want dat is mensen eigen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:36

Huertecilla schreef:
Wat gláshelder is, is het omgekeerde verband tussen masker/afstand en besmetting.

Omgekeerde verband? Kan je dat even toelichten?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:37

Niemand weet hoe, tja zoveel mogelijkheid zijn er niet he? Door de mensen die binnen en buiten komen, namelijk de bezoekers, de verpleegkundigen en eventueel externen (dokters enz)

Hoe meer maatregelen je neemt, hoe kleiner de kans is, maar je bent nooit zeker.
En ik vind het wel een groot verschil bij gaan shoppen tussen andere (relatief) jonge mensen die allemaal dat risico bewust nemen; en naar een wzc gaan waar de mensen daar niet echt een keuze hebben (hun verzorgsters kunnen besmet zijn, het bezoek kan een medebewoner besmet hebben....) en die dus volledig hulpeloos zijn als er 1 ongemerkte besmetting plaatsvindt.

Iedereen heeft toch de wzc gezien waar vb meer dan de helft van de bewoners besmet is geraakt? Dat kan allemaal gebeuren door 1 luttele besmetting, van bijvoorbeeld onvoorzichtig bezoek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:39

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
HC: Illegale feesten in Spanje? Dat zou je toch niet verwachten. Dat doen wij NLs toch eigenlijk alleen maar?
Meid wat ben jij rancuneus en dan nog op basis van wat je dénkt wat je leest ook. Wat jammer voor je.

Kerel.. ik reageerde alleen maar op jouw gewijs naar Nederland wat het steeds zo verkeerd doet, en de Nederlanders die zich nergens aan houden.. weet je nog?
Rancuneus niet perse, maar ik heb toen al aangegeven dat ik dat persoonlijk vervelend vond.. en dat vind ik nog steeds :j
Jij hebt letterlijk een aantal dingen geschreven over Nederland en Nederlanders.. .. daar was niks te 'denken' bij... Alsof ik niet kan lezen...

"Dat mazen houdt je toch. Dat is gewoon iets nederlanders. en dat is goed??"
"van je eigen verantwoordelijkheid niet nemen; van waarom de NL maatregels niet werken"
"Een échte quarantaine, niet de soft NL versie"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:40

Schemerdier schreef:
Niemand weet hoe, tja zoveel mogelijkheid zijn er niet he? Door de mensen die binnen en buiten komen, namelijk de bezoekers, de verpleegkundigen en eventueel externen (dokters enz)

Hoe meer maatregelen je neemt, hoe kleiner de kans is, maar je bent nooit zeker.
En ik vind het wel een groot verschil bij gaan shoppen tussen andere (relatief) jonge mensen die allemaal dat risico bewust nemen; en naar een wzc gaan waar de mensen daar niet echt een keuze hebben (hun verzorgsters kunnen besmet zijn, het bezoek kan een medebewoner besmet hebben....) en die dus volledig hulpeloos zijn als er 1 ongemerkte besmetting plaatsvindt.

Iedereen heeft toch de wzc gezien waar vb meer dan de helft van de bewoners besmet is geraakt? Dat kan allemaal gebeuren door 1 luttele besmetting, van bijvoorbeeld onvoorzichtig bezoek.

Idd, maar in de winkel kan ik wel net de verzorgende van mijn oma tegenkomen en haar besmetten en zij neemt het dan alsnog mee? Ik noem maar een scenario he. Dat vind ik dus zo lastig hierin..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:46

Ook al ben je nog zo voorzichtig, je moet maar net iemand treffen die het onbewust meedraagt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:48

Ik denk dat we heel veel nog niet weten over het virus. Als voorbeeld de verpleeghuizen. Je mag er niet in als je klachten hebt. Dat geldt voor medewerkers en bezoek. Maar er raken toch mensen besmet. Dan is mijn conclusie als leek dat je dus ook mensen kunt besmetten als je nog geen klachten hebt zelf. En dat afstand, mondkapjes, handen wassen ook niet alles voorkomt. Want daar wordt in een setting als een verpleeghuis echt wel zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Ik begin steeds meer te geloven dat de verspreiding via aerosolen een veel grotere rol speelt als wat RIVM ons vertelt. En dat de besmetting heel vaak plaats vindt door iemand die nog geen klachten heeft.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:50

Schemerdier want het personeel vh het wzc gaat 's avonds niet naar huis,naar supermarkt en winkels en tot voor kort horeca etc ?

Schuld lijkt steeds op familie en bezoekers geschoven te worden ..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:03

Relaxed schreef:
Schemerdier schreef:

Idd, maar in de winkel kan ik wel net de verzorgende van mijn oma tegenkomen en haar besmetten en zij neemt het dan alsnog mee? Ik noem maar een scenario he. Dat vind ik dus zo lastig hierin..

Klopt, om die reden loopt mijn oma al kans om toch besmet te raken. Ze heeft gerust 10 verschillende verzorgende naast haar bed staan in een week, zo niet meer. Die komen op een dag bij 19 andere adressen. Uiteraard hebben die dames allemaal een privéleven, vaak een gezin met jonge en/of puber kinderen. Dus zou zo kunnen dat er een keer een een virus meeneemt zonder het te weten. Mondkapjes en handschoenen waren niet verplicht en lang ook niet voldoende aanwezig. Nu gelukkig wel.

Mijn oma ziet dus sowieso al veel verschillende mensen als daarbij ook nog eens allerlei bezoek komt dan wordt het risico steeds groter. Daarin moet je dus een keuze gaan maken. Zij ziet liever de kleinkinderen dan al die verzorgende, al vindt ze het hele lieve vrouwen. Maar ja, die kleinkinderen die komen je niet wassen en aankleden en je voorzien in alles wat je nodig hebt.. Dus nu toch maar weer gekozen om die even niet te zien.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:06

Ja klopt, dat is ook waar; het is gewoon een moeilijke afweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:06

SusanH schreef:
Ik denk dat we heel veel nog niet weten over het virus. Als voorbeeld de verpleeghuizen. Je mag er niet in als je klachten hebt. Dat geldt voor medewerkers en bezoek. Maar er raken toch mensen besmet. Dan is mijn conclusie als leek dat je dus ook mensen kunt besmetten als je nog geen klachten hebt zelf. En dat afstand, mondkapjes, handen wassen ook niet alles voorkomt. Want daar wordt in een setting als een verpleeghuis echt wel zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Ik begin steeds meer te geloven dat de verspreiding via aerosolen een veel grotere rol speelt als wat RIVM ons vertelt. En dat de besmetting heel vaak plaats vindt door iemand die nog geen klachten heeft.

Ik ook en daar komt ook het ventilatieverhaal bij :j En we weten allemaal dat vph heel slecht geventileerd worden.
Maurice de Hond roept dit al maanden en zegt idd ook dat het RIVM heel vasthoudend dit blijft ontkennen. Terwijl Duitsland bijvoorbeeld inmiddels helemaal inzet op ventilatie van gebouwen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:08

Maar dan ziet jouw oma dus best veel mensen toch?
Mijn voorbeeld was van iemand die zichzelf nog redelijk kan redden, maar verder eenzaam is. En dat familie dan zegt "nou sorry hoor oma, maar straks ga je dood op je 90ste en dat willen we niet, dus je blijft maar even alleen"... (even gechargeerd)
Als ik als kleindochter weet waar ik geweest ben en met wie, dan durf ik het risico wel aan om naar oma te gaan.. vooral als oma dat zelf wil. :j

NB: het RIVM zegt dat ze zeer zeker wel rekening houden met ventilatie en aerosolen.. :j
Alleen staat het steeds ergens tussen, en wordt het niet hardop gezegd (neem de eerdere discussie over het bouwbesluit, en dus gebouwventilatie)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:11

rien10 schreef:
Huertecilla schreef:

Omgekeerde verband? Kan je dat even toelichten?

Omgekeerd evenredig verband: Meer maskers, meer afstand --> minder besmettingen

Recht evenredig zou zijn: Meer maskers, meer afstand --> meer besmettingen

Hij zegt dus dat er duidelijk een positief effect is van mondmaskers en afstand houden. Of zo lees ik het toch ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:14

Cer schreef:
Mijn voorbeeld was van iemand die zichzelf nog redelijk kan redden, maar verder eenzaam is. En dat familie dan zegt "nou sorry hoor oma, maar straks ga je dood op je 90ste en dat willen we niet, dus je blijft maar even alleen"... (even gechargeerd)
Als ik als kleindochter weet waar ik geweest ben en met wie, dan durf ik het risico wel aan om naar oma te gaan.. vooral als oma dat zelf wil. :j

NB: het RIVM zegt dat ze zeer zeker wel rekening houden met ventilatie en aerosolen.. :j
Alleen staat het steeds ergens tussen, en wordt het niet hardop gezegd (neem de eerdere discussie over het bouwbesluit, en dus gebouwventilatie)

Ik denk dat de situatie inderdaad heel anders is voor ouderen die nog alleen wonen en ouderen in een wcz.
Thuis kan je nog meer voorzorgen nemen; de kamer op een wcz is vaak kleine en moeilijker om te verluchten (raam open is bv vaak te koud voor de oudere) in een huis kan je nog meerdere deuren openzetten en zo langzaam voor verluchting zorgen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:15

Ik weet niet waarom elke keer mijn autisme naar boven gehaald wordt zodra ik iets post....

Het is gewoon een feit dat een 25 jarige nou eenmaal veel minder kans loopt om op de IC terecht te komen na besmetting met corona dan dat een 65 jarige de kans loopt op een IC bezoek.

De echt oude mensen van 80+ komen dan juist minder op de IC terecht, maar overlijden er sneller aan.

Volgens mij heeft heel het Flatten the curve te maken met de hoeveelheid ziekenhuis en IC opnames, die moeten zo laag mogelijk blijven.

Als ik dan oudere mensen van zeg 65 zie die veel en vaak bezoek krijgen/ uitgebreid gaan winkelen in een winkelcentrum enz, dan denk ik wel bij mezelf: we nemen deze maatregelen om jullie kwetsbare te beschermen en je doet er vervolgens zelf niet aan mee?

Ik vind het echt heel vervelend dat de ouderen van zeg 75-80 hun sociale leven zo goed als stil ligt, maar juist voor die mensen is corona heel gevaarlijk! Met ziekenhuis opnames tot gevolg..

Ik heb mijn oma ook nog maar een keer of 3 gezien dit jaar.... had in maart aan oma beloofd om naar haar beste vriendin te gaan (oma durft niet alleen met het ov naar Rotterdam) zodra corona weer minder was. Die vriendin is zwaar risico groep, we zijn nog niet geweest.....

Echt zwaar klote voor oma, maar we kunnen het risico gewoon niet nemen niet voor de vriendin, niet voor oma, want die vriendin komt meerdere malen per week in het ziekenhuis = risico op besmetting.

Oma haar sociale leven ligt ook zo goed als stil, ziet weinig vriendinnen meer.

Maar hoe balen ook, het is gewoon te gevaarlijk om nu met allemaal 75+ in een woonkamer te gaan zitten.

Hopelijk komt er snel een vaccin beschikbaar en dan zijn het juist de ouderen die als eerste aan de beurt zijn voor een enting en waar het leven zo snel mogelijk na de enting weer richting "normaal" kan gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:15

Cer schreef:

Van haar familie enkel mijn moeder. De rest is zorgpersoneel.
Als het gaat om een oma die geen zorg nodig heeft, op zichzelf woont en bezoek wil dan lijkt het me prima om daar gewoon op bezoek te gaan. Zeker als ze dat zelf wel is er geen reden om dat niet te doen.

Hier zie ik nu een verdeling in de familie. De meeste vinden het heel logisch dat ze even niet welkom zijn. Ze bellen en sturen kaartjes. En juist degene die echt de hele periode geen feestje hebben gemist vinden het allemaal onzin. :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:27

Citaat:
Als ik dan oudere mensen van zeg 65 zie die veel en vaak bezoek krijgen/ uitgebreid gaan winkelen in een winkelcentrum enz, dan denk ik wel bij mezelf: we nemen deze maatregelen om jullie kwetsbare te beschermen en je doet er vervolgens zelf niet aan mee?

Meid die werken tot hun 67ste minimaal om de samenleving in stand te houden, dus ook de uitkeringen.
En wie moet er dan de boodschappen voor ze doen in hun vrije weekend, ga jij dat dan doen en alle anderen die niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:29

Echwel schreef:
Citaat:

Meid die werken tot hun 67ste minimaal om de samenleving in stand te houden, dus ook de uitkeringen.
En wie moet er dan de boodschappen voor ze doen in hun vrije weekend, ga jij dat dan doen en alle anderen die niet werken.

Nou dit idd..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:32

Echwel schreef:
Citaat:

Ik heb het toch over funshoppen in een winkelcentrum? Niet over de boodschappen doen in de supermarkt...

Dat eerste is niet echt noodzakelijk, dat 2e wel!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:34

Wat doe jij daar dan als je het ziet???
Onnodig dat jongeren ook shoppen toch
En funshoppen, misschien wel werkkleding of schoenen nodig

Hou eens op met oordelen en zorg dat je jezelf aan de regels houdt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:39

De enige keer dat ik ga shoppen is als mijn kleding aan vervanging toe is.
Bovendien zie ik het niet op de voorhoofd staan dat iemand aan het funshoppen is. Knap dat anderen dat wel zien...

Funshoppen bewaar ik voor Amerika :D