Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:01

Kortzichtig? Nee, realistisch. Maar een periode geen biertje op een terras kunnen pakken, is niet hetzelfde als een verpestte jeugd.

Ik herken het niet kunnen pakken van een biertje niet als een probleem, daar heb je een punt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:02

Cer schreef:
ja er is altijd wel iets ergers te verzinnen... :j
Tuurlijk is relativeren goed, maar een keer ergens goed van balen mag ook :j

Maar dat is wat anders, daar zal iedereen het mee eens zijn hier.
Maar 5 jaar van je leven kwijt/verpest? :roll:
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 15-06-20 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:02

Cer schreef:
ja er is altijd wel iets ergers te verzinnen... :j
Tuurlijk is relativeren goed, maar een keer ergens goed van balen mag ook :j

Ja, natuurlijk. Echt, dat meen ik uit de grond van mijn hart. Vloek een keer, koop een krat bier en zuip je helemaal klem met een kamer genoot. .... en doorrrrrr

Je jeugd is niet verpest zeg. Kom op nou.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:04

Sheran schreef:
Tja dat kun je ook tegen die ouderen zeggen toch? Ik weet niet hoe het met Sureido zit, maar erg veel studenten zijn eenzaam in deze tijd. Expats die niet naar huis kunnen, studenten die al maanden eenzaam en alleen in een klein kamertje zitten. Vergeet hen ook niet. Dat is zeker wel verpesting van je studententijd.

Juist in de studententijd, als je op jezelf woont, is sociaal contact enorm belangrijk. Als je geen mogelijkheden meer hebt om mensen te zien, om mensen te ontmoeten, kan dat echt een enorme weerslag op je hebben.

Juist de jongeren zijn vaardig genoeg op internet en met beeldbellen. De oudste generatie moet daar vaak bij geholpen worden. Bovendien zitten deze mensen in hun laatste levensfase. En gevangen in een kamertje zonder mogelijkheid buiten een frisse neus te halen wat de jeugd wel kon.
Voor jongeren is het maar 'n jaartje on hold en daarna kunnen ze er weer op los leven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:04

Ik kan me voorstellen dat dit nu even de manier is waarop zij zich uitdrukt....??

Een soort vloeken dus ja, even zeggen : "godsamme 5 jaar van mn leven verpest"... dat mag toch?
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-06-20 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:05

Ja hoor. Dat mag.

Cer

Gelukkig maar :j

elnienjo

We blijven hier niet 5 jaar in ziten. Begin volgend jaar zullen de kwetsbare groepen wel gevaccineerd kunnen worden en dan gaat 't leven weer gewoon door.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:06

Ik vind vooral die anderhalve meter lastig. Als student heb ik officieel geen huishouden, dus afstand moet met iedereen gehouden worden. Waar een gezin er wel op uit kan trekken met z'n allen mag ik nog altijd niet met mijn 2 beste vriendinnen binnen een straal van anderhalve meter van elkaar komen, en dat vind ik best lastig. Ook thuis zitten bij mijn ouders zou officiëel op anderhalve meter afstand moeten, want ik ben niet ingeschreven op dat adres, en in theorie zou ik ook niet met mijn beide ouders even naar een terrasje kunnen (want samenscholing), terwijl ik inmiddels al wel weer 12 weken thuiszit (maar niet officieel ingeschreven want ik heb nog wel mijn studentenkamer).

Op vakantie gaan, nog zo'n ding. Als gezin mag je wel met het gezin op vakantie, maar ik zou niet met mijn ouders meemogen (want geen huishouden), maar ook niet met mijn 2 vriendinnen (althans een tent delen is lastig met anderhalve meter afstand). Nog niet te spreken over hoe we er zouden moeten komen want carpoolen mag ook niet, en het budget is nou eenmaal niet heel erg hoog. Nu zouden we we bij iemand en tentje op kunnen zetten in de achtertuin bij wijze van, maar dan zouden we de tuin ook niet uitmogen want buitenshuis zijn we een samenscholing, dus even met z'n 3en naar het zwembad is geen optie.

Dus het gaat voor mij nog niet eens om uitgaan en feesten, maar wel om bijvoorbeeld kleine nuances in de samenkomsten die ik wel echt heel erg mis. In België mag je bijvoorbeeld wekelijks 10 mensen kiezen waar je wel binnen de anderhalve meter zone kan komen, en mag je dus ook bijvoorbeeld er weer opuit trekken met wat kleinere groepjes.

En soms heb ik wel het idee dat je als student (of singles in het algmeen) een beetje als vergeten groep wordt gezien. Want kinderen tot 18 jaar denken we aan, en gezinnen hebben we inmiddels wel wat op gevonden, en voor de ouderen is het heel erg die eenzaamheid, maar ik voel de eenzaamheid na 12 weken inmiddels ook wel een keer. (want internet/facetime/telefoon ed is gewoon niet hetzelfde).

Oke lange zeurmodus bij deze weer uitgeschakeld :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:07

Hoop voor jullie dat jullie iig allemaal niet in volledige isolatie hebben hoeven te leven.
Ik probeer zelf niet te bagatelliseren, iedereen heeft zijn eigen problemen. Ik probeer alleen even een vergeten groep naar boven te brengen die hier werd afgedaan als zeurderig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:13

_Cathalijne schreef:
Ik vind vooral die anderhalve meter lastig. Als student heb ik officieel geen huishouden, dus afstand moet met iedereen gehouden worden. Waar een gezin er wel op uit kan trekken met z'n allen mag ik nog altijd niet met mijn 2 beste vriendinnen binnen een straal van anderhalve meter van elkaar komen, en dat vind ik best lastig. Ook thuis zitten bij mijn ouders zou officiëel op anderhalve meter afstand moeten, want ik ben niet ingeschreven op dat adres, en in theorie zou ik ook niet met mijn beide ouders even naar een terrasje kunnen (want samenscholing), terwijl ik inmiddels al wel weer 12 weken thuiszit (maar niet officieel ingeschreven want ik heb nog wel mijn studentenkamer).

Op vakantie gaan, nog zo'n ding. Als gezin mag je wel met het gezin op vakantie, maar ik zou niet met mijn ouders meemogen (want geen huishouden), maar ook niet met mijn 2 vriendinnen (althans een tent delen is lastig met anderhalve meter afstand). Nog niet te spreken over hoe we er zouden moeten komen want carpoolen mag ook niet, en het budget is nou eenmaal niet heel erg hoog. Nu zouden we we bij iemand en tentje op kunnen zetten in de achtertuin bij wijze van, maar dan zouden we de tuin ook niet uitmogen want buitenshuis zijn we een samenscholing, dus even met z'n 3en naar het zwembad is geen optie.

Dus het gaat voor mij nog niet eens om uitgaan en feesten, maar wel om bijvoorbeeld kleine nuances in de samenkomsten die ik wel echt heel erg mis. In België mag je bijvoorbeeld wekelijks 10 mensen kiezen waar je wel binnen de anderhalve meter zone kan komen, en mag je dus ook bijvoorbeeld er weer opuit trekken met wat kleinere groepjes.

En soms heb ik wel het idee dat je als student (of singles in het algmeen) een beetje als vergeten groep wordt gezien. Want kinderen tot 18 jaar denken we aan, en gezinnen hebben we inmiddels wel wat op gevonden, en voor de ouderen is het heel erg die eenzaamheid, maar ik voel de eenzaamheid na 12 weken inmiddels ook wel een keer. (want internet/facetime/telefoon ed is gewoon niet hetzelfde).

Begrijp ik uit je post dat je nu bij je ouders woont? Dan vorm je samen met hen een huishouden en mag je gewoon op het terras bij een zitten. Dat is dan alvast een probleem minder.

Het is ook heel lastig. En ik denk dat het voor jonge singels echt heel moeilijk kan zijn. Eenzaamheid komt ook bij jongeren voor, het is een utopie te denken dat eenzaamheid -nu of buiten corona- alleen bij ouderen voorkomt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:14

Sheran schreef:
Hoop voor jullie dat jullie iig allemaal niet in volledige isolatie hebben hoeven te leven.
Ik probeer zelf niet te bagatelliseren, iedereen heeft zijn eigen problemen. Ik probeer alleen even een vergeten groep naar boven te brengen die hier werd afgedaan als zeurderig.

Ik doe geen groep af als zeurderig. Ik nuanceer de uitspraak "5 jaar van mijn leven verpest" of woorden van gelijke strekking.

Dat is iets anders.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:14

Nou dat omschrijf jij heel goed hoor Cathalijne. Ik heb dan als vrijgezel oud wijf ook daar een issue mee straks; Gisteren van mijn lieve zus te horen gekregen dat ze in augustus mijn moeder mee gaat nemen op roadtrip naar mij toe!
Wil haar al langer heel graag zien want alweer een jaar geleden, maar dat is met mijn hart en 7 uur ruim in de auto op en neer (ik moet naar huis voor de dieren, dus overnachten is niet mogelijk) gewoon niet te doen, dus ik zat daar ontzettend tegen aan te hikken.

En ik woon heel klein dus ik had dus bedacht om dan gezellig ergens te gaan lunchen met zijn 3-en. Mag helemaal niet! Jullie mogen gerust weten, daar ben ik toch een partij zuur van!! Ook nog geen idee hoe ik dat nu toch eens leuk kan gaan oplossen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:16

Nee toch, heb je een tuin, een balkon? Kan je daar zelf een lunch serveren?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:18

Nope. heb ik niet. Anders had ik dat natuurlijk gedaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:18

Er zijn ook restaurants met grote tafels waar je wel met 3-4 personen aan kan op ruime afstand.
Wellicht kun je zoiets opzoeken in je omgeving?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:22

Ja? Want ik ben natuurlijk al aan het internetten geweest, maar las dus dat er alleen maar 2 bij elkaar mogen zitten die niet uit 1 huishouden komen en dat de 3e dan op 1,5 meter afstand moet, wat dus zoals ik het las een ander tafeltje betekende...
En ik ga het liefst naar buiten op het terras, juist om de frisse buitenlucht, daar heb je toch niet van die grote tafels?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:24

Neetoch: je zou kunnen bellen naar wat plekken, gewoon om het te vragen.

Ik geloof dat de aanloop nog niet overweldigend was, dus misschien willen ze meedenken!

Edit: maar ik vind wel dat het niet eenvoudig is om daarachter te komen. Want je kunt ook nergens een overzicht zien ofzo, je moet iedere site apart af gaan. Ik zou ook best makkelijk willen kijken op een overzicht 'waar kan ik met 3 personen veilig op een leuk terras eten.' Als er iemand insiderlijntjes heeft naar de horeca: hier een tip

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:30

_Cathalijne schreef:

Je mag je toch bij je ouders aansluiten? Het enige wat niet mag is je het ene moment bij de ene aansluiten en vervolgens bij een andere.
Of samen met 2 vriendinnen die ook alleen wonen een 'bubble' vormen, maar ook dan weer eens de keuze gemaakt is moet je bij die keuze blijven.
En verder logisch nadenken en zo min mogelijk risico nemen.
Als je met 2 vriendinnen op reis wil, waarom geen 3 1persoonstentjes?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:49

Ik dacht dat huisgenoten ook geen 1,5 meter aan hoefde te houden en ook samen een huishouden vormde. Maar dat is puur een aanname. Ik werk in Delft en loop af en toe even een rondje buiten, dan zie ik niets anders dan samenscholende studenten. Veel lopen met zijn tweeën of drieën samen, maar dat zou dus nog eigenlijk niet mogen?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:54

Ik snap Cathalijne's probleem wel. Loop daar ook tegen aan.
Mijn laatste knuffel was begin maart met mijn nichtje toen ik haar naar bed bracht.
Had ik geweten dat ik weer super lang moest wachten tot dat weer mocht had ik daar meer van proberen te genieten maar het was over voordat ik er over nadacht.

Ik hou me behoorlijk goed aan die anderhalve meter, ik ben die ene die stil staat in de winkel als mensen mij passeren of die juist opzij gaat als ik iemand tegen kom op straat.

Helaas geen vriendinnen die hier willen blijven zitten tot dit voorbij is om die bubble te vormen. Is dat toegestaan met deze richtlijnen?

Hopelijk red ik het mentaal nog een tijdje want een knuffel zou fijn zijn op dit moment en dan een echte en niet zoveelste virtuele knuffel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:55

neetoch schreef:
Nou dat omschrijf jij heel goed hoor Cathalijne. Ik heb dan als vrijgezel oud wijf ook daar een issue mee straks; Gisteren van mijn lieve zus te horen gekregen dat ze in augustus mijn moeder mee gaat nemen op roadtrip naar mij toe!
Wil haar al langer heel graag zien want alweer een jaar geleden, maar dat is met mijn hart en 7 uur ruim in de auto op en neer (ik moet naar huis voor de dieren, dus overnachten is niet mogelijk) gewoon niet te doen, dus ik zat daar ontzettend tegen aan te hikken.

En ik woon heel klein dus ik had dus bedacht om dan gezellig ergens te gaan lunchen met zijn 3-en. Mag helemaal niet! Jullie mogen gerust weten, daar ben ik toch een partij zuur van!! Ook nog geen idee hoe ik dat nu toch eens leuk kan gaan oplossen...

Ik las dat je geen balkon en tuin hebt dat is wel jammer.
Maar kun je binnen niet gezellig samen eten?
Er zijn nu best veel lunchrooms en restaurants die afhaal menu's doen.
Kun je toch wat speciaals op tafel zetten zonder zelf in de keuken te hoeven staan.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:56

Volgens de rijksoverheid: Onder een huishouden verstaan we echtgenoten, geregistreerde partners of andere levensgezellen en ouders, grootouders en kinderen, voor zover zij op één adres wonen. Woongroepen, tehuizen en studentenhuizen vormen dus niet één huishouden.

Dus in die zin vorm ik geen huishouden met iemand behalve mijzelf, en mag ik dus niet binnen een straal van anderhalve meter komen met iemand anders. Nu weet ik ook wel dat het begrip huishouden vrij los geïnterpreteerd wordt, en mocht je erop aangesproken worden dat ze waarschijnlijk niet heel moeilijk doen (aangezien ze ook geen feestende groep jongeren op de bon slingeren), maar voor mijn brein voelt het toch altijd als een "we doen iets illegaals" en dat kan het brein niet zo goed aan :o.

Met de vriendinnen, uiteraard zijn er mogelijkheden, maar de spontaniteit is wel weg mochten we iets buitenshuis willen doen. Met z'n 3en op de camping in eigen tentjes (op het feit na dat niemand een 1persoons tent heeft, en de kosten dan ook wel lekker op gaan lopen), op je eigen handdoek bij het zwembad op anderhalve meter afstand, gesplitst op terrasjes zitten want dat mag max met 2... nee dan is de lol er wel af, dan kan ik toch beter gewoon 3 matjes in de achtertuin pleuren, dan hoef ik ook niet constant over mijn schouder te kijken of ik we onderling wel anderhalve meter afstand houden, en dat ik ook niet in iemand anders z'n anderhalve meter bubbel kom.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:57

neetoch schreef:

En ik woon heel klein dus ik had dus bedacht om dan gezellig ergens te gaan lunchen met zijn 3-en. Mag helemaal niet! Jullie mogen gerust weten, daar ben ik toch een partij zuur van!! Ook nog geen idee hoe ik dat nu toch eens leuk kan gaan oplossen..

Picknick in de natuur?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:08

We hebben ook nog een paar maanden te gaan. Met een beetje geluk zijn de regels dan wat versoepeld?