Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 00:39

Konijnen ooit houden lijkt me ook interessant. Maar niet voor nu :) Wel leuk om te lezen!
Heeft iemand hier ook ganzen? Ze lijken me ergens best ideaal om ook het gras wat kort te houden, maar ben een beetje bang voor de herrie :+

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:45

Mijn buurvrouw heeft er eentje, ik hoor hem weinig maar als ik hem hoor heeft hij wel flink volume. Ik ben er geen fan van, en als ik ze hier zou houden komt mijn moeder zeker weten niet meer op bezoek, dat zou ik een beetje jammer vinden :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:40

Ik heb nog nooit konijn geproefd, dat ga ik eerst maar eens doen.
Maar overal konijn voor gebruiken? Ik weet nog niet eens hoe je zo'n dier in stukken snijdt haha. Ik weet ook nog niet of ik het zou kunnen omdat ik tot vorig jaar altijd konijnen als huisdier heb gehad.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 08:45

Century schreef:
Konijnen ooit houden lijkt me ook interessant. Maar niet voor nu :) Wel leuk om te lezen!
Heeft iemand hier ook ganzen? Ze lijken me ergens best ideaal om ook het gras wat kort te houden, maar ben een beetje bang voor de herrie :+

Wij hebben ganzen en als je bang bent voor de herrie dan zou ik het laten :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:16

Century schreef:

Wij hebben vroeger twee ganzen gehad en het zijn wel echt super leuke beesten. Wel heel vocaal en onderschat niet hoeveel ze schijten :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:44

Ganzen werden vroeger ook ingezet voor erf bewaking en kunnen dus flink wat herrie maken.

Heb alleen konijn uit de winkel op wat mijn vader als slager wel eens meegenomen heeft, maar is niet echt mijn ding. Smaakte niet verkeerd, maar vond er juist zeer weinig smaak aan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:01

En konijnen hebben zó véél botjes. En smaakloos inderdaad.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:06

Moonfight schreef:
Century schreef:

Nou ja, ik ben er zelf niet zo bang voor maar ik denk dat mijn man en de buren andere ideeën hebben. :+ helaas voorlopig niet denk ik dan.
Hoe voorkomen jullie dat ze wegvliegen? Gewoon kortwieken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:26

Matheno schreef:

Heb je de onze nog niet gegeten. Gras gevoerd :~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:13

Hier heb ik een blauwe maandag Witte Weners gefokt, echte vleeskonijnen ook. Ik heb ze toen weggedaan toen onze tweede geboren werd.

Nu wil ik wel weer konijnen, ben opzoek naar een Groot Zilver. Vleeskonijn bij uitstek én een super mooie vacht. Vachten looien wil ik ook leren! Hier verdoofde ik de konijnen met een slag in de nek :) Wel een duidelijk verschil met het slachten van een ram of voedster, wat zit de huid van een ram vast als deze wat ouder is. Voedsters stropen heel gemakkelijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:45

Moestuin schreef:
Matheno schreef:

Gras gevoerd? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:46

Century schreef:
Moonfight schreef:

Nou ja, ik ben er zelf niet zo bang voor maar ik denk dat mijn man en de buren andere ideeën hebben. :+ helaas voorlopig niet denk ik dan.
Hoe voorkomen jullie dat ze wegvliegen? Gewoon kortwieken?

Die van ons komen niet verder dan 5cm van de grond. Misschien 10 met wind mee :j

Ik vind ze echt geweldig maar ja je hoort ze en vreemden worden niet gewaardeerd.

Als alternatief eventueel loopeenden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:49

JudithO schreef:
Moestuin schreef:

Gras gevoerd? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Vanaf 3 weken tot slacht lopen ze op het gras in tractors. Dit is hun hoofdmaaltijd met een kleine hoeveelheid brok nog en kruiden/groenten/fruit erbij. Dat proef je echt.

Maar ik ga inderdaad niet ontkennen dat ze zachter zijn van smaak. Maar smaakloos? Bwa nee, zeer zeker niet :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:01

lizy29 schreef:
Die van ons komen niet verder dan 5cm van de grond. Misschien 10 met wind mee :j

Ik vind ze echt geweldig maar ja je hoort ze en vreemden worden niet gewaardeerd.

Als alternatief eventueel loopeenden?

Eenden komen misschien ook nog wel inderdaad. Maar goed, heeft allemaal geen haast :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:02

Ah zo. Ik vroeg me al af of ze zonder brok te houden zouden zijn, kan vast wel maar dat lijkt me niet heel eenvoudig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:06

JudithO schreef:
Ah zo. Ik vroeg me al af of ze zonder brok te houden zouden zijn, kan vast wel maar dat lijkt me niet heel eenvoudig.

Dat gaat, maar het is niet makkelijk. Wij hebben het nog gedaan maar dit kan eigenlijk pas echt als ze volwassen zijn. Als ze jong zijn en je wilt ze puur zonder brok houden dan moet je toch rekenen op 1 vierkante meter gras per konijn per dag aangevuld met groenten en fruit. De groei vertraagd ook. Het kan wel, wij doen het soms ook (hebben enkele erfkonijnen) maar dan moeten ze in ons ogen ook echt los kunnen. Anders heb ik een extra moestuin nodig om te kunnen voeren :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 15:04

@century Wij hebben Pommerse gansen, die zijn zo zwaar dat ze niet kunnen vliegen. We hebben ook nog 1 witte boerengans, wegvliegen doet hij niet maar hij is nu wel gekortwiekt omdat hij niet in het net bleef.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 15:06

Wist niet dat jullie dat deden met de konijnen Moestuin! Cool! Onze schapen zijn ook grasgevoerd en krijgen eigenlijk nooit graan. Enige uitzondering is bij herstel van ziekte oid.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:04

Wat interessant om te horen hoe jullie ze slachten. Vroeg het mij eigenlijk al af.
Dat met die bezem is net zoals wij op school geleerd hebben om muizen te doden met een balpen. Maar je moet er toch de durf voor hebben om het in een keer goed met volle kracht te doen. Kan me wel bedenken dat tegen alles op de juiste plaats zit ze al aan het tegenspartelen zijn.

Ganzen hebben wij hier ook lang gehad, tot er vlak voor de verhuis een roofdier langsgekomen is. Maar moet dat toch nooit meer. :') Schijten alles onder, zijn nog best goed in ontsnappen (niet weglopen) en gaan dan direct naar het eten van de kippen, maakten bij ons nog redelijk wat herrie en als een van mn paarden in de weg liep kreeg die een beet. Zo erg dat mijn hengst op een gegeven moment niet meer naar binnen durfde.
Waren al erg oude dieren dus de eieren mocht ik ook al vergeten.

Vliegen deden ze hier ook niet, bij gevaar kon het wel, zo'n 50cm van de grond voor een eindje maar echt wegvliegen moet je geen schrik van hebben. Een vijver houden ze wel erg van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:38

Moonfight schreef:
Wist niet dat jullie dat deden met de konijnen Moestuin! Cool! Onze schapen zijn ook grasgevoerd en krijgen eigenlijk nooit graan. Enige uitzondering is bij herstel van ziekte oid.

Het heeft ons enkele jaren gekost om het op punt te krijgen maar nu loopt dat gewoon goed :j Binnenkort komen de eerste nestjes weer. Kijk er nu al naar uit!

Skyla: 1 van de redenen dat mijn man ze effectief dood. Ik treuzel te veel en heb schrik om niet hard genoeg te slaan.

Onze plantjes beginnen erg goed te gaan. Ben benieuwd naar ons eerste verkoopweekend binnen 6 weken.

Afbeelding

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:04

Dat ziet er goed uit Moestuin!
Bedankt ook voor de tips mbt ganzen. We gaan het nog wel zien in de toekomst :)

Ik heb zonet de eieren geschouwd, het lijkt erop dat 4 van de 6 Sussex bevrucht zijn en 12 van de 15 Australorp. Met mijn lekenoog. Wel lijken sommige gestorven te zijn en van sommige heb ik mijn twijfels of er wel wat in zit of toch niet. Ik kijk over een tijdje weer.

Ik ben ook naar mijn plantjes aan het kijken, ze doen het lang niet allemaal even goed, en sommige moeten nog kiemen (paprika en peper met name). Ook een aantal van de onderstammen die ik heb doen het wat minder.
Wanneer halen jullie ze onder de kap vandaan? En moet ik ze verpotten? Ze zitten in redelijke potjes, maar niet zo groot als van Moestuin bijvoorbeeld. Ik ben nog best een leek op dit gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:45

Deze heb ik vandaag verpot en kwamen uit een potje van 2 op 2. Dus dat is zeker genoeg om te kiemen :) Eenmaal verpot mag een peper of tomaat wel ruimte hebben. Dit zijn p9 potjes.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:41

Moestuin, ziet er netjes uit zeg!
Handig als je een man hebt die dat aandurft, de mijne kan nog niet eens naar een dood dier kijken. :=
Zal al blij zijn als ik zelf de kippen zal kunnen slachten, wil toch graag ons eigen kippenvlees.

Hier willen enkel de zaadjes die we gratis in de Lidl gekregen hebben al uitkomen. _O- Zal nog even geduld moeten hebben voor de rest.

Wel ondertussen al een serre gekocht! Nu nog wachten tot er eens minder wind is en mijn man thuis is.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:59

Moestuin, ziet er goed uit!! :D

Century, niet verkeerde. Hoeveel dagen zitten ze nu in de machine?

Skyla, mijn vriend staat er een beetje hetzelfde in. Ik hoop dit jaar ook ons eigen kippenvlees te kunnen gaan eten maar we zullen het zien. Gaaf de serre! die hoop ik ook ooit nog eens te hebben!

Hier de bm weer uit. Mijn test was ultra geslaagd zou ik willen zeggen. alle 5 de eitjes waren bevrucht. Om het echt 10000% zeker te weten de eitjes een dag nadat ze uit de bm kwamen open gemaakt en overal duidelijk een vruchtje :D

Morgen ga ik hier boven eens kijken waar ik hem het beste neer kan zetten en dan gaat hij zaterdag weer aan zodat ik de instellingen goed krijg kwa temp vooral en dan gaan er normaal gesproken maandag 12 marans 8 olijfleggers en ongeveer 10 van mijn eigen eitjes de broedmachine in. :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:04

Wilde je ze niet verder uitbroeden Liesjuh? Of was je bang dat je dan mogelijk voor niets wachtte?
De mijne zitten er nu een week in.