Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:51

oomens schreef:
Veulen84 schreef:
Hier vroegen we ons vanavond af waar de uitspraak "the butler did it" vandaan komt. Het zit in heel veel boeken, films en series. Maar wie heeft dat ooit geïntroduceerd?

Erg trouwens, the butler did it tik ik zo neer. Maar geïntroduceerd heb ik 6 pogingen en google voor nodig.

Komt op mij heel erg Agatha Christie over, maar zij zal het vast ook niet zelf bedacht hebben.

Opvallend: als je het een Duitser vraagt zal hij eerder zeggen: der Morder ist immer der Gartner (the gardener did it) :D Cultuurverschil?

Chasingmood

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:46

Er zijn veel verschillende navels, wordt dat bepaald door hoe de navelstreng wordt doorgeknipt / of hoelang je daarmee wacht / iets in die richting? of is dat gewoon genetisch bepaald?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:52

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:59

okay conclusie voor de rest dus:
het heeft niets te maken met hoe de nagelstreng afgeknipt wordt, maar met hoe het overblijfsel van de navelstreng ''opdroogd'' en zich intrekt. Ze weten niet echt of dit genetisch is of niet.

dankje!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:43

Ik weet alleen dat iedereen een unieke navel heeft. Net als een unieke vinger afdruk

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:15

Als je springt in een bewegend voorwerp zoals bijvoorbeeld in een trein, dan kom je weer op dezelfde plek neer. Maar die paar seconden dat jij in de lucht hangt, beweegt de trein gewoon door. Waarom kom je dan alsnog op dezelfde plek neer, en niet iets naar achteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:20

Omdat je de zelfde voorwaartse snelheid al hebt. Werkt ook met een bal in een rijdende pick-up-truck omhoog gooien, komt in de auto terrecht ipv dat hij er achter valt. Zijn ook filmpjes van te vinden. Geloof dat o.a. Mythbusters dit ooit gedaan hebben?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:47

Is het slecht/ ongezond om je eten in de magnetron tewaterlating zonder een deksel erop? Vriendlief en ik hebben Discussie.. Ik wist niet eens dat zon deksel bestond hij zegt dat het straling van de magnetron tegenhoud. Iemand enig idee?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:56

joyce_eddy schreef:
Is het slecht/ ongezond om je eten in de magnetron tewaterlating zonder een deksel erop? Vriendlief en ik hebben Discussie.. Ik wist niet eens dat zon deksel bestond hij zegt dat het straling van de magnetron tegenhoud. Iemand enig idee?

Tewaterlating? Dat is ofwel een hele grote magnetron, of een hele kleine boot :)

Nee, dat dekseltje houdt niets tegen. Als een laagje plastic dat kon doen, zou je eten ook nooit warm worden in een plastic bakje.
Micro golven van de magnetron zorgen ervoor dat watermoleculen sneller gaan trillen. Als die sneller trillen, wordt door de moleculaire wrijving eten warm.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:57

Zou de deksel de straling tegenhouden, dan werd het niet warm.

Het is wel zo, dat 2x in de magnetron opgewarmd water kan ""ontploffen"". Dat is wel iets om beleid op te maken.

(Normaliter als je water kookt, ontwijkt er lucht die opgelost zit in het water, die belletjes en bellen. Na een tijd koken is die lucht weg. Die belletjes zijn ook de concentratieplekken waar de vloeistof relatief snel warm wordt.
Laat je water in een afgesloten ruimte, zoals een magnetron, afkoelen en verhit je het opnieuw - dan zijn al die verschillende concentratieplekken weg en komt de vloeistof overal tegelijk 'massief' aan de kook: "whap".)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:05

Daarbij is de straling ook te verwaarlozen, je krijgt immers dagelijks (natuurlijke) te maken met straling. Het zit standaard in de grond, lucht etc.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:13

Magnetronstraling is elektromagnetisch, voor zover ik weet komt dat niet uit de grond. Wel uit antennes, van "verwaarloosbaar" (telefoon) tot "magnetron" (straalzenders voor radio etc. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:16

En zou magnetron straling binnen dat ding te verwaarlozen zijn, dan werd het ook niet warm.

Moeder Aarde schijnt wel een electomagnetisch veld om zich heen te hebben. Duiven kunnen dit zien, sommige mensen schijnen het te voelen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:20

Janneke2 schreef:
Het is wel zo, dat 2x in de magnetron opgewarmd water kan ""ontploffen"".

Echt? Dat heb ik nog nooit gehoord... Pictures or it didn't happen!

(CD in de magnetron is trouwens leuk, spectaculaire vonken ^_^ Kies er wel een die je niet meer nodig hebt)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:35

;) :) ....het experiment geeft de doorslag!

(Waarschuw eventuele huisgenoten, safety first - koken, ongeopend koud laten worden en weer koken.)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:48

Janneke2 schreef:
Zou de deksel de straling tegenhouden, dan werd het niet warm.

Het is wel zo, dat 2x in de magnetron opgewarmd water kan ""ontploffen"". Dat is wel iets om beleid op te maken.

(Normaliter als je water kookt, ontwijkt er lucht die opgelost zit in het water, die belletjes en bellen. Na een tijd koken is die lucht weg. Die belletjes zijn ook de concentratieplekken waar de vloeistof relatief snel warm wordt.
Laat je water in een afgesloten ruimte, zoals een magnetron, afkoelen en verhit je het opnieuw - dan zijn al die verschillende concentratieplekken weg en komt de vloeistof overal tegelijk 'massief' aan de kook: "whap".)

Meestal vormen die drankjes zelf snel genoeg bubbels om het te laten ontsnappen. Ik neem aan dat je water niet vacuum in de magnetron zet? :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:26

Dat is een andere kwestie: vacuüm bestaat/ blijft in stand bij de gratie van 'stevige verpakking'.
Ga je dan verwarmen, test je de stevigheid van de verpakking uit.

....maar de bubbels die dan eventueel ontstaan zijn dan 'warme bubbels van goedje x' - en geen luchtbellen die als eerste uit het warm wordende water ontsnappen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:30

No_Fears schreef:
Als je springt in een bewegend voorwerp zoals bijvoorbeeld in een trein, dan kom je weer op dezelfde plek neer. Maar die paar seconden dat jij in de lucht hangt, beweegt de trein gewoon door. Waarom kom je dan alsnog op dezelfde plek neer, en niet iets naar achteren?

Denk eens na over de consequenties van je foute hypothese: de trein beweegt zich met een snelheid van meer dan 100 km per uur, je zou dus niet "iets" naar achteren neerkomen maar tientallen meters, een afstand die je dus met de snelheid van de trein zou afleggen... :wow:
Gerelateerd raadseltje, in die trein van je zweeft een met helium gevulde ballon aan een touwtje, iemand trekt aan de noodrem, in welke richting relatief aan de trein beweegt de ballon zich tijdens het afremmen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:46

Het is een tijd terug dat ik natuurkunde heb gehad, maar theoretisch gezien kom je volgens mij wel "iets" naar achter terecht omdat jij langzaam vaart mindert zodra je los komt van de vloer, maar omdat er geen weerstand van lucht is, is deze minimaal. (nauwelijks meetbaar omdat je niet zo lang kunt "springen/zweven") je mindert dan vaart door weerstand van de zwaartekracht.

Hoe meer massa je hebt hoe groter is het effect. Daarom dat een vlieg er nauwelijk last van heeft.

Als de trein in een zwaartekrachtvrij vacuüm zou rijden en je zou eruit springen , zou je in dezelfde snelheid blijven zweven omdat er geen weerstand is. (het heelal)

Mijn theorie... en heb ik mijn lessen goed onthouden?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:26

Kan een paard bewust met de staart naar je meppen als je met de achterhoeven bezig bent.Ik verdenk onze Britta ervan dat ze het bewust doet.Zo ja dan kan ze goed mikken,auw.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:40

staart zwiepen wordt ook gedaan uit onvrede, stress of ergernis. Dus vanuit dat opzicht kan het denk ik wel :))

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:55

Sammie schreef:
:') Dat is een van de hoogste bergen van Europa :D Die andere staat ergens in Oost-Europa en die naam zegt haast niemand iets, dus vandaar de Mont Blanc :P

De hoge tatra

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:59

Kuggur schreef:
No_Fears schreef:

Denk eens na over de consequenties van je foute hypothese: de trein beweegt zich met een snelheid van meer dan 100 km per uur, je zou dus niet "iets" naar achteren neerkomen maar tientallen meters, een afstand die je dus met de snelheid van de trein zou afleggen... :wow:
Gerelateerd raadseltje, in die trein van je zweeft een met helium gevulde ballon aan een touwtje, iemand trekt aan de noodrem, in welke richting relatief aan de trein beweegt de ballon zich tijdens het afremmen?

Eerste wet van Newton :)
Werkt overigens niet alleen met helium maar ook prima met passagiers, haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:10

Waar tanken bootjes?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:11

In de haven :D