Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:21

Suzanne F. schreef:
Roodvos: ik bedoel als je zelf stroom opwekt, hoelang kan je deze stroom zelf verbruiken voordat je teruglevert aan het net en dus moet betalen? Is dat per direct of heb je een maand om jouw opgewekte stroom te verrekenen met je verbruikte stroom?

Wat 8nnemiek zegt. Ik heb geen batterij dus ik kan zelf niet opslaan.
Als ik 100 opwek en op dat moment 60 verbruik, lever ik 40 direct terug. Er is geen buffer.

Ik betaal en krijg uurprijzen.
In de zomer overdag wordt er door alle panelen veel stroom opgewekt en zijn de prijzen laag (soms negatief). Ik krijg dan ook weinig voor de stroom die ik terug lever.
In de nacht wek ik niets op. Dan moet ik die 60 inkopen voor het uurtarief, vaak ligt die wat hoger.

Samengevat: ik krijg per kWh minder voor de stroom die ik terug lever dan dat ik moet betalen voor de stroom die ik binnen haal.

Het verschil wordt per maand verrekend:
Afbeelding

Suzanne F.

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:53

Oké en die salderingsregeling is per jaar? Maar dat is toch ook je opgewekte en afgenomen stroom tegen elkaar verrekenen? Wat is dan het verschil?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:36

Stel je neemt zonder zonnepanelen jaarlijk 2000kWh af van het net, en je betaalt daar 400 euro voor, oftewel 20ct/kWh..

Iemand mét zonnepanelen neemt die 2000kWh af.. máár levert ook 2000kWh terug door de zonnepanelen in een jaar tijd. Dat streep je tegen elkaar weg. Het wordt gesaldeerd dankzij de salderingsregeling. Je betaalt dan dus 0 euro.
Maar dan komt de energiemaatschappij aankloppen met hun terugleverboete, en die zeggen; jij moet over alle teruggeleverde stroom een boete betalen, van in totaal bijvoorbeeld 15 cent per kWh; dan kost je dat 300 euro.
Je bent dan nog steeds wat goedkoper uit dan wanneer je helemaal geen zonnepanelen zou hebben, maar je verdient er heel veel minder aan.

Dat gebeurt alleen bij vaste en variabele contracten. Dynamisch heeft geen terugleverboetes, maar daar werkt de salderingsregeling ook weer wat anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:44

Oké dank voor de geduldige uitleg!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:17

Bedankt voor de reacties, dat wordt zoals ik dat al dacht door dit topic een dynamisch contract. :) Vind het ook wel leuk om daar wat mee te gaan spelen.

Heb alleen geen internet. Doe nu alles via mijn telefoon die ik als hotspot gebruik. Hoop dat dat wel gaat werken met apps en dergelijken. :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:04

@Helderder, ja het werkt ook zonder internet.
Je moet het unieke nummer van je meter in de app zetten.

Het werkte bij mij ook met een bouwaansluiting en een mifi-router :Y) .

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:29

Ik moet ook weer een nieuw contract, ik zit nu bij United.consumers maar zij bieden niet echt een verleidelijk verlengingsaanbod.
Maar naar welke leverancier dan gaan, er zijn overal wel negatieve ervaringen te lezen..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:53

Vorige week nog eentje overgesloten naar Vattenfall. Die was vorige week meest voordelig (mn gas)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:47

Ik ga morgen ook overstappen naar Vattenfall.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:03

Met de aanpassingen in terugleveropbrengst (in combinatie met dat we vrij veel terugleveren op jaarbasis) van Tibber overweeg ik een overstap. Frank Energie komt als goedkoopste uit de vergelijkingen en ik zag dat er in dit topic eerder berichten over waren. Zijn er mensen die hier (kort of al langer) hun stroom afnemen? Hoe bevalt dit? En wat voor extra's heb je? Bijvoorbeeld EV, omvormer die op afstand uitgezet mag worden door Frank Energie (in ruil voor >15% meer opbrengst), ze geven ook aan dat je warmtepomp kan worden aangestuurd? En kan je de p1 meter aansluiten op de app? De website zegt van wel maar op een andere pagina weer van niet.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:05

Ik zag ze in het nieuws inderdaad, dat ze zaken op afstand uit willen gaan zetten. Ik zou dat wel een ding vinden als mijn energieleverancier besluit wat in mijn huis aan of uit mag staan. Maar misschien ligt het iets genuanceerder dan dat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:14

Dat aan uit dan frank is een 3 graden verschil t.o.v. jouw instellingen die zij niet kunnen zien. Echter die mogelijkheden betekent ook dat een kwaadwillende een ingang heeft tot jouw systeem en dat kan op groot genoeg schaal het hele systeem overladen en platgooien (Europa wijd zelfs).
En we weten niet wat de overheid in de toekomst gaat doen (ruk naar rechts politiek gezien in de westerse wereld) wat nu niet mag en de privacy, etc. waakhonden onmogelijk maken. Dus op zijn minst ben ik hier ook sceptisch over.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:41

Dieuwke_ schreef:
Ik zag ze in het nieuws inderdaad, dat ze zaken op afstand uit willen gaan zetten. Ik zou dat wel een ding vinden als mijn energieleverancier besluit wat in mijn huis aan of uit mag staan. Maar misschien ligt het iets genuanceerder dan dat?

Je mag zelf aangeven of je dat wil of niet, en hoe groot het verschil in graden tussen wat je instelt en waar daadwerkelijk naartoe verhit wordt zit. Hoe groter het verschil, hoe meer het oplevert (want dan kunnen ze wat langere periodes uitschakelen), maar je bent er vrij in.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:47

8nnemiek schreef:
Stel je neemt zonder zonnepanelen jaarlijk 2000kWh af van het net, en je betaalt daar 400 euro voor, oftewel 20ct/kWh..

Iemand mét zonnepanelen neemt die 2000kWh af.. máár levert ook 2000kWh terug door de zonnepanelen in een jaar tijd. Dat streep je tegen elkaar weg. Het wordt gesaldeerd dankzij de salderingsregeling. Je betaalt dan dus 0 euro.
Maar dan komt de energiemaatschappij aankloppen met hun terugleverboete, en die zeggen; jij moet over alle teruggeleverde stroom een boete betalen, van in totaal bijvoorbeeld 15 cent per kWh; dan kost je dat 300 euro.
Je bent dan nog steeds wat goedkoper uit dan wanneer je helemaal geen zonnepanelen zou hebben, maar je verdient er heel veel minder aan.

Dat gebeurt alleen bij vaste en variabele contracten. Dynamisch heeft geen terugleverboetes, maar daar werkt de salderingsregeling ook weer wat anders.

Laatste alinea is niet juist. Terug lever boete bestaat niet bij variabel c.q. model contract. Dit was voor geheel 2025 het geval en voor eerste halfjaar 2026 identiek.

Zojuist de jaar afrekening ontvangen. Het is super simpel althans als je voldoende zonnepanelen hebt. Wat een kWh kost interesseert mij niet omdat er saldering is.

Onder aan de streep betaal je voor stroom bij saldering niets, sterker nog per jaar krijg je geld toe, afgerond 50 euro per jaar. Reden voor geld toe komt door de vermindering energie belasting €635,-

De enige voorwaarde is: je totale verbruik is minder of gelijk aan de opwekking van de zonnepanelen.

Er is bij mij geen energie Maatschappij bekend die hiervan afwijkt, behoudens Frank energie en coschotten omdat die geen saldering per jaar doen.

Als je een overschot zou hebben na saldering dan in 2025 en eerste halfjaar 2026 extra 3 Cent per kWh. Dat komt bovenop die 50 euro kado en geen boete. Laatste was en is Vattenfall.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:27

Zijn er hier mensen die zich verdiept hebben in de huidige prijzen? Ik heb momenteel een verlopen contract bij Budget energie en kan dus overstappen of verlengen.

Geen zonnepanelen en een huis met energielabel C.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:33

Nico12 schreef:
8nnemiek schreef:

Laatste alinea is niet juist. Terug lever boete bestaat niet bij variabel c.q. model contract. Dit was voor geheel 2025 het geval en voor eerste halfjaar 2026 identiek.

Zojuist de jaar afrekening ontvangen. Het is super simpel althans als je voldoende zonnepanelen hebt. Wat een kWh kost interesseert mij niet omdat er saldering is.

Onder aan de streep betaal je voor stroom bij saldering niets, sterker nog per jaar krijg je geld toe, afgerond 50 euro per jaar. Reden voor geld toe komt door de vermindering energie belasting €635,-

De enige voorwaarde is: je totale verbruik is minder of gelijk aan de opwekking van de zonnepanelen.

Er is bij mij geen energie Maatschappij bekend die hiervan afwijkt, behoudens Frank energie en coschotten omdat die geen saldering per jaar doen.

Als je een overschot zou hebben na saldering dan in 2025 en eerste halfjaar 2026 extra 3 Cent per kWh. Dat komt bovenop die 50 euro kado en geen boete. Laatste was en is Vattenfall.

Correctie: nieuwe klanten betalen bij Vattenfall, variabel contract, wel terug lever kosten. Bestaande klanten van voor medio 2024 niet omdat contract zonder kosten automatisch verlengd wordt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:19

Welke energievergelijker gebruiken jullie voor de keuze van een dynamisch energiecontract?
Probeer een keuze te maken maar snap er eigenlijk te weinig van. Iedere website geeft ook weer een andere als voordeligste keuze: FrankEnergie, VandeBron, BudgetEnergie en Zonneplan zijn wel een beetje de terugkerende. Maargoed, dat zijn er nog 4. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 21:04

Ik kijk naar de prijs per maand aan vaste kosten en de prijs per kWh/m3 die ze bovenop de kWh marktprijs rekenen per aanbieder. Dan maak je even een Excel met wat ongeveer je verbruik is en ben je zo klaar.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:38

Ik heb zojuist een aanbod van Vattenfall gekregen voor de stroom.

Als je vanaf 1 januari je contract voor stroom 1 jaar vast zet ziet het er zo uit.

€ 0,225907 per kWh
Terug lever vergoeding € 0,134000 per kWh
Vaste terugleverkosten € 1.164,00

Nu heb je:
€ 0,293836 per kWh
Terug lever vergoeding € 0,168000 per kWh
Vaste terugleverkosten € 1.270,00

We zijn met 4 personen thuis, hebben sinds juli geen gas meer. En hebben 30 zonnepanelen liggen.
Huis wordt verwarmt dmv airco. Douchen doen we met een elektrische boiler.
Overdag zijn we niet aanwezig. 's avonds en in het weekend wel.
Ergens denk ik dat het een stuk scherper kan.