Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Oh voor de overdrachtsbelasting bedoel je. Dat is toch alleen zo als je een ‘verdachte’ koopsom hebt, koop van familieleden oid? Anders geldt de koopsom voor zover ik weet.

Edit: Ik zou het navragen bij je notaris. Als ik snel jurisprudentie op zoek vragen ze naar die taxatie als het bijvoorbeeld verkoop binnen de familie is of als het huis nooit in de openbare verkoop is geweest of een verdacht lage koopsom heeft. Doorgaans krijgt toch ook alleen de hypotheekverstrekker de taxatie te zien?

pantarhei

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Je h3bt het toch gekocht in de normale markt, dan zou het raar zijn als je over taxatie waarde betaald

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Ons huis is hoger getaxeerd (desktoptaxatie) dan de koopsom en wij hebben over de koopsom de overdrachtsbelasting betaald. Dat is twee maanden geleden geweest, dus zeer recent.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

Gewoon het taxatierapport niet delen met verkoper, makelaar en notaris...

Heb hier nog nooit van gehoord bij een normale verkoop. Is het Nederland?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Bedoelen ze daar niet het stuk overbieden mee?
Dus oorspronkelijke vraagprijs plus het overbieden. Ik heb hier ook nog nooit van gehoord.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Nee hoor overdrachtsbelasting betaal je over de koopsom, geen idee waar dat stukje vandaan komt, staat er wellicht nog meer toelichting bij?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:34

Er staat niet meer toelichting bij. Toen ik het Googlede na ontvangst contract, kreeg ik allemaal resultaten dat het inderdaad zo is. Nu krijg ik andere resultaten :+

Maar dat rapport niet delen met de notaris kan niet zomaar. Áls ze er om verzoeken, dan moet ik het aanleveren. Wil niet zeggen dat ze er om gaan vragen...

Spoiler:
Waarschijnlijk niet, de notaris is geen aanrader zeg maar :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Ik heb het taxatierapport volgens mij nog nooit met de notaris hoeven delen, enkel met de hypotheekadviseur

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Bielsje schreef:
Er staat niet meer toelichting bij. Toen ik het Googlede na ontvangst contract, kreeg ik allemaal resultaten dat het inderdaad zo is. Nu krijg ik andere resultaten :+

Maar dat rapport niet delen met de notaris kan niet zomaar. Áls ze er om verzoeken, dan moet ik het aanleveren. Wil niet zeggen dat ze er om gaan vragen...

Spoiler:
Waarschijnlijk niet, de notaris is geen aanrader zeg maar :')

Dat zullen ze alleen vragen als het een vreemd bedrag lijkt, dus veel hoger of veel lager dan een normale marktwaarde.

Maar is dit nu in Nederland?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:53

Ja dit is in NL.

Ik zal wel zien waar de notaris mee komt, of nou ja, of ze ergens mee gaan komen want tot nu toe voelt het een beetje als trekken aan een dood paard :roll:

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:13

Bielsje schreef:
Ja dit is in NL.

Ik zal wel zien waar de notaris mee komt, of nou ja, of ze ergens mee gaan komen want tot nu toe voelt het een beetje als trekken aan een dood paard :roll:

Ik verwacht dit niet hoor. Zou me daar niet druk om maken.

Wat is er mis met je notaris? Normaliter hoor je weinig van ze tot voor de levering. Je moet wat papieren invullen en daarna ontvang je een aantal werkdagen voordat de levering is ingepland de conceptakte en nota.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Die papieren kregen we niet, offerte kregen we niet... Wel de begeleidende mail met "zie bijlages", maar voor ik die bijlages uiteindelijk had na weet ik het hoeveel verzoeken van mij, waren we bijna 2 weken verder en vervolgens kloppen er dingen niet :')

Als ik nu de notaris moet gaan checken, heb ik gewoon nog niet heel veel vertrouwen in zijn werk zeg maar.
De control freak in mij is nu dus dingen aan het opvragen en uitzoeken die ik met een gerust hart aan de notaris zou moeten kunnen overlaten |o

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:55

Waarom kies je geen andere notaris?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

"Onze notaris" zit niet in de buurt van het nieuwe huis dus zijn we meegegaan in voorkeur van de verkoper.
We kennen er daar geen een en wie weet wat we dan zouden krijgen met mijn karma :+

Zo leer ik ook nog eens wat over visrecht enzo :=

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:08

Hier zijn we het weekend verhuisd.
Veel geschilderd en verder niks aan het huis zelf gedaan.
Tegenvaller met de garage, daar komt binnenkort een nieuw dak op. En dan beginnen we aan de trimsalon!

Besef me steeds meer dat wij echt mazzel hebben gehad, na al die verhalen hier van zoveel overbiedingen. Zolang zoeken.

Ik gun jullie allemaal een mooi nieuw huis, of een mooie verkoop van je huis :j