Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:18

MarlindeRooz schreef:
Ik kan het niet anders dan met hem eens zijn. _O_

(Maar dat ben ik heel vaak. Hij kan soms wat schreeuwerig overkomen maar hij heeft wel vaak een gevoelig punt te pakken.)

Ik volg hem op Twitter.
Ik vind hem niet schreeuwerig, maar vooral heel direct en duidelijk.
Hij heeft ook altijd een hele goede onderbouwing over zijn standpunt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:19

Morris schreef:
imaudy schreef:

Minder bier zuipen zou ook al helpen..

Nah, wat is dit weer voor een opmerking?

Een logisch imo.
Minder dik is uit die risico-groep :)*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:20

Omdat een vaccin 2x een kwartiertje kost.
Die mensen die obees zijn hebben al 100 keer een dieet gevolgd, ga daar maar van uit. Heel wat meer moeite gedaan.
Want in deze veroordelende maatschappij wil niemand te zwaar zijn.

Marlinde
Ik ben dan niet obees, wel te zwaar, maar wil je mijn boodschappen briefje zien?
Daar staat 1 zak chips op voor de vrijdag avond, die op 1 klein bakje na mijn slanke vriend op eet.
Verder kook ik zonder zakjes en pakjes.
Mijn calorie inname is tussen de 12 en 1500 per dag. Mijn koolhydraat inname tussen de 40 en 65.

En nu?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:20

996981 schreef:
Nouja als je niet wil vaccineren wordt je direct weggezet als wappie of troll. Ook niet heel netjes

Nee hoor.. alleen als je met rare redenen komt om het niet te doen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:21

DuoPenotti schreef:
Die mensen die obees zijn hebben al 100 keer een dieet gevolgd, ga daar maar van uit. Heel wat meer moeite gedaan.

Marlinde
Ik ben dan niet obees, wel te zwaar, maar wil je mijn boodschappen briefje zien?
Daar staat 1 zak chips op voor de vrijdag avond, die op 1 klein bakje na mijn slanke vriend op eet.
Mijn calorie inname is tussen de 12 en 1500 per dag. Mijn koolhydraat inname tussen de 40 en 65.

En nu?

Ik spreek jou toch niet persoonlijk aan? Het zou je denk ik veel energie schelen om deze discussie niet op jezelf te betrekken. Durf namelijk ook wel te wedden dat ik meer weeg dan jij dus ik heb helemaal geen hekel aan mensen met overgewicht ik ben er zelf ook 1.

Maar dat jij gezondheidsproblemen hebt betekent niet dat de rest van de te dikke mensen die op de IC liggen / gelegen hebben dat ook hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:22

Needje schreef:
DuoPenotti schreef:
marlinde, en dat vele vreten, zoals jij dat onfatsoenlijk noemt, heeft dus meestal een onderliggende reden.
Maar daar ga jij lomp aan voorbij.
Maar heeft geen zin dat uit te leggen want dat wil je gewoon niet horen.
Daarnaast zijn er een heleboel die minder eten dan slanke, maar ook dat wil je niet horen, dat is al lang gebleken in dit topic.
Dus ja, ik ga weer stil zijn erover...heeft toch geen zin, weet het uitroepteken wel te vinden.

Cer, jij vroeg mij wat, daar antwoord ik op, dus ja dan ga ik daar op in....
edit:ow sorry, deze keer was ik wel abuis, needje moet dat zijn

Als jij denkt dat iedereen met ook maar een beetje overgewicht een achterliggend probleem heeft denk ik dat je zelf nog veel te leren hebt.

Ik had het niet over een beetje overgewicht, ik sprak over obees, lezen dus!!

Citaat:
omdat er al 10.000 keer is aangegeven dat mensen die te zwaar zijn daar meestal wat achter schuilgaat.
En dan heb ik het niet over die 5 kilo te veel van een gezeligheidshapje/drankje teveel.
Niemand is zomaar obees, daar zit meer achter.
Maar ook dat heb ik al 10.000 keer aangehaald en vertik het die herhaling weer in te gaan voor mensen die dat toch niet willen geloven

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:22

MarlindeRooz schreef:
Snap dat het gevoelig ligt hoor. Maar het is en blijft gewoon een feit dat meer dan 50% van de Nederlanders te dik is en dat aantal is sinds corona niet echt gedaald. En ik geloof echt niet dat al die mensen te dik zijn door zware problematiek.

....ook de gezond levenden gedwongen vaccineren is makkelijker en dubbel beter voor de economie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:23

DuoPenotti schreef:

Marlinde

En nu?

Ik begrijp niet zo goed dat het nu weer over een individue gaat.
Niet iedereen is hetzelfde en niet iedereen doet wat jij doet DP.

Ik heb ook een te hoog BMI, mijn calorie opname zit sowieso rond de 1000 / 1200 pd, koolhydraat zo weinig mogelijk.. wordt het een wie doet wat verhaal? Nee toch? Daarbij heb ik 2x per week een Personal Trainer, en sport ik 1x zelf..

Ik ken ook mensen die makkelijk een half kratje pils per dag wegtikken, regelmatig (zeker 4 / 5 dagen per week) fast food bestellen, en makkelijk snoep weg eten.
Ik ken ook mensen die hard sporten, af en toen een wijntje doen, en niet afvallen..
het kan beiden.
maar als ik jou goed begrijp, is er áltijd een onderliggende oorzaak?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:24

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:

Marlinde

En nu?

Ik spreek jou toch niet persoonlijk aan? Het zou je denk ik veel energie schelen om deze discussie niet op jezelf te betrekken. Durf namelijk ook wel te wedden dat ik meer weeg dan jij dus ik heb helemaal geen hekel aan mensen met overgewicht ik ben er zelf ook 1.

Maar dat jij gezondheidsproblemen hebt betekent niet dat de rest van de te dikke mensen die op de IC liggen / gelegen hebben dat ook hebben.

Nee ik gebruik mijzelf als voorbeeld om wat duidelijk te maken.

Ja ik durf te zeggen dat mensen met obesitas, meer onderliggend leed hebben aan dat gewicht.
zelfs veel mensen al met gewoon overgewicht.
Is gewoon algemeen bekend dat het mensen zijn met een laag zelfbeeld, medicijnen, nou ja heb alles al genoemd.
Ga ik verdorie weer in de herhaling....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:25

DuoPenotti schreef:

huh, het ging toch over overgewicht.
mannen van 40+ met overgewicht?

nou ja, maakt ook niet uit..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:28

MarlindeRooz schreef:
Fitzroy schreef:
Ik ben het wel met DP eens, dat te zware mensen hier wel heel makkelijk weg worden gezet als bierdrinkers en allesvretend om het maar even gechargeerd te zeggen. Daar gaat vaak een wereld van verdriet en ellende achter schuil.

Ik vind dat wel meevallen. Maar je mag wel zeggen "een groot % mensen op de IC heeft geen vaccin dus dat moet aangepakt worden". Maar niet "een groot % mensen op de IC is obees dat moet echt aangepakt worden".

Dat is krom. Ik zeg niet dat je niet moet vaccineren of dat obees mensen niet op de IC mogen. Maar het verdient wel onze aandacht in de bestrijding van deze pandemie. Ik blijf me bijvoorbeeld verbazen hoe het aanbod in de supermarkt is. Eigenlijk zou 70% van je boodschappen moeten bestaan uit "niet-houdbare" producten zoals groente, fruit, brood, boter, olie, (nep) vlees etc. Maar helaas is het aanbod van ongezonde troep vaak groter en goedkoper. Waar ik zelf ook vaak intrap he. :D

Volgens mij mag beide prima gezegd worden. Het is de manier waarop waar imo over gevallen wordt:
"Minder bier zuipen zou ook al helpen.."

Overgewicht is een complex probleem. Erkennen dat het complex is wil niet zeggen dat het niet besproken kan worden toch?

En "een groot % mensen op de IC is obees dat moet echt aangepakt worden" is niet persoonlijk, niet discriminerend, niet beledigend, dus er op deze manier over praten mag prima.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:29

Kunnen we aub stoppen met deze hele discussie.

Het hoeft niet keer op keer herhaald te worden. Word er eerlijk een beetje moe van omdan weer pagina's vol discussie te lezen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:32

Daks schreef:
Kunnen we aub stoppen met deze hele discussie.

Het hoeft niet keer op keer herhaald te worden. Word er eerlijk een beetje moe van omdan weer pagina's vol discussie te lezen

Nou ja, het is wel een discussietopic natuurlijk :)* , en overgewicht is ook een onderdeel van de problematiek. Niet een onderdeel dat -buiten vaccineren- snel genoeg op is gelost zodat de zorg minder druk zal ervaren komende tijd, maar wel een onderdeel waar meer resultaat op geboekt mag worden. Maar de complexiteit zit in hoe je die resultaten moet gaan boeken, niet per se in dat er meer resultaten moeten worden geboekt ;))
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 01-11-21 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:32

Gaan die dan een 3e prik krijgen, kan ik me niet voorstellen.
Want overgewicht heb je ook al je volgens bmi 80 maximaal mag wegen en je er 82 weegt.
En die zijn geen extra gevaar voor de ic, daar word over bmi 30+ gesproken.
Maar dat is een lekker vaag opruiend stukje journalistiek.

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:

huh, het ging toch over overgewicht.
mannen van 40+ met overgewicht?

nou ja, maakt ook niet uit..

En ik sprak idd steeds over obees , dat kun je terug lezen, als het gaat om dat er vaak meer aan de hand is bij die mensen.

mensen die overigens een kratje bier per dag wegtikken zijn alcoholist, medunkt dat we dan spreken over meer dan alleen maar teveel eten.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:34

ja precies.. het ging over overgewicht en te zwaar, en jij begint dan steeds over obese terwijl het daar in eerste instantie niet over gaat.
Dat is je goed recht, maar helemaal helder vind ik het persoonlijk niet..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:35

Imandra ja het is wel een probleem maar op het moment dat het "aangekaart" word wat inmiddels elke 20 pagina's wel gebeurd komen daar weer 10 pagina's discussie op uit.

Ja mensen met obesitas hebben meer kans op de IC te komen. Nee dat verander je niet zo maar. Ja daar kan bij sommige meer aan gedaan worden. Punt. Bovenstaand hoeft toch niet keer op keer op keer aangehaald te worden..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:36

Cer, omdat overgewicht zover ik weet niet extra ic opnames geeft, dat is bij obesitas. bmi 30+
Maar mensen flikkeren alles graag onder de noemer overgewicht. Kunnen ze makkelijker veroordelen.

Daks schreef:
Imandra ja het is wel een probleem maar ik het moment dat het "aangekaart" word wat inmiddels elke 20 pagina's wel gebeurd komen daar weer 10 pagina's discussie op uit.

Ja mensen met obesitas hebben meer kans op de IC te komen. Nee dat verander je niet zo maar. Ja daar kan bij sommige meer aan gedaan worden. Punt. Bovenstaand hoeft toch niet keer op keer op keer aangehaald te worden..

eens daks

Ik ga er nu ook weer echt mee stoppen, mensen willen het toch niet begrijpen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:37

Als we voor obesitas ook een prik hadden waarmee het voorkomen of zelfs genezen kon worden was ik het helemaal met jullie eens. Maar helaas, zo werkt het niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:39

DuoPenotti schreef:
Cer, omdat overgewicht zover ik weet niet extra ic opnames geeft, dat is bij obesitas. bmi 30+ Maar mensen flikkeren alles graag onder de noemer overgewicht. Kunnen ze makkelijker veroordelen.

Ah zo, zo had ik het niet begrepen :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:43

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:
Cer, omdat overgewicht zover ik weet niet extra ic opnames geeft, dat is bij obesitas. bmi 30+ Maar mensen flikkeren alles graag onder de noemer overgewicht. Kunnen ze makkelijker veroordelen.

Ah zo, zo had ik het niet begrepen :)

Het klopt simpelweg ook niet… de grootse groep IC opnamen heeft een BMI tussen 25-30%. Dat zijn dus ook de mensen met “maar” 5kg overgewicht die wel degelijk een
Hoger risico lopen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:46

Askja schreef:
Nog een artikel uit de VK. Deze is voor diegenen die constant maar terugkomen op overgewicht, en dat de IC vol zou liggen met bierzuipende vreetzakken, hier een ietwat relativerende kijk op de oorzaken van obesitas van iemand die er écht verstand van heeft:
https://www.volkskrant.nl/cs-b2da105f

Jammer dat je ervoor moet betalen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:48

996981 schreef:
Het klopt simpelweg ook niet… de grootse groep IC opnamen heeft een BMI tussen 25-30%. Dat zijn dus ook de mensen met “maar” 5kg overgewicht die wel degelijk een
Hoger risico lopen

Nou, dan weet ik niet wie er gelijk heeft..

Ik heb een BMI van 26,5, ben bijna 50, dus ik heb een vaccin.. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:49

De grootste groep ic opnames is niet gevaccineerd, dat is een veel groter probleem dan te hoog bmi, eerste is snel te voorkomen door vaccineren.
Aangezien er 8 miljoen mensen met een te hoog bmi zijn zullen er genoeg ongevaccineerden met een te hoog bmi zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:54

Cer schreef:
996981 schreef:
Hoger risico lopen

Nou, dan weet ik niet wie er gelijk heeft..

Ik heb een BMI van 26,5, ben bijna 50, dus ik heb een vaccin.. :j

https://www.stichting-nice.nl/COVID_rapport.pdf
In dit bestand is heel nauwkeurig uitgezet wie er op de IC belanden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:54

bigone schreef:
De grootste groep ic opnames is niet gevaccineerd, dat is een veel groter probleem dan te hoog bmi, eerste is snel te voorkomen door vaccineren.
Aangezien er 8 miljoen mensen met een te hoog bmi zijn zullen er genoeg ongevaccineerden met een te hoog bmi zijn.

Nee zo werkt het niet.

Dit is hypothetisch:
Als 50% van de mensen in NL overgewicht heeft.
En 80% van de mensen op de IC dat heeft.

Dan kan je wel degelijk spreken van een opvallendheid wat betreft de correlatie IC + overgewicht.

Net als dat de 15% ongevaccineerden 80% van de IC bezet houden. Dat is heel opvallend.