Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:16

Nou als iemand in een rolstoel steeds bewust over mijn tenen heen rijdt dan zeg ik daar wel wat van hoor. Dan ga ik niet iemand "sparen" omdat diegene in een rolstoel zit. :)

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:22

Dit heeft niks met Corona te maken, en het is denk ik een hele slechte vergelijking.. :)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:28

Het was sarcastisch. Nee, ik doe dit natuurlijk niet. Verstand van een aardbei _O-

Beetje met elkaar rekening houden wordt de wereld een stuk leuker van. Ook in corona tijd, denk om je medemens en hou de besmettingen laag.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:45

Blussem schreef:
Heel fijn wanneer iemand van in 30 vervolgens te horen krijgt dat zijn kanker behandeling niet door kan gaan doordat het ziekenhuis te vol ligt met Corona patiënten.

Dat is zeker niet leuk, zelfs triest. Al die vervelende corona patienten ook, bedoel je het zo?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:48

Karl66 schreef:
Relaxed schreef:
Jullie weten toch inmiddels dat mvdende het inlevingsvermogen van een goudvis heeft?

Mvdende heeft ook aangegeven een autistische stoornis te hebben. Daar zou je natuurlijk ook gewoon rekening mee kunnen houden als je haar berichten leest in de plaats van het over een "inlevingsvermogen van een goudvis" te hebben.

Op welke wijze kan/moet ik daar rekening mee houden? Er wordt niks aangegeven in haar profiel volgens mij, dus hoe weten we dat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:53

Misschien bij een aantal mensen aan de manier waarop ze reageren...
(ik snap niet dat dat niet lukt :') ) maar, dit is nogal totaal offtopic....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:56

Mijn opmerking was dus ook bedoeld zodat mensen niet steeds zo over haar manier van reageren vallen. Ik heb haar gefoeid, zodat ik het gewoon niet zie.. Maar als mensen dan blijven quoten heeft het weinig zin.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:57

Cer schreef:

Lastig om te herkennen, geen psychologie gehad in Deurne.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:58

CharleyT schreef:
Blussem schreef:
Heel fijn wanneer iemand van in 30 vervolgens te horen krijgt dat zijn kanker behandeling niet door kan gaan doordat het ziekenhuis te vol ligt met Corona patiënten.

Dat is zeker niet leuk, zelfs triest. Al die vervelende corona patienten ook, bedoel je het zo?

Dat zijn jou woorden, niet de mijne.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:00

Blussum, het is een vraag, hoe bedoel je het.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:02

CharleyT schreef:
Cer schreef:

Lastig om te herkennen, geen psychologie gehad in Deurne.

Nou ik ook niet hoor...... maar kom, heb je soms echt geen flauw idee? Als iemand in een enorme tunnelvisie zit? Of als iemand weinig empathisch lijkt? En meer van die dingen (overigens, dit gaat niet over iemand persoonlijk trouwens).
Maar als ik iemand 6x een slot zie controleren dan heb ik geen psycholoog nodig om daar iets van te denken. Als ik iemand achter elkaar hetzelfde hoor vertellen, en die persoon is niet voor rede vatbaar, dan kan ik daar zelf wat bij verzinnen..
maar het kan inderdaad dat mensen dat niet inzien... :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:04

mvdende schreef:
Waarschijnlijk ligt het aan mijn autisme, maar roepen in september een vaccin = bij mij dan ook daadwerkelijk in september is er een vaccin. Kan echt heel boos worden dat je gewoon aan het lijntje gehouden wordt.

Ik weet het omdat ze het zelf zegt in dit topic. Dan is het een kleine moeite om er rekening mee te houden, net zoals ik er bij Purny ook rekening mee hou. En dan hoef je het zeker niet over het inlevingsvermogen van een goudvis te hebben. Vooral omdat het voor een autist vaak moeilijker is om zich in iemand anders in te leven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:08

Cer schreef:
Nou ik ook niet hoor...... maar kom, heb je soms echt geen flauw idee? Als iemand in een enorme tunnelvisie zit? Of als iemand weinig empathisch lijkt? En meer van die dingen (overigens, dit gaat niet over iemand persoonlijk trouwens).
Maar als ik iemand 6x een slot zie controleren dan heb ik geen psycholoog nodig om daar iets van te denken. Als ik iemand achter elkaar hetzelfde hoor vertellen, en die persoon is niet voor rede vatbaar, dan kan ik daar zelf wat bij verzinnen..
maar het kan inderdaad dat mensen dat niet inzien... :j

Ik was me daar totaal niet van bewust. Ja weinig empathie was wel opgevallen, maar ik koppel daar niet meteen autisme aan. Als het in iemands onderschrift staat houd ik daar inderdaad rekening mee, maar ik moet zeggen dat ik verder weinig bezig ben met de persoon achter de tekst. Kijk ook nooit in profielen ofzo.

Maar goed om te weten! :j

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:10

Citaat:
En ik vind 60-80 echt een veel te brede leeftijdscategorie.. de gemiddelde leeftijd in NL is 80 / 83. Dus als je 78 bent heb je gemiddeld nog 2 jaar..

Denkfout. De resterende levensverwachting is veel hoger, als je eenmaal de 78 gehaald hebt heb je meer kans om oud te worden dan iemand van 50. Met snel even googlen kwam ik op nog ongeveer jaar voor mannen en 9 jaar voor vrouwen. En dan heeft het zeker zin om een jaartje wat afstand te houden om daarna nog langer mee te kunnen.

En ouderen die zich niet aan de maatregelen houden brengen net zo goed anderen in gevaar, vooral de reguliere zorg heeft er sterk onder te lijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:13

Maar Purny kreeg ook behoorlijk wat over haar heen en doet wel heel erg goed moeite om zich in te leven . En ik snap ontzettend goed dat de wereld er voor mensen met een beperking er heel anders uit kan zien maar dat is niet altijd een excuus. De mensen met autisme of een aan autisme verwante stoornis zijn absoluut niet dom of gek, zeker niet . Maar er zijn ook mensen die blijkbaar nergens last van hebben maar duidelijk blijk geven van een ondoordachte egocentrische houding en die pak ik niet met fluwelen handschoentjes aan, hier niet en in real life ook niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:15

bigone schreef:
Maar Purny kreeg ook behoorlijk wat over haar heen en doet wel heel erg goed moeite om zich in te leven . En ik snap ontzettend goed dat de wereld er voor mensen met een beperking er heel anders uit kan zien maar dat is niet altijd een excuus. De mensen met autisme of een aan autisme verwante stoornis zijn absoluut niet dom of gek, zeker niet . Maar er zijn ook mensen die blijkbaar nergens last van hebben maar duidelijk blijk geven van een ondoordachte egocentrische houding en die pak ik niet met fluwelen handschoentjes aan, hier niet en in real life ook niet.

Ik begrijp hier werkelijk niks van... :n

En echt wel oneens met Mjelleke :)
Maar dat mag...

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:16

Inderdaad. Ook mensen met autisme hebben inlevingsvermogen. Soms wat meer cognitief (beredeneren wat iemand anders vindt) dan puur op gevoel. Maar het idee dat autisten geen empathie hebben is achterhaald en beledigend.

En dus mag je een autist er ook op aanspreken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:17

Laten we het weer over Corona hebben... :j

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:18

Cer schreef:
En echt wel oneens met Mjelleke :)
Maar dat mag...

Ik snap jouw punt ook wel ergens. Ouderen staan toch aan het eind van hun leven.
Maar ik wilde wel even de nuance aanbrengen. Hoge leeftijd is niet gelijk aan bijna dood, je levensverwachting wordt steeds hoger als je ouder wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:19

Cer schreef:
Ik weet niet of het een 'discussie' is.. ik maak me wel boos als het lijkt dat andere mensen voor hoogbejaarden gaan bepalen hoe zij het eind van hun leven mogen doorbrengen..
Dus als oma'tje van 90 vraagt of ze alsjeblieft bezoek mag, omdat ze zo eenzaam is.. dan hoop ik niet dat familie dan zegt "nee oma, dat is te gevaarlijk, je moet alleen blijven" of wanneer de buren zien dat familie in beperkte mate op bezoek is, niet de politie gaan bellen en zeggen "oma van 90 overtreed haar bezoekregels"

En ik vind 60-80 echt een veel te brede leeftijdscategorie.. de gemiddelde leeftijd in NL is 80 / 83. Dus als je 78 bent heb je gemiddeld nog 2 jaar.. Nou goed, het is een andere discussie maar wat ik vind is dat er echt wel een beetje gekeken kan worden naar hoe of wat. Hetzelfde betreft de discusssie die eerder gevoerd is over verzorgingshuizen en hun bewoners. Ik ben blij dat die nu niet helemaal gesloten zijn...

Edit: ja, precies wat Achterom aangeeft :j

Ik vind dit toch wat lastiger... Ik kan me voorstellen dat je als verzorgingshuis een beslissing moet nemen voor een grote groep mensen en je die zo veilig mogelijk moet houden. Helemaal in het voorjaar was het natuurlijk lastig om in te schatten wat wijsheid was daarin. Nu denk ik dat bezoek wel toegestaan moet blijven, maar misschien wel met mindere maten of eigenlijk minder personen. En ook weer aan te passen als er besmettingen zijn in huis en ook afhankelijk van wat je kan bieden op de locatie. Kun je een verdeling maken zodat je mensen die dat wel willen wel kan isoleren van de rest, hoe doe je het met het personeel, etc. Lijkt me een lastig probleem... En natuurlijk heel sneu voor de ouderen zelf.

Wij hebben dat in het klein met de zorg voor mijn oma. Die mag wel zelf mee beslissen hoor, maar ook zij moet rekening houden met de zorg die ze krijgt. Het grootste deel daarvan ligt dagelijks bij mijn moeder. Mijn beide ouders zitten door ziekten allebei in de risico groep, waardoor samen met mijn oma besloten is dat alle 20 kleinkinderen even niet op bezoek mogen komen. Dat snappen ze niet allemaal. Mijn oma gelukkig wel. En uiteraard heeft ze ook een keuze. Als ze iedereen wil blijven zien is dat ook prima, maar dan komt mijn moeder gewoon niet meer.

Het is gewoon een heel vervelende situatie voor iedereen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:22

Mjelleke schreef:
Ik snap jouw punt ook wel ergens. Ouderen staan toch aan het eind van hun leven.
Maar ik wilde wel even de nuance aanbrengen. Hoge leeftijd is niet gelijk aan bijna dood, je levensverwachting wordt steeds hoger als je ouder wordt.

Dat begrijp ik wel, maar de kansen liggen wel anders dan wanneer je 20 bent.. statistisch gezien..
het voorbeeld wat ik gaf van 90+ ... dan kan je toch bijna niet meer verwachten om nog 5 jaar mee te gaan..? Ik denk dan dat elke dag een kadootje is?

Voor een verzorgingshuis snap ik dat het anders ligt, je hebt ook personeel om rekening mee te houden etc.. Maar het ging mij meer om het voorbeeld dat iemand bij wijze van al echt aan het eindje is (en néééé niet iedereen van die leeftijd heeft, dat maar ze lopen ook niet allemaal nog dansend en springend in de de rondte) en dat daarvan nog gezegd wordt "nou, daar moeten we wel voorzichtig mee zijn hoor, dan kan hij/zij tenminste nog een half jaartje verder blijven liggen in alle eenzaamheid"... een beetje zoiets..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:22

Aan de andere kant, wil jij het op je geweten hebben dat jij degene bent die je oma hebt besmet en ze daardoor gestorven is?
Ook al zei ze wel dat ze liever doodging dan geen bezoek meer? Dan nog lijkt het me echt verschrikkelijk voor je eigen gevoel, dat jij verantwoordelijk bent voor haar dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:23

Schemerdier schreef:
Aan de andere kant, wil jij het op je geweten hebben dat jij degene bent die je oma hebt besmet en ze daardoor gestorven is?
Ook al zei ze wel dat ze liever doodging dan geen bezoek meer? Dan nog lijkt het me echt verschrikkelijk voor je eigen gevoel, dat jij verantwoordelijk bent voor haar dood.

Maar je gaat toch ook niet naar je oma toe als je besmet bent met het virus? :?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:24

Dat ligt er helemaal aan of jij ziek naar je oma gaat.... Niet iedereen die in het wild rondloopt is een Covid-drager en dus besmettelijk...
En eerlijk... nogmaals, ik hoop dat wanneer ik oud ben, dat ik dat zelf mag beslissen... :j en dat mijn nabestaanden vrede hebben met míjn keuze en niet hun eigen gevoel voorop zetten...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:25

Relaxed schreef:
Schemerdier schreef:

Maar je gaat toch ook niet naar je oma toe als je besmet bent met het virus? :?

Nee, maar dat is juist het vervelende... je kunt besmet zijn zonder dat je het zelf weet. daarom heb ik het liefst dat iedereen zich gewoon aan de maatregelen houdt zodat de kans hierop kleiner en kleiner wordt en we gewoon onze ouderen kunnen bezoeken en de eenzaamheid kunnen wegnemen. Niet alleen bij ouderen, maar ook bij jongeren, die ook veel last hebben van eenzaamheid.