Shadow0 schreef:veerledec schreef:Het RIVM gaat over de volksgezondheid. Dat betekent dat zij bepaalde keuzes maken die voor een individu wellicht niet de beste optie zijn, maar wel voor de algemene volksgezondheid.
En in dat licht is het bagatelliseren van het gevaar, en tot vrij laat adviseren dat grote evenementen best wel door kunnen gaan, gewoon verkeerd, onjuist, niet te rijmen met de algemene volksgezondheid.
VdC: Het onderschrijven van het gevaar in een te vroeg stadium zorgt voor paniek. Misschien niet voor jou en mij, maar wel voor heel veel mensen. Dat mag je niet vergeten. Het nog niet verbieden van evenementen zijn beslissingen die zijn gemaakt op basis van de toen bekende gegevens. En de 'pleuris' is hier vooralsnog nog (net) niet uitgebroken, dus je kan nu nog niet zeggen dat dat fout was. Als je het nu nog niet kan zeggen, dan toen zeker niet.
Citaat:
Citaat:
Zo ook nu. Het RIVM had ook toen waarschijnlijk wel informatie over de mogelijke risico's die zich nu voordoen.
Als ze die hadden, dan hebbben ze er nadrukkelijk niet naar gehandeld, want de voorbereiding was ook nogal karig. (Zelfs toen de uitbraak echt van start ging was er nog niet eens een plan om te zorgen dat alle plekken voorzien waren van beschermingsmateriaal. En ook nu nog wordt een groot deel opgelost door individuele oplossingen, niet bedacht of gecoordineerd vanuit de overheid. Ik vind dat schokkend!)
VdC: Dat is ook deels wel inherent aan ons zorgstelsel. Het zijn eigen kleine bedrijfjes. Ik vind het knap om te zien hoe deze nu samenwerken om de boel draaiend te houden en een nog grotere ramp af te wenden. Maar ik ben dan ook meer een 'glas half vol' mens
.
Citaat:
En nee, ze hadden natuurlijk niet in januari al de boel hoeven platleggen. Maar je kunt ook aangeven dat je niet weet hoe iets zich ontwikkelt. In plaats van 'het is waarschijnlijk niet gevaarlijk' als je data hebben die anders zeggen maar die nog wel heel breed interpreteerbaar zijn, zeg je dan bijvoorbeeld 'omdat het nog zo vroeg is en de infectie nog niet hierheen is gekomen willen we geen uitspraken doen die we niet kunnen onderbouwen.'
VdC: Nogmaals, heel veel mensen varen blind op een overheid. Als die zegt: 'wij weten het niet', dan gebeuren er rare dingen. Ik begrijp de keuze om te laten zien dat je 'in control' bent, ook als je dat misschien niet 100% bent. Zie het als ouders; als je kind een been breekt (oid), ga je er ook niet bij staan panikeren, maar je blijft rustig en je straalt uit dat alles goed komt.
Citaat:
En de adviezen over carnaval en het door laten gaan van grote evenementen... dat was gewoon fout. Zo moeilijk is dat toch niet om te zien?
VdC: Want? We zijn inmiddels weken na carnaval, in Brabant gaat het weer de goede kant op, en niemand heeft de zorg niet gekregen die nodig was of gewenst.
Citaat:
Citaat:
Wat er dan was gebeurd was niet te voorspellen, maar ik denk dat het een goede zaak is als algehele paniek onder de bevolking voorkomen wordt. En ja, dat is een vorm van sturing die voor intelligente mensen storend is ('met de juiste informatie kan ik zelf bepalen wat voor mij het beste is'), maar het RIVM/onze overheid heeft niet te dealen met 17 miljoen kalme, weldoordachte intelligente mensen.
Da's interessant want eigenlijk geven de gebeurtenissen volgens mij aan dat het allemaal best meevalt met de paniek, ook als het wel aan de orde is. (En dat het voornaamste dat nodig is, het op tijd reguleren van het boodschappen is)
En verder is het beleid helaas
juist dat men zegt 'bepaal zelf maar wat nodig is', terwijl er veel mensen zijn die dan denken: oh het valt wel mee, juist OMDAT het RIVM er zo luchtig over doet en OMDAT dingen niet verboden zijn, want als het wel erg zou zijn, dan zou de overheid dit soort risico's toch niet toestaan?
VdC: De paniek valt mee juist door de keuzes die zijn gemaakt die je hiervoor net veroordeelt. Dus dat spreekt elkaar wat tegen. Het is een balanceertouw qua berichtgeving, je doet het nooit goed voor de gehele bevolking. En dus moet je kiezen voor de grote gemene deler. En ja, dan zijn er altijd mensen die het te veel of te weinig vinden, maar dat kan ook niet anders.
Citaat:
Citaat:
Die nemen beslissingen met het oog op het gemiddelde gemeengoed.
Merk ik dus best weinig van.
VdC: Ik vermoed zomaar dat jij en ik niet in het gemiddelde vallen
.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 03-04-20 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt