Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:00

Cer schreef:
Carnaval duurde tot 25 februari. De eerste officiele Corona zieke was hier op 27 februari, toch?
(-> dus 'er is in NL nog niemand officieel ziek, maar we lassen Carnaval af') ..
Ja het had beter geweest, maar hóe was dat dan verlopen? Dat is dan ook een 'wat als' vraag waar antwoord op moet komen.. :j

Daar was geen enkele Limburgse/Brabanste horeca ondernemer of carnavalvierende Limburger/Brabander mee akkoord gegaan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:06

Shadow0 schreef:
veerledec schreef:
Het RIVM gaat over de volksgezondheid. Dat betekent dat zij bepaalde keuzes maken die voor een individu wellicht niet de beste optie zijn, maar wel voor de algemene volksgezondheid.

En in dat licht is het bagatelliseren van het gevaar, en tot vrij laat adviseren dat grote evenementen best wel door kunnen gaan, gewoon verkeerd, onjuist, niet te rijmen met de algemene volksgezondheid.

VdC: Het onderschrijven van het gevaar in een te vroeg stadium zorgt voor paniek. Misschien niet voor jou en mij, maar wel voor heel veel mensen. Dat mag je niet vergeten. Het nog niet verbieden van evenementen zijn beslissingen die zijn gemaakt op basis van de toen bekende gegevens. En de 'pleuris' is hier vooralsnog nog (net) niet uitgebroken, dus je kan nu nog niet zeggen dat dat fout was. Als je het nu nog niet kan zeggen, dan toen zeker niet.

Citaat:
Citaat:
Zo ook nu. Het RIVM had ook toen waarschijnlijk wel informatie over de mogelijke risico's die zich nu voordoen.

Als ze die hadden, dan hebbben ze er nadrukkelijk niet naar gehandeld, want de voorbereiding was ook nogal karig. (Zelfs toen de uitbraak echt van start ging was er nog niet eens een plan om te zorgen dat alle plekken voorzien waren van beschermingsmateriaal. En ook nu nog wordt een groot deel opgelost door individuele oplossingen, niet bedacht of gecoordineerd vanuit de overheid. Ik vind dat schokkend!)

VdC: Dat is ook deels wel inherent aan ons zorgstelsel. Het zijn eigen kleine bedrijfjes. Ik vind het knap om te zien hoe deze nu samenwerken om de boel draaiend te houden en een nog grotere ramp af te wenden. Maar ik ben dan ook meer een 'glas half vol' mens :).

Citaat:
En nee, ze hadden natuurlijk niet in januari al de boel hoeven platleggen. Maar je kunt ook aangeven dat je niet weet hoe iets zich ontwikkelt. In plaats van 'het is waarschijnlijk niet gevaarlijk' als je data hebben die anders zeggen maar die nog wel heel breed interpreteerbaar zijn, zeg je dan bijvoorbeeld 'omdat het nog zo vroeg is en de infectie nog niet hierheen is gekomen willen we geen uitspraken doen die we niet kunnen onderbouwen.'

VdC: Nogmaals, heel veel mensen varen blind op een overheid. Als die zegt: 'wij weten het niet', dan gebeuren er rare dingen. Ik begrijp de keuze om te laten zien dat je 'in control' bent, ook als je dat misschien niet 100% bent. Zie het als ouders; als je kind een been breekt (oid), ga je er ook niet bij staan panikeren, maar je blijft rustig en je straalt uit dat alles goed komt.
Citaat:
En de adviezen over carnaval en het door laten gaan van grote evenementen... dat was gewoon fout. Zo moeilijk is dat toch niet om te zien?

VdC: Want? We zijn inmiddels weken na carnaval, in Brabant gaat het weer de goede kant op, en niemand heeft de zorg niet gekregen die nodig was of gewenst.
Citaat:
Citaat:
Wat er dan was gebeurd was niet te voorspellen, maar ik denk dat het een goede zaak is als algehele paniek onder de bevolking voorkomen wordt. En ja, dat is een vorm van sturing die voor intelligente mensen storend is ('met de juiste informatie kan ik zelf bepalen wat voor mij het beste is'), maar het RIVM/onze overheid heeft niet te dealen met 17 miljoen kalme, weldoordachte intelligente mensen.

Da's interessant want eigenlijk geven de gebeurtenissen volgens mij aan dat het allemaal best meevalt met de paniek, ook als het wel aan de orde is. (En dat het voornaamste dat nodig is, het op tijd reguleren van het boodschappen is)
En verder is het beleid helaas juist dat men zegt 'bepaal zelf maar wat nodig is', terwijl er veel mensen zijn die dan denken: oh het valt wel mee, juist OMDAT het RIVM er zo luchtig over doet en OMDAT dingen niet verboden zijn, want als het wel erg zou zijn, dan zou de overheid dit soort risico's toch niet toestaan?

VdC: De paniek valt mee juist door de keuzes die zijn gemaakt die je hiervoor net veroordeelt. Dus dat spreekt elkaar wat tegen. Het is een balanceertouw qua berichtgeving, je doet het nooit goed voor de gehele bevolking. En dus moet je kiezen voor de grote gemene deler. En ja, dan zijn er altijd mensen die het te veel of te weinig vinden, maar dat kan ook niet anders.
Citaat:
Citaat:
Die nemen beslissingen met het oog op het gemiddelde gemeengoed.

Merk ik dus best weinig van.

VdC: Ik vermoed zomaar dat jij en ik niet in het gemiddelde vallen :P.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 03-04-20 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:07

Echwel schreef:
Nou effe iets positiefs *\o/*
Waar je al blij mee kunt zijn, maar eindelijk na 3 weken boodschappen kunnen bestellen.
Stond zomaar een tijd op de jumbo app ;)

Het zijn de kleine dingen die het hem doen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:10

verootjoo schreef:
Lijkt wel iets cultuurgebonden, Nederlanders laten zich niet de wet voorschrijven en trekken graag hun eigen plan.

Da's echt helemaal niet waar, Nederlanders houden zich over het algemeen echt vrij gemakkelijk en zonder gedoe aan de wet. (Ik weet niet waarom dat verhaal zo graag in leven gehouden wordt dat we dat niet doen?)
Maar als je die regels ook niet MAAKT, niet helder communiceert, niet uitdraagt, niet onderbouwt en ze regelmatig met minachting behandelt, dan creeer je natuurlijk wel een situatie waarin er ook veel mensen zijn die die regels niet volgen.
Maar dat kan prima anders hoor, ook in Nederland. Maak duidelijke regels, communiceer ze helder, leg ze uit (op basis van juiste info EN met communicatie van de dingen die nog niet zeker zijn), en geef het goede voorbeeld. En dan ben je al zo'n eind.

Citaat:
BV Chinezen zijn veel plichtsgetrouwer, en hebben meer ‘ontzag’ voor de wetgevers. Dat is zo in de cultuur.

Dat, en een regime dat het niet te nauw neemt met mensenrechten. De mogelijkheid om zwaar vervolgd / gedood / te verdwijnen maakt mensen soms nog volgzamer. Da's niet per se een cultureel dingetje denk ik.

verootjoo

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:23

Nja, de Chinezen die hier zijn hebben daar niet voor te vrezen, maar volgen ook nog veel beter alle adviezen.

En je ziet echt wel verschil in Nederlanders en Duitsers/Tsjechen/Polen. Als ik hier kijk zijn het telkens de Nederlanders die vinden dat ze zelf hun regels moeten maken en overal in discussie over gaan en de anderen volgen meestal gewoon de manager. Dat we de manager überhaupt met z’n voornaam aanspreken vinden ze vooral erg bijzonder. Zijn allemaal mensen in dezelfde functie overigens. (Hbo opgeleid)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:27

Dat is wel iets van de laatste jaren denk... ik zei vroeger nog 'juffrouw' tegen een lerares.. Nu zeggen ze Mevrouw Annie of Meneer Daan of iets in die geest... Vrije opvoeding +:)+
En er zijn groepen die nóg slechter met autoriteit kunnen omgaan ("fuk de police")
Als ik hier op de werkvloer kijk zijn het altijd dezelfde die vaak ziek,zwak,misselijk zijn en lagere productie hebben.. dat zegt weinig denk?
En er zijn altijd mensen die gewoon altijd in standje 'nee' staan..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:29

Mijn dochter word op school gewoon aangesproken met mevr. ...... en die heeft de vmbo ers tot 15 jaar onder haar hoede . Geen enkel probleem met beleefd en netjes zijn. Ze geeft nu online les en ook dat gaat prima. Daarnaast heeft ze ze vanaf het begin op het hart gedrukt om zich aan de regels te houden en contact met alle ouders opgenomen om duidelijk te maken dat ze niet bij elkaar moeten komen. Laat ze maar via het net contact houden . Ook dat gaat op een enkele uitzondering na goed . Misschien ook wel omdat ze elke dag een chatuurtje met haar klassen heeft waar al wat heftige verhalen over opa’s en oma’s en een enkele ouder voorbij zijn gekomen .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:33

verootjoo schreef:
Nja, de Chinezen die hier zijn hebben daar niet voor te vrezen, maar volgen ook nog veel beter alle adviezen.

En je ziet echt wel verschil in Nederlanders en Duitsers/Tsjechen/Polen. Als ik hier kijk zijn het telkens de Nederlanders die vinden dat ze zelf hun regels moeten maken en overal in discussie over gaan en de anderen volgen meestal gewoon de manager. Dat we de manager überhaupt met z’n voornaam aanspreken vinden ze vooral erg bijzonder. Zijn allemaal mensen in dezelfde functie overigens. (Hbo opgeleid)

Een manager moet je toch met jij aan kunnen spreken en tegen kunnen spreken?

Doe ik ook met de locatiedirecteur... Managers kunnen jouw werk niet uitvoeren, je moet ze er over adviseren...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:44

Voor de mensen die online bestellen: is dat omdat je geen boodschappen kunt doen? Of omdat het gemakkelijker is, of durf je niet? Ik vraag dat omdat hier vanuit de welzijnsorganisatie om vrijwilligers worden gevraagd om boodschappen te doen voor mensen die dat niet kunnen. Die kunnen dat aangeven bij hun en dan ga jij als vrijwilliger de boodschappen doen, die dan door de supermarkt worden afgeleverd. Ik wil dat in principe wel doen, maar niet voor mensen die dat prima zelf kunnen, maar niet willen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:47

Ik kan alle informatie niet meer bijhouden. Is het al bekend of je daadwerkelijk immuun wordt voor corona als je het gehad hebt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:50

nynke55 schreef:
Voor de mensen die online bestellen: is dat omdat je geen boodschappen kunt doen? Of omdat het gemakkelijker is, of durf je niet? Ik vraag dat omdat hier vanuit de welzijnsorganisatie om vrijwilligers worden gevraagd om boodschappen te doen voor mensen die dat niet kunnen. Die kunnen dat aangeven bij hun en dan ga jij als vrijwilliger de boodschappen doen, die dan door de supermarkt worden afgeleverd. Ik wil dat in principe wel doen, maar niet voor mensen die dat prima zelf kunnen, maar niet willen.

Ik bestelde voor Corona ook heel vaak mijn eten online. Moest het dan wel ophalen bij de Jumbo omdat ze niet bij mij bezorgen.
Ik vind het een tijdsbesparing.

Nu zou ik het willen doen om supermarkten en hun personeel minder te belasten met contactmomenten.

Eén ding scheelt, de mensen die hier spreken over online boodschappen doen, doen dat bij Jumbo of AH ofzo... En niet via een organisatie van vrijwilligers :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:52

Sizzle schreef:
Ik denk dat er veel landen zijn waar veel meer aan de hand is dan we weten.
Als je Covid krijgt in een sloppenwijk, dan sterf je gewoon, geen haan die er naar kraait.

Ik citeer met instemming. En |( . Idem dito voor vluchtelingenkampen, inclusief Lesbos in Europa, hier bij ons.

Gisteren in het NOS journaal een vrouw die weer thuis was na een korte, heftige periode op de IC.
Zonder beademing had ze het niet gered.

Wrang grapje uit de familie app: pandemie in 1919, pandemie in 2020, wat staat er voor 2121 op het programma?
(Deze vrouw had het met hetzelfde virus in 1919 niet gered....)

Ik baal van de maatregelen, ik weet dat ze nodig zijn - en het zijn luxe problemen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:54

Voor mijzelf, ik ben gewend om altijd te bestellen. Ik werk veel uren op onregelmatige tijden en de winkel hier is niet zo heel groot, dus heeft ook weer een aantal zaken niet. Ik rijd dan ook meestel 'even' 50 km totaal om mijn boodschappen bij de XL te doen. Meestal echter hecht ik dus meer waarde aan andere dingen dan boodschappen doen :Y) Maar omdat ik dus gewend ben om te bestellen en dan 1 hooguit 2 dagen later al te kunnen laten komen, is het altijd even wennen als voor kerst of pasen ofzo alles twee weken vantevoren al vol is. En momenteel bestellen natuurlijk veel mensen. Nu bestel ik dus vooral omdat ik de Appie hier niet alles heeft, en ik dan dus niet naar twee winkels moet. Maar vooral omdat ik het gewend ben. Ik durf nog gewoon naar de winkel, ik kan ook nog gewoon naar de winkel, en ik zou ook zeker voor iemand gewoon boodschappen gaan doen. Maar als ik kan bestellen bestel ik, dan kan ik direct alles laten komen wat ze hier niet in het assortiment hebben.

Sassii fijn dat de bevoorrading in ieder geval gewoon normaal verloopt. Had al zo'n vermoeden dat ook jullie met automatische besteleenheden zaten. En ook daarbij zal gelden dat al dat gehamster logistiek bijgewerkt moet worden. Als er ineens drie vrachtwagens gehamsterd wordt waar er eentje geleverd wordt, kunnen er niet de volgende ineens drie leveren.

Ik klap in mijn handen dat ik in Nederland woon en Nederlander ben. Ook al kijkt nu de Belg 15km verderop op mij neer omdat ik Nederlander ben en er 'laks' mee omga volgens hen. Cultuur is in elk land verschillend en dat zit er zo ingebakken dat is er niet zomaar uit als je emigreert (uitzonderingen daargelaten). Dat zie je op de werkvloer, dat zie je in de omgang met elkaar en dat zie je in het bestuur van het land. Ik ben blij dat wij niet in een angstcultuur leven en dat wij geen overheid hebben die de democratie even opzij zet, maar die die juist gebruikt zoals het hen het beste betaamt. Vergeet niet dat er 17 miljoen mensen hier leven, en dat die allemaal anders zijn. Een overheid kan het nooit voor iedereen goed doen, maar ik vind dat we het toch echt zo slecht niet doen, helemaal niet.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:55

Dubbel
Laatst bijgewerkt door ontherun op 03-04-20 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:55

Mjetterd schreef:
Ik kan alle informatie niet meer bijhouden. Is het al bekend of je daadwerkelijk immuun wordt voor corona als je het gehad hebt?

Daar wordt onderzoek naar gedaan. De vermoedelens gaan in de richting van een jaar of drie.
(Maar wie weet hoeveel individuele verschillen er zijn en hoe goed en snel het virus zelf kan muteren.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:56

Janneke2 schreef:
Mjetterd schreef:

Daar wordt onderzoek naar gedaan. De vermoedelens gaan in de richting van een jaar of drie.
(Maar wie weet hoeveel individuele verschillen er zijn en hoe goed en snel het virus zelf kan muteren.)

Is het dan niet zo dat als je een coronavirus hebt gehad, je lichaam dit beter herkent en niet zo in de stress schiet met het immuunsysteem en bij een volgend coronavirus niet ook de goede cellen meer kapot maakt? RNA zal toch niet zoveel verschillen bij mutatie?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:57

Afweer zal dan in ieder geval niet van 0 af aan moeten beginnen met bestrijden zoals nu het geval is, dus zul je minder heftig ziek en minder lang ziek worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:58

Cer schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe de mensen die vinden dat de nederlandse overheid en het RIVM het anders hadden moeten doen.

Euh.... daar krijg ik gelijk een OW voor.

Mijn Málaga vriendin heeft een dochter in Wuhan en de info in NL liep toch echt achter. Net als hier in Spanje trouwens. Hier echter eerder info uit eerste hand helaas; NL wellicht daardoor een pas achter Spanje.

Zowel in Italië and in Spanje zijn onnodig fouten gemaakt. De redenen voor de niet-beslissingen hier in Spanje heb ik al uitgelegd.

En wat het WHO betreft; NL begint nú pas meer te testen. Toch echt wéken later dan het WHO adviseerde, China en Korea bewezen hebben.

Bedenk en onthou héél goed: De NL overheid maakt andere strategische keuzes op basis van andere ethische overwegingen en het RIVM is een communicatiekanaal :)*
De agenda van de overheid en de leidraad van wat er via de RIVM komt.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:04

Dat klopt niet, zie de wet op het RIVM.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:05

Citaat:
VdC: Want? We zijn inmiddels weken na carnaval, in Brabant gaat het weer de goede kant op, en niemand heeft de zorg niet gekregen die nodig was of gewenst.

Daar kopen de overledenen en hun nabestaanden wat voor...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:05

Cer schreef:
En er zijn groepen die nóg slechter met autoriteit kunnen omgaan ("fuk de police")

Niet veranderd. 50 jaar geleden ook, Daarvoor nog erger.
Dat de Hermandad als díenst je beste vriend is, is van Postbus 51. De rest is een kwestie van in welke mate je gelooft dat de handhaving van de (gevestige) orde in eerste instantie in joúw belang is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:07

Je kunt testen wat je wil maar dat lost maar weinig op, dat mensen die in de zorg werken, politie , brandweer, winkelmedewerkers, dus mensen in risicoberoepen getest worden als eersten is prima. Tegelijkertijd kan het ook een nadeel hebben om iedereen met het kleinste kuchje te testen, wanneer er bvb 200.000 positieve gevallen zijn en ‘ maar ‘ 1300 doden kunnen mensen ook laks worden. Valt nog wel mee zullen sommigen denken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:08

Lon schreef:
Dat klopt niet, zie de wet op het RIVM.

Droom verder :(:)

veerledec

elnienjo schreef:
Citaat:

Daar kopen de overledenen en hun nabestaanden wat voor...

We zijn al lang niet meer in het stadium dat we helemaal kunnen voorkomen dat mensen geïnfecteerd worden. Dat stadium waren we tijdens carnaval, zo blijkt achteraf, waarschijnlijk ook wel gepasseerd.

Ann

Huertecilla schreef:
...
Bedenk en onthou héél goed: De NL overheid maakt andere strategische keuzes op basis van andere ethische overwegingen en het RIVM is een communicatiekanaal :)*
De agenda van de overheid en de leidraad van wat er via de RIVM komt.

HC, heb je links die dit kunnen onderbouwen? Indien van niet, dan is het gewoon jouw mening en geen feit.