Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 01:16

Ik loop nog wel even een rondje om ze om alle beschadigde takken eraf te halen, er waren er wel wat (meeste is al weg). Compost zal ik ook nog extra geven, we hadden wat haast, dus er zit wel wat in de grond maar niet zoveel. Ik hoop dat ze aanslaan :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 01:19

Vast wel, zolang je goed water heeft komt het wel goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 06:54

Een pruim heeft ook graag wat kalk. Dit kun je ook nog geven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:30

Dat is een goede, zal er nog wat schelpen bij strooien, dat heb ik nog wel.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:19

Hier ook 2 jongere appelbomen gekocht maar vrees ervoor. Ze hebben ze haast uit de grond getrokken, amper wortel aan.

Een meeting klinkt erg leuk maar voor ons helaas ook veel te ver.

Wel, met alle ongeluk die de eitjes gehad hebben van de 12 nu 3 M koekoek kuikens geboren.
En mijn kippen wil er nog steeds helemaal niemand leggen sinds de verhuis. Dit kan toch niet? Dit gaat om 3 soorten in 3 verschillende hokken. +-40 hennen. Wat doe ik verkeerd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:24

Zelfde voer? Is het nog te koud voor ze of zijn ze juist te vet?

Hier qua konijnen alle nesten geboren. Oudste bijna 5 weken, jongsten 3 dagen en vandaag de laatste met nest van 7 (als ik dat goed geteld/gevoeld heb) Onverwacht aantal. had max. 5 verwacht (en ook 5 uit andere nest). Al met al als ik het goed heb wel de verwachte 15 totaal. En dan 7 uit een voedster waarvan ik ernstig twijfelde of er wel wat in zat.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:40

Ja voer hebben we in grote hoeveelheid meegenomen dus is hetzelfde. 1 groep zit buiten zoals voordien de andere 2 nog binnen maar dit was op de vorige locatie ook. Enige is dat ze nu meer licht hebben.

Welke konijnenrassen hebben jullie allemaal om te slachten?
Ik volg een Amerikaanse die dat ook doet maar het zijn echt speciale kleuren en vachten. De huiden verkoopt ze dan ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:51

Rex, grens gevalletjes dwerg & kleinrex (wegens 1 persoonshuishouden, hanteerbare maat, passend in de hokken, pan en vriezer). Toverballen nesten heb ik vaak ook en dat maakt het leuk (en makkelijker alles uit elkaar houden). Voor vachten heb ik nu wat in de vriezer liggen, moet er vandaag/morgen nog 2 slachten gezien wat er nu aan nesten liggen. Wat de huidige nesten betreft is vachtjes aanhouden even niet de bedoeling, dan moet ik ze langer houden en het zijn meer zomervachtjes. Eerst maar eens aanrommelen met wat ik nu heb en dan verder beslissen + wintervachten zijn er beter voor, naast liefst volwassen, dus 6-8 maanden oud en daar heb ik even geen plek voor nu.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:16

Ik dacht dat mijn Brahma's nog steeds niet aan het leggen waren, of dat ze alvast aan het oefenen waren voor Pasen. Het was het laatste, soort van. Ze hadden ze bij de eieren van de eend gelegd en dat verschil had ik eerst niet gezien want beetje donker daar :+ Maar daar lagen dus 4 kippeneieren bij haha

Skyla, zijn ze bij jou ook geen Pasen aan het spelen, dat ze ergens leggen waar je ze gewoon niet gevonden hebt? Of misschien zijn ze door de verhuizing toch even van de leg.

Tamary, dat zijn dan nog best grote nesten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:29

Wel slim mocht moeder eend op het nest zitten. Je laat ze gewoon door een andere uitbroeden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:38

Als ik een haan zou hebben wel inderdaad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:41

Prairy schreef:
Tamary, dat zijn dan nog best grote nesten.

5 is normaal en ook fokdoel, maar 7 is inderdaad pittig, die voedster krijgt dus net als de rest rust tot sept/okt en dan kijken hoe en wat, want die is 4 jaar en een laatste nest voor een opvolger en daarna vriezerpensioen was eigenlijk de bedoeling. Qua maat zitten de voedsters hier op zo'n 1700-1800 gram, dus hoewel nog net dwerg zijn ze niet super klein. Ik ga er van uit dat er minimaal 6 tot de standaard 8 tepels aan elke voedster zitten en dus genoeg voor elke baby om te drinken bij elke voerbeurt. De grote vleesrassen hebben ze wel van 10-12 of zelf 14 en dan krijg je problemen met jongen die niet genoeg tijd krijgen om te drinken, etc. 5 moet dus te doen zijn, mits er genoeg voer in de voedster gaat vanaf dag 1 dat nest er ligt. Hier verdubbeld de hoeveelheid brok dus op zijn minst vanaf dat moment doordat ik 2x/dag ga voeren. Of de porties groter worden dan standaard hangt van de conditie van de voedster af en het aantal jongen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:04

Bij deze buiten zou het nu wel kunnen zijn dat een van de varkens hun eieren steelt al heb ik hem nog niet betrapt hoe hij er aan raakt.

Maar binnen moeten ze ofwel nog van slag zijn ofwel laten ze ze zelf verdwijnen. Ik ga maar eens mijn kalkei gaan zoeken denk ik om te testen.

Tamary, jij ook rexjes dus, moet zijn dat die nog erg goed zijn daarvoor.
Ik vind het echt speciaal dat konijnen houden voor de slacht, en dan zeker die met de speciale kleurtjes. Zou het al gauw niet over mijn hart krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:11

Ze zijn leuk en schattig, maar ook lekker. En voor mij geldt : als je gaat fokken moet je accepteren dat er dieren weg moeten, soms op korte termijn ongeacht of dat vriezer betekent. Gratis is geen optie (koop ik geen brokjes voor bij de fouragehandel namelijk), dus mijn vriezer of handelaar (schapen). Daarom fok ik ook niet met pony's of honden/katten.

1e nest is al de vriezer in, en deels opgegeten, dus het kan (leuk is het niet, maar dat hoort ook). Zou ik na het eerste nest het slachten of eten niet gekund hebben, dan was ik gestopt met fokken en had ik enkel wat ik niet verkocht kreeg aangehouden voor mest voor de moestuin. En die na castratie samen bij elkaar in een groepshok gezet waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:50

Wij hebben wel vleeskonijnen met een volwassen gewicht van 5 tot 6 kilo. Het is een kruising van diverse rassen. Lotharinger, Wit van Dendermonde, Californier etc. Nu heb ik een Blauwe van Ham ram. Onze konijnen werpen tussen de 6 en 10 jongen. Soms zijn er iets grotere nesten maar dat valt best mee. Tot 13 jongen krijgen ze hier zelfstandig groot. Wij slachten tussen 12 en 16 weken. Ook hier zat leuke en mooie kleurtjes :) Als wij ze slachten zitten wij rond de anderhalve kilo geslacht gewicht. Tot 9 maand terug hadden wij 3-4 nesten per maand maar ik ben flink verminderd ivm tijdgebrek :) Nu zitten wij op ongeveer een nest per maand. Wij zijn zo tevreden van konijnen dat zij zelfs het grootste aandeel kippenvlees vervangen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:59

Ik denk ook dat een konijn makkelijker te slachten is dan een kip qua werk? Kan me voorstellen dat al die veren lastig zijn en een hoop extra rotzooi geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:03

Makkelijker, stinkt minder. Geeft qua hokken ook minder vuiligheid. De platte poep van een kip of droge keutels van een konijn is ook een wereld van verschil. Wij gaan nog enkel een paar hanen houden als wij echt eens braadkip willen. Maar al de rest is nagenoeg hier al op basis van konijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:05

Mest van konijnen is natuurlijk ook betere compost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:06

Klopt. Het gaat zo uit de hokken onze bedden op. Jaar rond. Mij krijg je niet meer aan de kippen _O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:47

Maar... kippen zijn zo leuk : :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:11

Hoe slachten jullie de konijnen? We hadden ze wel maar het slachten kwam op jeff neer want vacht heb ik toch meer moeite mee dan veren.

Overigens villen wij de kippen. Eet het vel toch niet dus dat kan prima en is een stuk sneller dan plukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:24

Voor de eitjes wel. Voor het vlees niet :D

Lizy: Ze krijgen een klap op de achterkant van hun schedel. Ze zijn direct weg daarmee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:27

Century schreef:
Maar... kippen zijn zo leuk : :j

En eitjes zijn ook lekker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:43

Bezemsteel, tik op de kop ben ik niet handig genoeg voor. Bezemsteel is idiotproof.
Spoiler:
Instructies : neem een bezemsteel en een stevige vloer, konijn op de grond, linkervoet op bezemsteel, konijn er rechts naast nek onder bezemsteel en voorpootjes onder de buik gevouwen, rechtervoet aan de andere kant van konijn op bezemsteel, pak beide achterpoten en trek recht omhoog. Als je de oogbal kan aanraken zonder reactie is konijn dood/ zo zwaar bewusteloos dat je verder kan met ophangen aan de achterpootjes en hals kan doorsnijden om leeg te laten bloeden in de emmer er onder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:51

Ik gebruik een schietmasker. Trek een denkbeeldig kruis tussen oren en ogen en zet hem op het middelpunt. Daarmee zijn ze ook direct volledig weg en kan je ze toch goed verbloeden.