Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:17

Als het onweert hoor je vaak de donder erg goed. Hoe zit dat als je in het vliegtuig zit? Je zit hoger dus dichter bij maar hoor je de knal ook harder of juist niet?

iirrssjjee

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:19

Ik denk dat je dan niks hoort. Het donder is in het wolkendek (die tegen elkaar aanknallen) maar in een vliegtuig zit je erboven.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:22

wortelsussie schreef:
Als het onweert hoor je vaak de donder erg goed. Hoe zit dat als je in het vliegtuig zit? Je zit hoger dus dichter bij maar hoor je de knal ook harder of juist niet?

Donder wordt veroorzaakt doordat de lucht die direct grenst aan een bliksemschicht plotseling zeer sterk wordt verwarmd en daardoor zeer snel uitzet. Deze uitzetting veroorzaakt een geluidsgolf.
Dus het ligt eraan hoe dichtbij het vliegtuig bij de bliksem is. En als je er boven vliegt heb je er sowieso geen last van.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:23

Donder heeft toch niets met wolken te maken? Het is het heel snel uitzetten van de gloeiend (lichtgevend) hete lucht van de flits wat de knal geeft. En omdat die flits zo lang is (aantal meters), komt de knal bij jouw oor aan alsof 't een rollende donder is.

In een vliegtuig zit je niet per se dichterbij. Ik denk dat het vergelijkbaar is met als je in een rijdende auto zit. Door het omgevingsgeluid (motor, wind) hoor je de donder al een stuk minder goed.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:29

gohya schreef:
Piekosjj schreef:
prematuur is gewoon een normaal Nederlands woord sinds.... altijd? :o?

Ja voor in de medische wereld wel ja.Algemeen in de nederlandse taal zegt men Te vroeg en niet Prematuur.

'We hebben een prematuurtje' of 'het is een prematuurtje' heb je sneller gezegd dan 'we hebben een te vroeg geboren baby'.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:13

Romaans = Roma.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:25

Ik vraag me af waarom vitamine B zo VER-SCHRIK-KE-LIJK stinkt %) Bah, wat een lucht! Vroegah "moest" ik het ook al eens slikken, vanwege een slechte huid, en nu was ik er ook weer aan begonnen maar dan met name voor mijn haar. Maar gatverdegatver; het ruikt (en smaak dus) nog steeds zo erg !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:37

MamaMiesje schreef:
Ik vraag me af waarom vitamine B zo VER-SCHRIK-KE-LIJK stinkt %) Bah, wat een lucht! Vroegah "moest" ik het ook al eens slikken, vanwege een slechte huid, en nu was ik er ook weer aan begonnen maar dan met name voor mijn haar. Maar gatverdegatver; het ruikt (en smaak dus) nog steeds zo erg !!

Ik heb ook een keer zo'n potje gehad, ik ging bijna over m'n nek -O- Nu heb ik een ander merk, witte pilletjes, en die ruiken niet, dus het is maar net wel merk je hebt denk ik.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:35

Welk merk is dat dan, Linda?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:43

Vooral in je ochtendurine :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:04

Ik ga morgen mn rijbewijs aanvragen voor de eerste keer.
Ik hoop dat ik m dan vrijdag op mag halen...

Helpt het als ik er morgenochtend vroeg sta of maakt dat niet uit? Is het dan eerder klaar of wordt alles zeg maar pas om 5 uur verwerkt oid?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:06

Dat maakt weinig uit.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:07

Ik dacht dat 't net als met andere officiële documenten op het gemeentehuis standaard één week duurt. (als je flink wilt bijbetalen kan het echter al de volgende dag 8)7 )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:52

Sheran schreef:
Romaans = Roma.

En dan de stad Roma (Rome in het Nederlands) en het bijbehorende rijk, en niet het Zigeunervolk met die naam.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:54

amoj schreef:
Ik ga morgen mn rijbewijs aanvragen voor de eerste keer.
Ik hoop dat ik m dan vrijdag op mag halen...

Helpt het als ik er morgenochtend vroeg sta of maakt dat niet uit? Is het dan eerder klaar of wordt alles zeg maar pas om 5 uur verwerkt oid?

Wordt dat tegenwoordig met dat pasjesrijbewijs niet digitaal doorgegeven aan het gemeentehuis?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:09

Denk er ook over na dat je een ID ofzo moet meenemen, en mocht je een paspoort hebben neem ze dan allebei even mee, want ik werd toen teruggestuurd omdat ik er maar één bij me had, heel onhandig :\

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:31

Ja idd alles meenemen, mijn paspoort was er laatst al met 3 dagen!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:40

Waarom missen sommige verkeerslichten een deel van de onderkant? Dat bord waar de lampjes inzitten mist soms een deel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:56

Ik dacht dat dat was voor de hoogste vrachtwagens...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:21

Voor of door? :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:28

Hier vroegen we ons vanavond af waar de uitspraak "the butler did it" vandaan komt. Het zit in heel veel boeken, films en series. Maar wie heeft dat ooit geïntroduceerd?

Erg trouwens, the butler did it tik ik zo neer. Maar geïntroduceerd heb ik 6 pogingen en google voor nodig.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:43

Veulen84 schreef:
Hier vroegen we ons vanavond af waar de uitspraak "the butler did it" vandaan komt. Het zit in heel veel boeken, films en series. Maar wie heeft dat ooit geïntroduceerd?

Erg trouwens, the butler did it tik ik zo neer. Maar geïntroduceerd heb ik 6 pogingen en google voor nodig.

Komt op mij heel erg Agatha Christie over, maar zij zal het vast ook niet zelf bedacht hebben.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:46

Sheran schreef:
Ik dacht dat dat was voor de hoogste vrachtwagens...

Maar waarom hebben sommige verkeerslichten dit dan niet? En waarom dan niet alle verkeerslichtpalen even hoog?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:59

Veulen84 schreef:

Volgens mij is het niet echt een uitspraak, maar meer een cliché uit oude, slechte detectiveromannetjes. Als er in een groot herenhuis een moord werd gepleegd, had de butler het altijd gedaan. Dat is namelijk degene van wie je het het minst verwacht :D
Laatst bijgewerkt door Foaly op 04-07-16 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:59

MamaMiesje schreef:
Welk merk is dat dan, Linda?

Eigen merk van Kruidvat, in een donkergroen potje.