Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:56

pmarena schreef:
Die je voor jezelf houdt...? :D

Wij zijn bezig met nieuwbouw om volgend jaar te gaan bouwen. Dus weer kijken naar wat wil je...
Wel grappig dat je bij online adviezen nu ineens veel meer ziet dat ze wat terugkomen van zonnepanelen oriëntatie zoveel mogelijk op het zuiden maar dat er nu meer geadviseerd wordt om het oost-west te doen zodat je weliswaar wat minder totaal op zou wekken, maar meer verdeeld over de dag zeg maar, dat je dan je eigen stroom meteen kan gebruiken meer in de ochtend en richting de avond.

Nee, ik kan dat stukje niet meer vinden op wikipedia.
Het punt is dat je met elektro-chemische systemen eigenlijk elke energiedrager kunt maken die je nodig hebt. Dat het rendement van zo'n systeem ruk is, is niet relevant als de stroom in de basis "gratis" is.

Je gebruikt de overbodige energie (zon, wind enz) om die om te zetten in een opslaanbare en vervoerbare energiedrager.

Dat is waar we naar toe moeten, linksom of rechtsom, dat we onafhankelijk worden van fossiele energiedragers.

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:05

ik ben heel benieuwd of er over een paar jaar nog een gasgeiser (is een geiser altijd op gas, geen idee eigenlijk) te koop is,of een gas cv ketel...
als dat niet meer te koop zou zijn, en k meen dat ik dat ergens gelezen heb, en de vernieuwingen naar 'van het gas af' lopen spaak, dan wordt het een.. interessante... periode denk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:20

ikke schreef:
pmarena schreef:
Die je voor jezelf houdt...? :D

Wij zijn bezig met nieuwbouw om volgend jaar te gaan bouwen. Dus weer kijken naar wat wil je...
Wel grappig dat je bij online adviezen nu ineens veel meer ziet dat ze wat terugkomen van zonnepanelen oriëntatie zoveel mogelijk op het zuiden maar dat er nu meer geadviseerd wordt om het oost-west te doen zodat je weliswaar wat minder totaal op zou wekken, maar meer verdeeld over de dag zeg maar, dat je dan je eigen stroom meteen kan gebruiken meer in de ochtend en richting de avond.

Het punt is dat je met elektro-chemische systemen eigenlijk elke energiedrager kunt maken die je nodig hebt. Dat het rendement van zo'n systeem ruk is, is niet relevant als de stroom in de basis "gratis" is.

Je gebruikt de overbodige energie (zon, wind enz) om die om te zetten in een opslaanbare en vervoerbare energiedrager.

Dat is waar we naar toe moeten, linksom of rechtsom, dat we onafhankelijk worden van fossiele energiedragers.

Jup, maar veel bedrijven vinden dat niet rendabel, want veel start-stop-start-stop-... werk aangezien je het voornamelijk of enkel gebruikt om overschot op moment van productie op te slaan c.q. om te zetten naar ander bruikbare energiedrager.
Meer slijtage aan de machines en probleem met rendabel zijn, want nog weinig vraag en geen goede garantie van hoeveelheid productie = variabele kostprijs. Markt is niet zo'n fan van de bijbehorende schommelingen in aanbod c.q. verkoopprijs. Vraagt dus nogal een verandering in kijken naar en overweging om andere manier van produceren in te stellen. Immers halfproducten maken die het energie vretende deel doen in de zomer bv en de rest als er minder stroom/energie beschikbaar is, vraagt ook een stuk geduld van klanten die haaks staat op bestel bij ontbijt en heb het voor de lunch/elke 3-6 weken nieuwe mode en dus garderobe soort instant gratificatie waar naar toe gewerkt wordt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:16

pmarena schreef:
Wij zouden denk ik de optie hebben om op de schuur oost en west te doen, en op het huis zuid.
Maarja hoe veel ga je er dan weer nemen.... Bij Selekthuis zitten er standaard maar 4 panelen bij, vanwege het verhaal dat die huizen zó goed geïsoleerd zijn dat je meer niet nodig hebt :=

Ik zit nog wel met het stukje 'winter' hoor, dat het zo waardeloos is dat de panelen dan nauwelijks iets opleveren terwijl je juist dan natuurlijk je warmtepomp aan het werk zet voor de verwarming van je huis....

Als je redelijk open zit, misschien voor de gein eens kijken naar een kleine wind turbine? Of een grotere warmteopslag die in de zomer warmte opslaat om in de winter terug te leveren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:42

tamary schreef:
ikke schreef:

Jup, maar veel bedrijven vinden dat niet rendabel, want veel start-stop-start-stop-... werk aangezien je het voornamelijk of enkel gebruikt om overschot op moment van productie op te slaan c.q. om te zetten naar ander bruikbare energiedrager.
Meer slijtage aan de machines en probleem met rendabel zijn, want nog weinig vraag en geen goede garantie van hoeveelheid productie = variabele kostprijs. Markt is niet zo'n fan van de bijbehorende schommelingen in aanbod c.q. verkoopprijs. Vraagt dus nogal een verandering in kijken naar en overweging om andere manier van produceren in te stellen. Immers halfproducten maken die het energie vretende deel doen in de zomer bv en de rest als er minder stroom/energie beschikbaar is, vraagt ook een stuk geduld van klanten die haaks staat op bestel bij ontbijt en heb het voor de lunch/elke 3-6 weken nieuwe mode en dus garderobe soort instant gratificatie waar naar toe gewerkt wordt.

Dat maakt niet zoveel uit maar dan moet je als overheid wel zorgen voor wetgeving die dat kan kaderen en automatiseren.

Hoe dat principe moet werken is al bekend maar zolang je een producent niet kunt dwingen af te nemen en/of te produceren, hebben deze systemen geen schijn van kans. Dat wettelijk kader zal de overheid moeten regelen zodat de partijen regels hebben waar afspraken op gebaseerd kunnen worden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:04

Ik heb een vraag voor de mensen die bij zonneplan zitten.
Ik zit nu bijna een jaar bij anwb energie, ik betaal hier een vast bedrag per maand. De app werkt niet optimaal en ik zie dat je bij Zonneplan een zonnebonus krijgt.
Wat mij niet helemaal duidelijk is: betaal je nou een vast maandbedrag bij zonneplan of achteraf wat je de maand ervoor verbruikt hebt?

Ik heb een berekening gedaan en kom op een heel laag maandbedrag uit, lager dan anwb, dus zit er aan te denken op per januari over te stappen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 23:49

Edit: we wonen vrijstaand, 5 personen.
Hebben ook nog 2 airco's.
En even gekeken, wij verbruiken 10275 kw aan stroom.
We krijgen nu bijna 900 euro terug.
[/quote]

Dus dan kom je ongeveer op 140 euro per maand. Vind ik eerlijk gezegd nog veel.[/quote]

Vind je?
5 personen, 2 elektrische auto's, warmtepomp, 2 airco's, vrijstaande woning van rond de 220m2.
Nee ik vind het zelf wel meevallen :=
Wij zijn gasloos he. Dus alles op electra.[/quote]

Wekken jullie panelen minder op dan dat jullie verbruiken?

In combinatie met de salderingsregeling dan vind ik het eerlijk gezegd dan veel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 05:38

Dat ligt er helemaal aan hoeveel ze bijvoorbeeld rijden met die EV’s.
Wij rijden met onze ene EV al 40.000km per jaar. We laden pakweg 40kWh per 250km, dus over een heel jaar is dat al gauw meer dan 6000kWh.
Dat red je niet snel met je zonnepanelen, met of zonder salderingsregeling.
Maarrrr, ook al moet je een deel van de stroom inkopen van het net, dan nog ben je altijd goedkoper uit dan benzine tanken.
Die 6000kWh zou ons pakweg €100 per maand kosten als we geen panelen zouden hebben omdat je het laden van de auto kan sturen naar de goedkoopste momenten.
Die zelfde afstand rijden op benzine kost je nu zeker €275/mnd als je een zuinige auto hebt en in Duitsland kan tanken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:06

Letizia schreef:
Ik zit nu bijna een jaar bij anwb energie, ik betaal hier een vast bedrag per maand. De app werkt niet optimaal en ik zie dat je bij Zonneplan een zonnebonus krijgt.
Wat mij niet helemaal duidelijk is: betaal je nou een vast maandbedrag bij zonneplan of achteraf wat je de maand ervoor verbruikt hebt?

Ik heb een berekening gedaan en kom op een heel laag maandbedrag uit, lager dan anwb, dus zit er aan te denken op per januari over te stappen.

Je hebt bij Zonneplan de keuze uit een vast maandbedrag of variabel op basis van (geschat) verbruik. Aan het eind van het contractjaar krijg je eindafrekening.

Ik betaal variabel en mijn factuur voor november (afschrijving in oktober), is als volgt opgebouwd:
Verrekening september
Voorschot november
Vaste stroomkosten

De vaste stroomkosten zijn energiebelasting, vaste leveringskosten en netbeheerkosten.

Maar je kan prima even contact opnemen met Zonneplan. Ik ben toen heel fijn door ze te woord gestaan en advies gekregen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 13:10

Hoelang spaar je eigenlijk je teruggeleverde energie van je panelen op? Gaat dat per dag, maand of jaar? Of ligt dat aan je contract?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 13:26

In mijn geval is dat per maand.
In de zomer krijg ik geld terug. In de winter moet ik betalen. Verschil tussen
Afgenomen x prijs en
Terug geleverd x prijs (wat lager)

Hoe dat met een vast maandbedrag gaat weet ik niet.

Ik zet het geld dat ik in de de zomer ontvang op mijn spaarrekening voor de winter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 13:29

Dus je hebt een maand om je zelf opgewekte energie te gebruiken?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Roodvos schreef:
Letizia schreef:

Je hebt bij Zonneplan de keuze uit een vast maandbedrag of variabel op basis van (geschat) verbruik. Aan het eind van het contractjaar krijg je eindafrekening.

Ik betaal variabel en mijn factuur voor november (afschrijving in oktober), is als volgt opgebouwd:
Verrekening september
Voorschot november
Vaste stroomkosten

De vaste stroomkosten zijn energiebelasting, vaste leveringskosten en netbeheerkosten.

Maar je kan prima even contact opnemen met Zonneplan. Ik ben toen heel fijn door ze te woord gestaan en advies gekregen.

Bedankt voor je antwoord! :)