Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:49

Oh luxor, dat lag er wel duidelijk bovenop :') beetje jammer…

Wij hadden de biedingstermijn gemist door dat gedoe wat ik op move had. Heb wel de makelaar gebeld en gezegd dat ik wou bidden. Dat was een lager dan het hoogste bod zei hij :') niet erg dus dat we dat gemist hadden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:06

Ik val ook zomaar dit topic binnen. Afgelopen weken mede door de open huizendag meerdere bezichtigingen gedaan en zit er lekker in :D Ik zoek een instapklare starterswoning (in mijn eentje). Vandaag een huis bezichtigd waar ik mezelf in zie wonen en blij van werd. Ik heb twee hypotheekgesprekken gehad en een derde staat gepland. Dus de mogelijkheden zijn helder.

Maar dan?! Er is een max wat ik aan vaste lasten wil betalen om ook een beetje te kunnen leven. Ik ben geneigd dat bedrag voor de woning te betalen, als ik het ervoor kan krijgen: super. Zo nee: jammer dan.

Maar als ik jullie verhalen lees (een tón overboden.. moonsparkle ik zou gek worden :') ) krijg ik toch enige twijfel. Dan ga ik bedenken wat anderen gaan bieden en wil ik daar weer overheen bieden. En dan wordt het erg duur en twijfel ik hoe graag ik een huis wil.

Kortom: welke gedachten/overwegingen zaten er achter jullie recente biedingen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:45

Altijd bieden wat je zelf kan en wat je het zelf waard vind. Ik hou inderdaad ook rekening mee dat ik nog op vakantie wil kunnen, dat er een auto nodig is, geld voor onderhoud van een koophuis etc. Ik hou dus ook een max aan wat onder het bedrag ligt wat we als hypotheek kunnen krijgen.

In je eentje lijkt me dat wel lastiger, maar ik weet natuurlijk niet wat je verdient. Best wat eenverdieners kunnen geen woning kopen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:48

Sky_As schreef:
Ik lees hier al een hele tijd mee, en wij zijn ook al een tijd op zoek.
Maar bij ons is het mission impossible....

Komt vooral door mij, ik wil heel graag in de huidige omgeving blijven.

Wij zoeken een huis/ boerderij met minimaal 3-4 ha er bij (liefst meer of later bij kunnen kopen). Agrarische bestemming graag zelfs.
Moeten er koeien, paarden en schapen kunnen houden.

In de buurt weten al veel mensen dat we zoeken, alleen er is al bijna niks meer bovenstaande voorwaarden, en nog minder die ook nog eens te koop komen....

Regio Noord Brabant, rondom Loonse en Drunense Duinen, maar wel kant van Drunen/ Cromvoirt etc. En niet de kant van Loon op Zand / Sprang.

Deze had ik even gemist. Wij hebben een hele tijd gezocht (naast de "normale" zoektocht) naar een agrarisch object met minimaal 3,5Ha. Uiteindelijk had ik het idee dat we al te laat waren want er werd minder aangeboden en als er al iets was, dan mocht er bijna niets meer... Ik hoop dat jullie meer geluk hebben, succes!

Tink89 schreef:
Sky-As, je zoekgebied is dan ook best klein eigenlijk, en heel gewild door de natuur in de omgeving. En de aansluiting op de snelweg. Succes!

Wij gaan woensdag weer kijken. Heel erg benieuwd, dit is echt een kanshebber volgens mij.

En, hoe is het gegaan?

Doubtless schreef:
Ik ben benieuwd of dat op jullie pad gaat komen :)

Hier komt er donderdag een makelaar langs voor een waardebepaling van het huis waar we wonen. We hebben het in 2022 gekocht en daarna e.e.a. verbouwd. Dus eens kijken wat dat gedaan heeft, dan weten we ook beter wat we mee kunnen nemen naar een eventueel volgend huis.

Hoe is het afgelopen?

Luxorvalkje schreef:
Het bod moest voor 12 uur binnen zijn bij ons. Bijna 10% overboden en hele goede voorwaarden. Maar binnen een uur al reactie dat het was afgewezen via een standaard mail. Daar kwam nog een mail achteraan dat mijn bod was AFGEWEZEN. Ik hoefde geen contact op te nemen. Een nieuw bod indienen kon niet en als het met de huidige mensen niet zou lukken dan zouden zij wel contact met mij opnemen. :')

We hadden enkel een bod ingebracht via move, dus dit voelde wel als overkill

Het klinkt alsof ze regelmatig gebeld/gemaild worden door mensen waarvan het bod is afgewezen :+
Ik snap wel dat het overkill lijkt, maar ik denk dat dat juist bij "enkel" een Move bieding gedaan wordt omdat ze dan vaak geen idee hebben wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Jammer dat jullie het niet zijn geworden!

moonsparkle schreef:
Wij hebben een tijdje terug voor het eerst geboden na ongeveer 10 maanden zoeken. Het hoogste bod was een ton boven de vraagprijs ;( een troost is dat we ook niet het laagste bod hadden. Hoewel je daar helemaal niks aan hebt. Nu inmiddels meer dan een jaar op zoek. Merk dat ik het soms lastig vindt hoop te houden. We kunnen ook niet heel makkelijk bezichtigingen plannen met ons werk.

Een ton... -O-. Ergens denk ik dat de markt binnenkort toch echt een beetje in gaat storten nu wij eindelijk een huis hebben gevonden :+. Ik hoop in ieder geval dat het bij jullie sneller zal gaan!

MizzMontana schreef:
Oh luxor, dat lag er wel duidelijk bovenop :') beetje jammer…

Wij hadden de biedingstermijn gemist door dat gedoe wat ik op move had. Heb wel de makelaar gebeld en gezegd dat ik wou bidden. Dat was een lager dan het hoogste bod zei hij :') niet erg dus dat we dat gemist hadden.

Een geluk bij een ongeluk! Heb je de makelaar niet voor 12en gebeld om het bod telefonisch te doen?

xIrlijn schreef:
Ik val ook zomaar dit topic binnen. Afgelopen weken mede door de open huizendag meerdere bezichtigingen gedaan en zit er lekker in :D Ik zoek een instapklare starterswoning (in mijn eentje). Vandaag een huis bezichtigd waar ik mezelf in zie wonen en blij van werd. Ik heb twee hypotheekgesprekken gehad en een derde staat gepland. Dus de mogelijkheden zijn helder.

Maar dan?! Er is een max wat ik aan vaste lasten wil betalen om ook een beetje te kunnen leven. Ik ben geneigd dat bedrag voor de woning te betalen, als ik het ervoor kan krijgen: super. Zo nee: jammer dan.

Maar als ik jullie verhalen lees (een tón overboden.. moonsparkle ik zou gek worden :') ) krijg ik toch enige twijfel. Dan ga ik bedenken wat anderen gaan bieden en wil ik daar weer overheen bieden. En dan wordt het erg duur en twijfel ik hoe graag ik een huis wil.

Kortom: welke gedachten/overwegingen zaten er achter jullie recente biedingen?

Welkom! Wij hebben ons bij de laatste biedingen laten adviseren door een aankoopmakelaar. Zij kennen de markt stiekem toch een stuk beter én hebben vaak een direct lijntje met de verkopend makelaar wat nog wel eens kan helpen.
Maar we hadden wel altijd een max voor onszelf :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:29

Bielsje, ik had inderdaad de makelaar gebeld en telefonisch gezegd wat wij wouden bieden. Dat was niet genoeg geweest zei hij, dus we hebben het zo gelaten.

Was een huis waar erg veel aan moest gebeuren. Wij vonden het te duur en zaten onder de vraagprijs. Blijkbaar was er iemand met een ander idee en die heeft ruim boven de vraagprijs geboden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:49

Jeetje wat heftig he die prijzen?!
Wij hebben nog eens geinformeerd in een huis waar we geinteresseerd in zijn, maar het kavel wordt waarschijnlijk gesplitst en dan is het afwachten of het nog interessant is.
Dus even afwachten tot het huis online komt en hoe het zit met bezichtigingen. Maar in deze markt verwacht ik dat ze wel het maximale kunnen krijgen wat ze willen en dan weet ik niet of het nog interessant is voor ons. -O-

Altijd jammer bij zo'n perfecte locatie..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:01

Josien_ schreef:
Wij hebben nog eens geinformeerd in een huis waar we geinteresseerd in zijn, maar het kavel wordt waarschijnlijk gesplitst en dan is het afwachten of het nog interessant is.
Dus even afwachten tot het huis online komt en hoe het zit met bezichtigingen. Maar in deze markt verwacht ik dat ze wel het maximale kunnen krijgen wat ze willen en dan weet ik niet of het nog interessant is voor ons. -O-

Waarom doe je geen poging of je het voor de markt uit kunt kopen?

De woning die wij gekocht hebben stond op de website van de makelaar als 'binnenkort te koop' en is helemaal niet meer op Funda gekomen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:25

xIrlijn schreef:

Als je een max hebt aan vaste lasten die je wil betalen, dan kan je dus niet hoger gaan bieden. Je eerste insteek lijkt me heel gezond. Maar het kan dan inderdaad zo zijn dat je niet het hoogste bod hebt. Het alternatief is dat je wel het huis koopt, maar de vaste lasten niet goed kunt dragen. Da's ook niks.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:26

@Bielsje: De makelaar is gisteren langsgekomen. Heeft alles opgenomen en opgemeten. Over 2 weken hebben we een vervolgafspraak om zijn waardebepaling door te spreken.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:43

Wij hebben ook door onze aankoopmakelaar net een huis voor de markt uit kunnen kopen! Deze mensen wilden er snel vanaf :D Erg blij mee, want we waren al een aantal keer niet het hoogste bod. Ondanks dat we 100.000 overboden op huizen rond de 600.000. Maar regio Utrecht, dus dat wil wel :P

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:45

MizzMontana schreef:
Bielsje, ik had inderdaad de makelaar gebeld en telefonisch gezegd wat wij wouden bieden. Dat was niet genoeg geweest zei hij, dus we hebben het zo gelaten.

Was een huis waar erg veel aan moest gebeuren. Wij vonden het te duur en zaten onder de vraagprijs. Blijkbaar was er iemand met een ander idee en die heeft ruim boven de vraagprijs geboden.

Zo hoefde je in ieder geval niet in de stress te zitten na bieden, ieder nadeel... :')

mavantos schreef:
Josien_ schreef:

De woning die wij gekocht hebben stond op de website van de makelaar als 'binnenkort te koop' en is helemaal niet meer op Funda gekomen.

Dat zou ik idd ook proberen Josien! Als jullie álles willen, dan scheelt de verkoper dat ook weer werk. Je weet nooit of ze daar zin in hebben en misschien wel voor "makkelijk" willen gaan.

Doubtless schreef:
@Bielsje: De makelaar is gisteren langsgekomen. Heeft alles opgenomen en opgemeten. Over 2 weken hebben we een vervolgafspraak om zijn waardebepaling door te spreken.

Ik dacht dat ze meteen wel een bedrag zouden roepen :') Het is wel duidelijk dat ik nog niet in het verkoopproces zit :Y)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:58

@Bielsje; de meeste makelaars hebben wel al een idee als ze komen, maar moeten eerst de staat van de woning zien. Vaak gaan ze daarna op kantoor nog even naar de referenties kijken. Ik kreeg de waarde van onze woning 1-2 werkdagen later per e-mail.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:51

Nee, dat was zeker niet het geval. De vervolgafspraak was zijn voorstel, het gaatje in de agenda 2 weken later lag aan mij ;-)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:08

mavantos schreef:
Josien_ schreef:
Wij hebben nog eens geïnformeerd in een huis waar we geïnteresseerd in zijn, maar het kavel wordt waarschijnlijk gesplitst en dan is het afwachten of het nog interessant is.

We zijn nu met onze aankoopmakelaar in gesprek met de verkopers en verkoopmakelaar.
Maar daar komen wisselende antwoorden uit en daarom was het advies van de aankoopmakelaar wachten tot het officieel te koop komt.
Dat voelt voor mij ook een beetje gek aangezien je dan toch minder kunt zou je zeggen. Dus ik ga dit weekend even met mijn partner overleggen en dan maandag nog eens terugbellen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 05:08

Josien, voor beide valt iets te zeggen.

Lastig als de verkopers nog geen duidelijk beeld hebben wat ze willen gaan doen.

Als je het op een manier wilt hebben hoe het mogelijk niet te koop komt. Is voor de markt uit informeren/bieden interessant (lijkt mij) maar dan moet het vaak wel een goed bod zijn.

Wij hebben ook een boerderij (uit een erfenis) voor de markt uit verkocht. Maar dat was ook geen biedingsoorlog object. En de meeste potentiële kopers wisten via de tamtam wel dat het te koop ging komen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

Bedankt allemaal voor de reactie op mijn vraag! Ik vind het reuze spannend. Ik heb een heel leuk jaren 30 huis bezichtigd, het enige waar ik over twijfel is de vloer. Die voelde behoorlijk oneffen toen we er overheen liepen. Verkoopmakelaar zei dat hij niet onder de vloer kon kijken dus niks wist en van de eigenaren er niks over had gehoord. In de kleine kruipruimte bij de deur gekeken, maar die zat vol met isolatiechips dus ik zag precies niks. Nu wil ik morgen nog eens nabellen wanneer de huidige vloer is gelegd en of ze toen iets aan de ondervloer hebben gezien. Voor mijn gevoel is er verder niks aan doen en kom je pas achter de staat van de vloer als je die gaat vervangen. Want bouwtechnische keuring brengt dat niet aan het licht. Of vergeet ik iets?

moonsparkle schreef:
Altijd bieden wat je zelf kan en wat je het zelf waard vind. Ik hou inderdaad ook rekening mee dat ik nog op vakantie wil kunnen, dat er een auto nodig is, geld voor onderhoud van een koophuis etc. Ik hou dus ook een max aan wat onder het bedrag ligt wat we als hypotheek kunnen krijgen.

In je eentje lijkt me dat wel lastiger, maar ik weet natuurlijk niet wat je verdient. Best wat eenverdieners kunnen geen woning kopen.

Ik woon gelukkig in een plaats waar de huizenprijzen iets lager liggen. Het nadeel is vooral dat ik beperkt budget heb om te overbieden. En dus afhankelijk ben van de taxatie.

Bielsje schreef:
Welkom! Wij hebben ons bij de laatste biedingen laten adviseren door een aankoopmakelaar. Zij kennen de markt stiekem toch een stuk beter én hebben vaak een direct lijntje met de verkopend makelaar wat nog wel eens kan helpen.
Maar we hadden wel altijd een max voor onszelf :j

In mijn omgeving hoor ik vooral dat een aankoopmakelaar niet nodig is. Door dit topic rustig door te lezen zie ik de voordelen toch weer in. Wil het eerst alleen en met een hypotheekadviseur uit de omgeving proberen, omdat ik met name de taxatiewaarde wil kunnen inschatten. Maar als het niks wordt ga ik dit opnieuw overwegen.

Doubtless schreef:
Als je een max hebt aan vaste lasten die je wil betalen, dan kan je dus niet hoger gaan bieden. Je eerste insteek lijkt me heel gezond. Maar het kan dan inderdaad zo zijn dat je niet het hoogste bod hebt. Het alternatief is dat je wel het huis koopt, maar de vaste lasten niet goed kunt dragen. Da's ook niks.

Nee precies, deze instelling probeer ik vast te houden :D

Josien_, geen ervaring met zo'n situatie, maar ben benieuwd hoe jullie dit verder oppakken. Lees graag mee :)

Doubtless: jullie zitten dus aan de andere kant van het proces, lijkt me spannend om straks concreet te horen wat de taxatiewaarde is. Hopelijk valt het voor jullie gunstig uit!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Onze hypotheekadviseur is ook makelaar en zo ken ik er meer, die van jou niet xIrlijn?

Is er hier in het topic trouwens iemand waarbij de taxatie de koopsom niet heeft gehaald? Wij gingen met de taxatie over de koopsom heen terwijl we behoorlijk hebben overboden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Onze taxatie van het huis precies op koopsom ook voor de twee appartementen die we hebben verkocht

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Dat is beter Pantarhei, ik baal ervan dat hij bij ons hoger is uitgevallen... Weer extra geld |o

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

Een van de hypotheekadviseurs die ik heb gesproken gaf inderdaad een geschatte taxatiewaarde destijds, dat lag toen 10% boven de vraagprijs. Ik heb woensdag een gesprek bij een derde hypotheekadviseur waarbij ik hoop dat hij de waarde kan inschatten van het huis dat ik nu op het oog heb.

Hoeveel hebben jullie overboden bij de koop of werd er overboden bij de verkoop? Mag ook per PB! Of procentueel :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:24

Ik snap het even niet. Taxatie boven de koopsom is toch juist gunstig? Taxatie onder de koopsom ongunstig omdat je het geld dan zelf bij moet leggen en je niet het hele bedrag als hypotheeksom kan hebben?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:30

Wij hebben 65k boven de vraagprijs geboden. Het huis is niet in goede staat maar alle enigszins "vergelijkbare" objecten in de buurt zijn voor absurde prijzen verkocht. Qua staat was er 0 vergelijkingsmateriaal dus dan kom je al snel hoger uit...

Volgens mij kan een hypotheekadviseur ook zien waarvoor huizen in de buurt daadwerkelijk zijn verkocht, dan zou hij wel een beetje een inschatting moeten kunnen maken.

@MizzMontana, je betaald overdrachtsbelasting over de taxatiewaarde ipv over de koopsom :(

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:37

Nee hoor, je betaald overdrachtsbelasting over de koopsom. Dat is ook de waarde die in de koopakte staat, niet de taxatiewaarde. Die kan soms wel maanden later, na tekenen koopakte, pas beschikbaar komen. Of heb je het hier niet ver Nederland?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Nee hoor, je betaald in NL overdrachtsbelasting over de koopsom. Taxatiewaarde heb je alleen nodig voor de financiering en geef je ook niet aan de notaris.

Als je geen hypotheek nodig hebt hoef je helemaal niet te taxeren.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:45

In ons koopcontract en de notarisstukken staat dit....

Afbeelding