Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:19

Ik weet niet of het een 'discussie' is.. ik maak me wel boos als het lijkt dat andere mensen voor hoogbejaarden gaan bepalen hoe zij het eind van hun leven mogen doorbrengen..
Dus als oma'tje van 90 vraagt of ze alsjeblieft bezoek mag, omdat ze zo eenzaam is.. dan hoop ik niet dat familie dan zegt "nee oma, dat is te gevaarlijk, je moet alleen blijven" of wanneer de buren zien dat familie in beperkte mate op bezoek is, niet de politie gaan bellen en zeggen "oma van 90 overtreed haar bezoekregels"

En ik vind 60-80 echt een veel te brede leeftijdscategorie.. de gemiddelde leeftijd in NL is 80 / 83. Dus als je 78 bent heb je gemiddeld nog 2 jaar.. Nou goed, het is een andere discussie maar wat ik vind is dat er echt wel een beetje gekeken kan worden naar hoe of wat. Hetzelfde betreft de discusssie die eerder gevoerd is over verzorgingshuizen en hun bewoners. Ik ben blij dat die nu niet helemaal gesloten zijn...

Edit: ja, precies wat Achterom aangeeft :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-10-20 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:19

Ben het ook met Cer eens wat betreft je eigen regels bepalen wanneer je 70+ bent. Bejaarden worden inderdaad als kleuters behandeld. Schrijnend is dat.
Ik zou dat denk ik niet pikken als ik die leeftijd heb maar wellicht je je daar dan maar in schikt. Je het wel best vind allemaal. Ik weet het niet.

Ik kon mij toen ik 25 was ook niet indenken ik met mijn 48 niet meer zo de behoefte heb om op stap te gaan elk weekend. Het is heerlijk thuis

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:21

mvdende schreef:
Cer schreef:
Sterke Lenaatje..

Los daarvan, ik mag toch een beetje hopen dat ouderen die op zichzelf wonen, zelf mogen bepalen hoe ze in hun leven staan. Gezien we 'hen' willen beschermen.. Op het moment dat zij daar anders mee om willen gaan denk ik dat daar best wat in geschippert kan worden..

HC: Illegale feesten in Spanje? Dat zou je toch niet verwachten. Dat doen wij NLs toch eigenlijk alleen maar?

Ben ik het niet mee eens.

Aangezien het juist díe oudere is die bij besmetting op de IC terecht komt....

Een jongere zal niet zo heel snel op de IC belanden, maar de groep 60-80 doet dat wél!

Daarom moeten "we" die oudere beschermen zodat de ziekenhuizen niet overspoeld worden.

Ik kan er dan ook behoorlijk slecht tegen dat vaak die oudjes zich niet aan de regels houden.... zij belanden op de IC de jongeren vaak niet..

Het is heel banketstaaf voor de oudjes, maar je moeten nog maar 1 jaar doorbijten, zodra er vaccinatie op gang is gekomen, kunnen ze zich weer wat vrijer bewegen.

Op basis van je reactie: Zo blij dat je mijn dochter niet bent, dat denigrerende gepraat over oudjes dit en oudjes dat. Het ontgaat je misschien dat we allemaal gewoon mensen zijn. Met een leven, gevoel, geluk verdriet enz enz. Hou op met welke groep dan ook de ''zwart'' te maken of hun leven voor ze invullen.
Jong en oud moeten er doorheen, en dit topic lezend zie ik jong de schuld krijgen, oud de schuld krijgen, iedereen de schuld krijgen behalve(natuurlijk) diegene die de reactie schrijft.
Kap daar eens mee en kijk vooral naar jezelf. Doe je alles perfect of laat je ook wel eens een steekje vallen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:23

secricible schreef:
Ik snap de discussie nu niet zo goed. Lenaa_tje verteld over haar buurman van 90+ en mvdende begint vervolgens dat ze wel vindt dat ouderen extra beschermd worden want die komen op de IC, om daarna te beginnen over de 60-80jarige.

Ik ben het met mvdende eens dat het juist heel relevant is dat de 60-80jarige zich aan de maatregelen houden, zij zetten de meeste druk op de gezondheidszorg met besmettingen.
De 80+ er dan weer wat minder. Ik vind dat de allemaal de regels moeten volgen, geen uitzonderingen, maar ik kan me wel voorstellen dat de 95+ er wat meer de uiteinden van de regels zoekt dan dat een 60-jarige zou moeten doen m.i.

Ik heb dan ook wel moeite met de 60+ er die hard roept nog alle behandelingen te willen en vol behandeld te willen worden op de IC, om vervolgens zich constant niet aan de afspraken te houden. "We doen het vooral omdat jullie de ziekenhuizen overbelasten" denk ik dan.

Ik heb moeite met Iedereen!! die van alles roept en zich vervolgens zelf nergens aan houdt. Ongeacht leeft, woonplaats, geslacht , beroep enz.

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:31

CharleyT heel veel posts geleden zei ik al dat men moet stoppen met wijzen en gewoon naar je eigen gedrag moet kijken.
Denigerend als in oudjes of de jeugd werkt niet, samen moeten we het voor elkaar krijgen....

Dat iemand een fout maakt kan gebeuren daar ben je mens voor, anders was je een machine, maar om zodra iemand een fout maakt wederom te wijzen is belachelijk...

En naar wie moet je wijzen, een baas, een werknemer, de schooljeugd......

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:31

Sterkte Lenaa_tje! Het lijkt me hard om zoiets te zien. Helaas brengt corona ook psychisch leed mee ongeacht leeftijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:32

mvdende schreef:
Cer schreef:
Sterke Lenaatje..

Los daarvan, ik mag toch een beetje hopen dat ouderen die op zichzelf wonen, zelf mogen bepalen hoe ze in hun leven staan. Gezien we 'hen' willen beschermen.. Op het moment dat zij daar anders mee om willen gaan denk ik dat daar best wat in geschippert kan worden..

HC: Illegale feesten in Spanje? Dat zou je toch niet verwachten. Dat doen wij NLs toch eigenlijk alleen maar?

Ben ik het niet mee eens.

Aangezien het juist díe oudere is die bij besmetting op de IC terecht komt....

Een jongere zal niet zo heel snel op de IC belanden, maar de groep 60-80 doet dat wél!

Daarom moeten "we" die oudere beschermen zodat de ziekenhuizen niet overspoeld worden.

Ik kan er dan ook behoorlijk slecht tegen dat vaak die oudjes zich niet aan de regels houden.... zij belanden op de IC de jongeren vaak niet..

Het is heel banketstaaf voor de oudjes, maar je moeten nog maar 1 jaar doorbijten, zodra er vaccinatie op gang is gekomen, kunnen ze zich weer wat vrijer bewegen.

banketstaaf voor de oudjes? De grootste druk op de ziekenhuizen , dus de grootste groep coronapatienten zit tussen de 40-70 jaar , dus die oudjes zijn van de leeftijd van jouw ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:36

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd in verband met het niet voldoen aan de regels
Laatst bijgewerkt door Princesj op 20-10-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd in verband met het niet voldoen aan de regel

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:38

Volgens moet iedereen van 0 tot 100 aan dezelfde regels voldoen.
Dus handen wassen, afstand houden en geen groepen mensen ontvangen ect. Tuurlijk hebben oudere mensen en zieke mensen meer risico op complicaties, maar volgens mij kunnen de meeste die zelf wel inschatten

En heel bot als je 95 bent is het einde toch nabij. Als corona het niet doet, iets anders wel. Dus deze mensen contact met kinderen en kleinkinderen verbieden, wat een inzin

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:39

Echwel.. eens.. gewoon stoppen met wijzen...
maar ik denk dat dat ook een stuk angst is.. want dan kun je iemand anders de schuld geven ipv dat je soms gewoon niet weet hoe het gaat...

Het zal mij aan mn reet roesten of iemand 6 mensen op visite heeft, of blowend in een park zit..daar is handhaving voor en die doen daar wat mee, of niet... Dat wij in NL blijkbaar toelaten dat politici bedreigt op straat bedreigt worden, en dat hier mensen wonen die dat normaal vinden, dat vond ik denk nog het meest shockerende nieuws van de laatste weken..

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:41

Ik ben met mvdende wel deels mee eens.

Je zou mogen verwachten dat de oudjes ook hun verantwoording nemen en netjes afstand houden en aan de regels.
Al die maatregelen zijn om de kwestbare groepen te beschermen en zou heel jammer zijn als die groep het vervolgens weer ongedaan maken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:44

Cer schreef:
Ik weet niet of het een 'discussie' is.. ik maak me wel boos als het lijkt dat andere mensen voor hoogbejaarden gaan bepalen hoe zij het eind van hun leven mogen doorbrengen..
Dus als oma'tje van 90 vraagt of ze alsjeblieft bezoek mag, omdat ze zo eenzaam is.. dan hoop ik niet dat familie dan zegt "nee oma, dat is te gevaarlijk, je moet alleen blijven" of wanneer de buren zien dat familie in beperkte mate op bezoek is, niet de politie gaan bellen en zeggen "oma van 90 overtreed haar bezoekregels"

En ik vind 60-80 echt een veel te brede leeftijdscategorie.. de gemiddelde leeftijd in NL is 80 / 83. Dus als je 78 bent heb je gemiddeld nog 2 jaar.. Nou goed, het is een andere discussie maar wat ik vind is dat er echt wel een beetje gekeken kan worden naar hoe of wat. Hetzelfde betreft de discusssie die eerder gevoerd is over verzorgingshuizen en hun bewoners. Ik ben blij dat die nu niet helemaal gesloten zijn...

Maar die oude mensen wonen weer in 'n tehuis waar ze verzorging krijgen dus als jan en alleman daar over de vloer komt steken ze via oma Truus van 90 wel het personeel en dus ook andere patienten aan die wellicht het leven nog niet zat zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:45

Blussem schreef:
Ik ben met mvdende wel deels mee eens.

Je zou mogen verwachten dat de oudjes ook hun verantwoording nemen en netjes afstand houden en aan de regels.
Al die maatregelen zijn om de kwestbare groepen te beschermen en zou heel jammer zijn als die groep het vervolgens weer ongedaan maken.

Ik ben het niet met jou en mvdende eens. Stop met dat wijzen naar groepen, jong oud, iedereen doet foute dingen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:45

Heel fijn wanneer iemand van in 30 vervolgens te horen krijgt dat zijn kanker behandeling niet door kan gaan doordat het ziekenhuis te vol ligt met Corona patiënten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:47

Relaxed schreef:
Jullie weten toch inmiddels dat mvdende het inlevingsvermogen van een goudvis heeft?

Wil jij ff mijn goudvis niet beledigen? :') Dat beest heeft ook gevoel!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:49

Blussem schreef:
Heel fijn wanneer iemand van in 30 vervolgens te horen krijgt dat zijn kanker behandeling niet door kan gaan doordat het ziekenhuis te vol ligt met Corona patiënten.

Ik denk niet dat iedere 85 plusser in het ziekenhuis komt... en dus een plek in beslag ligt te nemen..

En als die 30jarige rokersgerelateerde kanker heeft, mag die daar dan wel liggen? Sja.. dat zijn van die vraagstukken.... :\

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:49

Relaxed schreef:
Jullie weten toch inmiddels dat mvdende het inlevingsvermogen van een goudvis heeft?

Mvdende heeft ook aangegeven een autistische stoornis te hebben. Daar zou je natuurlijk ook gewoon rekening mee kunnen houden als je haar berichten leest in de plaats van het over een "inlevingsvermogen van een goudvis" te hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:52

Karl66 schreef:
Relaxed schreef:

Mvdende heeft ook aangegeven een autistische stoornis te hebben. Daar zou je natuurlijk ook gewoon rekening mee kunnen houden als je haar berichten leest in de plaats van het over een "inlevingsvermogen van een goudvis" te hebben.

Die heb ik al een paar keer opgegooid, maar dat werkt niet..
NB, ik kan me niet herinneren dat ze dat zelf aangegeven heeft (en zomaar dat label opgeplakt krijgen is ook weer zo wat..)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:53

Karl66 schreef:

Nou je het zegt kan ik me dat wel herinneren. Tegelijk kun je ook niet verwachten dat iedere deelnemer aan de discussie de achtergrond van iedere andere deelnemer onthoudt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:57

Karl66 schreef:
Relaxed schreef:

Ik heb ook een beperking en word vaak in topic gewezen op mijn gedrag. Ik zou niet weten waarom zij niet op haar gedrag gewezen kan en mag worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:03

Blue_Eyes schreef:
Karl66 schreef:

Nou je het zegt kan ik me dat wel herinneren. Tegelijk kun je ook niet verwachten dat iedere deelnemer aan de discussie de achtergrond van iedere andere deelnemer onthoudt.

Het is meerdere keren opgegooid :j
en heeeeeel soms denk ik 'dat kun je toch wel uit iemands gedrag halen'?

Of is dat iets wat mensen zich niet meer voor kunnen stellen? En dat automatisch iedereen tegen hetzelfde referentiekader gelegd wordt? (heeft niks met Corona te maken, maar ik vind dat altijd wel interesssant, en ik kan me herinneren dat ik nog uitgemaakt werd voor 'iemands moeder', toen ik daar iets over zei)

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:03

Cer schreef:

Helemaal met je eens Cer
Wat een schrijnende beelden heb ik gezien uit de eerste lockdown ;(

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:07

purny schreef:
Ik heb ook een beperking en word vaak in topic gewezen op mijn gedrag. Ik zou niet weten waarom zij niet op haar gedrag gewezen kan en mag worden.

Zeker, tegen mensen die in een rolstoel zitten zeg ik ook altijd dat ik al dat gerol maar niks vindt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:15

Blussem schreef:
purny schreef:

Zeker, tegen mensen die in een rolstoel zitten zeg ik ook altijd dat ik al dat gerol maar niks vindt.

En sommige mensen hebben het inlevingsvermogen van een aardbei!

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:16

Ik denk dat je nu Blussums bericht verkeerd leest, Bigone... ?