Shadow0 schreef:Wat mij opvalt is dat er blijkbaar een sfeer ontstaat waarin kritiek niet meer echt mogelijk is. Want we moeten 'respect' hebben voor het RIVM, zij zijn de experts en dan is er geen inhoudelijke kritiek meer mogelijk.
ik weet niet precies waar je op doelt, maar kritiek kan wel wat mij betreft.. "achteraf makkelijk kletsen", dat vind ik stom
Citaat:
Dat lijkt mij hoe dan ook juist een groot probleem. Het maakt nogal wat uit of de experts dingen goed zien aankomen of juist niet. Ik verwijs ook nog maar eens naar Fukushima: de ene dag zat er een 'expert' te vertellen waarom het absoluut onmogelijk was dat er een kernsmelting plaatsvond, de volgende dag kwam het bericht naar buiten dat er inderdaad een kernsmelting had plaatsgevonden.
Op dat moment blijkt de expert dus blijkbaar niet zo'n expert te zijn als 'ie is, of niet eerlijk te communiceren over de onzekerheid van zijn uitspraken of wat dan ook. De werkelijkheid bewees dat 'ie het fout had!
het is wél een verschil of iemand zegt "onmogelijk" of "kleine kans" dan wel "onwaarschijnlijk"..
Dus je kan Fukushima er nog wel een paar keer bij halen maar ik zie het nut daar niet van?
Citaat:
En er zijn inmiddels toch al aardig wat mensen overleden aan Corona, en niemand van ons heeft ook maar enig idee of dat nou wel of niet te voorkomen was met een ander beleid... maar zelfs de vraag niet meer mogen stellen is een goedkeuring voor alles.
Nee.. de vraag stellen "wat als" zet geen zoden aan de dijk.
Men moet er voor de toekomst van leren, maar de vraag beantwoorden 'wat als we iedereen meteen opgesloten hadden' is tijd verdoen met niks.
Maar ik vraag hem dan aan jou: "wat als er ander beleid was gevoerd?" .. wat dan?
Citaat:
Je hebt altijd, ook in crisissituaties, nodig dat de waarheid en werkelijkheid en terechtheid geevalueerd en bijgesteld kan worden, en dat bij dat bijstellen niet alleen hoort dat je iets verandert (zoals de maatregelen in Nederland) maar ook even stilstaat waarom je model van gisteren niet voorspelde wat vandaag de realiteit is, want anders blijven we verkeerde inschattingen maken.
Ik heb een paar keer gezien op tv tijdens de briefings dat ze aangaven dat cijfers bijgesteld zijn.
Zeg jij nu dat dit niet gebeurd is?
Ik bedoel dit niet als flauw, maar ik ben oprecht benieuwd ..