Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 11:12

Misschien even een datumprikker aanmaken en dat iedereen zijn locatie doorgeeft aan Nele? Dan kan ze kijken wie het centraals is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:21

Ik doe dat deze middag even! Ben nog aan het werk tot 12.00 en dan kijk ik er naar!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:49

Hoe leuk ook voor ons helaas niet haalbaar. Maar mocht een van jullie ooit in de buurt zijn zijn jullie uiteraard van harte welkom.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:33

Ik vind het ook een leuk initiatief, maar is voor mij met de huidige brandstofprijzen en het inleveren van mijn buffer aan mijn pup eigenlijk ook nergens haalbaar naartoe. Op het moment gebruikt mijn auto 0.18-0.20€/km puur aan brandstof, dus pleziertochten zitten er even niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:35

Wie weet zijn er ook carpoolmogelijkheden :) Als je interesse hebt stuur dan maar gewoon even een pb met jou woonplaats (of ik kijk of ik in de datumprikker een vakje voor opmerkingen krijg. ) Je weet nooit wat de mogelijkheden zijn! :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:40

lizy29 schreef:
Hoe leuk ook voor ons helaas niet haalbaar. Maar mocht een van jullie ooit in de buurt zijn zijn jullie uiteraard van harte welkom.

En dat vond ik best leuk om te doen en zien bij jullie vorig jaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:38

Ok, deze zou moeten werken. Ik heb de data’s even erg ruim genomen :D Normaal moet je zelf ook een locatie kunnen voorstellen. Ik stel voor dat je daar even in zet vanwaar je komt en in welke straal je jou wil begeven.

Edit: Ik moet nog even kijken hoe of wat want hij heeft mij overal beschikbaar gezet maar dat klopt niet :')

https://datumprikker.nl/p4x5atartdui74u8

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:39

Skyla, Ik moet alleen wel een zilver dubbelgezoomde barnevelder haan hebben O:) :D Ik ga namelijk de eitjes als broedeieren verkopen.

ik durf nog niet heel hard te juigen maar het lijkt erop dat alle 5 de eitjes in de broedmachine bevrucht zijn. *\o/* *\o/*

Zo gauw als nu de eitjes eruit gaan, ga ik hard knutselen hoe ik hem het beste echt goed neer kan zetten. Want de temp blijft wat laag ook al ligt er een wollen deken overheen. En raar maar waar de luchtvochtigheid lijkt niet omhoog te komen. Als de eitjes eruit zijn ga ik eens de andere weerstationnetjes er ook in leggen en kijken of daar verschil tussen zit en anders toch maar een echte hydro meter ergens vandaan halen.

Had ook zitten denken als ik voor t echt ga broeden om de machine dan hier in huis te zetten. Maar ik kan hem alleen in de wc afgeschermd van de katten zetten en die is weer zo goed als niet verwarmd. In de keuken kan hij ook op 2 kasten staan maar dan heb ik kans dat de katten er overheen lopen of van een hoge kast net ernaast landen als ze naar beneden springen en ik weet niet of dat zo bevorderlijk is.

Iemand tips wat ik het beste kan doen? O:) :D

de 20e of de 21e komen mijn nieuwe eitjes met mijn ouders mee hierheen om uit te broeden.
Marans en olijfleggers :D Araucuna doe ik dan misschien daarna nog.

Leuk zo'n meeting, helaas voor mij de eerste tijd ook niet haalbaar vanwege de afstand.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:12

Prairy schreef:
lizy29 schreef:

En dat vond ik best leuk om te doen en zien bij jullie vorig jaar :)

Wij vonden het ook leuk!

Liesje onze broedmachine staat in een hoek in de keuken op aanrecht. Heb je daar niet een hoekje vrij?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:53

De machine is in principe ook dicht toch, dus niet erg als de katten erbij kunnen?

Ik heb vandaag twee fruitbomen gehaald, die Prairy een tijdje geleden had getipt. En inderdaad, wat een joekels waren dat... ik heb ze thuis, en in de grond, met veel dank aan mijn man. Ik ben heel benieuwd of ze nog wat vrucht willen geven dit jaar nu ze zoveel wortels kwijt zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:01

Haha ja ze zijn groot, wij gaan morgen nog 3 pruimen halen.

Toen ik de oude peren erin had gezet had ik datzelfde jaar nog vrucht dus ik verwacht het hier eigenlijk ook wel mee. Ben ook benieuwd.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:05

Lizy, hij kan in de keuken op 2 plekken staan, maar beide plekken hebben een hoge kast ernaast staan waar de katten op kunnen, wanneer ze naar beneden springen zouden ze dan op of naast de broedmachine springen.

Ik weet eigenlijk niet zo goed of die trillingen/shokken kwaad kunnen, ernaast springen misschien niet zo maar erop lijkt mij niet goed?

Wij moeten volgende week ook onze nieuwe peer in de grond zetten. De andere gaat waarschijnlijk met mijn ouders mee naar Nederland :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:57

Bij stond de machine gewoon op een plek waar ook de katten bij konden komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:58

En er is geen kast waar de broedmachine in past? Ding heeft geen licht nodig tot de kuikens uit zijn, onder mama is ook geen licht.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:25

Prairy schreef:
Haha ja ze zijn groot, wij gaan morgen nog 3 pruimen halen.

Toen ik de oude peren erin had gezet had ik datzelfde jaar nog vrucht dus ik verwacht het hier eigenlijk ook wel mee. Ben ook benieuwd.

Ik moet zeggen, ik word ook wel hebberig van deze prijzen en deze grootte haha. Maar het is goed zo. Ik had het alleen wel mooi gevonden als ik het net wat eerder had geweten, vóór ik veel te dure pruimenbomen had gekocht haha. Maar ja, toen stond het nog niet op Marktplaats.
Bedankt voor de tip :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:26

Graag gedaan :)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:08

Hebben jullie een linkje naar die fruitbomen?
Ik denk dat onze appelboom het aan het begeven is en wil dan graag iets anders op dat plekje zetten.

Meeting lijkt me leuk! Bij mij is niet zo spannend maar ik kom graag bij 1 van jullie kijken!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:20

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:10

Het was voor mij vandaag of gisteren halen inderdaad.
Hij heeft kersen en pruimen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 11:11

Ik heb de datumprikker net ingevuld. Alle zaterdagen heb ik op misschien gezet. Ik werk dan altijd, maar kan altijd kijken of ik vervanging kan regelen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:51

Wij zijn onderweg naar de pruimen bomen, zal straks misschien een foto maken hoe ze komen te staan.

En ik heb nog een nest gevonden van een eend gevonden, dit keer in het kippenhok dus dat is makkelijker als ik er een warmte lamp bij wil hangen. Het andere nest is in het eenden hok bij de poel dus daar laten we de natuur haar gang mee gaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:12

Bomen staan weer in de grond. Dit keer gekozen voor 1 grote en 2 kleine zodat we ze veel makkelijker konden planten.

Een reine Victoria, een opal en een jubilee pruim.

De middelste was al ongeveer 3,5m hoog, de grootste ook zoiets (mijn man is bijna 2 meter) maar vooral veel dikker en veel meer takken. Helaas wel wat moeten snoeien, ze waren een stuk minder netjes de grond uitgehaald als de kersen de vorige keer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de kleinste kers van de vorige keer

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 20:10

Mooie bomen zeg! Hopelijk slaan ze allemaal goed aan!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:54

Zien er goed uit! Er zaten bij mij wel flinke kluiten aan, maar die waren echt als bol-vorm afgezaagd. Ik vraag me ook af of ik nog meer moet snoeien, de bomen waren wel flink groot tov de kluit. Er is wel wat afgebroken tijdens transport, maar toch. Wat hebben jullie gedaan Prairy?
Dit waren de mijne:
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 01:15

De takken die echt flink beschadigd waren hebben we eraf gehaald. Ik lees wel dat je moet oppassen om een pruim teveel te snoeien, daar kan hij niet tegen.

Goed compost erbij en vaak water geven vanaf nu tot in ieder geval einde zomer, hij had het over 3x per week.

Jij hebt ook mooie bomen gehaald. Zo'n foto vertekend nogal vind ik tov de werkelijkheid haha.