Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 06:59

_O- nee dat zou een tikkeltje ongepast zijn.
Ik bedoelde onderling met de medewerkers.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 08:54

Ik ken de uitspraak ook niet :P
Wel de eeuwige jachtvelden etc :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:25

Ik ken het alleen voor kippen, omdat die daadwerkelijk in de vriezer belanden daarna.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:32

Moet je voor een "officiële" burn-out echt paniek aanvallen hebben of compleet opgebrand vastlopen?
Wanneer krijg je zo'n diagnose?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:51

Josien_ schreef:
Moet je voor een "officiële" burn-out echt paniek aanvallen hebben of compleet opgebrand vastlopen?

Er is geen officiële diagnose burn-out. Meestal noemen ze het dan "stressgerelateerde klachten verband houdend met werk". En nee, als je compleet opgebrand vastloopt met paniekaanvallen ben je vaak al een paar stappen te ver door gegaan. Op tijd ingrijpen en langs huisarts/POH en arbo arts is vaak verstandiger.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:54

Josien_ schreef:

Nee hoor, dan ben je zoals Sokje_6 zelf, al vrij ver over je grenzen heen gegaan.

Een huisarts, bedrijfsarts of psycholoog zal helpen bij het vaststellen én hoe verder. Al zijn er geen super concrete richtlijnen voor. NHG (Nederlands huisartsen genootschap) richtlijn geeft aan:

Burn-out: Overspanning waarbij de klachten minstens zes maanden aanwezig zijn en moeheid en uitputting op de voorgrond staan.

Het is in de samenleving vaak bekend in relatie met je werk, maar hoeft niet perse werk gerelateerd te zijn.
Laatst bijgewerkt door xSannee op 23-09-25 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:54

Sokje_6 schreef:
Josien_ schreef:

Er is geen officiële diagnose burn-out. Meestal noemen ze het dan "stressgerelateerde klachten verband houdend met werk". En nee, als je compleet opgebrand vastloopt met paniekaanvallen ben je vaak al een paar stappen te ver door gegaan. Op tijd ingrijpen en langs huisarts/POH en arbo arts is vaak verstandiger.

Bij mij noemden ze het burn-out gerelateerd klachten.
Maar verder helemaal met je eens.
Als je met paniekaanvallen je huis niet meer uit kan, ben je al veel te ver.
Eigenlijk is het moment dat je paniekaanvallen begint te krijgen van alles bij elkaar al een signaal dat je te ver bent gegaan.

En verder, alleen jij kan aangeven wat te veel is. Hou je niet aan een anders standaarden, je bent je eigen persoon, meld je alsjeblieft ziek als JIJ het gevoel hebt dat het te veel is geworden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:57

Josien_ schreef:

Bij mijn burn-out had ik wel net een knop die om ging.
Ik kan dat gevoel gewoon nog herinneren.
Maar voor die tijd ging het al lang niet goed, maar hup door en door.
Denk eigenlijk dat je dan al van burn-out kunt spreken. Maar omdat ik zelf al ME/CVS klachten had stop je het snel in dat bakje.
Maar echt van het ene op het andere moment kon ik niet meer door, gewoon niet.

Paniekaanvallen heb ik een jaar later gekregen.
En dat was door het UWV, terwijl ik mijn diepste punt van de burn-out toen juist al gehad had.

Denk ook niet dat het eigenlijk zover had hoeven komen...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:03

Bij mijn eerste burnout ging die knop ook ineens om, maar dat was een heel duidelijk moment voor mij.
Ik heb al sinds mn puberteit last van depressieve episodes, maar ben nooit suicidaal geweest.
En op een avond lag ik in bed, en vloog er ineens een suïcidale gedachte door mn hoofd. Heel kort, hij was zo weer weg, er was ook geen neiging om die gedachte te volgen. Maar het feit dattie überhaupt langs kwam, was voor mij een teken dat ik het echt niet kon negeren dat het slechter met mij ging dan ooit

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:10

Nou het is inderdaad vaag, ook qua diagnose. Daarom ook op die manier beschreven.
Je hoort/leest altijd iets van een breekmoment of knop die om gaat, maar ik vroeg me af of zoiets ook gewoon sluimerend kan zijn. Zo van je kunt nog wel wat, maar eigenlijk ook weer niet..

Ik probeer er bij anderen, maar ook bij mezelf op te letten, maar het is erg lastig om het op tijd te spotten lijkt het.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:20

Ik denk bij die knop om dat je dan al véél te lang bent door gegaan.
Tenminste kijk ik terug ging het al lang niet goed.

Ook jaren daarvoor zo rond gelopen.
En toen het geluk, ja toen echt geluk gehad mijn arm uit de kom te werken op dusdanige manier dat ik 2 operaties heb gehad. En daarmee een dik half jaar uit de running ben geweest.
En dan zeurt er niemand aan je kop want zichtbaar.

Maar precies dat gevoel van niet meer kunnen maar toch doorgaan had ik toen ook.
En ik denk als die arm niet uit de kom was geweest dat ik binnen een paar maanden die knop om ook had gehad.
Maar dat toen net voorkomen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:34

Ik liep al lang met het gevoel dat ik eigenlijk meer rust nodig had, maar de enige manier was om vrij te vragen, en die vrije dagen had ik eigenlijk allemaal nodig voor vakantie periodes van de kinderen. Dus ik ploeterde door.
Tot mijn collegas op een dag zeiden, dit gaat zo niet meer, jij gaat naar huis.

En toen 'bleek' dat het bij ons relatief makkelijk is om je (parttime) ziek te melden om mentale redenen. Dat is heel erg fijn, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het bij heel veel andere werkgevers lastiger is, want idd, je ziet het niet. Of wel, maar dan is het al veel te ver...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:43

Bij mij was er geen knopmoment hoor, hoewel ik wel per direct thuis werd gezet. Een 'knop' is ook iets heel subjectiefs denk ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:20

Ik herken wel het knopmoment. Was ook echt stuk van het een op andere moment. Dag ervoor nog gewerkt en dag erna kon ik niet meer de afwas doen.
Daar zat natuurlijk wel een hele voorgeschiedenis aan vast.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:16

Het is de spreekwoordelijke 'straw that broke the camels back'
Ik vind de druppel die de emmer deed overlopen nooit zo helemaal passend ofzo, als een emmer overloopt door een druppel komt er vaak maar een beetje water uit en blijft de emmer verder vol.
Met een gebroken rug kan je niks meer

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:49

Ja maar met een burn out als de emmer overloopt, is de burn out ook nog merendeels aanwezig.
Dus het overblijvende deel water in de emmer, is waarmee je aan de slag moet met rust en therapie.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:01

Ja zo kan je het ook zien inderdaad

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:12

Mogen paarden nog rauwe suikerbieten? (recht streeks van het land)
Onder toezicht zo'n hele biet geven, 1 of 2 bieten, voor de lekker?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:45

Nyaleti schreef:
Mogen paarden nog rauwe suikerbieten? (recht streeks van het land)
Onder toezicht zo'n hele biet geven, 1 of 2 bieten, voor de lekker?

Als ze geen last van suikers hebben en de suikerbieten goed ontdaan zijn van alle prut, dan kan het, maar ik persoonlijk zou niet meer dan een halve per dag geven. Zijn het echt kleine, zou je een hele kunnen geven. Het hoeft dan niet direct onder toezicht, het zwelt niet zo op als bietenpulp. Die oranje voederbieten schijnen minder suikers te hebben. IK zou ze niet te vaak voeren, het heeft een hele scheve verhouding calcium-fosfor.