Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:00

Ik geef wel veel meer uit, maar heb ook 2,5 volwassen kind thuis en krijg veel mensen eten enzo. Koken en eten is ook echt een hobby. Wel haal ik mijn vis recentelijk alleen nog via de to good to go.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:02

Ik kook best wel veel voor 2 porties en dan eet ik het maandag en woensdag bijv. Dat bespaard ook veel. Of een hele grote pan pastasaus en dan in bakjes in de vriezer, hoef je alleen maar een beetje pasta erbij te koken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:06

Wat trouwens een aanrader is voor mensen uit midden NL. De koopman, dat is een groentewinkel waar je echt spotgoedkoop je groente en fruit kunt halen. Ik kom meestal met een volle ah tas naar buiten en dat voor 12 euro ongeveer. Ook kaas is daar heel goedkoop. En noten hebben ze ook.
En wat ik een voordeel vind, aardappels en dergelijke kun je los kopen. Want een kg aardappels per week krijg ik niet op.

Edit: zie nu dat ze inmiddels al een groter bereik hebben: https://www.dekoopman.nl/winkels

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:10

Noten haal ik altijd bij de action, iig veel goedkoper dan de supermarkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:13

Hazelnoten heb ik zelf. En soms ruil ik wat anders van groente voor bijvoorbeeld walnoten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:19

Appels haal ik bij de voerhandel :))
Ze hebben een palletbak vol liggen, kun je zelf uitzoeken, voor 50 cent per kilo. En gewoon mooie appels van verschillende rassen door elkaar.
Vorige week heb ik nog 4 liter appelsap gemaakt ervan, ideaal!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:22

8nnemiek schreef:
Appels haal ik bij de voerhandel :))
Ze hebben een palletbak vol liggen, kun je zelf uitzoeken, voor 50 cent per kilo. En gewoon mooie appels van verschillende rassen door elkaar.
Vorige week heb ik nog 4 liter appelsap gemaakt ervan, ideaal!

Ik heb een appelsap verslaving :+ Dus de sapcentrifuge is met mijn ex meegegaan, anders drink ik niets anders :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:32

Appels en peren in grote aantallen haal ik eventueel in wijngaarden bij groentehandel van Os. Die hebben regelmatig kistjes staan voor leuke prijzen. Daar maak ik sap van of op suikerwater. En tegenwoordig hebben ze een hoekje voor afgeprijsd fruit waar snel wat mee moet gebeuren.

Enige nadeel te ver weg om op de scooter te doen met kistje past net niet. :+

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:37

Ik heb vorig jaar 2 appelboompjes geplant.
Duurt nog wel even voor er een appel aangroeit en ik mag geen appels eten, maar het gaat om het idee. :+
Ik zou misschien nog wel een stukje grond willen gebruiken voor aardappels, maar ik heb het idee dat dat vrij lastig is.
En als ik zie hoe snel er bomen groeien uit de aardappels die ik in de winkel haal, blijft dat nooit lang goed...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:44

Heb gisteren half kilotje vroege aardappelen in de grond gestopt.

En eigenlijk de aardappelen van vorig jaar nog niet eens helemaal gerooid, maar groot gedeelte is weg gevreten door de woelratten. :x

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:45

Ohja, die hebben we hier ook...

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:48

Wij hebben pruimen, kersen, appels, peren, blauwe bessen, frambozen en aarbeien in de tuin. Heerlijk! Maak appelmoes en jam ect!
Hoef nooit jam, appelmoes te kopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:55

Mwm, misschien is het toch een optie om het uwv aan te schrijven samen met iemand die een zakelijke brief kan opstellen. Want stel je voor dat er wel een grote fout is gemaakt dan zijn ze verplicht met terugwerkende kracht het verschil te betalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 18:05

Hier tussen de 70&100 in de week. Voor 2 personen.
Voor 7 dagen.
Dat is incl brood, groente, fruit, vlees. En ook toiletpapier en soms ook schoonmaakmiddel. Maar dat laatste pak ik ook wel bij de action als daar toevallig in de buurt ben.
Shampoo. Douchegel, deo, enz.
Dat koop ik altijd in een 1+1 of 2+2 bij het kruidvat.

Hondenvoer bij de Welkoop.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 18:31

MyWishMax schreef:
Maar de tijd dat vakantiegeld ook gebruikt kon worden voor vakantie is wel achter ons hoor. In ieder geval bij een deel van de mensen. Hier wordt het gebruikt om een keer iets te kunnen kopen qua kleding, want anders is er geen budget (en dan nog de goedkope merken en 2rhands) of anders om rekeningen te betalen. En zo ken ik echt wel heel wat mensen.

Maar dat was vroeger vaak ook zo. Ik weet niet beter of mijn ouders gebruikten het vakantiegeld om schulden af te lossen of het krediet bij de Wehkamp terug op '0' te krijgen. Om een maand later weer iets te bestellen op afbetaling ...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 18:44

Mijn vader gebruikte (een gedeelte?) zijn vakantiebonnen om aardappelen voor de hele winter in te slaan (in de kelder).

Edit: ook om oa de melkboer af te betalen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:10

mvdende schreef:
Neonlight schreef:
Mijn eigen gekookte maaltijden komen echt niet boven die 5,50 per persoon uit, en dan hoef ik niet op de centen te letten. := Pizza of eten halen doen we ook nooit. Uit eten misschien 1 keer per half jaar. Lunch zijn eigen gemaakte boterhammen.
Auto's zijn eigenhandig betaald (geen lease dus) en de ene is een Aygo van nu 13 jaar oud, de andere een Golf van 26 jaar oud. *\o/* *\o/* *\o/*
Geen streaming diensten/abonnementen of iets dergelijks, stereotoren is analoog en 30 jaar oud. :))
Telefoonabbonementen van 10 euro, SIM only, met telefoons van respectievelijk 2,5 jaar oud en 8 jaar oud.
Ik denk dat wij zuiniger leven dan de meeste anderen. _O-

Misschien dat je met een simpele AVG nog onder de €5 per avondmaaltijd blijft, als je diepvries groentes koopt en vlees in de aanbieding. Maar een simpele hamburger zonder aanbieding is nu al €1,75 per stuk bij de Jumbo. Verse sperziebonen ruim €1,15 per 200g. Aardappelen z'n 0,83 per 500g (1 maaltijd voor 1 persoon) €0,25 aan bak en braad en dan is dat bij elkaar al €4. En dan doe ik helemaal niets geks, geen extreem dure groentes als bloemkool, asperges oid en geen biefstuk of zalm, maar gewoon een simpele hamburger en normale groentes.

Ga je iets "luxer" zoals een boerenkool stampot, een bloemkool ovenschotel met room enz of een Knorr wereldgerecht dan zit je echt wel boven die €5.

Ik eet trouwens absoluut geen vega of vega vervangers, dat is standaard kokhalzen.

Ik koop 500g gehakt en splits die op in twee delen van 250 g. Dan ben ik per maaltijd nog geen euro pp kwijt aan vlees, zonder dat het een aanbieding is.
Gister koolvis gegeten. Ook nog geen 3,- voor 400g als je het ingevroren koopt.
En ik koop groente in de aanbieding. Of wortels. Die zijn heel goedkoop. Zo lukt het om wel redelijk goedkoop te eten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:20

Je kunt idd echt prima diverse gerechten maken voor zo’n bedrag zonder dat je alleen hamburgers moet eten. Er is genoeg vlees te vinden wat binnen budget past hierin, nog los van op afprijzingen letten waarmee je ook goedkoper vlees kunt scoren. En vis is idd een stuk goedkoper vanuit de vriezer ja :j Groenten van het seizoen scheelt ook vaak, goed naar aanbiedingen kijken en evt vanuit de vriezer eten ook - is vaak kwalitatief ook nog beter met groenten :j

En wanneer je een Knorr wereld gerecht inkoopt wanneer ze bv in de aanbieding zijn, kun je ook daarmee wel rond de 5e uitkomen en dan eet je er in principe ook zeker 2x van nog. :j

Wat sowieso heel erg kan helpen is gebruik kunnen maken van een vriezer. Daarmee kun je echt enorm veel besparen :j Maar goed, die moet je dan wel hebben of kwijt komen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-04-25 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:20

Ik verbaas mij er best over dat je in je eentje 500 gram aardappels opeet :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:23

ik ben per week ongeveer 150,- gemiddeld kwijt aan de boodschappen, 100/110 naar de supermarkt, brood (1 brood per dag) bij de warme bakker. Drogisterij artikelen meestal bij de action, soms kruidvat. Af en toe een tgtg, maar die vallen me ook wel vaak tegen helaas. Gezin met 4 personen (2 tieners)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:25

Dat vind ik best knap Juval, of zijn jouw tieners geen bodemloze putten?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:27

Benzz schreef:
Ik verbaas mij er best over dat je in je eentje 500 gram aardappels opeet :D

Ja hoor, makkelijk. Ik ben nogal een grote eter.

Avg is 250g groentes en zeker 300-400g aardappelen.

Boerenkool doe ik 300g Boerenkool op 1000g aardappelen en daar eet ik dan 2x van. 1 portie vries ik in.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:28

Benzz schreef:

ja met vlagen wel. Ik doe 1 keer in de week boodschappen, en daar doen ze meestal 3 dagen mee, de rest van de week lopen ze te zeuren dat er niets in huis is. tja. (ze verhongeren niet hoor :') )

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:31

juval schreef:
Benzz schreef:

ja met vlagen wel. Ik doe 1 keer in de week boodschappen, en daar doen ze meestal 3 dagen mee, de rest van de week lopen ze te zeuren dat er niets in huis is. tja. (ze verhongeren niet hoor :') )

Dat herken ik.....van mijzelf. Altijd klagen dat er niets in huis was als puber. Antwoord was dan: Klopt, geen snoep, chips en koek. Maar wel fruit en een boterham met kaas :D :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:32

mvdende schreef:
Boerenkool doe ik 300g Boerenkool op 1000g aardappelen en daar eet ik dan 2x van. 1 portie vries ik in.

Oh dat krijg ik echt niet weg. Bij boerenkool altijd half boerenkool half aardappel.