Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:28

Huren kan een prima oplossing zijn, voor tijdelijk of langere tijd.
Niet iedereen koopt een huis en het is uiteindelijk niet altijd goedkoper.
En: we hebben geen idee wat de komende crisis gaat doen met prijzen van huizen, werkgelegenheid, etc.
Het drama meegemaakt dat een vriendin haar te dure huis uit moest.

Mungbean

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:06

Wij hebben ook pas net met wat geluk met midden 40 iets kunnen kopen.
Huren is helemaal prima. Je hebt daarmee ook een stuk vrijheid en minder verantwoordelijkheden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:53

Je weet nu toch nog niet hoe je leven in de toekomst zal verlopen. Misschien wil je over enige tijd wel heel ergens anders gaan wonen .Als je nu een prettige woning kunt huren kun je later wel verder zien en zit nergens aan vast (let wel op bepalingen in huurcontracten voor je iets tekent).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:54

Zeker is huren helemaal prima. Zeker als je niet zo goed weet wat je wil of hoe je toekomst eruit ziet.

Maar ik wil wel wat onwaarheden uit de wereld hebben.

A je kan met een jaarcontract ook een intentieverklaring krijgen. (Daar is de intentieverklaring immers voor bedoeld. Met een vast contract heb je die ook niet nodig)
B eigen geld is niet altijd nodig. Als de taxatie maar hoger is dan aankoopbedrag.
Mijn huis was bij wijze van 180.000 aankoopprijs. 200.000 getaxeerd (in overleg met de taxateur hoog ingezet) en dan kan ik 200.000 lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:02

Als je daar genoeg voor verdient ja
Als je op basis van je inkomen maar 170 had kunnen lenen had je rest aan eigen geld moeten hebben

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:29

[***] schreef:
Als je op basis van je inkomen maar 170 had kunnen lenen had je rest aan eigen geld moeten hebben

Dat ligt eraan hoe duur het huis is.
Als je een appartement van 150.000 aanschaft (wat hier in het noorden nog haalbaar is) en je laat die op 170.000 taxeren dan heb je geen eigen geld nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:33

Dat zou ik erg onverstandig vinden eigenlijk.
Dan speculeer je met fictief geld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:36

Sizzle schreef:

Nee. Dat is geen fictief geld.
Taxatie en dus waarde is toch hoger.

In mijn geval was mijn taxatie 10.000 meer dan aankoop. Maar dat was ook de waarde van het huis.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:44

Gelukkig heeft ze nu een eigen plek,dat is het belangrijkste.

Voordeel van huren is wel dat als de dakgoot eraf ligt ze alleen maar de woningbouw hoeft te bellen ipv alles zelf regelen of zelf ophangen.

Laten we nu eerst maar blij en opgelucht zijn voor de ts. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:45

daantjuhhh schreef:
Sizzle schreef:

In mijn geval was mijn taxatie 10.000 meer dan aankoop. Maar dat was ook de waarde van het huis.

Maar dan leen je dus het volledige bedrag?
Dan heb je echt een berg schuld natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:05

daantjuhhh schreef:
[***] schreef:

Als je een appartement van 150.000 aanschaft (wat hier in het noorden nog haalbaar is) en je laat die op 170.000 taxeren dan heb je geen eigen geld nodig.

Als je op basis van je inkomen maar 140.000 kan lenen, kun je dat nog steeds niet kopen hoe hoog het ook getaxeerd wordt als je geen eigen centen hebt

In je voorbeeld was het huis 180.000

En wat je hier vertelt, persoonlijk zou ik niet op die manier een huis onder water kopen dmv hogere taxatiewaarde. Moet je door omstandigheden verkopen heb je al snel een schuld te pakken. Die kans is klein als je een gedeelte zelf hebt betaald

Huren is wat voor te zeggen als je nog niet gesetteld bent
Maar zoals de wereld er nu uitziet moet je werken tot je 70e met een karig pensioen. Dan is een belegging in de vorm van bijv een huis een kans om dat aan te vullen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:12

Suzanne F. schreef:
daantjuhhh schreef:

Maar dan leen je dus het volledige bedrag?
Dan heb je echt een berg schuld natuurlijk.

Helemaal niet. Ik heb het met flinke overwaarde verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:14

Nu ja maar de huizenmarkt stort wellicht ook nog wel een keer weer in, dan staan er héél wat huizen onder water.

Ons huis werd ook getaxeerd op de aankoopprijs dus wij hebben er gewoon een €12.000 eigen geld in moeten steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:16

Dan heb je geluk Daantjuhh
Als je net na aankoop ziek wordt of uit elkaar gaat, ontslagen wordt of wat dan ook en je moet verkopen dan heb je in een dalende markt een schuld te pakken en mogelijk een forse ook

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:16

[***] schreef:
daantjuhhh schreef:

Als je op basis van je inkomen maar 140.000 kan lenen, kun je dat nog steeds niet kopen hoe hoog het ook getaxeerd wordt als je geen eigen centen hebt

Nee dat lijkt mij logisch. Je kan niet meer lenen dan je financieel aankan. Dat is A niet mogelijk maar ook niet verstandig.

Maar hier staan nog steeds appartementen onder de 140.000 euro.

Ik heb mijn huis niet onder waarde gehad.
Hij was namelijk de taxatie waarde waard.

Het is niet dat hij te hoog getaxeerd was. Maar ik heb hem wel goedkoper dan de taxatiewaarde gekocht. Na een jaar verkocht met 20% overwaarde op de taxatiewaarde.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:52

En daarnaast heb je nog NHG natuurlijk, dan is je risico op een restschuld ook beperkt. Tegenwoordig (sinds dit of vorig jaar geloof ik) zitten er ook echt strengere eisen aan taxatierapporten, dus "te hoog" taxeren gaat ook niet zomaar.
Maar goed, als de huizenmarkt klapt (en dat is momenteel niet heel onwaarschijnlijk) en je moet echt verkopen, dan blijft dat natuurlijk vervelend. In TS haar situatie, waar lijkt me veel nog niet helemaal duidelijk is, lijkt huren me echt geen slechte optie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:29

Het is ook niet dat ik het adviseer om te doen.
Sowieso denk ik voor TS dat huren een verstandige (tussen)stap is. Maar ik geef alleen aan dat het kan.
Uiteraard moet je nooit meer lenen dan je zelf ook denkt aan te kunnen. (Gezond verstand) En je kan ook niet meer lenen dan je mag.

De huizenmarkt zal inderdaad binnenkort wel zakken en dan heb je je huis onder water.
Maar als je iets koopt waar je langdurig blijft wonen zou ik daar minder bang voor zijn.
Aflossingsvrije hypotheken bestaan niet meer. Dus je lost altijd af.
En daarnaast komt er na een daling ook altijd weer een stijging.

Ik denk dat iedereen die afgelopen 2 jaar een huis heeft gekocht en daarvoor het geheel met hypotheek hebben moeten financieren hun huis straks onder water heeft staan.

Ik wilde er alleen maar even wat onwaarheden uit halen.
Jullie focussen allemaal op dat stukje. Maar ik had het ook over de intentieverklaring.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:53

[***] schreef:
Als je net na aankoop ziek wordt of uit elkaar gaat, ontslagen wordt of wat dan ook en je moet verkopen dan heb je in een dalende markt een schuld te pakken en mogelijk een forse ook

Vaak zijn de woonlasten met een hypotheek een stuk lager, ik heb in het verleden met mijn ex ook maximaal geleend, onze salarissen stegen wat en we konden de woonlasten makkelijk dragen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:09

Charaz schreef:
[***] schreef:

Vaak zijn de woonlasten met een hypotheek een stuk lager, ik heb in het verleden met mijn ex ook maximaal geleend, onze salarissen stegen wat en we konden de woonlasten makkelijk dragen.

Ja joh.
Voor mijn flat betaalde ik 300 euro hypotheek mijn buren 720 huur.

Voor mijn huis nu 575 hypotheek en mijn buurvrouw 950 huur.

Ja ik heb natuurlijk wel het onderhoud van mijn huis. Maar ik betaal tegelijk wel af dus komt naar mij toe. En betaal een stuk minder dan als ik zou huren.

De eerste was toen niet mijn max, maar dit huis wel. Maar mijn loon gaat elk jaar een trede omhoog dus zit nu al weer ruim onder het max.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:17

Willen jullie deze discussie ergens anders gaan voeren? Het gaat nogal of topic.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:18

[***] schreef:

Ik kocht mijn huis vijf jaar geleden met een maximale hypotheek bij mijn salaris als uitzendkracht.

Ik heb ca. 60k overwaarde (op basis van WOZ veel meer) en slechts 20k in het huis geïnvesteerd (bijkeuken gebouwd, nieuwe keuken).
Weliswaar een 'gelukkige' tijd... Met een jaar of 20 is de dikste vergrijzing waarschijnlijk over en zal de relatieve waarde vrij snel dalen door een hoger woningaanbod.

Het is niet alleen maar geluk. Een eigen huis, zo leerde ik, is altijd een investering. Maar het rendement bepaal je voor een groot deel zelf door slimme keuzes te maken.
In mijn geval zullen kunststof kozijnen geen extra geld opleveren, dus zet ik er gewoon houten kozijnen in. Voor het verschil op dit moment kan ik de boel een heel aantal keer laten schilderen. Maar hé, hoelang woon ik hier nog? En gaat een koper mijn huis niet kopen omdat er prachtige kwaliteitskozijnen van hout in zitten?

Even terug naar de maximale hypotheek die ik had... Als ik nu naar de bank ga kan ik meer dan het dubbele krijgen en dat terwijl ik nog steeds alleen ben.
In mijn geval was er een referentieverklaring die mijn bank verlangde voordat ik een hypotheek kreeg op basis van mijn laatste loonstrookje. De bank heeft op basis van meerdere gegevens en verklaringen van vorige werkgevers een besluit genomen, maar je bent er zelf ook bij en weet wat je nodig hebt in de toekomst. Ik wist dat ik met gemak meer zou gaan verdienen op relatief korte termijn.

En als het dan gaat om verkopen... Je weet wat je hebt afgelost en wat je moet innen om quitte te spelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:19

daantjuhhh schreef:
[***] schreef:

Nadeel van appartementen zijn de VVE kosten die best nog op kunnen lopen.
250-350 per maand is heel normaal. Dat moet je wel kunnen betalen naast de hypotheek en die kosten ben je vaak wel weer kwijt.
Nu zou ik ook niet gaan kopen met het idee er mss over 2 jaar weer uit te gaan.
150.000 + kk = 165000 + 24x300 VVE= 172.000 + rente van 2 jaar 12.000; dan moet je minimaal al 184.000E krijgen na 2 jaar om alleen al quitte te spelen.

Je betaald alleen al aan rente en VVE 800 per maand en nog geeneens aflossing.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-12-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:21

110 vve,

Ik heb letterlijk 2 jaar gratis gewoond en nog 20.000€ meegenomen (woonlasten er van afgehaald)
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 13-12-22 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:22

daantjuhhh schreef:
110 vve

Dan heb je geluk.. mijn moeder betaald 365 per maand.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:22

Brainless schreef:
daantjuhhh schreef:
110 vve

Dan heb je geluk.. mijn moeder betaald 365 per maand.

Nee dat is geen geluk. Dat is een keuze.

Je hoeft niet in een appartement te wonen met meer dan 300 vve