Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:25

Ik had een hond die een heftige pijnlijke knie operatie heeft gehad. Uiteraard vond de operatie onder narcose plaats. De assistente bracht haar onder narcose en was er ook toen ze bij kwam voor de eerste verzorging.
Toch was mijn hond doodsbang (werkelijk panisch) voor de chirurg. Dan vraag je je ook af wat weet zij? Hoe bewust is zij van wat er is gebeurd, en vooral ook door wie?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:29

Nikass schreef:
poes schreef:
Ok ik vraag me iets af. Ik heb regelmatig logeerkat ten in huis. De eerste keer zijn ze soms erg bang maar sowieso wel op hun hoede. Er volgt een periode van verkennen, leren kennen en vertrouwen krijgen. Bij de ene kat gaat het snel bij de andere wat trager. Omdat we zorgvuldig selecteren is elke kat op dag 2 al prima op zijn gemak. Niettemin merk je dat ze op dag 2 of 3 echt doodmoe zijn: ze slapen gewoon nog niet zo vast die eerste dagen en alle nieuwe indrukken vreten energie.

Maar dan. Kat komt een tweede keer. Soms zit daar ruim een half jaar tussen. En elke keer is dat compleet anders. Binnen het half uur loopt de kat overal rond, komt ze aaitjes halen en is ze helemaal blij met je.

Zouden ze dan het concept onthouden? Of het huis? Of ons? Of alles?
En zouden ze beseffen van : Oja dit is tijdelijk. Het is hier prima en straks weer naar huis.

Ze herkennen/herinneren en hebben blijkbaar een positieve herinnering of associatie. Of ze er bij denken dat het tijdelijk is betwijfel ik. Ik denk dat ze leven in het hier en nu en als dat goed is, is het goed.

Dat ze het hier fijn hebben ben ik zeker :D kleine prinsjes en prinsesjes. Zo had Oren een compleet eigen kerstfeestje met hoedjes, cadeautjes en een drink, alleen voor hem.
Ze mogen overal komen en ik ben er enorm mee bezig.

Dus positieve associatie geloof ik zo.

Maar ik ben overtuigd dat het idd verder gaat. Dat ze ook echt snappen dat het tijdelijk is. En dat is echt heel bizar want katten zijn niet zo heel intelligent.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 02:11

Nikass schreef:
Kent iemand de dierenwinkel Zoo&Zo in Ede? Is dat een serieus grote winkel? De moeite om naartoe te gaan? Of is het assortiment niet veel anders dan bij andere dierenspeciaalzaken?

Niet serieus groot, wel iets meer assortiment voor sommige merken.

Captain

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 06:16

Nou ik vind de Zoo en Zo wel serieus groot, er is geen andere dierenwinkel in de buurt met die grootte. Wel hebben ze bijvoorbeeld een gigantische afdeling voor honden maar het kattengedeelte valt dan weer heel erg tegen. Vissen en reptielen is oke, paarden hebben ze ook veel spul voor en als je wilt gaan vissen kun je je daar ook uitleven. :+

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 08:20

poes schreef:
Ok ik vraag me iets af. Ik heb regelmatig logeerkat ten in huis. De eerste keer zijn ze soms erg bang maar sowieso wel op hun hoede. Er volgt een periode van verkennen, leren kennen en vertrouwen krijgen. Bij de ene kat gaat het snel bij de andere wat trager. Omdat we zorgvuldig selecteren is elke kat op dag 2 al prima op zijn gemak. Niettemin merk je dat ze op dag 2 of 3 echt doodmoe zijn: ze slapen gewoon nog niet zo vast die eerste dagen en alle nieuwe indrukken vreten energie.

Maar dan. Kat komt een tweede keer. Soms zit daar ruim een half jaar tussen. En elke keer is dat compleet anders. Binnen het half uur loopt de kat overal rond, komt ze aaitjes halen en is ze helemaal blij met je.

Zouden ze dan het concept onthouden? Of het huis? Of ons? Of alles?
En zouden ze beseffen van : Oja dit is tijdelijk. Het is hier prima en straks weer naar huis.

Onze kat ook! Die zit ivm onze vakantie nu bij mijn schoonouders, in juni 2021 was ze daar ook voor een weekje. Dat was haar eerste keer toen. Maar tegen de rijd dat ze een beetje haar draai had gevonden waren we ruim een uur verder. Nu brachten we haar afgelopen woensdag, ze stapt uit het mandje, kijkt even wat rond, staart omhoog en loopt meteen rond valsof ze de queen is (zoals thuis altijd), dus naar mijn idee herkende ze het meteen.

Ze was iig heel snel al zichzelf want kreeg dezelfde avond deze foto;
Afbeelding

Zo ligt ze thuis ook regelmatig hahaha.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:14

Nikass schreef:
Ik had een hond die een heftige pijnlijke knie operatie heeft gehad. Uiteraard vond de operatie onder narcose plaats. De assistente bracht haar onder narcose en was er ook toen ze bij kwam voor de eerste verzorging.
Toch was mijn hond doodsbang (werkelijk panisch) voor de chirurg. Dan vraag je je ook af wat weet zij? Hoe bewust is zij van wat er is gebeurd, en vooral ook door wie?

Eigenlijk geloof ik dat niet. Zou het de geur zijn?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:31

Bedankt voor de uitleg w.b. de buitenbaarmoederlijke zwangerschap! _O_

Nog een vraag dan, ik vind krekelgeluiden altijd zo gezellig 's avonds. Kun je in de zomer gewoon zo'n bakje krekels kopen en loslaten in je tuin? :')

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:40

Het kan maar of het handig is? denk eerder dat je dan de vogels gaat horen :=

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:43

truus1957 schreef:
Nikass schreef:

Eigenlijk geloof ik dat niet. Zou het de geur zijn?

Ik denk dat mens en vooral dier onder narcose veel meer opmerken dan men denkt. Stemmen, geluiden, geuren enzovoorts.
Mijn zus was onder narcose voor het verwijderen van een tumor in haar ruggenmerg. Toen ze wakker werd vertelde de arts haar dat ze niet alles hebben kunnen weghalen. Mijn zus vertelde dat ze dat al wist en ze kon het gesprek van de arts met anderen tijdens haar narcose één op één vertellen. Ik denk dat dieren helemaal dichter bij de natuur staan en dat dus zeker meekrijgen.
Zo zeggen ze ook dat mensen in coma of zwaar onder de medicatie voor palliatieve sedatie ook alles meekrijgen. Je mag dan ook nooit over die mensen praten waar ze bij zijn alsof ze er al niet meer zijn!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:16

Captain schreef:
Bedankt voor de uitleg w.b. de buitenbaarmoederlijke zwangerschap! _O_

Nog een vraag dan, ik vind krekelgeluiden altijd zo gezellig 's avonds. Kun je in de zomer gewoon zo'n bakje krekels kopen en loslaten in je tuin? :')

:')
Wij hebben wel eens krekels als voedselinsecten voor onze baardagaam en gekko's. Die krengen ontsnappen nogal graag en wij horen dus zo nu en dan wel eens krekelgeluiden in huis. Om deze reden voeren wij ze nog amper.

Binnenshuis gaan ze sowieso vrij lang mee helaas. Buitenshuis durf ik niet te zeggen. Volgens mij is de Nederlandse krekel wel een totaal andere soort, dus ik zou ze niet zomaar buiten loslaten. Voor je het weet wordt de soort invasief en heeft iedereen hetzelfde probleem als krekelvoerende mensen :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:31

Over dierenwinkels gesproken, ik ben benieuwd wat dan wel een mooie grote dierenwinkel is.
Ik heb zelf katten en konijnen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:44

Zoo Zajac in Duitsland is het bezoeken waard.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:39

Zoo enzo is de moeite wel waard. Het is een belevingswinkel. Ze hebben veel levende dieren, veel vogels vissen en knaagdieren. Waaronder 2 ara's en wat exotische knagers Ook wat reptielen geloof ik maar in dat deel kom ik nooit. Als je van vissen (met een hengel) houd kan je je ook helemaal uitleven. Of het de moeite waard is hangt af waar je vandaan komt. Ik woon in de buurt dus kom er geregeld maar dat is meer praktisch. Mensen nemen er hun kleine kinderen mee naartoe als uitje. Zoiets als de kinderboerderij maar dan anders. Ze hebben echt veel spul.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:42

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:13

Bedankt voor jullie info over Zoo&zo!

Ik keek naar Iris Enthoven bij "de gevaarlijkste wegen". Zij droeg hele leuke zomerse setjes van broek/rok met blouse. Hoe heet zo'n setje, en vooral waar koop je ze?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:22

Wanneer wordt twijfelen piekeren? }:0
Leuke om overna te denken, zolang je er maar niet over piekert... :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:26

Als je er gepikeerd van wordt! :+

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:00

:D :+

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:31

Kookaburra schreef:
Wanneer wordt twijfelen piekeren? }:0
Leuke om overna te denken, zolang je er maar niet over piekert... :D

In mijn ogen wordt het piekeren als je het niet meer los kan laten :)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:12

Als er in de CAO staat dat je maximaal 9 uur per dag mag werken, mag je als je dan 1 uur onbetaalde pauze hebt daarboven nog 9 uur werken (dus 10 in totaal, maar 9 productief) of mag je dan daarbij nog 8 uur werken?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:18

Pauze is geen werktijd, tenzij je zoals in mijn baan altijd bereikbaar moet zijn en bij je eten weggeroepen kan worden. Je mag dus naast je pauze nog 9 uur werken.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:20

gomir schreef:
Pauze is geen werktijd, tenzij je zoals in mijn baan altijd bereikbaar moet zijn en bij je eten weggeroepen kan worden. Je mag dus naast je pauze nog 9 uur werken.

Bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:13

Maken ze bij starbucks in Nederland ook steamers? Ik zie het nooit op het bord staan als ik er ben, maar op de (amerikaanse) website staat het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:20

Ik wil het nuttelozeweetjestopic niet vervuilen, dus ik stel hem maar hier: eten veganisten (en wellicht sommige vegetariërs) ook liever geen plantaardig voedsel dat met dierlijke mest is bemest? Of maakt dat minder uit, omdat het geen stukje van het dier zelf is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:44

culaccino schreef:
Ik wil het nuttelozeweetjestopic niet vervuilen, dus ik stel hem maar hier: eten veganisten (en wellicht sommige vegetariërs) ook liever geen plantaardig voedsel dat met dierlijke mest is bemest? Of maakt dat minder uit, omdat het geen stukje van het dier zelf is?

Goeie vraag! Ik denk dat sommige veganisten het zullen mijden en anderen niet. Wat ik altijd doe is proberen uitzoeken hoe een product verkregen wordt en welke industrieën het mogelijks in stand houdt. Op basis daarvan kies ik of ik een product wat vaker wil mijden of helemaal niet meer wil eten.