Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:poes schreef:Ok ik vraag me iets af. Ik heb regelmatig logeerkat ten in huis. De eerste keer zijn ze soms erg bang maar sowieso wel op hun hoede. Er volgt een periode van verkennen, leren kennen en vertrouwen krijgen. Bij de ene kat gaat het snel bij de andere wat trager. Omdat we zorgvuldig selecteren is elke kat op dag 2 al prima op zijn gemak. Niettemin merk je dat ze op dag 2 of 3 echt doodmoe zijn: ze slapen gewoon nog niet zo vast die eerste dagen en alle nieuwe indrukken vreten energie.
Maar dan. Kat komt een tweede keer. Soms zit daar ruim een half jaar tussen. En elke keer is dat compleet anders. Binnen het half uur loopt de kat overal rond, komt ze aaitjes halen en is ze helemaal blij met je.
Zouden ze dan het concept onthouden? Of het huis? Of ons? Of alles?
En zouden ze beseffen van : Oja dit is tijdelijk. Het is hier prima en straks weer naar huis.
Ze herkennen/herinneren en hebben blijkbaar een positieve herinnering of associatie. Of ze er bij denken dat het tijdelijk is betwijfel ik. Ik denk dat ze leven in het hier en nu en als dat goed is, is het goed.
poes schreef:Ok ik vraag me iets af. Ik heb regelmatig logeerkat ten in huis. De eerste keer zijn ze soms erg bang maar sowieso wel op hun hoede. Er volgt een periode van verkennen, leren kennen en vertrouwen krijgen. Bij de ene kat gaat het snel bij de andere wat trager. Omdat we zorgvuldig selecteren is elke kat op dag 2 al prima op zijn gemak. Niettemin merk je dat ze op dag 2 of 3 echt doodmoe zijn: ze slapen gewoon nog niet zo vast die eerste dagen en alle nieuwe indrukken vreten energie.
Maar dan. Kat komt een tweede keer. Soms zit daar ruim een half jaar tussen. En elke keer is dat compleet anders. Binnen het half uur loopt de kat overal rond, komt ze aaitjes halen en is ze helemaal blij met je.
Zouden ze dan het concept onthouden? Of het huis? Of ons? Of alles?
En zouden ze beseffen van : Oja dit is tijdelijk. Het is hier prima en straks weer naar huis.
Nikass schreef:Ik had een hond die een heftige pijnlijke knie operatie heeft gehad. Uiteraard vond de operatie onder narcose plaats. De assistente bracht haar onder narcose en was er ook toen ze bij kwam voor de eerste verzorging.
Toch was mijn hond doodsbang (werkelijk panisch) voor de chirurg. Dan vraag je je ook af wat weet zij? Hoe bewust is zij van wat er is gebeurd, en vooral ook door wie?
truus1957 schreef:Nikass schreef:Ik had een hond die een heftige pijnlijke knie operatie heeft gehad. Uiteraard vond de operatie onder narcose plaats. De assistente bracht haar onder narcose en was er ook toen ze bij kwam voor de eerste verzorging.
Toch was mijn hond doodsbang (werkelijk panisch) voor de chirurg. Dan vraag je je ook af wat weet zij? Hoe bewust is zij van wat er is gebeurd, en vooral ook door wie?
Eigenlijk geloof ik dat niet. Zou het de geur zijn?
Captain schreef:Bedankt voor de uitleg w.b. de buitenbaarmoederlijke zwangerschap!
Nog een vraag dan, ik vind krekelgeluiden altijd zo gezellig 's avonds. Kun je in de zomer gewoon zo'n bakje krekels kopen en loslaten in je tuin?
culaccino schreef:Ik wil het nuttelozeweetjestopic niet vervuilen, dus ik stel hem maar hier: eten veganisten (en wellicht sommige vegetariërs) ook liever geen plantaardig voedsel dat met dierlijke mest is bemest? Of maakt dat minder uit, omdat het geen stukje van het dier zelf is?