Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:40

Electra63 schreef:
Ik vind dat jij vaak zaken (te) negatief benadert.

Dat zou misschien relevant zijn als het gaat om subjectieve meningen, maar een groot deel hiervan is gewoon verifieerbaar. Het is niet alleen mijn mening dat we het niet zo goed aanpakken: Duitsland is blijkbaar ook niet zo verguld met al onze besmettingen. Die benaderen het ook te negatief? Kunnen we die ook en masse naar de GGZ sturen?

Citaat:
De maatschappij is veel individueler geworden en dat zal niet (meer) veranderen ten goede.

En dan word ik negatief genoemd... Ik vind mezelf juist vaak redelijk optimistisch omdat ik bij dit soort dingen juist blijf denken dat het wel beter kan, en dat het wel kan veranderen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:42

pien_2010 schreef:
Citaat:
Heel veel mensen zijn alleen nog maar boos.
klopt, dat zeggen wij hier zo vaak. Iedereen is boos. En zelf heb ik ook wel eens een kort lontje. Het duurt al zo lang die pandemie. Soms is het saai als er zo weinig mag bij al die lockdown's.

Precies! en hierin is oordelen over een ander gewoon te makkelijk. De 1 kan zich zelf opladen bij z’n paard of met een mooie wandeling maar als jij al tijden met je gezin op een 1 kamer flat zit in een grote stad heb je die luxe misschien niet.
En ook zat mensen die vooral heel gelukkig worden van heel veel mensen. Daar is ook niks mis mee en dat betekend niet direct dat die gene dan Corona ontkenners zijn en het maar prima vinden dat er mensen dood ziek zijn. Mentale gezondheid is een ingewikkeld iets, zeker in een pandemie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:43

ingedebruijn schreef:
Poeh ik vind het wel heel hard en kort door de bocht eerlijk gezegd. Ik ken niemand die denkt..laat mensen maar lekker ziek worden. Boeit me niet.

Daar zit echt wel meer achter dan zo zwart wit. En als ik voor mezelf spreek.. Ik denk ook niet dat je iedereen kunt redden van alle ziektes. Nu is het corona maar er is zoveel meer waar mensen aan overlijden. Dat hoort ook bij het leven hoe hard ook.

Ik denk dat je de essentie van shadows uitleg niet snapt. Zij vind dat de mensen die het beleid maken en het voor het zeggen hebben niet ter verantwoording worden geroepen over beslissingen, nu vooral mbt Corona beleid en wij dat allemaal toelaten. Wij = maatschappij .
Het gaat erom dat in haar ogen er door het halfslachtige beleid na de eerste lockdown ( imo) ontzettend veel mis peren zijn gemaakt met als laatste grote klapper Dansen met Janssen.
Het vaccineren gaat nu goed maar had veel beter georganiseerd kunnen zijn, daar hebben we mensen voor met veel ervaring en die zijn door de Ggd aan de kant geschoven, niet nodig. Ict problemen, app problemen, omt leden die bij monde van Van Dissel zegt dat mondkapjes, aerosolen, ventilatie niet belangrijk zijn.
Mensen in de zorg die geen bescherming hadden en zo onbedoeld voor heel veel extra doden in de verpleeg/thuiszorg hebben gezorgd. En dit is nog maar een kleine greep, de rest schiet me zo niet te binnen. En de overheid greep niet of veel te laat in.
Niemand zal denken, laat ze maar dood gaan of ziek worden maar het is wel gebeurd en gebeurd nog steeds. Komt ook nog de grote groep onder de 12 bij , hoe gaan ze dat straks doen? Want de scholen gaan straks weer beginnen en het virus zal dan weer opduiken op de scholen, in Amerika zijn heel veel kinderen in het ziekenhuis opgenomen met een complicatie door covid, Mics of zo iets, moet ik even zoeken. Laten we dat ook gewoon gebeuren of zorgen we dat ze zo veilig mogelijk naar school kunnen?
Shadow mag dan negatief overkomen, ik snap haar wel. Weet alleen niet wat ik er aan kan veranderen buiten me aan de regels te houden en te vaccineren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:45

Als we naar alleen besmettingen blijven kijken, komen we er nooit meer uit in ieder geval :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:45

ingedebruijn schreef:
lenaa_tje schreef:
Daar zit inderdaad heel veel tussen in maar goed over het algemeen hebben ‘uitersten’ het sowieso al een hele lange tijd het lastig binnen onze samenleving. Dat heeft niet eens zoveel te maken met Corona.
Ik vind het dus ook wel heftig om te stellen dat als iemand stelt wel bepaalde dingen heeft gedaan dat, dat een middelvinger op steken is naar mensen die ziek zijn. Zo zwart wit is het tenslotte niet.

Hier zagen wij het van de week mis gaan in de supermarkt waar er 3 mensen bij de kassa stonden en waar er 1 aan het afrekenen was. De tweede stond bijna bij de kassa maar had nog geen spullen op de band. Nummer 3 legt wel spullen op de bank. Meneer 2 werd woest op meneer 3 dat er nog 1,5 meter afstand bestond. Allen betrokkenen stonden gewoon in hun eigen vak. Ik vind dat voor meneer 2 heel sneu, deze angst maar ook mis ik hierin wel samenhorigheid. Heel veel mensen zijn alleen nog maar boos.

Ik denk dat dat ook komt omdat we 1,5 jaar lang alleen maar het woord corona horen met alle negativiteit die daarbij hoort. Mensen zijn ook (terecht) bang gemaakt voor dit virus. Dan snap ik wel dat mensen vlak voor de eindstreep in paniek kunnen raken als iemand ineens in je veilige bubbel komt.

Totaal met je eens dat dit echt heel zwaar moet zijn voor deze mensen. Ik heb zelf die angst niet maar merkte vanmiddag in de winkel wel dat ik geïrriteerd raakte toen iemand zich niet hield aan de afstand strepen op de grond. Zo moeilijk is het niet om elkaars ruimte te respecteren.

Ik ben om die reden heel blij dat wij die strepen nog hebben en dat je (subtiel) de ander er op kan wijzen.

Zelfs in de Efteling (waar echt heel veel mensen dit volledig negeren..) kun je hier wel zelf voor zorgen.
Ik heb met niemand ruzie gehad maar heb wel in alle rijen mijn eigen vak gehad. Gewoon met een grapje er een opmerking over maken maakt het al veel gezelliger

De groep onder 12 vind ik dan weer erg ingewikkeld. Die hoeven geen afstand te houden en daar heb ik dan weer moeite mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:47

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind dat jij vaak zaken (te) negatief benadert.

Dat zou misschien relevant zijn als het gaat om subjectieve meningen, maar een groot deel hiervan is gewoon verifieerbaar. Het is niet alleen mijn mening dat we het niet zo goed aanpakken: Duitsland is blijkbaar ook niet zo verguld met al onze besmettingen. Die benaderen het ook te negatief? Kunnen we die ook en masse naar de GGZ sturen?

Citaat:
De maatschappij is veel individueler geworden en dat zal niet (meer) veranderen ten goede.

En dan word ik negatief genoemd... Ik vind mezelf juist vaak redelijk optimistisch omdat ik bij dit soort dingen juist blijf denken dat het wel beter kan, en dat het wel kan veranderen.

Mijn mening over jou is niet gebaseerd op dit topic.
Ik kom je vaker tegen.

Ik ga er ook niet verder over in discussie.
Ik vind het rot als iemand ongelukkig is of zich eenzaam voelt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:47

bigone schreef:
ingedebruijn schreef:
Poeh ik vind het wel heel hard en kort door de bocht eerlijk gezegd. Ik ken niemand die denkt..laat mensen maar lekker ziek worden. Boeit me niet.

Daar zit echt wel meer achter dan zo zwart wit. En als ik voor mezelf spreek.. Ik denk ook niet dat je iedereen kunt redden van alle ziektes. Nu is het corona maar er is zoveel meer waar mensen aan overlijden. Dat hoort ook bij het leven hoe hard ook.

Ik denk dat je de essentie van shadows uitleg niet snapt. Zij vind dat de mensen die het beleid maken en het voor het zeggen hebben niet ter verantwoording worden geroepen over beslissingen, nu vooral mbt Corona beleid en wij dat allemaal toelaten. Wij = maatschappij .
Het gaat erom dat in haar ogen er door het halfslachtige beleid na de eerste lockdown ( imo) ontzettend veel mis peren zijn gemaakt met als laatste grote klapper Dansen met Janssen.
Het vaccineren gaat nu goed maar had veel beter georganiseerd kunnen zijn, daar hebben we mensen voor met veel ervaring en die zijn door de Ggd aan de kant geschoven, niet nodig. Ict problemen, app problemen, omt leden die bij monde van Van Dissel zegt dat mondkapjes, aerosolen, ventilatie niet belangrijk zijn.
Mensen in de zorg die geen bescherming hadden en zo onbedoeld voor heel veel extra doden in de verpleeg/thuiszorg hebben gezorgd. En dit is nog maar een kleine greep, de rest schiet me zo niet te binnen. En de overheid greep niet of veel te laat in.
Niemand zal denken, laat ze maar dood gaan of ziek worden maar het is wel gebeurd en gebeurd nog steeds. Komt ook nog de grote groep onder de 12 bij , hoe gaan ze dat straks doen? Want de scholen gaan straks weer beginnen en het virus zal dan weer opduiken op de scholen, in Amerika zijn heel veel kinderen in het ziekenhuis opgenomen met een complicatie door covid, Mics of zo iets, moet ik even zoeken. Laten we dat ook gewoon gebeuren of zorgen we dat ze zo veilig mogelijk naar school kunnen?
Shadow mag dan negatief overkomen, ik snap haar wel. Weet alleen niet wat ik er aan kan veranderen buiten me aan de regels te houden en te vaccineren.

Ik denk dat er ook mensen zijn die de overheid niet zo aankijken op alles dat gebeurd is. Volgens mij hebben de mensen aan het roer nog nooit een pandemie meegemaakt en is het gaandeweg leren en proberen om de juiste keuzes te maken. Ik doe het ze niet na dus ja ik vind het persoonlijk héél makkelijk vingertje wijzen als je zelf niet aan het roer staat van 17 miljoen meningen.

Buiten dat heb ik eerder al aangegeven dat ik de risico's en klachten bij mensen onder de 25, de zware maatregelen niet meer waard vind en daar sta ik nog steeds achter.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:50

Daarbij zijn er zat mogelijkheden in Nederland om zelf dan ook invloed uit te kunnen oefenen op beleid. Op een Internet forum dan vooral gal spuwen vind ik ook niet terecht.
Maar goed dat is dan ook één van de eerste dingen die ik mijn leerlingen wil meegeven. Als je iets wil veranderen, ook iets groots kun je daar best iets mee doen. Klagen is daar niet één van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:58

ingedebruijn schreef:
Buiten dat heb ik eerder al aangegeven dat ik de risico's en klachten bij mensen onder de 25, de zware maatregelen niet meer waard vind en daar sta ik nog steeds achter.

En dat is dus wel echt een flinke 'het interesseert me niks wat de gevolgen zijn als ze mij maar niet raken'. Ook mensen onder de 25 worden ziek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:00

Uiteindelijk kan niemand het nog overzien op dit moment.
In Duitsland zijn het aantal gemelde eetstoornissen onder jongeren in 2020 met 60% toegenomen. Helaas zijn eetstoornissen vaak net ook 1 van die ellendige chronische aandoeningen.
Hoeveel schade er uiteindelijk direct vs indirect door covid ontstaan is, is nog helemaal niet helder.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:01

Shadow0 schreef:
ingedebruijn schreef:

En dat is dus wel echt een flinke 'het interesseert me niks wat de gevolgen zijn als ze mij maar niet raken'. Ook mensen onder de 25 worden ziek.

Nee dat is het dus niet. Ik weeg de maatregelen en gevolgen daarvan af tegen wat nu bekend is als risico voor die groep. Dat is ook niet onverstandig als je je economie draaiende wilt houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:08

ingedebruijn schreef:
Nee dat is het dus niet. Ik weeg de maatregelen en gevolgen daarvan af tegen wat nu bekend is als risico voor die groep.

Kun je die berekening delen? Hoe weeg je dat?

Citaat:
Dat is ook niet onverstandig als je je economie draaiende wilt houden.

Dat is heel onverstandig: landen/economieen die corona serieus aanpakken hebben minder economische schade dan landen/economieen die corona laten waaien.

En dat is dus nog voor alle gevolgen van langdurige ziekte, die we nog niet exact kennen maar waar we wel van weten dat die er gaat zijn.

Gnome

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:13

Op basis hiervan :
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen

Ik heb nog nergens gelezen dat die groep net zoveel risico op ernstig covid verloop heeft als de ouderen.

En corona laten waaien.. Serieus? Met zoveel vaccinaties kun je toch niet meer spreken over laten waaien? Dat hebben ze hier nooit gedaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:17

Je kan landen ook niet met elkaar vergelijken.
Bevolkingsdichtheid en klimaat spelen een rol.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:36

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:51

Shadow ik vind ook dat je er een erg negatieve kijk op hebt. Ik denk wel dat je e.e.a. moet relativeren. Zonder corona te bagatelliseren verloopt bij het allergrootste deel van de mensen een besmetting mild tot zware griepklachten waar geen medisch ingrijpen bij nodig is. Het is maar een klein deel dat daadwerkelijk long covid krijgt, in het ziekenhuis terecht komt of het niet overleefd.

En natuurlijk is dat verschrikkelijk voor die mensen en hun geliefden. Daar moeten we iets aan doen en dat doen we al bijna 2 jaar. Achteraf is altijd makkelijk praten en wellicht waren andere keuzes en maatregelen beter geweest. Maar het belangrijkste is dat we behoorlijk snel effectieve vaccins hebben en goed bezig zijn met vaccineren.

Ik denk dat er echt wel nagedacht is hoe we kunnen voorkomen dat er zoveel mensen ziek raken en zelfs sterven, maar dat dit geen haalbare kaart is. Echt inzetten op de besmettingen terug brengen naar 0 zou ervoor zorgen dat we ons allemaal zo goed als op moeten sluiten in huis, dagelijks testen, economie nog meer on hold.

Het leven is niet maakbaar. Mensen in Nederland worden al steeds ouder vergeleken met jaren terug. Ergens moeten we ook accepteren dat de dood erbij hoort. Veel van de mensen die overleden zijn aan corona zijn 80+. Dat maakt het absoluut niet minder verdrietig en ik zal nooit zeggen dat ´we ze maar dood moeten laten gaan´, maar ik denk wel dat het een leeftijd is waarop we moeten accepteren dat het pluk de dag is en mensen kunnen sterven aan een dergelijk virus of gewoon aan ouderdom. Ik zie bij mijn cliënten terug dat zij liever een gering (!!!) risico lopen als in volledig gevaccineerd en mensen dicht om zich heen en een dagje weg dan geïsoleerd leven en maar 1 vast iemand mogen zien op 1.5 m afstand. Kwaliteit gaat soms boven kwantiteit.

Ergens moeten we kijken wat acceptabel is. Jij vraagt je af of het acceptabel is dat zoveel mensen doodgaan en ziek worden. Maar is het acceptabel als kinderen een lange tijd geen enkele dag naar school kunnen, niet af mogen spreken met vriendjes en vriendinnetjes? Dat volwassenen niet ergens op visite mogen gaan of visite mogen ontvangen? Dat we ons zo veel mogelijk gaan isoleren in huis om de contacten echt te minimaliseren? Dat iemand in het ziekenhuis geen bezoek mag ontvangen? Dat je niet op visite mag bij opa of oma in het verzorgingshuis?
Ik vind van niet en ik denk velen met mij. Het moet leefbaar blijven en we moeten wel reel blijven. Het is belangrijk om ons best te doen de ziekenhuisopnames en besmettingen laag te houden, maar niet ten koste van alles.

Dus ik denk dat ze hier al een redelijk goede keuze in hebben gemaakt. Ze hebben het nooit volledig losgegooid hé. Er zijn altijd nog maatregelen geweest en er wordt al tijden volop gevaccineerd. Het is zoeken naar een middenweg, omdat zware maatregelen ook zware bijkomende gevolgen kunnen hebben. Ik denk dat bij veel mensen psychisch de rek eruit is wat betreft houden aan de maatregelen en dat is begrijpelijk na zo´n lange tijd.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 25-07-21 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:57

Amen. Mooie post Vayo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 01:26

ingedebruijn schreef:
Op basis hiervan :

Ik heb nog nergens gelezen dat die groep net zoveel risico op ernstig covid verloop heeft als de ouderen.

Niet ernstiger maar wel met de Delta veel meer kans op Long-Covid.
Ook als ze alleen maar milde klachten hadden, blijken ze veel meer op langere termijn klachten te houden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 06:28

Brainless schreef:
ingedebruijn schreef:
Op basis hiervan :

Niet ernstiger maar wel met de Delta veel meer kans op Long-Covid.
Ook als ze alleen maar milde klachten hadden, blijken ze veel meer op langere termijn klachten te houden.

Heb je hier een bron van?
Met name dat over de Delta variant. Lijkt me sterk dat ze daarvan nu al gedegen onderzoek hebben kunnen doen. Anders ben ik wel erg benieuwd naar de definitie van "long".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 06:45

ingedebruijn schreef:
Amen. Mooie post Vayo.

Met één misvatting, vooral vanwege de overbelasting vd ziekenhuizen zijn de regels iedere keer zo aangescherpt, niet vanwege verhoogd risico overlijden 80 ++. En het waren en zijn niet alleen de 80 plussers die opgenomen worden cq overlijden was het maar waar. Het zijn vooral de 60 plussers, maar ook 50 en 40 plussers.

Verder wel met veel zaken eens.

Een pleidooi ook dat zoveel mensen zich laten gaan vaccineren want daar zit de uitweg in al die ellende.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:19

Jemig wat een negatievietijd hier!!
En Hoezo boos zijn?
Moet je kijken wat een vrijheid je nu hebt!! Je kan zowat alles doen wat je voorheen ook deed. Ook op een veilige manier.
Sorry maar ik ervaar niks van alles wat jullie hier op sommen. Ik zie mensen gewoon genieten van het leven en doe daar zelf ook aan mee.

Er is meer in het leven dan covid!
Laatst bijgewerkt door Popstra op 25-07-21 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:36

Popstra schreef:
Jemig wat een negatievietijd hier!!
En hoezo pandemie? Hoezo boos zijn?
Moet je kijken wat een vrijheid je nu hebt!! Je kan zowat alles doen wat je voorheen ook deed. Ook op een veilige manier.
Sorry maar ik ervaar niks van alles wat jullie hier op sommen. Ik zie mensen gewoon genieten van het leven en doe daar zelf ook aan mee.

Er is meer in het leven dan covid!

Ik snap wat je bedoelt. Hier in ons privé leven geldt dat zeer zeker ook. Wij zijn ook vreselijk gelukkig.

Neemt niet weg dat veel mensen erg geraakt zijn door deze pandemie, het zij lichamelijk, het zij financieel, hetzij door verlies van dierbaren. Als je zelfs ontkent dat er sprake is van een pandemie dan leef je wel heel erg op een eiland en kijk je niet verder dan je eigen neusje lang is. Dat heeft niets met negativiteit (de ene dyslectica verbetert de andere :+ ) te maken maar met realiteit.

Er is gelukkig meer in het leven dan covid→ alleen merk je daar in een topic met als onderwerp covid wat minder van ;) .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:46

Ja heb dat hoezo pandemie even verwijderd want die is er en ontken ik ook niet.

Er worden ook buiten het hele covid gebeuren dagelijks mensen geraakt. Zo is het leven. Niemand word ongeschonden oud, en je er constant druk om maken helpt je ook niet. Je moet dat proberen los te laten..

Ik zie dat veel mensen die eerder actief waren in dit topic niet meer terug. Ik zelf ben er ook steeds minder maar als ik dan eens lees vind ik dat er door een aantal wel erg veel beren op de weg worden gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:57

Popstra zelf heb ik geloof deel 1 meegedaan van dit topic en onlangs weer eventjes binnen gewaaid. Soms is het fijn het er eventjes over te hebben en vaak wil ik het er ook niet over hebben. Want er is ook wel alles over gezegd onderhand.

Leven is niet altijd gemakkelijk en dat is inherent aan het leven. Dat klopt. En mijn leven is echt wel periodes benarder geweest als nu. Dat klopt ook. Het leven is voor mij op dit moment erg goed en gelukkig hier zo in mijn Franse bubbel.

Helaas is dat niet voor iedereen zo.

Zelf ben ik benieuwd hoe lang het gaat duren en blij verrast dat de vaccinatie er zo snel was, dat te maken heeft dat men corona besmettingen had verwacht en gevreesd en al jaren bezig was in labos om hiervoor iets te ontwikkelen. Alleen lijkt het nu nog wel eventjes te duren voordat covid echt de wereld uit is en iedereen gevaccineerd want helaas bv ontwikkelingslanden gaat het niet goed.
.
Enfin, als het om mijn eigen ikje gaat, denken dat wij goed geanticipeerd hebben. Zonet een artikel vertaald voor mijn les uit het Frans, waarin staat dat men verwacht dat het toerisme pas in 2023 weer op normaal niveau zal komen. Dus wij met onze leeftijd hebben op tijd ons huis verkocht om in onze eigen gîte gaan wonen, want nog 1 jaar meer zo weinig inkomen te hebben, wel al het werk en de kosten van 2 huizen, dat heeft geen zin. HEt fiananciële verlies wordt daar alleen maar groter door. Helaas kan niet iedereen op die manier anticiperen want als je net je restaurant hebt geopend, dan val je buiten alle financiële steunmaatregelen en heb je toch wel een groot probleem.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:19

Ik vraag me af of je, met vaccinatie, niet ook nog last kunt krijgen van long covid? Vooral imdat de meeste mensen dit krijgen na corona met een mild beloop?
Beschermd het vaccin daar ook tegen?