Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:40

Ik ben vanaf de eerste kennismaking of zelfs eerder al duidelijk in wat ik zoek (non-monogamie/polyamorie).
Aan de ander om daarmee in te stemmen of af te haken. :)
Er valt een hoop te overleggen en bij te stellen in de loop der tijd maar een 'gesloten' relatie wordt hem niet, dan vertrek ik, hoe rot het ook is.
Ik heb die vrijheid nou eenmaal nodig en in een seksclusieve/monogame relatie voel ik me enorm opgesloten en ga ik uiteindelijk juist de grenzen opzoeken en overschrijden. :x

Bij mijn laatste relatie heb ik het ook direct aangegeven toen bleek dat we meer interesse in elkaar hadden dan vriendschap.
Zij was niet echt bekend met het concept non-monogamie maar na wat vragen en het even te laten bezinken gaf ze aan dit ook te willen.
Had ze gelijk aangegeven er niet voor open te staan dan was het op dat punt ook gestopt en bij vriendschap of evt wat aanrommelen gebleven, no hard feelings verder. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:50

En zo heeft iedereen zijn of haar wensen.
Zelfs al had ik geen relatie heb ik weinig behoefte aan rondkijken, zit gewoon niet in mijn aard. Voor mij is een relatie iets wat me overkomen is zonder dat ik er naar zocht. Alleen al het idee dat ik er nog iemand naast zou hebben krijg ik al bijna een burn-out van, lijkt me vreselijk ingewikkeld kwa planning.
Omgekeerd zou ik er niet eens afkerend tegenover staan, we hebben het ook wel eens besproken maar blijkbaar is die behoefte er wederzijds niet.

Als je zelf ergens blij mee bent is het soms ook lastig om te begrijpen waarom een ander iets niet wil. Waarom zou iemand geen paard willen hebben...onvoorstelbaar :D

Idem voor de beruchte kinderopdring mensen die zich niet kunnen voorstellen dat je gelukkig zou kunnen zijn zonder. „Het is voor mij een verrijking dus moet het voor jou ook zo zijn.“

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:07

Mindim schreef:
Toch bevat je bericht een hoog 'agossie' gehalte hoor.

Dat jij vind dat mensen zichzelf feitelijk iets ontzeggen door monogaam te zijn en er dan maar het beste van moeten hopen, het klinkt me allemaal wat neerbuigend in de oren.

Je hebt gelijk. Ik vind veel mensen naïef en ik denk dat ik het beter weet. Maar ik hoef mijn gelijk niet te behalen ten koste van een ander. Niemand hoeft van mij iets aan te nemen en ik gun iedereen het beste, wat iemand daar dan ook maar onder mag verstaan.

Mindim schreef:
Verder er leven veel mensen in het, nu, je hebt nu eenmaal weinig vat op de toekomst, dus om alles af te stemmen op wat er in de toekomst eventueel kan gebeuren, wat een zonde van de tijd en moeite.

Maar dat is nou precies wat mensen toch proberen als ze elkaar trouw beloven te zijn. Dat gaat niet over vandaag of morgen, maar juist over de langere termijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:35

Blue_Eyes schreef:
superpony schreef:
En de clitoris is een geweldige uitvinding, maar zelfs anno 2020 zijn ook westerse mannen niet allemaal handig genoeg om die goed te behandelen. Nog steeds zijn er vrouwen die faken, nooit of zeer weinig een orgasme krijgen etc.

Even voor de lichte noot... Ik moest aan deze denken :D
[ [url=m/OnWuIl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha, eigenlijk niet eens echt grappig, maar wel goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:47

Jis_ schreef:
Ja maar vrouwen die faken kiezen daar zelf toch voor? Zeg dan gewoon wat je lekker vindt. Dat verschilt ook nog wel eens, breng die vingers of weet ik veel wat waar het wezen moet, enz. Help die mannen een beetje. :D

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik zou niet weten waarom vrouwen dat doen........Ik ben niet zo een vrouw en heb niet zo een relatie, dus kan me niet in zo iemand verplaatsen.

@present, ik ga niet taggen, maar je begint steeds meer met een hele nare manier van schrijven te reageren.

Ten eerste ken ik mezelf behoorlijk goed. Jij mag daar alles van vinden, maar dat boeit mij vrij weinig eigenlijk.
Ik ken mn man 27 jaar en ik ga niet eens opsommen hoeveel wij voor onze kiezen hebben gehad en wat wij samen altijd overleven en hoe bewust wij zijn geworden van onze relatie.

Dat jij zomaar even wil oordelen dat mensen dan naief zijn of zichzelf tekort doen is eigenlijk best triest en zegt me meer over jou, dan over mij of die mensen.
Ik kom zooooooooooo niks tekort op geen enkel vlak. Het is bijna zielig als je denkt dat mensen dat wel doen. Dan heb je dus nooit een goede relatie gehad en ware liefde gekend.

En ik weet heel goed dat ik gewoon niet veel met mensen heb, dus als ik morgen alleen ben, ook lekker alleen zal blijven. Ben een onwijze kluizenaar en hecht heel veel waarde aan mn prive en eigen ruimte. Zelfs mijn man weet wanneer hij een beetje afstand moet bewaren. Net als ik weet wanneer hij iets nodig heeft.

Dat zijn geen opofferingen, dat doe je met liefde. Zelfde als voor ons kind. Hij is nu volwassen, maar heb alles voor hem gedaan altijd en niks was te gek. Nog zou ik alles voor hem opofferen zonder ook maar 1 sec na te denken.
Ik hou genoeg van mezelf, maar nog meer van hem en ik heb ook nog een stuk verstand naast gevoel, wat belangrijk is.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 01:32

superpony schreef:
@present, ik ga niet taggen, maar je begint steeds meer met een hele nare manier van schrijven te reageren.

Dat vind ik jammer. Als je zoiets beweert vind ik het fijn als je het specifiek maakt, zodat ik weet wat je precies bedoelt. Maar dat geeft niet, het is duidelijk dat we verschillend over dingen denken. Wat mij betreft is dat prima en juist interessant, maar jij lijkt het erg persoonlijk op te nemen allemaal en dat is niet mijn bedoeling. Misschien laten we de discussie tussen ons beter rusten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:47

Suzanne F. schreef:
Ja en dan raggen ze er als een lompe koe overheen zeker. Laat dan maar zitten. Als ik ze moet vertellen hoe het moet dan hoeft het al niet meer. Daar droog je spontaan van op.

Whut? %)

Citaat:
Waarom zou iemand geen paard willen hebben...onvoorstelbaar

Ik hoef er geeneen 8-)

@Superpony: ik vind eigenlijk dat je zelf best snel in de verdediging schiet met lange uitleg om te duiden waarom het bij jullie zo goed gaat :)
Dus het zou zomaar kunnen dat je je onterecht aangevallen voelt..
En ik lees ergens in je berichten dat mensen die meerdere partners hebben, niet genoeg zouden hebben aan 1, of dat ze tekort komen. En dat is ook niet zo zwart wit te zeggen... :)

Overigens vind ik niet dat mensen die monogaam zijn, zichzelf iets ontzeggen. Precies wat al eerder gezegd wordt (door meerdere), iedereen moet doen wat ze zelf willen en waar ze met hun partner overeenstemming over hebben, dus gelijkwaardig. (het is ook niet zo dat 1 iemand in de relatie bepaald wat er gebeurt omdat diegene dat 'wil' ;-) maar goed, als je in zo'n situatie zit, lijkt t mij ook niet helemaal fijn.. )

Daarnaast is het geen topic over relatievormen, maar meer of 'echte liefde' nog bestaat ;-) (ongeacht de relatie, denk ik dan.. )
En er staan nog steeds prachtige verhalen tussen :j

Callisto04

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:02

Echte liefde kan binnen elke relatievorm, afhankelijk van wat de betrokkenen willen. De vraag is vooral wat echte liefde is, hoe je dat definieert. Ergens hangt dit wel samen met de relatievorm. Is een relatie met meerdere mensen tegelijk even diepgaand dan een relatie met 1 persoon? Voor mijzelf zou dat niet zo zijn, maar dat is ook persoonsgebonden. Ik kan mij niet voorstellen hoe je met meerdere personen tegelijk een toekomst kan uitbouwen, een leven kan organiseren. Voor mij zou dat ongetwijfeld leiden tot intern conflict, waarbij keuze A samen met persoon X een impact zou hebben op wat al dan niet mogelijk is met persoon B. Waardoor er keuzeconflicten zouden ontstaan, ik het gevoel zou hebben steeds wel iemand tekort te doen. Maar dat is zo voor mij, dat geldt daarom niet voor anderen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:12

Gelukkig kun je tegenwoordig online je agenda's synchroniseren :') Maar dat lijkt me ook het lastigst, hoe verdeel je je tijd en aandacht eerlijk? Heb je een favoriet, en ben jij dan ook de favoriet van jouw favoriet of heeft die een ander die die eigenlijk wat leuker vindt? Hoe doe je dat bijvoorbeeld met op vakantie gaan? (één van mijn lievelingsdingen om te doen namelijk) Ga je dan gewoon met allemaal een keer elk jaar? Dat lijkt me duur en lastig te organiseren met de (als loonslaaf zijnde, beperkte) vrije tijd. Zo veel praktische vragen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:32

present schreef:
Mindim schreef:
Toch bevat je bericht een hoog 'agossie' gehalte hoor.

Dat jij vind dat mensen zichzelf feitelijk iets ontzeggen door monogaam te zijn en er dan maar het beste van moeten hopen, het klinkt me allemaal wat neerbuigend in de oren.

Je hebt gelijk. Ik vind veel mensen naïef en ik denk dat ik het beter weet. Maar ik hoef mijn gelijk niet te behalen ten koste van een ander. Niemand hoeft van mij iets aan te nemen en ik gun iedereen het beste, wat iemand daar dan ook maar onder mag verstaan.

Mindim schreef:
Verder er leven veel mensen in het, nu, je hebt nu eenmaal weinig vat op de toekomst, dus om alles af te stemmen op wat er in de toekomst eventueel kan gebeuren, wat een zonde van de tijd en moeite.

Maar dat is nou precies wat mensen toch proberen als ze elkaar trouw beloven te zijn. Dat gaat niet over vandaag of morgen, maar juist over de langere termijn.

Maar weet je Present, je weet het niet beter, dat is precies het punt. Je stelt je nogal verheven boven anderen op hier en doet zeer neerbuigend.

Wat is het probleem om ergens een verwachting van te hebben trouwens.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:34

Zonder verwachtingen kun je ook niet teleurgesteld worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:38

Qimm schreef:
Gelukkig kun je tegenwoordig online je agenda's synchroniseren :') Maar dat lijkt me ook het lastigst, hoe verdeel je je tijd en aandacht eerlijk? Heb je een favoriet, en ben jij dan ook de favoriet van jouw favoriet of heeft die een ander die die eigenlijk wat leuker vindt? Hoe doe je dat bijvoorbeeld met op vakantie gaan? (één van mijn lievelingsdingen om te doen namelijk) Ga je dan gewoon met allemaal een keer elk jaar? Dat lijkt me duur en lastig te organiseren met de (als loonslaaf zijnde, beperkte) vrije tijd. Zo veel praktische vragen :')

Ja en wat als je tweede lief ook getrouwd is en in een open relatie leeft en de partner van die tweede lief ook een tweede lief heeft. Ik vrees dat zelfs synchroniserende agendas dat niet bij kunnen houden :')
Ik geef het je te doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:41

Qimm schreef:

Je kunt prima verwachtingen hebben toch, teleurstellingen kun je in calculeren. Een verwachting hebben is toch niet eender aan jezelf naief opstellen? En is een teleurstelling ondergaan onoverkomelijk? Het zijn juist goede leermomenten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:53

Mindim schreef:
Ja en wat als je tweede lief ook getrouwd is en in een open relatie leeft en de partner van die tweede lief ook een tweede lief heeft. Ik vrees dat zelfs synchroniserende agendas dat niet bij kunnen houden :') Ik geef het je te doen :D

Ik denk dat het dan misschien makkelijker wordt omdat je niet als enige iemand anders hoef te entertainen, maar er meer opties zijn als iemand niet kan/geen zin heeft.. :D

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:54

Mindim schreef:
Maar weet je Present, je weet het niet beter, dat is precies het punt. Je stelt je nogal verheven boven anderen op hier en doet zeer neerbuigend.

Door te stellen dat ik het niet beter weet doe je precies hetzelfde. En dat is toch ook juist prima? Ik ga ervan uit dat de meeste mensen menen dat ze het heel goed weten. Het zou toch wat worden als we allemaal geen idee hadden. Dat ik overtuigd ben van mijn gelijk wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor jouw mening. Kom maar eens met argumenten, dan hebben we een gesprek. Wie weet breng je me zelfs op andere gedachten, graag! Maar dit is echt een non-discussie.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:52

Qimm schreef:

Volgens mij maak je het onnodig ingewikkeld. Waarom zou je niet gewoon genieten van wat er ontstaat? De meerwaarde van het hebben van meerdere relaties zit hem er naar mijn idee juist in dat er ruimte is voor verschillen. Als je ernaar streeft alles precies hetzelfde te doen kun je het er net zo goed bij eentje houden. Waarom zou je een favoriet willen hebben of iemands favoriet willen zijn? Het is toch geen wedstrijdje? Naar mijn idee komen vragen zoals deze louter voort uit onzekerheid. Maar dat lost een ander niet voor je op, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Horen dat je iemands favoriet bent voelt misschien even goed, maar het is een verslaving. Vroeg of laat heb je weer een 'shotje' nodig. Ik geniet van het contact wat ik met iemand heb en de gevoelens die ik daar zelf bij heb. Of die ander precies hetzelfde ervaart kan ik onmogelijk weten en het maakt me ook eigenlijk helemaal niet uit. Als er voor beiden iets in zit (en dat zal wel, want anders had het geen bestaansrecht) en je daarmee tevreden kunt zijn is het toch goed?

Mindim schreef:
Qimm schreef:

Je kunt prima verwachtingen hebben toch, teleurstellingen kun je in calculeren. Een verwachting hebben is toch niet eender aan jezelf naief opstellen? En is een teleurstelling ondergaan onoverkomelijk? Het zijn juist goede leermomenten.

Je kunt prima verwachtingen hebben, maar mensen zijn naïef over de kans dat hun verwachting uitkomt. Het is een bekend gegeven dat vreemdgaan heel vaak voorkomt, maar toch geloven veel mensen dat het hun nooit zal overkomen. Mensen rekenen zichzelf altijd buiten de statistieken. En wat leren ze ervan? Meestal niet veel meer dan dat ze een ander (en zichzelf) niet goed kunnen vertrouwen helaas. En niet veel later tuinen ze er toch gewoon weer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:53

Cer schreef:
Mindim schreef:
Ja en wat als je tweede lief ook getrouwd is en in een open relatie leeft en de partner van die tweede lief ook een tweede lief heeft. Ik vrees dat zelfs synchroniserende agendas dat niet bij kunnen houden :') Ik geef het je te doen :D

Ik denk dat het dan misschien makkelijker wordt omdat je niet als enige iemand anders hoef te entertainen, maar er meer opties zijn als iemand niet kan/geen zin heeft.. :D

Tis wel vakantie he! :D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:55

Ieder zijn ding, ikzelf zal hol en dol worden. Ik loop soms al achter de feiten aan met 1 partner. Combi werken, kids, partner, paard, gewone vrienden en de me-time niet te vergeten. Oja dan ook nog je huis aan kant houden. Slapen doe ik ook nog graag. Ik kom dus echt serieus uren tekort per dag met meerdere partners.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:02

Cer schreef:
Suzanne F. schreef:
Ja en dan raggen ze er als een lompe koe overheen zeker. Laat dan maar zitten. Als ik ze moet vertellen hoe het moet dan hoeft het al niet meer. Daar droog je spontaan van op.

Whut? %)

Citaat:
Waarom zou iemand geen paard willen hebben...onvoorstelbaar

Ik hoef er geeneen 8-)

@Superpony: ik vind eigenlijk dat je zelf best snel in de verdediging schiet met lange uitleg om te duiden waarom het bij jullie zo goed gaat :)
Dus het zou zomaar kunnen dat je je onterecht aangevallen voelt..
En ik lees ergens in je berichten dat mensen die meerdere partners hebben, niet genoeg zouden hebben aan 1, of dat ze tekort komen. En dat is ook niet zo zwart wit te zeggen... :)

Overigens vind ik niet dat mensen die monogaam zijn, zichzelf iets ontzeggen. Precies wat al eerder gezegd wordt (door meerdere), iedereen moet doen wat ze zelf willen en waar ze met hun partner overeenstemming over hebben, dus gelijkwaardig. (het is ook niet zo dat 1 iemand in de relatie bepaald wat er gebeurt omdat diegene dat 'wil' ;-) maar goed, als je in zo'n situatie zit, lijkt t mij ook niet helemaal fijn.. )

Daarnaast is het geen topic over relatievormen, maar meer of 'echte liefde' nog bestaat ;-) (ongeacht de relatie, denk ik dan.. )
En er staan nog steeds prachtige verhalen tussen :j

Ik zeg precies hetzelfde als jij.

En als je goed leest, wordt er ook gezegd dat mensen dan twijfelen over de liefde, omdat ik anders over het huwelijk dacht dan mijn man bijvoorbeeld....
Of dat mensen in een monogame relatie iets tekort komen.

Ze kunnen het 100x omdraaien, anders vertellen en mooier inpakken, maar dat is gewoon letterlijk wat gezegd wordt.

Ik zou niet weten of ik in de toekomst wel verliefd word op een ander? Dan wordt je wel heel erg onderschat als mens. En ik verdedig mijn relatie zeker. Helemaal wanneer monogame relaties als niet natuurlijk, niet echt etc worden afgeschilderd door een beetje wijs te banketstaaf.

Ik denk echt dat juist die mensen wat tekort komen en daarom juist de mooie, goede relaties proberen onderuit te halen.

En het maakt verder niet uit, want ik kijk er niet anders om tegen mn man of ons huwelijk. Ik denk eerder; ik mag toch wel in mn handjes knijpen dat ik dat wel heb gevonden en al dat gezeik niet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:07

present schreef:
Mindim schreef:

Door te stellen dat ik het niet beter weet doe je precies hetzelfde. En dat is toch ook juist prima? Ik ga ervan uit dat de meeste mensen menen dat ze het heel goed weten. Het zou toch wat worden als we allemaal geen idee hadden. Dat ik overtuigd ben van mijn gelijk wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor jouw mening. Kom maar eens met argumenten, dan hebben we een gesprek. Wie weet breng je me zelfs op andere gedachten, graag! Maar dit is echt een non-discussie.

Niemand weet het op dit gebied beter. Dus nee ik zeg niet hetzelfde. Ieder persoon is anders, beleefd dingen anders, heeft een ander verleden of heeft andere emoties. Dingen op dit gebied 'beter weten' , is dus gewoonweg onmogelijk.

Hoe jij je leven leeft is jouw ding, daar heb ik verder geen mening over, heb ik niks naars over te zeggen en ik heb al helemaal niet de behoefte jou te overtuigen om het anders te doen. Ik respecteer hoe ieder zijn relatie wil beleven en invullen, ik zou mensen daarin dan ook nooit naief noemen, of vermelden dat die mensen er dan maar het beste van moeten maken ondanks dat ze voor monogamie kiezen of zeggen dat diegene zichzelf dingen ontzegd.

Dus een beetje respect voor anderen zou heel fijn zijn, want je benoemt wel vaak dat je dat hebt, dat vind ik echter niet blijken uit je posts.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:43

martine0503 schreef:
Jis_ schreef:
Beetje flauwekul, onvoorwaardelijk betekent voor mij precies wat Angelique zegt, dat je beide kunt vergeven, en ook dat er geen oude koeien uit de sloot komen later, dat is killing. Bij ziekte/zwaar ongeluk het niet af laat weten.
.

Het niet laten afweten bij ziekte/zwaar ongeluk zit wel een kleine kanttekening. Wanneer het zo'n overgave wordt voor de ander dat ie er zwaar onder gebukt gaat, denk ik dat je er anders over kan/mag denken. Als je zelf ten onder gaat door de ziekte/ongeval van een ander is houden van ook loslaten. Liefde mag nooit ten koste gaan van een ander.

Voor mij is liefde niet enkel een pretpakket. Ik blijf trouw ook als de ander ziek wordt of in moeilijkheden komt en het leven minder feestelijk wordt.Zoiets als het boek\de film :Komt een vrouw bij de dokter, dat zou voor mij onbestaanbaar zijn,dat gedrag van de schrijver\hoofdpersoon.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:54

superpony schreef:
Ik zeg precies hetzelfde als jij.
En als je goed leest, wordt er ook gezegd dat mensen dan twijfelen over de liefde, omdat ik anders over het huwelijk dacht dan mijn man bijvoorbeeld....

Dat is niet perse 'goed lezen' dat kan ook 'tussen de regels door iets lezen wat er niet staat' zijn...
Als jij aangeeft dat je heel lauw reageerde op het aanzoek van je man, en iemand vraagt 'vond je man dat wel leuk, en vond je het zelf wel leuk?' dan zijn dan gewone vragen .. :)
Dat je dan eventueel kan lezen "oh dat is ook niet leuk voor je man" kan, maar dat staat er dan niet..

Citaat:
Ze kunnen het 100x omdraaien, anders vertellen en mooier inpakken, maar dat is gewoon letterlijk wat gezegd wordt.

Oke

Citaat:
Ik zou niet weten of ik in de toekomst wel verliefd word op een ander? Dan wordt je wel heel erg onderschat als mens. En ik verdedig mijn relatie zeker. Helemaal wanneer monogame relaties als niet natuurlijk, niet echt etc worden afgeschilderd door een beetje wijs te banketstaaf.

Ik snap dat jij heel gelukkig bent in je monogame relatie... dan is dat toch prima ? ik zie niet zo dat 'de monogame relatie' een strijder nodig heeft

Citaat:
Ik denk echt dat juist die mensen wat tekort komen en daarom juist de mooie, goede relaties proberen onderuit te halen.

Vind je het heel erg om zelf ook geen waardeoordeel te hebben over mensen met andere relaties dan monogaam.. want ik kom zeker niets te kort :)

Citaat:
En het maakt verder niet uit, want ik kijk er niet anders om tegen mn man of ons huwelijk. Ik denk eerder; ik mag toch wel in mn handjes knijpen dat ik dat wel heb gevonden en al dat gezeik niet heb.

Ik ben heel benieuwd wat je bedoelt met 'al dat gezeik'? Kun je dat toelichten? :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:25

anjali schreef:
Voor mij is liefde niet enkel een pretpakket. Ik blijf trouw ook als de ander ziek wordt of in moeilijkheden komt en het leven minder feestelijk wordt.Zoiets als het boek\de film :Komt een vrouw bij de dokter, dat zou voor mij onbestaanbaar zijn,dat gedrag van de schrijver\hoofdpersoon.

Wat de hoofdpersoon uit dat boek deed was gewoon vreemdgaan, geen open relatie/polyamorie oid. ;)

Bij je partner blijven ondanks alles terwijl je er zelf aan onderdoor gaat is lastig.
Enerzijds heb je de druk van de omgeving dat je je zieke partner niet in de steek mag laten maar als je niet voor jezelf zorgt kun je ook niet voor de ander zorgen.
Ik heb zelf in deze situatie gezeten met een zwaar depressieve partner en na heel veel proberen ben ik vertrokken, ik kón het gewoon niet meer en dreigde er zelf aan onderdoor te gaan.
Dikke bakken met oliebol over me heen gehad ervoor want 'dát doe je toch niet, je zieke partner achterlaten _-:('.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:43

lor1_1984 schreef:
anjali schreef:

Wat de hoofdpersoon uit dat boek deed was gewoon vreemdgaan, geen open relatie/polyamorie oid. ;)

Bij je partner blijven ondanks alles terwijl je er zelf aan onderdoor gaat is lastig.
Enerzijds heb je de druk van de omgeving dat je je zieke partner niet in de steek mag laten maar als je niet voor jezelf zorgt kun je ook niet voor de ander zorgen.
Ik heb zelf in deze situatie gezeten met een zwaar depressieve partner en na heel veel proberen ben ik vertrokken, ik kón het gewoon niet meer en dreigde er zelf aan onderdoor te gaan.
Dikke bakken met oliebol over me heen gehad ervoor want 'dát doe je toch niet, je zieke partner achterlaten _-:('.

Stel dat na een ongeluk je partner blijvend beperkt is, en daar na een tijd verdriet vrede mee heeft dan kan ik me niet voorstellen dat je alleen maar vanwege die handicap vertrekt. Mentaal lijkt mij ook een hele lastige, zo had ik dat nog niet bekeken en geen ervaring mee. Mijn partner is een heerlijke optimist, meer dan ik.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:59

Lot, wat jij zegt is precies wat ik bedoelde. Als de partner je mee zuigt in ellende of een totaal anders persoon is geworden maar bij jezelf diepongelukkig bent geworden dan is houden van ook loslaten. Kijk ook bij vroege dementie. Daar zie je vaker de gezonde partner toch weer verder gaan met zijn leven met evt een nieuwe liefde.