Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:17

Nou ja maar dat snap ik dan weer wel...
Ik las hier op bokt, en op andere social media, met enige regelmaat dat mensen vanuit risico gebieden verplicht getest zouden moeten worden en/of verplicht in quarantaine, evenals mensen die ziek zijn, moeten verplicht in quarantaine want hier te kort en daar te breed.
De overheid heeft met enige regelmaat gezegd 'dat kan niet, we hebben geen mankracht, zo gaan we hier niet met elkaar om' .. maar nu met de stijgende cijfers is het weer "je moet mensen quarantaine verplichten!!" (ook kamerleden zeiden dat).
En nu doet ie dat, of althans, hij suggereert het.. en dan is het weeeeer niet goed :')

Je moet dan de mensen die roepen "hup, verplicht in quarantaine!" eigenlijk meteen vragen "ja prima, maar ook gelijk even melden hoe dat dan moet en wie dat moet betalen :+ "

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:19

Zit je lekker op vakantie (Terschelling als ik me niet vergis) als Premier, wordt je naar Den Haag teruggeroepen omdat de regels die er al waren door een aantal randdebielen niet wordt nageleefd.
Ik geef het je te doen, deze crisis de kop in drukken. Van mij mag het af en toe wat chaotisch zijn. Als iedereen zich aan de regels houd, mag je van mij klagen wat je wilt. Niet aan de regels houden? Niet zeuren.
De grootste zeurneuzen zijn vaak degenen die zich niets laten voorschrijven.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 13-08-20 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:19

bigone schreef:
Ggd ging van de tijd uit die ze nodig hadden voor contactonderzoek tijdens de lock down, rekenfout van een beginner. Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat bij opening van de maatschappij het aantal contacten vertienvoudigd. Waar is in hemelsnaam het gezonde verstand bij veel van die overheidsinstellingen.

Dat werven en inwerken had juist prima kunnen gebeuren tijdens de eerste maand dat het nog rustig was met besmettingen. Maar nee hoor, dan sturen ze de mensen die ze hadden naar huis. En fatsoenlijk betalen doen ze ook al niet met minimumloon voor HBO-niveau.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:20

elnienjo schreef:
bigone schreef:
Ggd ging van de tijd uit die ze nodig hadden voor contactonderzoek tijdens de lock down, rekenfout van een beginner. Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat bij opening van de maatschappij het aantal contacten vertienvoudigd. Waar is in hemelsnaam het gezonde verstand bij veel van die overheidsinstellingen.

Dat werven en inwerken had juist prima kunnen gebeuren tijdens de eerste maand dat het nog rustig was met besmettingen. Maar nee hoor, dan sturen ze de mensen die ze hadden naar huis. En fatsoenlijk betalen doen ze ook al niet met minimumloon voor HBO-niveau.

Van welk budget moet er dan volgens jou een hoop geld komen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:29

rien10 schreef:
Van welk budget moet er dan volgens jou een hoop geld komen?

Vanuit die hele diepe zakken waarmee Rutte nu de EU sponsort. Waarom zijn er altijd miljarden te vinden voor buitenlandse doeleinden, maar voor dit soort essentiele binnenlandse aangelegenheden wil men voor 'n dubbeltje op de eerste rang.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:33

Tja, budgettering doe je nu eenmaal ver van tevoren. Er is niet een standaard miljarden pot "Pandemie" in de portemonnee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:34

Had natuurlijk wel gemoeten. Pandemieen zijn een heel bekende en voorspelde situatie - je weet niet precies hoe of wanneer, maar dat er pandemieen komen was allang bekend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:37

elnienjo schreef:
Dat werven en inwerken had juist prima kunnen gebeuren tijdens de eerste maand dat het nog rustig was met besmettingen.

Dat kon niet, dat werd uitgelegd... :)

Citaat:
Maar nee hoor, dan sturen ze de mensen die ze hadden naar huis. En fatsoenlijk betalen doen ze
ook al niet met minimumloon voor HBO-niveau.

sja, er wordt al jaren gezegd dat je voor vakkenvuller HBO moet hebben en dat wordt dan weggelachen.. maar blijkbaar is het ongeveer wel zo..
Maar goed, als het wel beter zou betalen, wie wil dan het risico lopen op ziek worden?

Budgetten en gedoe heb ik ook nooit begrepen maar ze moeten blijkbaar een heel poosje van tevoren geld in de juist potjes schuiven, en dat kan niet ineens omgegooid worden...

En het had inderdaad wel gemoeten...
Maar, in het vervolg dan... zijn er meer dingen waar we nu nog geen geld voor reserveren en wat wel zou moeten, en hoe zou je dan moeten schuiven... (misschien voor een natuurramp (watersnood bijv, of droogte?)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:40

Ze toverden toch ook meteen miljarden uit hun hoge hoed voor de economie en voor de EU?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:43

elnienjo schreef:
Ze toverden toch ook meteen miljarden uit hun hoge hoed voor de economie en voor de EU?

ER word niets getoverd. Verdiep je er in voor je dit soort zaken neerpent.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:43

elnienjo schreef:

Ooit bedacht dat hier ook geld verdiend wordt ...
Jij wil toch alleen maar je punt maken dat de EU geld kost en volgens jou niks overlevert.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:47

Volgens mij komt dat uit reserveringen voor dat doel... en volgens mij wordt dat op verschillende plekken best prima uitgelegd... (plus dat ding met leningen en het verlagen van de bijdragen aan de EU etc..)

Het is gewoon heel lastig, en dat is volgens mij ook al eens uitgelegd, om op het moment dat er NIKS aan de hand is, een hele zooi mensen te moeten betalen die je op dat moment NIET nodig hebt.. Helemaal niet als je dat geld op dat moment ergens anders voor nodig hebt (om uit een crisis te komen bijvoorbeeld).
Hetzelfde als spullen en voorraden.. je kunt lang houdbare zaken inkopen, hoewel bijna alles volgens mij een keer verloopt met de huidige regels :') maar wanneer moet je het inkopen en wanneer moet je het ongebruikt weer vernietigen...
Als je alles van te voren weet (bijv: over 10 jaar breekt een epidemie uit, dus we kunnen nu wat bedenken) kan je veel. Maar als je een miljoen ergens aan uitgeeft en 20 jaar later is er niks aan de hand, en je hebt dus 20 miljoen weggegooid, zijn de mensen die blijkbaar wel in de toekomst konden kijken, ook niet blij :+ (want daar had je wijken van kunnen verbeteren, zorg kunnen verbeteren etc etc)..

Nogmaals, ik heb er niet veel verstand van maar ik ben wel heel blij dat ik het niet hoef te verzinnen... want tegenover iedereen die A zegt staat iemand die Z zegt.. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:48

elnienjo schreef:

Getoverd?? :')

Nee, de EU failliet laten gaan is een tof plan :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:51

elnienjo schreef:

Misschien is het boek politiek voor dummy's wel iets voor je?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:53

purny schreef:
elnienjo schreef:

Misschien is het boek politiek voor dummy's wel iets voor je?

Beter Europese unie voor dummies. In die van politiek staat nauwelijks iets over de EU (net als in schoolmethodes, heel bijzonder :') )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:54

Is die er ook dan?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:55

Cer schreef:
Volgens mij komt dat uit reserveringen voor dat doel... en volgens mij wordt dat op verschillende plekken best prima uitgelegd... (plus dat ding met leningen en het verlagen van de bijdragen aan de EU etc..)

Het is gewoon heel lastig, en dat is volgens mij ook al eens uitgelegd, om op het moment dat er NIKS aan de hand is, een hele zooi mensen te moeten betalen die je op dat moment NIET nodig hebt.. Helemaal niet als je dat geld op dat moment ergens anders voor nodig hebt (om uit een crisis te komen bijvoorbeeld).
Hetzelfde als spullen en voorraden.. je kunt lang houdbare zaken inkopen, hoewel bijna alles volgens mij een keer verloopt met de huidige regels :') maar wanneer moet je het inkopen en wanneer moet je het ongebruikt weer vernietigen...
Als je alles van te voren weet (bijv: over 10 jaar breekt een epidemie uit, dus we kunnen nu wat bedenken) kan je veel. Maar als je een miljoen ergens aan uitgeeft en 20 jaar later is er niks aan de hand, en je hebt dus 20 miljoen weggegooid, zijn de mensen die blijkbaar wel in de toekomst konden kijken, ook niet blij :+ (want daar had je wijken van kunnen verbeteren, zorg kunnen verbeteren etc etc)..

Nogmaals, ik heb er niet veel verstand van maar ik ben wel heel blij dat ik het niet hoef te verzinnen... want tegenover iedereen die A zegt staat iemand die Z zegt.. :)

Inderdaad Cer, dat is echt een lastig iets. Ik werk bij de overheid (veiligheidsregio) en heb (gelukkig :') ) niks met geld te maken, maar ik hoor nog weleens wat en zelfs binnen maar 1 organisatie is dit al een heel lastig iets om goed te regelen. Ik geef het de mensen te doen die zich ermee bezig houden. En dat dan voor een heel land te verzinnen en op zoveel grotere schaal.... pfff ik vind het maar knap.

Wat ik me wel voor kan stellen is het gevoel wat het bij sommige mensen oproept als zij 'ineens' in het nieuws zien 'we doen nu miljoenen naar land X om ze vooruit te helpen'. Als je je daarin niet verdiept hebt kan ik me voorstellen dat je denk ja maar hey hallo, wij zijn er ook nog.
Maar dan is het inderdaad wel goed om er eens wat over op te zoeken als je daar graag over moppert. Ik waag me daar in ieder geval niet aan, want het is echt veel en veel complexer dan het lijkt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:56

purny schreef:
Is die er ook dan?

Haha ja of ingeval weet niet of ze hem nog uitbrengen maar wij hebben deze wel in de kast staan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:57

Hoe verklaar je dit dan?
Citaat:
Frans zorgpersoneel krijgt 'historische' salarisverhoging, mede mogelijk gemaakt door de #EU bijdrage uit Nederland. Nederlands zorgpersoneel daarentegen krijgt een schop onder de kont, mede mogelijk gemaakt door de #EU

Bron: https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... verhoging/

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:59

zelfde met al die mensen die zeggen dat we uit de eu moeten. De eu is echt niet alleen geld maar ondersteunt ook onderzoeken. Onderzoeken die ten goede kunnen gaan voor jou en mij. En daar ben ik achter gekomen toen ik met mijn werk een dag naar Brussel was

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:01

elnienjo schreef:
Hoe verklaar je dit dan?
Citaat:
Frans zorgpersoneel krijgt 'historische' salarisverhoging, mede mogelijk gemaakt door de #EU bijdrage uit Nederland. Nederlands zorgpersoneel daarentegen krijgt een schop onder de kont, mede mogelijk gemaakt door de #EU

Bron: https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... verhoging/

Kort door de bocht :) totaal geen informatie alleen een volledig schreeuw bericht. Dat ons kabinet geen geld uit trekt heeft niks te maken met de EU. Het is geen verhaal van zij wel en wij niet. Hoe en wat ligt nog steeds bij ons kabinet.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:03

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Ik heb gesolliciteerd op deze "spoedvacature". Vervolgens duurde het twee weken voor ik een reactie kreeg. Deze reactie was ook nog eens een appje. Ze zochten toen iemand voor 8u per week (hoezo grote tekorten??) En er moest een 3 daagse training in den bosch (ik woon in Nijmegen) aan vooraf gaan. Niet te combineren met mijn baan in de xorg.
Wat ik hiermee wil zeggen: als je mankracht nodig hebt, hard nodig, dan zou ik het anders aanpakken dan ik nu hierboven beschreef.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:41

Vraagje: GGD test alleen bij klachten. Nu wil ik graag volgende week (voor mijn werk weer begint) een paar dagen op bezoek bij mijn beste vriend, die al sinds begin maart binnen zit. Ik wil dus het liefst echt zeker weten dat ik veilig ben, anders overleeft hij het misschien niet. Is er nog een andere manier om aan een test te komen voor dit soort doeleinden?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:45

Je weet het nooit zeker, ook niet als je getest bent. Het percentage fout-negatieven is daarvoor veel te hoog. Als je zeker wilt zijn, moet je niet gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:46

Als je geen klachten hebt is zo’n test helemaal niet zinvol omdat ze dan geen virus kunnen vangen lijkt me.
Als je zeker wilt weten dat je ‘het veilig doet’ ( :')) Goed je handhygiëne in acht nemen, niet te dicht bij zitten en bij het minste of geringste klachtje niet gaan. Of eventueel een mondkapje dragen?