Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:23

Als dat het idee is dan is de epidemiologische study nog onlogischer. Ze hebben namelijk gekeken naar landen die nog inenten, maar dat gebeurt als je nog baby bent. En babies worden nou niet massaal ziek van Covid.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:57

Bij Jinek Peter van der Voort, hoofd IC van het UMCG over bloedonderzoek bij coronapatiënten. Bij alle patiënten zijn de leptines verhoogd en hij heeft het over de relatie van leptines en trombose.
Het gaat te snel om allemaal hier goed neer te typen maar echt interessant!

Edit; De hypothese is dat je met het middel resveratrol de leptines omlaag kan krijgen. Als je dit dan gebruikt vanaf het begin van de besmetting is de theorie dat je ziekteverloop minder ernstig is. Ze schrijven nu een onderzoeksplan om dit te testen op corona patiënten.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 06:50

MizzMontana schreef:
Bij Jinek Peter van der Voort, hoofd IC van het UMCG over bloedonderzoek bij coronapatiënten. Bij alle patiënten zijn de leptines verhoogd en hij heeft het over de relatie van leptines en trombose.
Het gaat te snel om allemaal hier goed neer te typen maar echt interessant!

Edit; De hypothese is dat je met het middel resveratrol de leptines omlaag kan krijgen. Als je dit dan gebruikt vanaf het begin van de besmetting is de theorie dat je ziekteverloop minder ernstig is. Ze schrijven nu een onderzoeksplan om dit te testen op corona patiënten.

Wat is de rol van leptine in het ziekteproces? In ken leptine vanuit voedingsvakken als een hormoon dat zorgt voor gevoel van verzadiging. Zie niet direct hoe dat correleert met covid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:01

Ik las bij de NOS over een onderzoek van wetenschappers van Cambridge waarin ze hebben gekeken of een bmr-vaccinatie invloed heeft op het ziekteverloop bij covid-19, in de zin dat het milder zou verlopen als men gevaccineerd is.
In Italië is men veel later begonnen met de bmr-vaccinatie (jaren 90) dan in Duitsland (1976).

Ze hebben overeenkomsten gevonden tussen het genetisch materiaal van dit coronavirus en de mazelen- en bofvirussen, en ze hebben ook overeenkomsten met het rubellavirus gevonden, als ik het goed begrijp.

Het is nog niet nog niet peer-reviewed en het zijn voorlopige resultaten. Maar toch misschien wel heel hoopgevend?

https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20053207v1
https://nos.nl/l/2332479

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:04

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:54

Marie_Anne schreef:
Ik las bij de NOS over een onderzoek van wetenschappers van Cambridge waarin ze hebben gekeken of een bmr-vaccinatie invloed heeft op het ziekteverloop bij covid-19, in de zin dat het milder zou verlopen als men gevaccineerd is.
In Italië is men veel later begonnen met de bmr-vaccinatie (jaren 90) dan in Duitsland (1976).

Ze hebben overeenkomsten gevonden tussen het genetisch materiaal van dit coronavirus en de mazelen- en bofvirussen, en ze hebben ook overeenkomsten met het rubellavirus gevonden, als ik het goed begrijp.

Het is nog niet nog niet peer-reviewed en het zijn voorlopige resultaten. Maar toch misschien wel heel hoopgevend?

https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20053207v1
https://nos.nl/l/2332479

Met een maximale homologie van 39% is het commentaar van de artsen die ik in het andere topic plaatste terecht:

Citaat:
"Het is een interessante hypothese, maar zoals we weten houden weinig interessante hypotheses uiteindelijk stand. Maar het is goed om dit nader te onderzoeken, want het zou mooi zijn als het waar is."

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 06:32

waar kan ik buitenlandse wetenschappelijke onderzoeken vinden naar de besmettelijkheid van kinderen?

Ik blijf het vreemd vinden dat kinderen normaliter juist een besmettingsbron van virussen zijn en bij Covid zou dit dan niet zo zijn. Dat kan ik niet begrijpen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:40

Daar is ook nog geen eenduidig antwoord op, als ik zo kijk in de literatuur. Als ik zoek naar wetenschappelijke publicaties kom ik vooral veel 'case reports' tegen waarin kleine cohorten patiënten met elkaar vergeleken worden. Een antwoord vinden op de waarom-vraag is echter een andere kwestie, en iets dat vermoedelijk ook (veel) langer gaat duren. Waarom wil je trouwens per sé buitenlandse onderzoeken? :)

Ten eerste is het de vraag of kinderen niet besmet raken, of wel besmet raken maar (veel) minder vaak te maken krijgen met ernstige symptomen (zie bijv. hier). Er zijn wel hypotheses over waarom kinderen minder vaak ernstige symptomen krijgen; zo is er een receptor voor het virus (ACE2) die bij kinderen anders tot expressie komt, waardoor het kan zijn dat het virus minder goed de kans krijgt om in de lagere luchtwegen te komen. Ook wordt er gesuggereerd dat het in kinderen minder waarschijnlijk is dat er een 'cytokine storm' (immuun-overreactie) plaatsvindt zoals in volwassenen gezien wordt. Ik vind dit BBC artikel wel een duidelijk overzicht geven.Het is vooral heel belangrijk om in gedachten te houden dat dit effectief gezien allemaal hypotheses zijn, en die kunnen uiteindelijk waar óf niet waar blijken te zijn. In dit stadium zijn er voor zover ik kan zien nog geen studies die bewijs leveren voor deze vragen/hypotheses.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:32

"
Citaat:

Citaat:
Wat is de rol van leptine in het ziekteproces? In ken leptine vanuit voedingsvakken als een hormoon dat zorgt voor gevoel van verzadiging. Zie niet direct hoe dat correleert met covid?

My two cents: veel mensen die op de IC belanden, hebben overgewicht.
Dr. Van der Voort heeft biochemisch zitten meten: we wisten al dat mensen met overgewicht relatief veel leptine in hun bloed hebben. (Vetcellen geven dit weefselhormoon vrij.)
Zijn bevinding: mijn IC patiënten hebben meer leptine in hun bloed dan je op basis van hun gewicht zou verwachten.
(...hoe dit kan: ???? Maar het is wat hij gemeten heeft.)
En een overdosis leptine kan medeverantwoordelijk zijn voor trombose, een van de bijkomende rampen die veel mensen met covid-19 treft en veel schade veroorzaakt.

(En een simpele 'leptine blokker' zoals resveratrol kan dan goede diensten bewijzen.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:28

DiantaM schreef:
waar kan ik buitenlandse wetenschappelijke onderzoeken vinden naar de besmettelijkheid van kinderen?

Ik blijf het vreemd vinden dat kinderen normaliter juist een besmettingsbron van virussen zijn en bij Covid zou dit dan niet zo zijn. Dat kan ik niet begrijpen.

In het NRC van vorig weekend (geloof ik teminste) stond een mooie matrix met welke leeftijdscategorie welke leeftijdscategorie besmet en in welke getale. Hoe dit gemeten is weet ik niet maar misschien is deze informatie ergens te vinden. Ik ga kijken of ik het plaatje ergens online kan vinden.
Uit dit plaatje kon je opmaken dat de leeftijdscategorieen 0-10 en 10-20 nauwelijks bijdragen aan besmettingen bij andere leeftijden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:35

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:20

@irmaz zo lijkt het of steken leeftijdsgenoten vooral leeftijdgenoten aan.

Wat zou daar de onderbouwing van zijn? Dat zij ook meer met elkaar omgaan?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:49

Ja, dat was de uitleg die van Dissel erbij gaf, dat leeftijdsgenoten het meest contact met elkaar hebben en daardoor de grootste kans om elkaar te besmetten.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:52

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:58

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:59

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:10

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:33

Klopt. Ik wist niet meer waar ik het had gelezen, maar dit is het vervolg erop.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:54

Citaat:
Het coronavirus kan darmcellen infecteren en zich daar vermenigvuldigen. Dat blijkt uit onderzoek met miniversies van de menselijke darm die zijn gekweekt in het lab van het Hubrecht Institute in Utrecht. Dit verklaart mogelijk waarom een derde van de patiënten met COVID-19 darmklachten heeft, zoals buikpijn en diarree.
(...)
Verder laat het onderzoek zien dat rectale uitstrijkjes of ontlastingsmonsters naast neus- en keeluitstrijkjes nodig kunnen zijn. Er zal bijvoorbeeld onderzocht worden of de mensen die genezen zijn verklaard omdat de longen niet meer geïnfecteerd zijn, het virus nog wel via hun darmen kunnen verspreiden. Dit lijkt vooral bij kinderen een mogelijkheid te zijn.

https://newscientist.nl/nieuws/coronavi ... 0jlFsAYJrg

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:00

Grappig, dat zijn (indirecte) collega's van mij :) Ik weet het verder niet zo goed, ik vind de connectie niet direct heel spannend, er zit wel wat logica in, maar ga mee met de eindconclusie van Clevers:

Citaat:
Toch zullen de darmen waarschijnlijk geen belangrijke rol spelen bij de verspreiding. Clevers: ‘Dit is een virus dat zich voornamelijk verspreidt via geïnfecteerde ademhalingsdruppeltjes van niezen of hoesten.’

Beetje achtergrond, dit zijn wel hele toegankelijke en relatief makkelijk te kweken organoids, en het systeem is ideaal om bepaalde therapieën, medicatie ed te testen. Denk dat daar de winst in valt te behalen, maar daarvoor moet het virus wel de cellen/organoids kunnen besmetten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:43

Arabesk schreef:
Citaat:
Het coronavirus kan darmcellen infecteren en zich daar vermenigvuldigen. Dat blijkt uit onderzoek met miniversies van de menselijke darm die zijn gekweekt in het lab van het Hubrecht Institute in Utrecht. Dit verklaart mogelijk waarom een derde van de patiënten met COVID-19 darmklachten heeft, zoals buikpijn en diarree.
(...)
Verder laat het onderzoek zien dat rectale uitstrijkjes of ontlastingsmonsters naast neus- en keeluitstrijkjes nodig kunnen zijn. Er zal bijvoorbeeld onderzocht worden of de mensen die genezen zijn verklaard omdat de longen niet meer geïnfecteerd zijn, het virus nog wel via hun darmen kunnen verspreiden. Dit lijkt vooral bij kinderen een mogelijkheid te zijn.

https://newscientist.nl/nieuws/coronavi ... 0jlFsAYJrg

Maar niet naar openbare wc's gaan dan (en dus geen uitjes naar pretparken, dierentuinen etc)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:21

Hier speelt het misschien minder een rol. Maar wat nou als het bv in de binnenlanden van afrika, waar geen riool is zou uitbreken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:32

Veulen84 schreef:
Hier speelt het misschien minder een rol. Maar wat nou als het bv in de binnenlanden van afrika, waar geen riool is zou uitbreken.

Dan breekt het daar uit en haalt zeer waarschijnlijk geen enkele berichtgeving.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:54

En de binnenlanden van Afrika zijn redelijk beschermd in deze - een riool is pas nodig in de stad.

Nu heeft Afrika vele miljoenensteden.

....het virus lijkt Afrika te sparen: wellicht heeft dit te maken met de enorme genetische diversiteit. (Als 'diersoort mens' komen wij uit Afrika, de eurazische bevolking stamt af van negen 'oermoeders' - binnen 1 enkel volk is de genetische diversiteit al vaak veel groter.)