Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:16

Ik kan haar ook thuis houden hoor, ook al hebben we beiden een cruciaal beroep. Maar omdat dochter school vreselijk mist en het thuis begeleiden met school mij veel energie kost naast mijn werk, en omdat het imo veilig kan terug naar school, hier de afweging gemaakt om haar gewoon te laten gaan. Heb er eigenlijk niet eens bij stil gestaan dat je er blijkbaar ook heel anders over kan denken. Is meer een eye opener voor mij, dat je dus ook de andere kant op kan redeneren. En dat is helemaal prima :j

Keet

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:36

In mijn omgeving hoor ik alleen maar ouders die blij zijn dat de scholen weer open gaan en hun kindjes er zonder twijfel naar toe brengen :)
Die van mij gaan dus ook zodra we bericht krijgen dat ze welkom zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:28

miramii schreef:
Daar denk ik dan weer anders over. Hier in de omgeving al vaak de opmerking gehoord: “prima dat het open gaat, maar mijn kind gaat geen proefkonijn zijn. Ik kijk de eerste maand eerst aan hoe het met andere kinderen gaat als de scholen open zijn”. Dat suggereert imo wel wat en bij doorvragen is dat wel hetgeen wat ze bedoelen. En ik vind dat nogal harde uitspraken.

Uiteraard mag je dat vinden natuurlijk, ik snap het an sich ook wel :)

Maar ik vind (op mijn beurt) dat dan weer niet eerlijk om het op die manier uit te leggen. Ik vind het vooral nogal oncharmant om de insinuatie er aan te plakken dat ouders die hun kinderen liever nog even thuis willen houden, een ander iets aandoen / als proefkonijn de voorlinie in duwen.

Want zo is het gewoon niet :n Ze beslissen helemaal niks voor die ander.

Jantje, Pietje en Beppie die wel naar school gaan straks, worden er niks wijzer van als Keesje ook naar school gaat i.p.v. nog even thuisgehouden wordt. Waarom dan insinueren dat Keesje hun het vuile werk op laat knappen? Zij zouden toch gaan, ongeacht wat Keesje doet!

Als je er even over nadenkt kan je beter juist blij zijn dat Keesje nog even thuisblijft want elk kind minder is een risico minder toch :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:53

Onze dochter blijft voorlopig thuis.

Zijn er ouders die hun kind(eren) om welke reden dan ook thuishouden na 10 mei en die de school hierover al hebben ingelicht?

Ik ben benieuwd naar de reactie van scholen.

Ik neem binnenkort contact op met school, ik wacht eerst af waar de school zelf mee gaat komen. We zullen op korte termijn worden ingelicht door school.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:14

Jeps ik heb voor de persconferentie al de directrice een berichtje gestuurd dat wij in principe nog van plan zijn die kleine thuis te houden de komende maand. En dat we eind mei weer verder kijken hoe de stand van zaken dan is :)

Geen reactie op gekregen verder. We wachten sowieso nog op bericht hoe ze het willen gaan regelen met het weer openstellen van de school, ik ben wel benieuwd :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:38

Boras schreef:

Zijn er ouders die hun kind(eren) om welke reden dan ook thuishouden na 10 mei en die de school hierover al hebben ingelicht?

Ik neem binnenkort contact op met school, ik wacht eerst af waar de school zelf mee gaat komen. We zullen op korte termijn worden ingelicht door school.

Ja hier, school snapt het volkomen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:46

Hier bericht gehad van 1 school. Dochtertje zit in groep 2 en die mag 4 ochtenden naar school. De andere ochtend gaat groep 1. De school van mijn zoon is speciaal onderwijs, die gaan volledig open maar die hebben meer tijd nodig om te bezien hoe en wat, ook met de taxi etc moet dat geregeld worden. Moet zeggen dat ik daar eerder naar uit keek dan de school van dochtertje, zij heeft er minder moeite mee dan zoon, wat logisch is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:49

Dat is ook wel een interessante verdeling eigenlijk, dat groep 2 dan 4 dagen mag en groep 1 maar 1 dag :) Ik zie er de logica wel in. Op zich is school voor groep 2 belangrijker denk ik, in aanloop naar groep 3 :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:11

Ik denk dat het voor groep 1 vooral fijn is dat de kinderen sociaal bezig kunnen zijn. Met de aanloop naar groep 3 zullen de groep 2 kinderen het idd wat harder nodig hebbe. Bij ons kregen ze vorig jaar in groep 2 namelijk een goede voorbereiding al op groep 3 en ik denk met teveel achterstand dat veel groep 2 kids anders niet klaar zullen zijn voor groep 3. Met groep 1 kinderen is er minder snel een achterstand denk ik ja, dus snap die keus wel.

Wij zitten nog af te wachten op nieuws van school. Hadden wel bericht gekregen dat ze ermee aan de slag gaan, maar hoe het precies ingedeeld gaat worden weten we nog niet. Ben benieuwd.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:14

Ik snap die keus zeker ook. Maar weet nu al dat er mensen over gaan zeuren :=
Er gaan nu al berichten rond dat mensen het verschrikkelijk vinden dat hun net 4 jarige nog even niet in kan stromen...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:15

Wij zouden vandaag iets horen. Eerste opzet is klas in de helft en beide 2 dagen.
Dus dat zou betekenen gup 2 hele dagen naar school.
Mup was net 1 keer naar de PSZ geweest en zou per 25 mei 2 dagdelen gaan. Dus die zal eerst 1 ochtend gaan en vrij snel 2. Hopelijk mogen ze beide op dezelfde dag

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:27

Kimbers schreef:
Boras schreef:

Ja hier, school snapt het volkomen.

Hoe oud is jouw kind?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:36

Wij hebben inmiddels ook nadere info ontvangen.

Mijn dochter zit op een school met ruim 800 leerlingen verdeeld over 2 locaties, een grote en een kleinere locatie. Mijn dochter zit op de grote locatie.

De leerlingen zullen om de dag een hele dag naar school gaan. Elke dag is ongeveer de helft van een groep leerlingen op school aanwezig. De leerlingen worden daartoe verdeeld in 2 cohorten. De school is groot met veel speelruimte er omheen. Ik zie op de tekening dat daar goed gebruik gemaakt van gaat worden. Toegangspoorten die normaal gesloten zijn, gaan open. En veel lokalen hebben een binnendeur die normaal gebruikt wordt. Maar ook een buitendeur die nu gebruikt gaat worden. Het gebouw leent zich er dus goed voor om groepen leerlingen te scheiden.

Ik heb net het bericht verzonden dat mijn dochter voorlopig nog niet naar school gaat.

Edit: de reactie terug is dat de school zich is bewust van situaties als de onze en daar rekening mee mag en gaat houden. Hoe dat gaan ze nog bespreken. Daar komen ze (waarschijnlijk na de vakantie) op terug. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. Tevreden mama hier :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:59

Saskia9 schreef:
Ik snap die keus zeker ook. Maar weet nu al dat er mensen over gaan zeuren :=
Er gaan nu al berichten rond dat mensen het verschrikkelijk vinden dat hun net 4 jarige nog even niet in kan stromen...

Nou je hoort normaal gesproken toch best vaak ouders verzuchten dat hun kind er zó aan toe is...dan kan ik me best voorstellen dat je er van baalt als het nu nog langer gaat duren :(:)

Ieder heeft toch zijn eigen situatie en behoeftes wat dat betreft :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:22

Boras schreef:
Hoe oud is jouw kind?

4, maar heb nog even met haar gepraat en begrepen dat er best nog wat kinderen uit alle groepen nog thuisblijven en daar maken ze geen probleem van. Maar geen idee natuurlijk hoe het invloed heeft op het overgaan oid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:51

Als ze nog klein zijn snap ik beter dat je ze thuis wil laten. Had ik in groep 1 en 2 misschien ook nog gedaan. Even afwachten. Maar mijn dochter zit in groep 6, die stuiterde door het huis dat ze weer mocht gaan. Die kan ik echt niet tegen houden dan is het huis te klein. Snapte zelf ook heel goed wanneer de persconferentie was, volgt het nieuws etc.

En kind toe aan school. Ik kon me dat ook nooit zo voorstellen. Tot het januari 2014 was, 2 maanden voor de verjaardag van onze dochter. Vanaf toen veranderde haar gedrag zo erg. Thuis was niks meer leuk, heel snel boos. Eenmaal op school was dat gelijk over. Had weer uitdaging.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:57

De mijne is nog geen zevenenhalf, zit wel al in groep 4.

Ze doet het goed op school gelukkig, ik voorzie niet dat ze door het thuisblijven zal blijven zitten.

Maar al lag dat anders, dan nog zou ze thuisblijven. Voor haar ontwikkeling is het beter om een schooljaar te verliezen dan mama. Oeps, dat klinkt wel heel cru. Maar ja...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:34

Hier wachtbik af wat de veiligheidsraad beslist maar de kleuterschool zal spijtig genoeg niet open gaan.

Oudste is gisteren voor de 1ste keer naar noodopvang gegaan, gaat er nu 2 dgn per week naartoe maar als het niet verbeterd zal hij meer gaan.
Heb begrepen dat als de lagere school wel open gaat midden mei, dat er wel nog opvang moet voorzien worden voor de kleuters, ik hoop dat dat effectief ook zo is.
Jongste gaat ook al paar weken 2dgn naar crèche.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:47

En zoals verwacht kleuterscholennog dicht tot nog tot zeker eind mei, lagere school vanaf 15 mei met beperkingen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 01:03

Ik heb vandaag met beide scholen van de jongens een goed gesprek gehad en ze hadden sowieso verwacht dat de jongens hier nog thuis zouden blijven en hadden hier alle begrip voor.

De oudste zit op speciaal basisonderwijs in gr 4, maar doet het thuis heel goed met het werk. Hij liep voor de voorjaarsvakantie nog wat achter, maar dit heeft hij allemaal ingehaald. Nu is het vakantie en gaan we ontspannen en spelenderwijs wat dingen onderhouden en dan gaan we daarna samen werken aan zelfstandiger werken dat wil hij graag.

De jongste is 4jr, word in juli 5jr, maar die is nog heel jong sociaal emotioneel en hij gaat volgend schooljaar nogmaals gr1 doen. Ook al was dit niet gebeurd met corona dan was hij nog niet klaar voor gr2

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:38

https://nos.nl/artikel/2331677-rivm-exp ... klein.html

Had hem ook in het algemene topic geplaatst maar wilde hem ook hier even delen. Heel duidelijk uitgelegd welke overwegingen er gemaakt zijn, en waarom RIVM geen snelle (en grootschalige) opleving verwacht als we doorgaan op de huidige manier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:29

Als we doorgaan op de huidige manier verwacht niemand een grote opleving :P

We moeten maar gewoon met zijn allen hopen dat het goed uitpakt na de meivakantie.
En dat mensen het nog vol kunnen houden om wat social distancing, anderhalve meter afstand, meer thuiswerken en handenwassen enzo vol te kunnen houden.

In juni zullen we wel zien of het inderdaad goed gaat om de boel wat losser te laten, ik hoop het van harte :)

Die kleine naar school heb ik geen haast mee, ik kijk vooral uit naar het moment dat die verplichte winkelwagentjes afgeschaft worden :=

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:43

Ik merk wel dat het niet wel al als maar drukker weer word op straat en in de winkels sinds afgelopen dinsdag. Ik ging gisteren boodschappen doen en het was zo druk dat ik weer naar huis ben gegaan ze liepen gewoon file door de winkel, hartstikke dicht langs elkaar.

Er zijn genoeg mensen die nu horen het gaat iets de goede kant op een er eigenlijk wel klaar mee zijn en het dan niet meer zo nauw nemen met de afspraken/richtlijnen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:45

Hier was oudste wel teleurgesteld dat school nog niet open mag.
Al geluk dat er terug een lach op zijn gezicht kwam dat hij wel naar de opvang in t school mag, misschien dat hij nog een extra dagje gaat gaan, dan heeft wat meer het schoolritme van ervoor.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:57

Mijn jongste zit op een grote school, op zijn locatie zitten 31 groepen in één gebouw, verdeeld over 2 verdiepingen. In elke vleugel zitten 8 groepen, 4 aan enkele kant. De school heeft een aantal ingangen, ondanks alle regels vind ik het wel enorm veel kinderen in één ruimte.

De klassen zijn in 2-en gesplitst. Niet vanwege de afstand met elkaar, maar ze moeten wel 1.5 mtr afstand houden van de juf. Op deze manier kunnen ze dat beter borgen dan met een volle klas leerlingen. Groep A heeft op ma en do les en groep B op di en vr. De woe om de week.