Telpeva schreef:Mag ik jullie weer een keer wat tips vragen? Ik heb er 2 deze keer waar ik een beetje mee vast zit.
Een hoofdpersonage gaat op een of andere manier steeds 'out of character', dan is het weer een lieverd en dan is het weer een agressieve botte hork. Hoe, oh hoe hou je zoiets consistent?
En de 2e is een raadsel in mijn verhaallijn, waar ik al een paar weken mee zit te brainstormen waar ik niet uit kom. Hoe krijg je een elfenkoning zo kwaad, dat hij de oorlog gaat verklaren?
Het mag van mij een komische reden zijn, het mag serieus, elke gedachte erover ben ik blij mee.
Bij een hoofdpersonage die 'out of character' valt heb je dus zelf niet goed in je hoofd hoe diegene werkt/in elkaar zit. Het is iets dat je vaak ziet bij t.v. series/film series waar niet nagedacht wordt over het langere verhaal en door verschillende schrijvers aan gewerkt wordt, en is dan heel storend. Gok dat het bij een geschreven verhaal nog vervelender is.
Heb je het karakter zelf helemaal uitgedacht? En dan niet 'het is een lieve man van 29, die van konijnen en koffie houdt' maar echt het hoe en waarom. Wat is denkwereld van die persoon, hoe zit hij in elkaar? Wat zijn ervaringen uit het verleden die hem gevormd hebben?
Niemand is altijd lief of altijd een hork.
Wat betreft de koning: Ga eens in de geschiedenis kijken wat voor idiote redenen/smoesje er zijn geweest om de oorlog aan een ander land te verklaren.
Overspel, verkeerd naar een vrouw/man/zoon/dochter kijken, diefstal, een politieke vijand asiel verlenen, landjepik, handelsovereenkomsten die geschonden worden, een aanval die het oorlog verklaren uitlokt...
Qua grappige/stupide redenen: De andere heerser is knapper en dat kan de koning niet hebben, de ander heeft een geliefd huisdier/paard/koe gejat, een voorspelling door het een of ander (vooral leuk als de koning die voorspelling volledig verkeerd uitlegt) de koning wil het uitzicht vanuit het paleis mooier maken en de hoofdstad van het andere land zit in de weg....