Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:08

Hier loopt het heel lekker! Ben begonnen met herschrijven en ik zie het weer helemaal zitten. Kan me er nu ook makkelijker overheen zetten dat er af en toe gewoon prut staat die ik later wel weer fix.

Verder mag ik binnenkort een weekendje weg om bij de uitreiking van een prijs te zijn waarvan ik bij de laatste de drie zit. Uitreiking is aan de andere kant van het land en we krijgen reis plus twee hotelovernachtingen vergoed, dus daar maken we lekker een weekendje van :) . Ook heel benieuwd hoe dat gaat lopen, ben nog nooit bij zo'n live uitreiking geweest. Dus ook met de korte verhalen loopt het goed, met ook al een publicatie nu in september *\o/* .

Leuk dat je gaat recenseren, Merileth! Mag je zelf mede bepalen welke boeken je doet?

Merileth

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:14

Leuk Prulletje! Klinkt gaaf, die prijsuitreiking.

Ik kan niet helemaal kiezen welke boeken ik doe. Ik kon genres aangeven (ook kinder/jeugdboeken gedaan, want werk in de kinderopvang dus kan dat ook wel aardig inschatten), en dan krijg je gewoon boeken thuisgestuurd. Ik heb aangegeven niet meer dan 2 tegelijk te willen doen, want het blijft een extra dingetje en moet naast mijn gewone werk te doen blijven en leuk blijven. Donderdag de eerste in de bus gehad, zaterdag de tweede. Beide zijn jeugdboeken, een vertaald, een Engelstalig. Ik vind het wel leuk, is net alsof ik steeds een cadeautje uit mag pakken :') .

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:09

joeluna schreef:
Waar vinden jullie proeflezers? In je eigen omgeving?

Mijn schoonzusje schreef ook een boekje, mijn zoontje kreeg er eentje ,zo ook haar kleinzoontje en zo werden het er steeds meer.
Zelf heb ik het gewoon bij de school bieb gezet....en het vond veel lezers zo wist ik dat het goed zat!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:51

Iedereen is precies te druk bezig met schrijven om hier te posten? :+

Na 2 herschrijfrondes en met de teller op 70 000 woorden, ben ik op dit moment 'klaar' met mijn verhaal. Ik heb het juist naar mijn ouders en een vriend verzonden (ik wil het nog naar een vriendin sturen maar ik heb haar eerst gevraagd of ze eigenlijk wel nog leest :+ ) :brr: := := :oo *\%/*
Nu afwachten... Of het uit te lezen valt, ze het misschien wel leuk vinden... En dan hopelijk nuttige feedback (ik ga hen zelf ook nog gericht vragen stellen nadat ze het gelezen hebben) en waarschijnlijk opnieuw herschrijven.

Man, ik doe het bijna in mijn broek :')

Maar voor nu ben ik er eventjes van af :D

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:16

Super! :D heel spannend als anderen vior het eerst lezen wat he geschreven hebt, vooral als het bekenden zijn.

Ik zit middenin de eerste herschrijfronde en dat gaat eigenlijk wel lekker! :) Hoop over een paar weken klaar te zijn, dan weer even pauze en door voor de volgende ronde. En misschien, misschien, is het daarna dan klaar om verstuurd te worden. Wie weet := .

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:28

Naar uitgevers? Spannend! Je hebt het dan al laten proeflezen neem ik aan? Hoe vond je dat?

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:58

Ik heb de eerste versie door twee mensen laten lezen ja, maar dat zijn mensen die ik via een schrijversforum ken, dus geen mensen uit mijn privéleven. Ik vond het vooral heel interessant wat ze te zeggen hadden, heb veel aan de feedback gehad en er ook vertrouwen uit kunnen halen dat ik op de goede weg zat. Denk wel dat ik nog een pak zenuwachtiger was geweest als het familie/vrienden waren die het lazen ;) .

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:26

Ik werk momenteel veel extra, dus druk en moe. Wel schrijf ik mijn recensies voor Biblion, dus zit niet helemaal stil. De onderdelen voor onze pc zijn binnen, dus hopelijk kunnen we die volgend weekend ophalen. Dan nog even bij mijn man er doorheen krijgen dat er gewoon office op moet komen, en dan kan ik weer aan de gang (als ik niet zoveel extra werk dan). Mijn hoofd zit zo gruwelijk vol dat schrijven gewoon even niet lukt. En mijn proeflezers laten na een tijdje steeds niets meer horen. Ben dus nog steeds op zoek naar iemand die over het hele boek feedback wil geven.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:07

Mag ik jullie weer een keer wat tips vragen? Ik heb er 2 deze keer waar ik een beetje mee vast zit.

Een hoofdpersonage gaat op een of andere manier steeds 'out of character', dan is het weer een lieverd en dan is het weer een agressieve botte hork. Hoe, oh hoe hou je zoiets consistent?

En de 2e is een raadsel in mijn verhaallijn, waar ik al een paar weken mee zit te brainstormen waar ik niet uit kom. Hoe krijg je een elfenkoning zo kwaad, dat hij de oorlog gaat verklaren?

Het mag van mij een komische reden zijn, het mag serieus, elke gedachte erover ben ik blij mee.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:14

Ik 'baseer' mijn personages vaak op al bestaande personages die ik goed ken omdat ik de film/de serie/het boek goed ken. Dus mijn Jantje is hetzelfde soort persoon (niet fysiek maar met dus dezelfde karaktertrekken) als bijvoorbeeld Ron Weasley, waardoor ik me alleen maar hoef af te vragen wat Ron Weasley zou doen of zeggen in een bepaalde situatie. Character printing heet zoiets geloof ik, en het werkt best wel goed om je personages consistent te houden.

Over je raadsel ga ik even nadenken :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:42

Iemand die in de horeca werkt en naar dit menu zou willen kijken? Het gaat om een chocoladebar,, dus een soort Starbucks maar dan voor chocolademelk met smaakjes :+

Ik heb nu:

Mix your own chocolate: je bestelt een kop chocolademelk en daar kun je dan aan toevoegen:
- vanille
- chilipeper
- sinaasappel
- kardemom
- kaneel
- koffie
- salted caramel
- munt
- gember
- of een combinatie van max, 2 ingredienten

Hoeft natuurlijk niet, je kunt ook een naturel chocolademelk bestellen. Verder:
- Koffie: normaal, cappucino of latte macchiato
- Thee: smaakjes, verse munt of munt/gember
- Flesje sap: appel, peer of zwarte bes

En daarnaast zoete of hartige baksels, broodjes etc. Beperkt tot muffins, brownies en voorverpakte sandwiches.

Missen jullie hier nog iets? En nog belangrijker, spreekt dit een beetje aan?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:00

Ik werk er niet maar als chocolademelk fan mis eigenlijk de slagroom als keuze voor op de chocolademelk :D

Weet niet of je het leuk vind als extra, maar ik heb ook wel eens witte chocolademelk, pure chocolademelk gezien (en besteld haha) in dat soort zaken.
Ken je dit bedrijf al, misschien krijg je hier leuke ideeen van? :
https://www.chocolatecompany.nl/nl/

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:03

De eigenaar van de zaak is nogal een purist op dat gebied dus slagroom en witte chocolademelk komen er bij hem niet in, helaas :+ Pure dan weer wel :D

Ik ga die site even bekijken, thanks!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:05

Telpeva schreef:
Mag ik jullie weer een keer wat tips vragen? Ik heb er 2 deze keer waar ik een beetje mee vast zit.

Een hoofdpersonage gaat op een of andere manier steeds 'out of character', dan is het weer een lieverd en dan is het weer een agressieve botte hork. Hoe, oh hoe hou je zoiets consistent?

En de 2e is een raadsel in mijn verhaallijn, waar ik al een paar weken mee zit te brainstormen waar ik niet uit kom. Hoe krijg je een elfenkoning zo kwaad, dat hij de oorlog gaat verklaren?

Het mag van mij een komische reden zijn, het mag serieus, elke gedachte erover ben ik blij mee.

Bij een hoofdpersonage die 'out of character' valt heb je dus zelf niet goed in je hoofd hoe diegene werkt/in elkaar zit. Het is iets dat je vaak ziet bij t.v. series/film series waar niet nagedacht wordt over het langere verhaal en door verschillende schrijvers aan gewerkt wordt, en is dan heel storend. Gok dat het bij een geschreven verhaal nog vervelender is.
Heb je het karakter zelf helemaal uitgedacht? En dan niet 'het is een lieve man van 29, die van konijnen en koffie houdt' maar echt het hoe en waarom. Wat is denkwereld van die persoon, hoe zit hij in elkaar? Wat zijn ervaringen uit het verleden die hem gevormd hebben?
Niemand is altijd lief of altijd een hork.

Wat betreft de koning: Ga eens in de geschiedenis kijken wat voor idiote redenen/smoesje er zijn geweest om de oorlog aan een ander land te verklaren. :P Overspel, verkeerd naar een vrouw/man/zoon/dochter kijken, diefstal, een politieke vijand asiel verlenen, landjepik, handelsovereenkomsten die geschonden worden, een aanval die het oorlog verklaren uitlokt...

Qua grappige/stupide redenen: De andere heerser is knapper en dat kan de koning niet hebben, de ander heeft een geliefd huisdier/paard/koe gejat, een voorspelling door het een of ander (vooral leuk als de koning die voorspelling volledig verkeerd uitlegt) de koning wil het uitzicht vanuit het paleis mooier maken en de hoofdstad van het andere land zit in de weg....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:51

Huh verdorie ik was het topic uit het oog verloren en lees je reactie nu pas! Sorry voor de super trage reactie :o

Het personage waar ik mee zit is een van de hoofdpersonen, geheel zelf verzonnen en niet gebaseerd op een bestaand personage, ik heb hem ook echt al jaren :+ In eerste instantie was hij de tegenstander van de hoofdpersoon, de bad guy, maar ik heb hem gedegradeerd tot lijdend voorwerp/voetveeg van een nog ergere bad guy. Mijn personages gaan over het algemeen redelijk diep denk ik, ik doe ook wel eens rpg's om nieuwe ideeen op te doen en om te kijken of ik een bepaalde richting of denkwijze/manier van reageren eigen kan maken en kan aanhouden. Slechterikken ben ik echt ontzettend slecht in, ergens denk ik dat dat ook de reden dat ik moeite heb met dit personage. Het probleem met evil zijn is dat mensen je op den duur gaan uitkotsen, en mijn personage waar ik issues mee heb is een huurmoordenaar, hij is heel loyaal naar zijn leidinggevenden en vrienden maar heel bot naar ieder ander, en toch vinden mensen hem nog steeds leuk en aardig. Ik kan het niet rijmen! Misschien moet ik er van af stappen dat anderen hem per se aardig moeten vinden...
Ik zit dit echt ter plekke hardop te bedenken naar aanleiding van je reactie, bedankt ik geloof dat ik weer wat verder kan zo!

Ik wou iedereen die eraan mee doet ook nog even succes wensen met Nanowrimo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:14

Bijna NaNo en ik ga een heel nieuw plot uitwerken :D mn andere parkeer ik even, loop vast dus ga even mn energie terugvinden met een tof idee :D

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:20

Ik ga ook meedoen! Weet niet of ik ook echt de 50.000 ga halen want ik heb een mega drukke en chaotische maand, maar het is in ieder geval goede motivatie om ondanks de gekte door te blijven schrijven.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:31

Ik ook :D Heb wel een veel minder strak plot dan vorig jaar en morgen wordt een verstandskies getrokken, dus ik sta niet in voor de kwaliteit van wat ik er vrijdag uit weet te persen :')

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:44

Succes allemaal! Mijn schrijven ligt buiten mijn Biblion recensies volledig op zijn gat, hoop het binnenkort weer op te kunnen pakken. Hoop dat jullie er mooie stukken uit weten te persen!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:30

Succes allemaal! Ik moedig vanaf de zijlijn aan :D
(Dus als je over plotholes en losgeslagen personages wil klagen, be my guest!)

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:09

Mijn nano ook toegevoegd.
Wie buddy wil worden, mag mij toevoegen.
Mijn naam is Alyarac.:)

Vervelende is dat wanneer ik namen voor een land heb en die dan ga googlen, die namen altijd al bezet zijn en dan voornamelijk bij minecraft of dungeons and dragons. Hoe gaan jullie daar mee om? Pakken jullie dan net als ik toch een naam die niet bezet is, of ga je dan toch door met die gekozen naam?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:01

Zo lang het niet een heel bekend woord is zou ik de naam gewoon gebruiken. Er zijn in de echte wereld ook duizenden mensen met dezelfde naam. Zeker als het namen van spelers ofzo zijn zou ik me er geen zorgen over maken. :)

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:26

Personen ben ik ook niet zo bang voor, maar namen voor werelden vind ik zelf dan wel weer irritanter als het al bezet blijkt te zijn.xD

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:17

Ik wil graag beginnen met het schrijven van een boek, ik schrijf trouwens al een aantal jaren, maar wil nu een keer serieus beginnen met een boek die ik misschien over een aantal jaren zou kunnen uitgeven. Daarvoor hoef ik niet te haasten, want ik ben nog maar 15 en ben tegelijkertijd ook erg druk met mijn examenjaar.

Ik heb al een beetje in gedachte wat ik voor een boek wil maken, maar ik loop gelijk vast met hoe ik dit in stappen wil gaan uitwerken. De sneeuwvlokmethode lijkt mij persoonlijk het handigst, maar daarnaast komen ook nog de personages en plaatsen, etc aan bod om uit te werken, en dat moet dan weer apart.

Weet iemand dus een handige manier om te beginnen? Ik wil nog niet beginnen met het schrijven van het verhaal, maar eerst het uitwerken van de personages enzovoort, en wat handiger is om eerst te doen. De verhaallijn uitwerken of eerst de personages.

Alvast bedankt, ik hoop dat ik hier wat aan heb.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:28

Ik begin altijd met random namen zoeken. Wanneer een paar namen blijven hangen, begin ik aan mijn personages. Je kan je personages doormiddel van een interview uitwerken. Dan leef je je echt in, maar ook gewoon je id pakken en dan dat als voorbeeld gebruiken. Door mijn personages kwam ik achter mijn lang terecht en zo verder.

Dit is voor mij het best werkbaar btw en het is veel proberen.:)