wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:11

Nee hoor van mij mag een kalfje er ook langer bij blijven als de boer daarvoor gecompenseerd wordt.
Graag zelfs.

Maar ik vind het gewoon erg raar als men zo hard oordeelt over een kalfje dat daar in het stro ligt maar een kindje zo snel mogelijk weg brengt naar opvang, de slaapjes ligt het al alleen. Tussendoor nog in de box. Dus hoeveel echte tijd brengt een kindje nog door met de moeder?

Ik begrijp niet dat dat wel als normaal wordt gezien.
Ja ik begrijp ook de noodzaak en dat moeders het liever anders zouden willen.
Maar is dat met die boer niet net zo?

Dus niet het hunnie, maar zien dat het eigenlijk gewoon gelijk is.
Paulina schreef:
bruintje123 schreef:
Moeten we dan de kinderbedjes ook niet afschaffen?
Dus ook gewoon altijd in bed. Ook niet naar dagopvang. Nee zelf blijven zorgen 24/7. Ook geen flesje, nee borst. Want een flesje is niet natuurlijk. Ook niet kolven.

Oh wacht dan zijn er veel smoesjes waarom dat niet kan.
Maar als een kalfje in het stro ligt is het zo zielig.

Ehm.. je weet dat de beweging tegenwoordig hierheen gaat? Dat veel mensen inderdaad samen slapen en 24/7 hun kind zelf opvoeden. Moeders die geen flesjes geven maar minimaal 2 jaar borstvoeding?

Ik vind de discussie interessant, maar deze redenen zie ik steeds terug: "maar hunnie doen het zus dus dan mogen wij het zo doen".
Dat zijn toch geen argumenten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:49

Niemand zegt hier dat dat wel normaal is. En ik zie echt nog liever een baby die misschien maar 4-5 uurtjes per dag aandacht van de moeder krijgt (en daarbuiten slaapt of andere verzorgers heeft) dan een kalfje die de eerste twee weken alleen enkele malen per dag de boer ziet voor zijn/haar voeding.

Overigens, kennen jullie de familie Bofkont? Daar staan onder andere een aantal koeien: onder meer een afgeschreven melkkoe die met pensioen ging. Ze heeft een pleegkindje aangenomen, een stierkalfje die naar de mester zou gaan. Die heeft (uit mijn hoofd) 2 jaar nog bij haar gedronken. Toen kwam er een vaarskalfje van de markt, en die nam het over (het stiertje is uit zichzelf gestopt). Volgens mij drinkt dat vaarsje nog steeds (3,5 jaar verder).
Dat vind ik toch klinken naar dat elk kalfje behoefte heeft aan een moeder en dat ook moederdieren die misschien afgestompt zijn een kalfje kan verzorgen.
https://www.facebook.com/FamilieBofkont ... =3&theater Mooi toch :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:11

amoj schreef:
Riraito schreef:
Je kalfjes zien er prima uit. Ik denk dat veel mensen slim genoeg zijn om te geloven dat bij de doorsnee boer de kalfjes niet creperen. Toch gisteren weer een bericht over een boer die heel slecht voor zijn koeien zorgde. Uitzondering, dat snap ik.

Maar tocht, wat gaat er om in dat koppie? Opgroeien zonder ouders (bij dieren waar dat niet de bedoeling is) laat sporen na. Dat kan niet anders. Ik heb genoeg onderzoeken gelezen waarbij zoogdieren expres vanaf de geboorte alleen werden gehouden, soms waren die later echt niet 'goed'. Kalfjes zitten maar een week of twee alleen, maar ik zou zo veel liever zien dat we met de jaren overschakelen naar een ander systeem.

Dat zou inderdaad het mooiste zijn. Het zou mooi zijn als er een positieve beweging komt. Dat de consument meer moet gaan betalen voor de zuivel en dit extra geld bij de boeren beland. En daarmee geïnvesteerd wordt in stallen voor familie kuddes etc. Dat is uiteindelijk wat iedereen het liefste heeft.

Wij als boeren willen ook vooruitgang, maar dat wordt ons financieel onmogelijk gemaakt en via allerlei wetjes en regeltjes.
Het is voor ons ook niet leuk, wij willen wel beter maar mogen dat niet en ondertussen zijn wij dierenbeulen.

En dat is wat ik al vanaf dat ik niet meer op mijn vingers kon zitten heb gezegd in dit topic.
Maar daar is schamper overheen gelezen omdat Plantstho meer reactie triggerde.
Niemand zegt dat je stiertjes er slechter uit zien. (zie ik nu bij de rode balletjes eronderuit komen? ben wel nieuwsschierig :+ )
Maar wel dat je vast zit in een systeem wat niet goed is voor wie dan ook, hoogstens de portemonnee van de consument.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:18

PlantsTho, misschien vind je deze ook nog wel interessant.
1,25% van het dieet van koeien bestaat uit duurzame soja. Er wordt voor het koeienvoer dus geen half oerwoud gekapt, in tegenstelling tot wat dat andere artikel je laat geloven. :)
Nogmaals het gaat hier om de Nederlandse situatie, ik weet niet hoe het exact in het buitenland is.
https://thedailymilk.nl/duurzame-soja-v ... elkkoeien/

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:23

En de overige 98,75%? :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:01

minikatje schreef:

Soja melk, soja meel, soja olie, soja vleesvervangers, soja yoghurt etc voor mensen. Valt genoeg te verzinnen denk ik zo.
Voor dieren worden ook nog de hullen gebruikt, dit kan je voeren als een soort biks (dit krijgt mijn paard bv ook). Dit kan dus ook naar andere diersoorten gaan.
Overigens wil 1,25% van een koeiendieet niet zeggen dat 1,25% van het soja daar heen gaat!
In her eerdere artikel van PlantsTho zit je op zo'n 40% (als je 50/50 split). Het is maar net hoeveel koeien je houdt.

Edit: ik weet niet hoe je de vraag bedoeld, ik lees hem anders dan dat TS hem las. Maar inderdaad de rest van het dieet is voornamelijk gras. Aangevuld met bv mais, mineralen, bierborstel, hullen, biks etc.
Laatst bijgewerkt door WillBokkers op 13-03-17 21:06, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 21:04

minikatje schreef:

Gras. Maïs. Krachtvoer. Mineralen

minikatje

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:38

Minikatje, hihi, de rode heeft z'n poepert niet goed afgeveegd, dat is wat je ziet denk ik! Maar je hebt wel gelijk ;)

De eerste is een vaarsje, de rest stiertjes. Het vaarsje is voor 50% Belgisch blauw, het witte stiertje ook. De rode en de bonte stier zijn Holsteins.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:42

Pijnlijk maar waar, momenteel is het voor het milieu het beste plofkip te eten.
Voor alle duidelijkheid, daarbij wordt niet gekeken naar dierenwelzijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:45

Ten opzicht van wat?
Is het het beste om alleen maar plofkip te eten?
Of hangt dat af van het dieet wat je aanhangt? :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:02

Magrathea schreef:
Niemand zegt hier dat dat wel normaal is. En ik zie echt nog liever een baby die misschien maar 4-5 uurtjes per dag aandacht van de moeder krijgt (en daarbuiten slaapt of andere verzorgers heeft) dan een kalfje die de eerste twee weken alleen enkele malen per dag de boer ziet voor zijn/haar voeding.

Overigens, kennen jullie de familie Bofkont? Daar staan onder andere een aantal koeien: onder meer een afgeschreven melkkoe die met pensioen ging. Ze heeft een pleegkindje aangenomen, een stierkalfje die naar de mester zou gaan. Die heeft (uit mijn hoofd) 2 jaar nog bij haar gedronken. Toen kwam er een vaarskalfje van de markt, en die nam het over (het stiertje is uit zichzelf gestopt). Volgens mij drinkt dat vaarsje nog steeds (3,5 jaar verder).
Dat vind ik toch klinken naar dat elk kalfje behoefte heeft aan een moeder en dat ook moederdieren die misschien afgestompt zijn een kalfje kan verzorgen.

Die ken ik, super mooi die organisatie :D

Even nieuwsgierig, hoe moet ik als consument dan de boer steunen? Ik drink geen melk, maar andere mensen hier thuis wel. Is maar één pak, maar wel biologisch (omdat ik daar op aandring). Ik kan naar mijn idee het duurste van het duurste kopen en de producent ziet er niks van terug? Dit ligt naar mijn idee bij Campina?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:07

Riraito: ik denk dat je het beste bij de boer kunt kopen. Voor melk is dat wat lastig denk ik (tenzij je iets in de buurt hebt) maar je zou initiatieven als koop een koe en livar varken kunnen steunen. Zodra ik en mijn vriend fulltime werken gaat hij ook niet meer zijn vlees uit de supermarkt halen maar bij zo'n bedrijf :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:11

Riraito schreef:
Magrathea schreef:

Die ken ik, super mooi die organisatie :D

Even nieuwsgierig, hoe moet ik als consument dan de boer steunen? Ik drink geen melk, maar andere mensen hier thuis wel. Is maar één pak, maar wel biologisch (omdat ik daar op aandring). Ik kan naar mijn idee het duurste van het duurste kopen en de producent ziet er niks van terug? Dit ligt naar mijn idee bij Campina?

Veel boeren verkopen hun producten nu rechtstreeks aan de consument.
Je kan bij de meeste kippenboeren eieren kopen voor €0,10/€0,20 per ei, niet duurder dan in de winkel en vers die dag gelegd ipv al een week oud.
Soms kan je ook melk kopen, maar wij drinken bijna nooit melk.
En vlees haal ik bij een slager die het vlees van boeren in de omgeving verkoopt, maar ik bestel ook wel eens bij een bevriende boer die een koe gaat slachten een vriezer vol rundvlees :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:17

Magrathea schreef:
Riraito: ik denk dat je het beste bij de boer kunt kopen. Voor melk is dat wat lastig denk ik (tenzij je iets in de buurt hebt) maar je zou initiatieven als koop een koe en livar varken kunnen steunen. Zodra ik en mijn vriend fulltime werken gaat hij ook niet meer zijn vlees uit de supermarkt halen maar bij zo'n bedrijf :j

Dat ga ik sowieso al doen. Mijn vriend eet wel vlees, maar ik wil het dan wel graag zelf uitzoeken zodat ik heb gezien hoe de dieren leven. Er zijn blijkbaar veel mensen die behoefte hebben aan zo'n alternatief, want volgens mij best veel mensen die via koopeenkoe.nl (en kip/varken) bestellen.

Rauwe melk moet je zelf uit de tank halen toch? Ik zit best dicht bij boeren dus het zou wel kunnen, maar we drinken al bijna geen melk. Eieren heb ik van de kippen van mijn vriend.

Maar voor de boeren die dit niet aan kunnen bieden, die zitten gewoon vast aan deze prijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:24

Voor melk kun je inderdaad het beste gewoon langs een boer gaan. Ook al hebben ze geen officiële tap installatie, ik weet vrij zeker dat 90% het prima vind om melk voor je uit de tank te halen. En ik zou zeggen, geef een euro per liter, in de winkel betaal je dat ook, alleen krijgt de boer nu de volle mep IPV 35 ct.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:29

Riraito schreef:
Magrathea schreef:

Dat ga ik sowieso al doen. Mijn vriend eet wel vlees, maar ik wil het dan wel graag zelf uitzoeken zodat ik heb gezien hoe de dieren leven. Er zijn blijkbaar veel mensen die behoefte hebben aan zo'n alternatief, want volgens mij best veel mensen die via koopeenkoe.nl (en kip/varken) bestellen.

Rauwe melk moet je zelf uit de tank halen toch? Ik zit best dicht bij boeren dus het zou wel kunnen, maar we drinken al bijna geen melk. Eieren heb ik van de kippen van mijn vriend.

Maar voor de boeren die dit niet aan kunnen bieden, die zitten gewoon vast aan deze prijzen?

Jep, die zitten eraan vast... En die prijzen liggen dus nu net aan of zelfs onder de productieprijs waardoor de boeren er nu geld op toe moeten leggen om überhaupt hun bedrijf draaiende te houden...

En idd, of je Campina koopt a €1,10 per pak of Aldi a €0,60 per pak, de boer krijgt geen cent meer van Campina dan van Aldi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:34

Nope, er was laatst nog een stuk over op tv, Keuringsdienst van waarde. De melk die in je dure Campina pak zit is vaak hetzelfde als die uit het oké pak.

Alleen als je de Campina koopt maakt Campina meer winst. Uiteindelijk wordt deze winst weer verdeeld over de boeren die aan Campina leveren. Maar beter is gewoon om naar de boer zelf te gaan :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:29

minikatje schreef:
Ten opzicht van wat?
Is het het beste om alleen maar plofkip te eten?
Of hangt dat af van het dieet wat je aanhangt? :)

Ten opzichte van andere vleesproductie methoden.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:37

Kom even uit de meeleesmodus..

Wij halen ook regelmatig vlees bij familie van ons. Daar mogen de kalfjes wel bij de moeder blijven, maar het gebeurt erg vaak dat de moeder zich te agressief opstelt als hij er te dicht bij in de buurt komt.. Dat is iets waar ook maar weinig over na wordt gedacht. Soms is het gewoon nodig om te helpen na de bevalling of om antibiotica te geven, maar dit laat de moeder dan niet toe. Kan me zo voorstellen dat weinig boeren hier op zitten te wachten om zelf aangevallen te worden.
En moet je je bedenken wat er na een paar weken gebeurt als het kalfje weggaat, dan is er toch een veel sterkere band op gebouwd? Zo makkelijk om te oordelen als je verder nooit bij zo'n bedrijf over de vloer komt...

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:43

Wat mij opvalt van zulke partijen is dat ze vaak de beweringen van anderen direct overnemen.
Zonder zelf maar al te veel onderzoek te doen naar de realiteit.
Ze noemen het direct zielig, mishandeling o.i.d. maar ze vragen nooit aan de boeren waarom ze dat nou op die manier doen.
Terwijl veel boeren hier wel voor openstaan, zelfs voor een bedrijfsbezoek!
Ze nemen (misschien wel ongemerkt) bij een aantal boeren de motivatie weg.
Mede door deze partijen hebben ze het de boeren zo moeilijk gemaakt dat vele familiebedrijven die al zoveel jaar bestonden een punt zetten achter het boeren.
Bijna dagelijks spreek ik boeren/boerinnen en ze vertellen me dat ze gewoon verdrietig worden van de dingen die beweerd worden en hoe ze zwart worden gemaakt op de social media.
En vaak scrollen ze dan maar snel door.

Ik ben als stads meisje de opleiding veehouderij begonnen.
Nauwelijks wist ik wat ik kon verwachten maar het is me zo meegevallen.
Ieder bedrijf doet het op zijn/haar eigen manier, maar één ding hebben ze gemeen.
En dat is dat ze allemaal 24/7 klaar staan voor hun vee.
Ook op oud&nieuw, ook op kerst of welke andere feestdag dan ook.
Maar ook in de nachtelijke uurtjes staan ze maar al te graag op om een koe te helpen om een gezond kalf op de aarde te brengen.
En hierbij ook de nodige nazorg te verlenen aan de koe en het kalf.

Biologisch of niet, allemaal doen ze stinkend hun best om het bedrijf draaiende te houden en het beste te doen voor hun vee.
Daarnaast vind ik het ''boerenvolk'' onwijs gastvrij, de koffie staat altijd klaar!
En ze zetten maar al te graag een extra bord op tafel zodat je mee kunt eten van vaak hun eigen groenten uit de groentetuin en de overheerlijke yoghurt van eigen melk!
Als stageloper mocht ik in alles meelopen, zowel de praktijk als administratie.
Zowel met de leuke dingen als minder leuke dingen.

Mijn boodschap aan alle mensen die denken over boeren zoals bijvoorbeeld Wakkerdier en PvdD doet neem zelf eens een kijkje op bedrijven en ga in gesprek!
Bekijk het zelf eens, en oordeel dan pas wat je er van vind.
Kom uit je luie stoel, trek een paar laarzen aan en ga kijken waar je eten werkelijk vandaan komt!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:31

Jildau schreef:
Maar goed conclusie van dit topic? Een deel van de anti-boeren-beweging wil dat alle boeren stoppen want de dieren hebben het slecht en iedereen moet alleen plantjes eten. En het andere deel die je vaak op Facebook tegenkomt denken dat blokjes kaas aan de bomen groeien en vlees in de kas.

Mijn conclusie is vooral de bevestiging dat de meeste boeren hun bedrijfsvoering niet willen aanpassen en dus te weinig om beesten geven. Het is hun inkomen maar verder...?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:51

sinds dit topic zie ik boeren als zeer koppig. Sinds dit topic denk ik dat veel boeren hun kop in het zand steken. Sinds dit topic heb ik weinig respect over voor de boeren. Sinds dit topic heb ik alleen nog maar een slechter beeld gekregen van de boeren.

Vast niet de bedoeling maar "jullie boeren" komen hier nou niet echt goed uit de verf.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:32

sflj schreef:
Jildau schreef:
Maar goed conclusie van dit topic? Een deel van de anti-boeren-beweging wil dat alle boeren stoppen want de dieren hebben het slecht en iedereen moet alleen plantjes eten. En het andere deel die je vaak op Facebook tegenkomt denken dat blokjes kaas aan de bomen groeien en vlees in de kas.

Mijn conclusie is vooral de bevestiging dat de meeste boeren hun bedrijfsvoering niet willen aanpassen en dus te weinig om beesten geven. Het is hun inkomen maar verder...?

Wat moet er aangepast worden?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:35

Boeren in dit topic geven zelf aan dat ze geen geld hebben voor veranderingen.
Mijn vraag; Hoe zou je zelf je bedrijf inrichten als je het geld had?