Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:08

Dan heb ik het maar getroffen met m'n vriend.
Die is niet krenterig en als hij meer verdient dan ik zou hij bv andere onkosten op zich nemen.

Echter verdienen we nu evenveel. We gaan allebei nog wel omhoog in de komende jaren (onderwijs ik) hij chauffeur en goede lijntjes met z'n baas. Hij spaart minder dan ik maar maakt me dus niets uit, als het maar niet in het rood komt ben ik tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:56

Ik ben ook erg actief begonnen met sparen. Doel is om voor volgende winter een leuk autootje te kopen. Moet nog €3000 bij elkaar zien te sparen voor oktober. Moet in principe te doen zijn. Ben nog student met een mager inkomen, maar kan vanaf februari naast de school blijven werken op mijn huidige stage adres. Als ik dan in de zomervakantie fulltime ga werken moet het te doen zijn.

Wat voor mij goed werkt is om in een excel overzicht precies bij te houden wat mijn inkomsten en uitgaven zijn. Alles wat in onder de stresp over houd gaat naar mijn spaarrekening. Probeer ook om aan het begin van de maand al de verwachte uitgaven voor de komende maand in te vullen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:04

En tegenwoordig gaat de rekening op 0 de dag voordat ik weer geld krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:41

We betalen beide hetzelfde bedrag voor de boodschappen, gas-stroom-water, internet/telefoon en dan dingen die we samen doen: avondjes uit, vakantie/reizen, inleg voor verjaardagen. Al de rest is apart. Bij zijn contract zitten er veel meer extralegale voordelen inbegrepen dan het mijne. Tjah. Dat scheelt gelijk inderdaad een hoop aan onkosten die ik wel heb, en hij dus niet.

Idem met de auto. Hij krijgt een bedrijfswagen, ik moet eigen vervoer voorzien. Want als hij in het buitenland zit, is er dus ook geen bedrijfsauto aanwezig. En die zijn trouwens toch altijd zonder trekhaak en niet geschikt voor een paardentrailer (ik ga geen 2-paards Ifor achter een clio of mercedes B hangen... karretje zit op z'n kont dan).

Dus... mijn auto is een 4x4 op grijs kenteken, wel een diesel. En die doet nu dus in de winter ook dienst voor woon-werkverkeer. Het is niet ver, 7km, maar samen met de kilometers van en naar stal maakt dat ik toch 2x/maand zo'n €70 kwijt ben aan tanken.

Nu moet ik zeggen, ik ben bewust deeltijds gaan werken. Het was dat, of afbouwen met de paarden of zelfs verkopen. Omdat de combi fulltime job + intensief paardjes gewoon zo immens veel tijd vreet. Tijd die wij al veel minder hebben om samen door te brengen.
Qua kwaliteit van tijdsbesteding: beste keuze EVER. Zelfs als ik intensief met de paarden bezig ben blijft er ruim genoeg tijd over om samen door te brengen. Die tijd, die is onbetaalbaar. Het is voor onze relatie een immense boost, dat is eigenlijk niet te beschrijven.

Helaas is hij wel van mening dat ik bewust de keuze heb gemaakt om minder te gaan verdienen, en dat ik dus ook bewust gekozen heb dat er nu een flink stuk minder/maand overblijft. Mijn bijdrage verminderen ziet hij niet zitten "want de onkosten blijven hetzelfde". En als ik de paarden had verkocht, dan was fulltime werken of sparen wel nog makkelijk mogelijk geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 08:39

Dat vind ik toch wel een soort van egoïstisch hoor :=

Je bent toch samen in een relatie? Dan betaal je toch ook alles samen en niet zo dat de een nog ruim kan sparen en de ander moet opletten met uitgeven :?

Vind dat echt een rare constructie. Blij dat het bij ons niet zo gaat en ik heb altijd parttime gewerkt. Dan nam ik ook het huishouden op me.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:23

Ja ik vind het ook een gekke constructie.. jij werkt minder waar hij ook de vruchten van plukt want hij kan het werk blijven doen wat hij altijd al deed en hij kan jou vaker zien en jij draait er voor op.
Is pensioen technisch ook niet fair.. jij bouwt veel minder op.

Ik werk iets minder dan mijn man. Hij betaald iets meer aan de vaste lasten. Als er iets stuk gaat of nieuw moet komen delen we dat door 2. Een grote pot waar alles inkomt zie ik minder zitten want hij heeft een hobby waar nogal eens geld aan uit gegeven wordt een dat ga ik niet mee financieren.
Ik spaar sinds na de bruiloft 150 euro per maand en wat over blijft aan het eind komt er dan nog bij. Ondanks de dure december maand toch bijna 300 kunnen sparen deze maand :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:20

Langs de ene kant is dat wel zo maar langs de andere kant is het haar keuze om zoveel paarden te willen hebben.
Als ze er minder had, zou ze meer hebben.
Zoals mijn voorganger al ook aangeeft, waarom meebetalen aan een dure hobby?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:33

Hobby hoeft niet gespekt te worden. Ik betaal m'n eigen paarden. Vriend betaald z'n motor die opgeknapt werd. Maar qua boodschappen enzo verdelen we het nog weleens. Ik meer of hij meer. Als ik straks meer verdien zal ik ook meer betalen dan hij. Zo steek ik in elkaar en ik laat graag mezelf en m'n partner onbezorgd leven.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:02

Na een paar maanden geen overuren uitbetaald te hebben gekregen, heb ik nu al 2 maanden veel inkomsten. Een groot deel hiervan is gelijk naar de spaarrekening gegaan. Sinds een maand heb ik ook spaarpotten. Heb nu een potje voor school/collegegeld wat ik ieder jaar aanvul tot 3600 euro. Hier betaal ik collegegeld van en ik probeer mijn boeken van het maandsalaris te betalen. Dan blijft er nog een 800 over op de rekening en die laat ik dan staan. Daarnaast heb ik nu een potje voor vakantie, paard, onverwachte kosten, kleedgeld en overig. In overig staat het vaste bedrag wat ik van ouders gekregen heb en waar ik niet aankom. De rest van de potjes wil ik proberen blijven aanvullen. Als ik vind dat er teveel in staat sluis ik het naar een potje waar het beter gebruikt kan worden of het gaat naar overig. Ik probeer het potje overig ook zoveel mogelijk aan te vullen, voor mijn uitzet over een paar jaar.
Ik wil proberen iedere maand zo'n 300-500 te sparen over de verschillende potjes, inclusief collegegeld. De ene maand zal dat makkelijker lukken dan de andere maand.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:17

Afgelopen jaar aan weeknummer sparen gedaan door dit topic vorig jaar. Nu een jaar later heb ik het netjes volgehouden. Ik had een doel toen ik begon, nu denk ik misschien gewoon weer opnieuw beginnen en dat er bij doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:27

Hij is egoïstisch hoor. De enige manier om mijn hobby te behouden was en minder werken en de paarden volpension in de winter. Ik kom van fulltime en doe-het-zelf stalling #)
Om het cru te zeggen: ik "koop" op deze manier tijd om mijn hobby te kunnen beoefenen.

Tussen maart en oktober staan ze 24/7 in het land. Dat scheelt wel.

Ik moet ook wel toegeven, ik denk dat mijn vriend niet beseft hoe het is met een normale 9-5 job met een normaal loon. Hij is vanuit unief recht in deze job gerold. Hij verdient meer dan gemiddeld, tot zijn 28 thuis gewoond. Hij is vaak weg voor werk, heeft hele mooie bijkomende extra's en die drukken zijn onkosten enorm. Sinds hij werkt stroomt het geld binnen en heeft hij nooit op een cent moeten kijken.

Behalve dat ik dus amper kan sparen nu hebben we de rest prima voor elkaar. Als het dit jaar rustig blijft qua onverwachte kosten heb ik wel hoop dat ik het een beetje kan aanvullen. Heb mijn pech al genoeg gehad de voorbije jaren.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:20

Ik probeer ook iedere maand een paar honderd euro te sparen zodat ik een potje heb voor onvoorziene kosten. Ondanks dat ik niet erg veel verdien, lukt het de laatste maanden toch aardig goed om maandelijks wat opzij te zetten. Het geld dat aan het einde van de maand over is van mijn salaris wordt ook op mijn spaarrekening gestort.

Ondanks dat ik het geld heel simpel van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening kan overmaken, doe ik dit eigenlijk nooit. Voorheen "spaarde" ik op mijn betaalrekening, maar dat werkt gewoon niet. Nu het toch - gevoelsmatig - wat verder weg staat is het een stuk makkelijker om te blijven sparen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:34

Varekaj schreef:
Hij is egoïstisch hoor. De enige manier om mijn hobby te behouden was en minder werken en de paarden volpension in de winter. Ik kom van fulltime en doe-het-zelf stalling #)
Om het cru te zeggen: ik "koop" op deze manier tijd om mijn hobby te kunnen beoefenen.

Tussen maart en oktober staan ze 24/7 in het land. Dat scheelt wel.

Ik moet ook wel toegeven, ik denk dat mijn vriend niet beseft hoe het is met een normale 9-5 job met een normaal loon. Hij is vanuit unief recht in deze job gerold. Hij verdient meer dan gemiddeld, tot zijn 28 thuis gewoond. Hij is vaak weg voor werk, heeft hele mooie bijkomende extra's en die drukken zijn onkosten enorm. Sinds hij werkt stroomt het geld binnen en heeft hij nooit op een cent moeten kijken.

Behalve dat ik dus amper kan sparen nu hebben we de rest prima voor elkaar. Als het dit jaar rustig blijft qua onverwachte kosten heb ik wel hoop dat ik het een beetje kan aanvullen. Heb mijn pech al genoeg gehad de voorbije jaren.

Hoe gaan jullie dat doen mochten er kinderen komen?? Indien je samenwoont en de omstandigheden veranderen dan kunnen beide partners toch naar inkomen bijdragen aan de kosten?? Heel eerlijk, ik krijg het gevoel dat jij op deze manier veel meer investeert in deze relatie dan hij. Wat zou er gebeuren indien je weer full time zou gaan werken en er dus veel minder tijd voor hem is?? Dan gaat hij in protest??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:41

dromertje2 schreef:
Langs de ene kant is dat wel zo maar langs de andere kant is het haar keuze om zoveel paarden te willen hebben.
Als ze er minder had, zou ze meer hebben.
Zoals mijn voorganger al ook aangeeft, waarom meebetalen aan een dure hobby?

Niet aan de paarden, maar als een partner meer dan het dubbele van de andere partner verdient vind ik het belachelijk dat beiden 50% betalen aan het huis en vaste lasten die je beiden maakt...

Daarnaast, als je toch al zoveel verdiend waarom dan niet zorgen dat je vrouw, die toch al vaak alleen thuis is omdat meneer om de 6 weken weer 6weken van huis is het naar haar zin heeft met haar paarden. Als ze ook al het volledige huishouden op zich neemt. Als hij haar niet had, had hij daar ook een schoonmaakster voor in moeten huren. Z'n vrouw gaat minder werken om hem meer te kunnen zien en wordt daarbij gestraft in haar eigen portemonnee. Iets gaat er dan toch niet goed :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:48

@bigone: als ik weer fulltime zou werken is het ofwel paarden weg/fors inkrimpen en afbouwen, ofwel einde verhaal.

Kinderen is bij ons momenteel niet echt aan de orde. Niet alleen heb ik er geen zin in, ook omwille van mogelijks genetische problemen. Financieel gezien kan ik dan stoppen met werken. De kinderbijslag komt dan via zijn werkgever en ligt dusdanig hoog dat 2 kinderen evenveel "opleveren" als mijn oude voltijdse loon :')

Moet vast geen tekening bij dat al zijn collega's die vader zijn dus een huisvrouw hebben. Met 99% van de tijd een nanny tegen kost en inwoning want mevrouw wil graag nog me-time...

Wat is mijn voordeel in deze relatie? Ik betaal geen huur en hij zorgt er wel voor dat hij regelmatig exclusief tijd vrijmaakt voor ons. Hij trakteert op tijd en stond een goed restaurant (we eten allebei erg graag en goed). Hij zoekt leuke citytrips uit. Hij staat er op, als hij een dagje voor ons voorziet dat ook echt niemand kan storen. Hij kookt graag voor me. Regelmatig kom ik 's middags thuis van werk en is het recht met de voetjes onder tafel. Voor hem is tijd samen heilig. Soms zelfs een beetje te haha, maar behalve dus het paarden issue zit de balans daarin verder wel prima.
En hij is al bij al wel altijd zo fier als een gieter als ik een goeie wedstrijd heb gehad, al snapt hij er geen bal van :))

@verootjoo: hij zou dat schoonmaken zelf doen hoor. Hij kan prima zijn boontjes doppen, alleen strijken kan hij niet. Ik doe dat nu allemaal, maar hij kan het ook zelf.
Ik betaal niet mee aan het huis. Dat is vanaf het begin zo afgesproken, ook omdat hij het al gekocht had voor ik in beeld was.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:10

Varekaj, zo klinkt het gelukkig al een stuk beter :)

Ik heb mezelf een staatslot gekocht, nu vooral nog heel veel geluk :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:21

Inderdaad, Denk dat je dan eigenlijk goed gesteld bent. Paarden kies je zelf voor, dat kost veel geld.

Verootje: dat doen wij hier ook zo, is inderdaad eerlijker. Langs de andere kant moet ze geen huur betalen en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:14

Ik betaal mijn "huur" door het huishouden te doen en zijn steun, toeverlaat en klaagmuur te zijn wanneer hij aan boord zit :D Zo omschrijft hij het zelf trouwens haha. Hij is veeleisend, dat wel. Maar het kan slechter. Ik ben al lang blij dat hij zelf goed met zijn geld kan omgaan. Er zijn collega's die nog meer verdienen, maar bij wie alles langs ramen en deuren naar buiten vliegt. Partners doen vaak gezellig mee. Met een hoop gevolgen van dien als die plots hun job verliezen of als blijkt dat ze maandelijks meer uitgeven op de creditcard dan er binnenkomt.

Eigenlijk is het niet dat ik niet kan sparen, hij begrijpt vooral niet dat het zo langzaam gaat. Ik verwacht echter dit jaar behalve dus een nieuwe omheining geen andere grote verrassingen. Alles wat stuk kon gaan is dit jaar stuk gegaan :)) Ergens hoop ik dat de paarden nog hooguit 2 maanden op pension moeten blijven en vanaf (half) maart weer 24/7 in het land kunnen. Dan valt er een grote onkost weg en gaat dat bedrag wel de spaarrekening op.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:47

Nieuw jaar nieuwe kansen..
Hopelijk wordt 2017 een jaar met minder onverwachte kosten dan 2016.
Het sparen zal het eerste half jaar
zeker nog niet hard gaan.. maar elke euro is er één..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:05

Ik ga vanaf nu elke week 10 euro pinnen. Wat ik ermee doe kan ik zelf weten, uitgeven als ik wil. Maar wat ervan over is eind van de week, gaat mijn spaarpot in. Dus ik kan het uitgeven en zo iets van kosten beperken op weken waar ik wat krapper zit, of mijn spaarpot lekker spekken. Als ik dat volhoud kan ik binnen een jaar 500 euro opsparen, en voor mij is dat wel een flink bedrag :D
Daarnaast zal nog altijd geld van extra werken, extratjes die ik krijg van mijn ouders of wie dan ook, ook direct naar mijn spaarrekening te gaan. Zo moet het beetje bij beetje wel lukken om een flink bedrag op te sparen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:17

nieuw jaar, nieuw doel.
Vorig jaar mijn doel niet gehaald, maar daar heb ik wel een pony en een auto voor terug.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:21

Ik heb net een nieuwe auto gekocht, dus de spaarrekening moet weer flink aangevuld worden vind ik. Vanaf nu dus weer even extra op mijn uitgaven letten en geen onzin-dingen aanschaffen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:26

Ik heb weer een nieuw doel. In december moest mijn klophengst gecastreerd worden, daar spaarde ik al een tijdje voor en hakte er aardig in. Nu moet ik eerst weer even een fatsoenlijke buffer opbouwen voor de volgende dingen, ik heb een heleboel dingen waar ik voor wil sparen haha.

Maar mijn eerst volgende doel is voor mijzelf, ik ga toch sparen voor het laseren van mijn ogen! Het is niet dat ik volledig blind ben zonder bril ofzo, maar ik irriteer mij toch dat ik niet de details in de verte kan zien. Is toch niet helemaal handig tijdens het lesgeven. Een bril werkt voor mij niet en lenzen vind ik persoonlijk niet handig.. Het idee van het laseren spreekt me heel erg aan dus ik ga er maar naartoe werken!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:33

Dat is wel een mooi doel Yacintha! Bijna eerste zegelboekje vol voor dit jaar.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:38

Mooie doelen komen er voorbij!
Hoop zo erg dat ik ook weer een beetje kan gaan sparen. Als alles goed blijft gaan ga ik dit voorjaar/zomer afstuderen en dan hoop ik snel een baan te hebben en goed te kunnen sparen :)
Maar dan nog als eerst de studieschuld weg werken!