Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Annick75 schreef:TS, wat een roller coaster en nog een hoop onduidelijkheid qua diagnose. Ik snap wel dat je je voorlopig even richt op vanuit de revalidatie weer naar huis kunnen met hulp en hulpmiddelen. Laat je bij het revalidatiecentrum ook goed adviseren mbt rollator en rolstoel. Laat je niet in de eerste de beste rolstoel stoppen door de gemeente.
Vaak heeft een revalidatiecentrum wel verschillende modellen staan die je kunt proberen. Bedenk of je een vouwframe of vastframe wilt. Wat zijn van elk de voor- en nadelen. In dit oude topic staan wat tips en trics waar je wat aan kan hebben: Welke rolstoel raad jij aan?. Overleg ook met de ergotherapeut die je ongetwijfeld gaat krijgen of iets van rolondersteuning verstandig is. Die komt in soorten en maten, e-motion wielen, smartdrive en nog wel meer. Wat het ook wordt, let erop dat de rolstoel iso-gecertificeerd (en dan met name de ogen waarmee deze in de taxi wordt vast gezet) is en een crashtest ondergaan heeft, zodat je er ook mee in de taxi vervoerd mag worden. Die regels zijn veranderd/aangescherpt en je mag alleen zitten in de rolstoel met de taxi vervoerd worden, als die certificering en crashtest in orde is. Mijn inmiddels 8 jaar oude, heerlijke stoel voldoet niet, dus ik zal op termijn toch een andere stoel moeten aanvragen.
Vraag je ook af of een scootmobiel wel echt handig is voor je, want je kunt er veel winkels niet mee in en je kunt je rolstoel ook niet meenemen. Het alternatief is een volledig elektrisch aangedreven handbike die je aan je (vastframe is dan wel fijner) rolstoel kunt koppelen. Speedy (e-light of electra), Freewheeler ion, myskate, firefly. Diverse opties mogelijk. Je maakt dan van je rolstoel als het ware een scootmobiel en bij de winkel koppel je de bike af en kun je rollend met de rolstoel verder.
Ga je wel voor een scootmobiel, vraag dan ook een rollatorrekje aan op de achterkant, zodat je eventueel met de rollator de winkel in kunt. Qua rollators, je zult 'm helaas zelf moeten betalen, is er heel veel keus, lichter, zwaarder, modellen waar je echt achter loopt en modellen waar je juist meer tussen de handgrepen loopt. Ook daar met de ergotherapeut eens kijken wat voor jou het verstandigs is, als het zover is.
Misschien is een hulphond wel handig voor je.
Het is wel verstandig je af te vragen of je huidige woning, nog los van je partner en zijn sorres, op de langere termijn nog geschikt voor je is. Ik gok op basis van je verhaal dat je qua inkomen in de sociale huur sector zit, maar daar kan ik naast zitten. Het kan ik elk geval nooit kwaad om je alvast hier en daar in te schrijven. Verhuizen en revalideren gaan niet echt samen, maar het is wel een onderwerp dat je bij de revalidatie kunt bespreken en eventueel als je thuis bent en blijkt dat het niet gaat, in gang gezet kan worden. Een andere, geschikte woning is niet zomaar gevonden en het verschilt nogal per gemeente of je wel of niet urgentie kunt krijgen.
Hoe dan ook, heel veel sterkte met alles wat er nog op je pad komt! Hou je taai, maar niet altijd. Huilen, brullen, boos en gefrustreerd zijn, mag allemaal, dus laat ook die gevoelens gewoon toe hoor! Het is niet niks als je lijf je ineens in de steek laat en je niet weet wat de oorzaak is en wat dat voor de toekomst betekent/kan betekenen.
@LindyH, ik snap wat je schrijft, maar mijn ervaring is dat een andere woning regelen, aanpassingen aanvragen, krijgen en geplaatst krijgen, de woning stofferen, verhuizen en inrichten, terwijl je in een revalidatiecentrum zit en nog helemaal niet weet wat daar je eindpunt wordt fysiek, heel veel energie kost en wrs ook niet eens tijdens de revalidatieperiode geregeld kan worden. Energie die TS nu beter in het revalideren zelf kan stoppen. Natuurlijk kan ze met maatschappelijk werk vast dingen bespreken, maar ik gok zomaar dat zelfs als TS besluit een woning voor zichzelf te zoeken, ze ter overbrugging eerst naar huis zal moeten naar de revalidatie. Ik bedoel, voor een simpele rolstoelaanvraag heeft de gemeente al een beslistermijn van 6 weken, dan moet er nog een passing gedaan worden en moet de rolstoel besteld worden. Levertijd reken maar op 6-8 weken en dan soms toch even duimen dat het ook in een keer goed gaat.
Zo gaat dat vaak ook met woningaanpassingen, vooral als dat wat uitgebreider is. Ik denk dat TS toch een onderrijdbare keuken nodig gaat hebben met wellicht een trippelstoel (zorgverzekering), aangepaste badkamer, drempels uit de woning weg een plek om scootmobiel of elektrische handbike te stallen en opladen. Dus zelfs als ze besluit wel te verhuizen, dan is er nog geen instapklare woning waar ze zo in kan. Er is een schrijnend tekort aan MIVA-woningen en het is vaak ook nog goed zoeken naar gelijkvloerse woningen die goed aan te passen zijn.
Waar TS wel rekening mee moet houden, is dat als in de huidige woning er voor háár veel aanpassingen worden gedaan, ze ook niet meer zomaar toestemming krijgt van de gemeente om te verhuizen, want de gemeente zal die investering niet zomaar 2 keer kort na elkaar willen doen.
Waarmee ik zoveel wilde zeggen als: een woning die toegankelijk is en aan te passen is naar de manier van wonen die TS nodig heeft. Tevens geef ik aan dat als ze in de huidige woning aanpassingen laat doen voor zichzelf, de gemeente ook niet zo snel meer zal instemmen met verhuizen. Ook schrijf ik ergens iets over een gelijkvloerse woning in mijn reactie aan LindyH.Citaat:Een andere, geschikte woning is niet zomaar gevonden en het verschilt nogal per gemeente of je wel of niet urgentie kunt krijgen.
Saskia9 schreef:Dit speelt toch al jaren zo? Lees maar eens terug, al jaren roept iedereen dat ze voor zichzelf moet kiezen...
Merell123 schreef:Ik snap dat iedereen hier het beste voor heeft met TS, maar als ze zelf deze keuze niet maakt dan is dat toch haar goed recht? Als zij zelf terug wil naar haar vriend, dan is dat haar keuze want het is haar leven. Het kan aan mij liggen maar ik vind sommige berichten echt bijna overkomen als verwijten. Je kunt altijd een advies geven, maar wat iemand daar vervolgens mee doet is toch echt aan diegene zelf, en die kan er ook voor kiezen om tegen jouw advies in te handelen.
Heftig waar je nu weer in terecht gekomen bent TS! Ik wil je heel veel sterkte wensen, en succes met je revalidatie!