Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:05

Evolutietheorie of Scheppingstheorie is niet relevant, met beide weet je nog niks. Want: wat was er dan vóór de evolutie begon? En: waar komt God dan vandaan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:15

Wat een leuk topic, lees met plezier mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:17

Chasey schreef:
Ik doe het niet voor de lol, maar soms moet ik het doen. Anders doet het een soort van pijn, als ik het niet doe.

Dit heb ik met mijn knieeën. Als ik niet knap op sommige momenten dan zitten ze niet lekker. Soort van pijn is denk ik wel goed omschreven. Echt pijn pijn doet het niet, maar het is ook niet prettig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:28

sallandval schreef:
Evolutietheorie of Scheppingstheorie is niet relevant, met beide weet je nog niks. Want: wat was er dan vóór de evolutie begon? En: waar komt God dan vandaan?

Voor wat de betreffende bokker zich afvroeg in de vraag die aanleiding was voor die discussie, is dat wel degelijk relevant. Was deze;
Ariannee schreef:
Hoe kan de eerste mens ter wereld zijn gebracht? door iets ofzo?
en hoe is dan het eerste bloemetje onstaan?

zulke dingen vraag ik me nou al heel lang af :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:48

bruintje123 schreef:
Chasey schreef:
Ik doe het niet voor de lol, maar soms moet ik het doen. Anders doet het een soort van pijn, als ik het niet doe.

Dit heb ik met mijn knieeën. Als ik niet knap op sommige momenten dan zitten ze niet lekker. Soort van pijn is denk ik wel goed omschreven. Echt pijn pijn doet het niet, maar het is ook niet prettig.

Kraken kan zeker geen kwaad (gehoord van een orthopedisch chirurg). Het is grof gezegd volgens mij kraakbeen ( :') ) dat net niet lekker soepel zit. Kraken geeft je even een doorzetje om de bewegingsvrijheid weer optimaal te maken.

Nu ik erover nadenk, zou het daarom niet kraakbeen heten? :oo

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 07:02

Ik kom net terug van een art gallary..

Wat ik me nou afvraag..
Wat maakt je nou een goed genoeg schilder, zodat je in zo'n gallary kan komen te hangen en onwijs veel geld met jouw "kunst" kunt verdienen?
Want veel van deze "kunst" kan ik ook wel maken en ik ben écht geen kunstenaar!

En oke, veel van die schilderijen kan ik ook niet maken hoor, die zijn (vooral technisch gezien) echt heel goed!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:18

sallandval schreef:

Nou dat is niet zo spannend... evolutie is wat anders dan de big bang. De big bang is een theorie over hoe het heelal begon. Evolutietheorie behandelt de ontwikkeling van het leven. Nog niet eens zozeer het ontstaan ervan, want hoe iets doods iets levens kan worden is men nog niet helemaal overuit. Het Scheppingsverhaal vertelt over hoe God de aarde (en de eerste 'mens') schiep. En dan wetenschappelijk meent men dat er twee verhalen van zijn, al wordt dat niet door iedereen onderstreept. Meer hier over Klikje.

Waar God vandaan komt en wat er voor God was (deze vraag zag ik eerder voorbij komen).. Volgens het Christendom/Jodendom/Moslims enz.. God is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Als er ooit een periode was waarin er helemaal niets bestond, dan zou er eigenlijk ook nooit iets kunnen zijn begonnen te ontstaan. Maar toch bestaat nu een heelal, mensen, planeten etc.. Omdat er nooit absoluut niets zou kunnen hebben bestaan, moet er dus iets zijn wat altijd al bestaan heeft. En dat zou God kunnen zijn. Ofwel dat is God.

En eer er nu iemand begint te ketteren over hoe dat niet kan.. Denk eerst eens na of dat een echt gek antwoord is. We zijn mensen en we weten en kunnen veel, maar er zijn nog steeds veel mysteries in het leven. Hoe iets doods opeens iets levens kan zijn bijvoorbeeld. Zat onderzoek naar gedaan, maar wat het vonkje is geweest weten we niet en vergeet niet dat ook het steady state model over het universum stelt dat dat er altijd is geweest en er altijd zal zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Steady-statetheorie En de tegenhangende Big Bang theorie stelt dat er niks was en dat ontplofte vanuit een singulariteit (Een singulariteit is een punt met een oneindig klein volume en een oneindige grote dichtheid. De ruimte/ tijd is zo sterk gekromd, dat ruimte en tijd eigenlijk ophoudt met bestaan.) naar een voor ons inmens groot heelal met ontelbare zonnen, planeten en ons leven (en mogelijk meer leven).
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-06-15 08:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:19

Magrathea schreef:
Kraken kan zeker geen kwaad (gehoord van een orthopedisch chirurg). Het is grof gezegd volgens mij kraakbeen ( :') ) dat net niet lekker soepel zit. Kraken geeft je even een doorzetje om de bewegingsvrijheid weer optimaal te maken.

Nu ik erover nadenk, zou het daarom niet kraakbeen heten? :oo

Volgens mij is het niet het kraakbeen dat knakt, (en als dat het wel zou zijn lijkt het me niet goed als dat kan kraken, want dat betekend toch dat er een stukje afbreekt :+ ) maar een beetje gas dat vast zit in het gewricht en als je die ver genoeg buigt ontsnapt dat en voelt je gewricht weer fijn en soepel aan.

Mandydb

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:00

Waarom bokt soms zo verslavend is :+

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:04

God is een manier om dingen te verklaren die we niet begrijpen of niet kunnen bevatten, maar er zijn ook hele andere theorieën om die dingen te verklaren. Dat wil dus zeker niet zeggen dat er een god moet zijn.

Dat kraken is inderdaad gas en geen kraakbeen. Onlangs nog een groot onderzoek naar geweest waarbij ze dat eindelijk ontdekt hebben middels beeldvorming :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:08

dondeyne schreef:
God is een manier om dingen te verklaren die we niet begrijpen of niet kunnen bevatten, maar er zijn ook hele andere theorieën om die dingen te verklaren. Dat wil dus zeker niet zeggen dat er een god moet zijn.

De vragen waren waar God vandaan komt en wat er voor God was volgens de theologische uitleg. Jij geeft een uitleg vanuit een andere hoek.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:12

Dat klopt maar in jouw antwoordt daarop wordt wel geïmpliceerd dat er sowieso een god is en die vraag heb ik wel eerder in het topic voorbij zien komen :) Ik ben zeker geen antitheologiecampagne aan het voeren - iedereen heeft recht op zijn eigen verklaring en geloof kan veel beteken voor mensen - maar ik vind het wel frappant om in het topic te lezen dat mensen nog zo overtuigd zijn van hun geloof in deze tijd. Maar dat is misschien een apart topic waard :Y)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:15

Ja gek hé als ik een theologische uitleg geef (op een theologische vraag). Volgens mij lees je een beetje wat je wil lezen :')

Zo goed heb je dus niet gelezen als je zou denken dat ik gelovig ben ;) Wat overigens eigenlijk helemaal niet relevant is, ik poog een antwoord te geven op een vraag. Ik heb het idee dat ik dat antwoord kan geven vanuit een bepaalde hoek en dan doe ik dat. Wat de ontvanger doet met het antwoord is aan hen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:20

Sammie schreef:
dondeyne schreef:

De vragen waren waar God vandaan komt en wat er voor God was volgens de theologische uitleg. Jij geeft een uitleg vanuit een andere hoek.

Dat is ook een antwoord, god is ontstaan uit mensen, dus voor er mensen waren was er ook geen god. Dinos hadden geen god en leefde dus ook niet volgens bepaalde regels om in het hiernamaals te komen en die hebben langer rond gelopen als wij tot nu. God is een steun voor mensen om dingen in het leven waar je geen grip op hebt te kunnen verklaren, het geeft een stuk houvast en zekerheid. Ik zou willen dat ik gelovig was dat zou dingen een stuk minder ingewikkeld maken. Maar dan moet je de huidige wetenschap ontkennen, het is begonnen met de oerknal en daarvoor was er gewoon helemaal niets.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:31

Tuurlijk is dat een antwoord, maar er werd om een theologische uitleg gevraagd. Dan beperk ik mij daartoe.

Overigens kan je hier ook heel goed vanuit diezelfde hoek zeggen dat God helemaal niet ontstaan is uit mensen (dat is trouwens een behoorlijke valse conclusie. Er is een hele wereld voor de mensheid geweest waarvan wij veel, maar niet alles weten. En soms is die wetenschap alleen maar gebaseerd op een theorie gebaseerd op indirect bewijs. Vanuit menselijk oogpunt ben ik het met je eens, maar vanuit wetenschappelijk onderzoekend oogpunt zou dit een stevige drogreden zijn. En dat is als er vanuit niets kan niet iets ontstaan trouwens ook, maar dit even terzijde) God kan er ook prima voor de mensen zijn geweest, wat overigens dan weer prima strookt met God is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Dino's hebben geen regels gekregen (wrs? Hé we waren er niet bij), maar dat heeft een hond, een kat, een paard en een mug ook niet.

Puur theologisch gezien is dat het juiste antwoord. God is er altijd al geweest en zal er altijd al zijn.

De oerknal is trouwens een theorie. Op dit moment de meest aannemelijke, maar zeker niet de enige theorie. En vanuit het creationisme kan de oerknal prima in het scheppingsverhaal geplaatst worden. Dat die ene oerknal dus een soort van bewijs is dat God (ik zeg maar even wat) met zijn vingers heeft geknipt en zo is het heelal ontstaan. Ontkennen hoeft dus niet persé.

En ook diverse christelijke stromingen kunnen de evolutietheorie in het scheppingsverhaal kwijt. Daar is ook prima ruimte voor. Een Christen hoeft dus niet perse de evolutie te ontkennen om in God of het scheppingsverhaal te geloven.

Zeer interessante discussie, maar wellicht hier niet helemaal op zijn plaats?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-06-15 09:36, in het totaal 3 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:31

sallandval schreef:

maar dan is toch niets relevant?
want met iets weten, weet je toch nooit alles?

overigens is er wel degelijk bij beiden 'bekend' wat er voor de schepping of evolutie zou zijn.
het hebreeuwse woord voor schepping betekent niet 'uit niets iets maken', maar 'vormgeven'. Als tijd gemeten wordt aan hemellichamen, immers tijd is slechts een begrip, geen waarheid. Dan bestond dit begrip dus niet voor een big bang of schepping waarin hemellichamen gevormd worden.. hemellichamen aan wiens omwentelingssnelheid of reistijd naar een hemellichaam wij het begrip 'tijd' hebben gehangen.

De vragen 'wat was er voor de evolutie' is overigens een andere vraag als 'waar komt God vandaan'. als je beide vragen 'gelijk zou willen stellen' dan vraag je 'wat is er voor de evolutie' antwoord daarop zou zijn een big bang of iedere andere stelling over het ontstaan van de aarde, daarvoor is er echter het ontstaan van het helal.. v.s. Wat was er voor de schepping, of wat deed God voor de schepping.
wat er voor de schepping was, is ook netjes weergegeven 'de aarde was een woestenij, er heerste chaos' (komt dat weer niet mooi overeen met hoe een stuk steen dat uit een knal voortgeslingert wordt.. een onherbergzame klomp aarde, waar leven onmogelijk lijkt?)

als je kijkt naar hoe leven ontstond dan is er een hypothese over de oersoep
De atmosfeer van de aarde bestond eerst voornamelijk uit ammoniak, methaan, waterdamp en waterstof, die stoffen werden door hitte en blikseminslagen afgebroken tot losse ionen, en die ionen vormden onder invloed van elektrische ontladingen organische verbindingen, zoals aminozuren, nucleotiden en koolhydraten. Deze organische verbindingen zouden de basis hebben gevormd voor de eerste primitieve organismen..
Dit proces zou weer net zo goed 'het geknutsel van een 'God' op dag '2' kunnen zijn (na hemel en aarde, licht en duister).

Mensen die de evolutietheorie aanhangen hebben overigens net zo min 'bewijs' als de mensen van het scheppingsverhaal.. velen denken dat er bewijs is, immers fosielen etc.. idd, dat is voor het proces van evolutie bewijs. maar het echte onomstotelijke bewijs zou dan liggen bij de missing link 'het eerste leven en hoe dit ontstaan is). Net zo min kunnen gelovige bewijzen dat dat al het leven een gevolg is van creatief met kurk van God.

Iedereen weet 'iets', feiten liggen er voor het oprapen.. Feiten zijn echter geen 'waarheden', omdat feiten worden geïnterpreteerd door mensen.. en hoe deze geïnterpreteerd worden is afhankelijk van het referentiekader.

met iets ga je filosoferen over datgeen wat je niet weet, daarmee worden hypotheses opgesteld en onderzoeken gestart om nieuwe feiten te vinden.. die op hun beurt weer geïnterpreteerd worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:35

prima aanvulling :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:39

Sky_Britt schreef:
Sammie schreef:

Dat is ook een antwoord, god is ontstaan uit mensen, dus voor er mensen waren was er ook geen god. Dinos hadden geen god en leefde dus ook niet volgens bepaalde regels om in het hiernamaals te komen en die hebben langer rond gelopen als wij tot nu. God is een steun voor mensen om dingen in het leven waar je geen grip op hebt te kunnen verklaren, het geeft een stuk houvast en zekerheid. Ik zou willen dat ik gelovig was dat zou dingen een stuk minder ingewikkeld maken. Maar dan moet je de huidige wetenschap ontkennen, het is begonnen met de oerknal en daarvoor was er gewoon helemaal niets.

dat is een interpretatie van het begrip God, net zo min op feiten gebaseerd als mensen die aangeven dat God er altijd geweest is en mensen geschapen hebben.. edit.. ik miste even een paar berichten erboven.. dat je ook uitgaat feitelijk dat het een noch het ander 'bewijsbaar' is.

Als je niet kunt bewijzen dat er een God is, kun je net zo min bewijzen dat er geen God bestaat natuurlijk ;) om even advocaat van de duivel te spelen.

Dino's geloofden ook niet in evolutie of in het ontstaan, toch was het er.. het hiernamaals en de weg om er te komen is natuurlijk geen bewijs voor of er nu een god zou zijn of niet ;). gelukkig maar dat je geen dino's tegen komt in het hiernamaals (als het bestaat), zou toch mooi je oneindigheid verpesten met een trex continue op je hielen :') (fikkie af nou, na 1000 jaar ben ik het zat!)

overigens geloof ik niet per definitie in een God.. ik schaar mij achter je, wanneer je aangeeft dat je gelooft (niet als feit, want het is onbewijsbaar) dat God voortgekomen is uit de mensheid als grootheid die reden geeft aan alles en waarbij je onverklaarbare zaken kunt neerleggen. Het was en is nog steeds een bindmiddel sterker dan het aanhangen van een koningshuis, dicatatuur en cultuur en veel ouder dan deze.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:59

Sammie, ik begreep dat jij enkel een theologische uitleg gaf en dacht daar ook niet uit af te leiden dat jij gelovig was. Ik refereerde naar uitspraken op de vorige pagina. In mijn ogen is het wat jammer dat je meteen dergelijke uitspraken doet terwijl jij degene bent die mij verkeerd begrepen heeft :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:09

Iets wat ik me ook afvraag: het 'schrift' (meer symbolen) is pas 5000 jaar geleden uitgevonden. Volgens creationisten is de aarde zo'n 6000 jaar oud.

Wie heeft Genesis dan opgeschreven?

Puur historisch gezien is het niet een erg betrouwbare bron als het duizenden jaren na de geboorte is geschreven, evenals de verhalen van Jezus die jaren na zijn dood zijn geschreven.
Citaat:
In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!
En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.
En God noemde het uitspansel hemel. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de tweede dag.
En God zeide: Dat de wateren van onder den hemel in een plaats vergaderd worden, en dat het droge gezien worde! En het was alzo.
En God noemde het droge aarde, en de vergadering der wateren noemde Hij zeeen; en God zag, dat het goed was.
En God zeide: Dat de aarde uitschiete grasscheutjes, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragende vrucht naar zijn aard, welks zaad daarin zij op de aarde! En het was alzo.
En de aarde bracht voort grasscheutjes, kruid zaadzaaiende naar zijn aard, en vruchtdragend geboomte, welks zaad daarin was, naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de derde dag.
En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde.
En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis. En God zag, dat het goed was.
Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vierde dag.
En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!
En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
En God zegende ze, zeggende: Zijt vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de wateren in de zeeen; en het gevogelte vermenigvuldige op de aarde!
Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vijfde dag.
En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.
En God maakte het wild gedierte der aarde naar zijn aard, en het vee naar zijn aard, en al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.
En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:10

Wow! Dit topic is lang zo leuk niet meer..
Zouden jullie voor deze discussie een apart topic kunnen openen?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:13

Nou inderdaad zeg, ik vind dit erg jammer :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:15

Ik weet er nog wel een!

Waarom zijn katten overdag lui en houden ze je 's nachts wakker met gemiauw of rennen en vliegen ze overal heen >;) Ik begin te denken dat het een complot is :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:17

Sammie schreef:
Ik weet er nog wel een!

Waarom zijn katten overdag lui en houden ze je 's nachts wakker met gemiauw of rennen en vliegen ze overal heen >;) Ik begin te denken dat het een complot is :=

Of een complot, of nachtdieren :')

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:17

ImkeTarek schreef:
Zouden jullie voor deze discussie een apart topic kunnen openen?

hier ben ik het mee eens!
Het is een hele interessante discussie, maar niet helemaal op zijn plaats in dit topic. Het is zonde dat zo'n leuk topic daardoor verdwijnt/overgaat in een discussie over het bestaan van God.