Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 01:12

Ik mis de "vind ik leuk" knop!!! Ik blijf je volgen :j

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:59

Het zelf in stukjes snijden van vlees heb ik eigenlijk van huis uit meegekregen. Als je het prijsverschil ziet tussen hele kipfilet en blokjes, weet je meteen waarom ;) .
We hebben hier verschillende Jumbo's en de een is wat prettiger om in te winkelen dan de andere. In de winkel die echt in het centrum ligt komen veel studenten en je ziet ze gewoon zoeken en kijken hoeveel mensen in de rij staan, om maar de zoveelste in de rij te zijn en de boodschappen gratis te krijgen. Het schandalige is dat ze dan eerst roepen "ik ben de zoveelste" en dan nog snel vlees uit de koeling grissen. En dan niet een pakje, maar gerust 4 of 5.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:09

Dat laatste klopt echt helemaal. Hier hetzelfde, ook een man die er altijd gewoon naar 'jaagt'. Als hij ziet dat er zich 'problemen' vormen rent ie snel naar de pampers. Om ze vervolgens onder de kassa te dumpen als hij 'te laat' is :n

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:10

vuurneon schreef:
Pfff wie wil mijn vriend even overnemen? :'. Meneer moet erg wennen aan de nieuwe aanpak en hij baalt nu dat ik meer op de centen let dan normaal. 'Ik mag ook niets' :=

Ik heb voor 6 dagen nog 15 euro over.... Dus dat zijn voor 3 dagen brood nog en voor 3 dagen avondeten (vlees heb ik in grootverpakking gekocht en in porties ingevroren dus vlees voor de hele week is al in huis, net als fruit :) en heb voor 3 dagen ook al groente/saus/rijst).
Waren wat duurdere boodschappen; keukenrollen en wasverzachter moesten erbij.

Moet lukken :)

Ik quote je maar weer maar voel je niet aangesproken >.<
Voorbeeld van een budgetgerecht met 'creatief' inkopen.
Prei/tomaat stamppot met roomkaas en toscaanse worst(je)
Afbeelding

Hij was alleen wel iets 'natter' dan ik gepland had >.<

Heb het eens precies uitgerekend en kom op 1,30 per maaltijd uit.
Pan gemaakt met 3 porties, 1 portie gaat de vriezer in, andere 2 eet ik 2 dagen achtereen.

1,63 voor 3 toscaanse worstjes (35% korting op 2,50, had ik in de vriezer zitten)
0,50 voor de roomkaas (3/4 bakje van euroshopper a 66 cent per bakje)
0,46 voor 2 prei (momenteel de bonusaanbieding bij de AH, 23ct per prei)
0,25 voor 4 tomaten (vorige week 4kg voor 2 euro gekocht op de markt, ik zal ong. 500 gr gebruikt hebben voor de stamppot vermoedelijk)
1,00 voor 1kg aardappels (dit is heel ruim gerekend want ik koop ze over het algemeen in de aanbieding maar weet gewoon even de prijzen niet)
-----
3,84 totaal, dus 1,28 per portie.
Ik ben een grote eter, je kunt het niet zo goed zien maar het is een diep bord, dus er zouden ook 4 porties uitkunnen voor kleinere eters, dan moet er echter nog 1 portie vlees bij

Ter info heb ik even opgezocht wat eigenlijk een normale prijs is qua uitgaven voor avondmaaltijden:
Volgens de Nibud is dit voor een volwassen vrouw 2,34 voor de warme maaltijd
Zie dit (interessante) schema >.<
http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:45

Oeh die stamppot ziet er lekker uit! Hoe maak je die? :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:00

Naamloos1 schreef:
Oeh die stamppot ziet er lekker uit! Hoe maak je die? :D

Heel simpel hoor
Prei in ringen en goed wassen, tomaten zaad/vocht verwijderen en in blokjes snijden, 2 teentjes knoflook fijnsnijden, even fruiten, dan alledrie paar minuutjes omscheppen in pan (hoog vuur).
1 kg aardappel koken/fijnstampen, kaas erdoor, groentenmengsel toevoegen en goed stampen/mengen en voila

Ik las even je posten door en je had het laatst over dat je bang was dat je aardappels gingen schimmelen. Hoe bewaar je je aardappels? Wat dat zou nu nog helemaal geen probleem moeten zijn met de nieuwe oogst. Aardappels op een koele plek en in het donker bewaren, niet in plastic!
Ik heb ze zelf bijv in een rieten (tuin)mand in de bijkeuken met een krant eroverheen, gaan echt niet schimmelen, uitlopen gebeurt wel eens maar dat is nu (met de nieuwe aardappels) nog niet zo.
Uien bewaar ik op dezelfde manier, maar niet bij de aardappels want volgens mij kun je dan smaakoverdracht krijgen?
Schuur/kelder/bijkeuken etc zijn prima plekken om aardappels te bewaren

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:18

Oeh dat ga ik een keertje maken! Lekker!

Mn aardappels bewaar ik altijd in mn (donkere) kelderkast. Wel altijd in die zak....
Zou het dat zijn dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:46

Die stamppot ziet er verrukkelijk uit! Zou het ook lekker zijn zonder roomkaas?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:53

Lesje aardappels bewaren:
- Bewaar ze koel, donker en droog
- te koud zorgt dat de aardappel zetmeel omzet in suiker en worden ze zoetig... niet lekker, niet in de koelkast bewaren dus en geen vrieskou overheen laten gaan (voor diegenen die ze in de schuur bewaren)
- groene aardappel moet je de groene stukken wegsnijden, de rest kun je gewoon eten, groene aardappelen hebben te veel licht gezien
- rimpelige aardappel... aardappel heeft te droog gelegen of is oud, is nog gewoon eetbaar, zitten daardoor wat minder vitaminen in maar zijn nog prima eetbaar en ook voldoende smaak, rimpelige trekt weg als je ze na het schillen een tijdje in water laat staan, door onder water te bewaren lopen wel de vitaminen (nog meer) terug
- een uitloper is niet zo erg, breek af en schil dat stuk ruim en hij smaakt nog goed, heb je veel uitlopers aan een aardappel dan wordt hij taai, niet lekker meer dus
- aardappelen kunnen blauwe plekken hebben >.< , ook dit is gewoon eetbaar en smaakt niet anders, ziet er alleen minder mooi uit, ontstaan door stoten

Vroegáh bewaarden wij de aardappels altijd in een jute zak in de schuur, maar wij hadden thuis altijd van die 20 kg zakken, dus die bleven wel een tijdje liggen. Aardappels kwamen bij ons toen van de boer (van de boerderij waar mijn vader werkte) en waren niet in kleinverpakkingen te krijgen daar lol.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:55

vuurneon schreef:
Die stamppot ziet er verrukkelijk uit! Zou het ook lekker zijn zonder roomkaas?

Ik denk het wel hoor, maar dan moet je wel iets bedenken om de puree smeuïig te krijgen, ik doe dat nl altijd met melk en/of soms een beetje boter, maar melkvrij vind ik dan toch lastig, maar daar kan je zelf misschien wel een oplossing voor bedenken?
Om toch het kruidige van de kaas te krijgen zou ik de aardappels evt met een bouillonblokje erbij koken, en wat meer verse tuinkruiden door de puree gooien. Bieslook heb ik nu niet gebruikt maar is ook lekker erdoor.

Om het topic niet te veel te vervuilen... Zal ik anders een topic op VT maken voor budgetgerechten nav dit topic?
Is daar meer interesse voor?
Bijv met recepten erbij en welke producten en dus kosten per persoon per maaltijd?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:05

Annemiek, stamppotje klinkt goed. Ik heb wel interesse in een budgetgerechten topic. Ik weet nooit wat ik moet klaar maken en kom altijd op hetzelfde uit.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:30

Graag!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:33

Ja, leuk! Daar heb ik ook interesse in! Zit daar momenteel aardig mee te strugglen :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:30

Meld je anders een op www.voedingscentrum.nl aan voor de wekelijkse recepten nieuwsbrief. Gemakkelijk klaar te maken en als het even kan met seizoensgroenten.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:54

Graag Annemiek! Heb ik ook wel oren naar :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:15

Ik bewaar mijn aardappels nu wel in de koelkast.. op die van de appie stond dat het mocht, op die van jumbo dat het niet mocht. Maar ik heb weinig andere opties... bovenste verdieping en plat dak, dus als de zon schijnt is het hier absoluut niet koel, ook niet in de kastjes :+

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:53

Voor de niet-vleeseters; stichting wakker dier stuurt wekelijks een nieuwsbrief rond. Daarin staan alle aanbiedingen van vleesvervangers/biologisch vlees/biologische zuivel en eieren bij alle mogelijke supermarkten. Best de moeite waard om je in te schrijven als je meerdere supermarkten in de buurt hebt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:57

Wat ook een tip is... Spaghetti maken met saus en gehakt, en dan heb je vaak zo grote porsie dat je meerdere malen ervan kan eten en in de vriezer blijft t mooi even goed...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 23:26

Ik vries ook regelmatig een portie eten in, nog niet geprobeerd met een stamppot trouwens. Maar ga ik zeker proberen :j

Enfin, tijd voor mijn ervaringen in week #3

Een week waarin ik heb gemerkt dat je niet zomaar van gewoontes afkomt, waarin ik het ene moment denk, gaat prima en het andere moment, hoe ga ik dit in hemelsnaam rond krijgen?

Om te beginnen de gewoonte om op zondag boodschappen te doen, het is volgens mij relatief duur bij de Appie, en het is ook nog eens druk. Toch zijn er weinig andere momenten dat ik de tijd heb/neem. Na mijn werk (vaak over werk) is het even wat eten en door naar stal en/of sporten (hardlopen) Douchen, huishouden of een andere afspraak. Ik hoop dat er wel rustiger tijden aanbreken waarop ik weer naar mijn geliefde Lidl kan voor de wekelijkse boodschappen.

De voorraadkast en vriezer blijken nog steeds van nut, en ik blijk meer in huis te hebben dan gedacht, ik ben ook wat creatiever aan het koken met datgene wat ik op dat moment heb, en dat valt niet tegen. Zo heb ik een heerlijke pestosaus gemaakt die ik met komkommer heb geroerbakt (waar ik normaal courgette pak) en geserveerd met een stukje witvis.

Ook ben ik weer een avondje op het terras gaan zitten, een heerlijke avond bijgekletst met een vriendin die ik maanden niet had gezien, twee drankjes op. Ik heb het níet gehad over mijn kleine budget, maar ik mocht absoluut niet betalen. Voelde me wel een beetje opgelaten, dus ik zal haar als ik weer eens in Amsterdam kom trakteren!

Daarover gesproken... ik ga komend weekend naar Ermelo voor de Lusitanokeuring. Met de trein, met een kortingskaart. En toch zal het flink aantikken vrees ik := Ik heb deze week mijn auto ook maar halfvol kunnen tanken, dus die kostenpost komt ook weer eerder terug dan ik denk.
Bovendien heb ik nieuwe lenzenvloeistof nodig, shampoo en handzeep. Al met al toch een prijzig weekje tegemoet. Maar het is denk ik nog goed te doen :j

Als ik geen rekenfout had gemaakt :=

Tweehonderd euro voor deze maand, maar de maand heeft 5 weken deze keer. Ik had mezelf 50 euro per week beloofd in de naïeve wetenschap dat er 4 weken in een maand zitten. DOMDOMDOM....
Nu sta ik voor het dilemma, streng zijn en die extra week met mijn huidige budget overbruggen óf nog een keer 50 euro opnemen.
Wat vinden jullie? Huidig budget: € 63 euro

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:50

Heb je een action in de buurt? Ik haal daar 1L handzeep voor 1.44, shampoo kan je daar ook goedkoop vinden. De lenzenvloeistof weet ik niet.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:25

Kelly_ann schreef:
Tweehonderd euro voor deze maand, maar de maand heeft 5 weken deze keer. Ik had mezelf 50 euro per week beloofd in de naïeve wetenschap dat er 4 weken in een maand zitten. DOMDOMDOM....
Nu sta ik voor het dilemma, streng zijn en die extra week met mijn huidige budget overbruggen óf nog een keer 50 euro opnemen.
Wat vinden jullie? Huidig budget: € 63 euro

Ik denk dat ik streng zou zijn voor mezelf; je wilde het proberen immers en niet iedereen kan extra opnemen he :P
Overigens denk ik dat je het ook wel redt hoor :j

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:56

Als je echt streng wilt doen dan niet extra geld opnemen, in bijstand maak je ook wel eens rekenfouten en dan komt er veel creativiteit vrij haha.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:05

Wat een leuk topic. :)

Ga even volgen hier, wij moeten ook op de kleintjes letten de komende tijd na een forse verbouwing, op een of andere manier lukt het me niet om onder de 80 euro boodschappen per week (3 personen) te komen en ik heb het idee dat we daar weinig geks van doen... Ja, wel wat luxe als broodjes voor zondag en goed vlees, dat wel. Ik shop bij Lidl en haal nog wat kleine dingetjes bij AH en loop voor fruit op aanbiedingen.
Aardappelen en uien hebben we vaak (gratis) van de boer dus zit er al niet bij.

Droger net de deur uit gedaan, proberen het autorijden alleen tot noodzaak te beperken (alleen boodschappen ver weg, familiebezoek en grote boodschappen.)

Wij gebruiken vaak A-merken als verzorgingsproducten, andrelon, zendium enz, iemand hier suggesties voor fijne producten die stukken goedkoper zijn?

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:08

randalinpony schreef:
Wij gebruiken vaak A-merken als verzorgingsproducten, andrelon, zendium enz, iemand hier suggesties voor fijne producten die stukken goedkoper zijn?

Aanbiedingen 2 halen 1 betalen!!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:21

Ik heb je berichten vluchtig doorgenomen, (wel de eerste post goed),wel super dat je het gaat proberen.

Alleen ik vraag mij af, heb je een paard?
Ik wil ook graag toch mijn uitgaven eens in de grip krijgen, en die van mijn vriend ook whahaha.

Maar zoals ik mezelf dus afvraag hoe doe je het als je ook paarden hebt? dan kom je met 200 euro in de maand niet ver.