Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:21

kohtje schreef:
Voor mij is geloven in god net zo niet te begrijpen als voor een gelovige het niet te begrijpen is dat je niet geloofd.
Ik zie er alleen maar een hoop elende van ,zelfs oorlogen in naam van god.

ik kan best begrijpen dat iemand niet kan geloven ;) ik kan me goed inleven in niet-gelovigen, maar het lijkt me dan dat je geen hoop hebt en geen echt doel in je leven. Waarom leef je dan? Is er dan echt niets meer? Ik denk dat als ik een ongelovige zou zijn ik de laatste tijd dan veel van die vragen had gehad.

kohtje

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:56

Geen doel? Zonder geloof is heel goed te leven. Ik heb echt wel doelen daar heb ik geen God voor nodig. Lijkt mij juist een belasting als je ook nog je leven moet aanpassen aan een God die je niet ziet,hoort of die niets voor je doet. Je moet nog steeds zelf wat van het leven maken en dat vind ik al moeilijk genoeg.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:38

Oke, geen doel is misschien wat raar verwoord, maar denk jij nu nooit van: waar is het allemaal goed voor? Als je 85 bent en terug kijkt op je leven denk je wss: ja ik heb een heerlijk leven gehad. En dan? Dan ga je dood...waarom heb je dan moeten leven? Ik vraag me af hoe jij dit dan zou bekijken ;)
ik heb dan namelijk de zekerheid dat ik naar de hemel ga, niet omdat ik zo'n perfect iemand ben, maar gewoonweg omdat ik geloof. Hoe ik dit zo zeker weet? Omdat ik God wel voel en hoor. Ik zie hem misschien niet, maar God is als de wind: je voelt Hem en hoort Hem, al is het soms met vlagen. Ik heb genoeg dingen van God gezien waardoor ik zeker ben dat Hij bestaat :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:53

Als er een hemel is kom ik er zeker in! Ik heb heel goed geleefd dan. Ik leef voor mezelf omdat het leven soms mooi is.
Als er een god was had hij het leven vast simpeler en leuker gemaakt. Al die onnodige ziektes ,veel verdriet nee als er een god zou zijn zou die toch niet zoveel elende op de mens los laten. Juist in de landen waar heel veel geloof is is heel veel oorlog .

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:20

misschien vind een moordenaar/verkrachter oid ook wel dat hij goed heeft geleefd en denk hij ook wel dat hij naar de hemel gaat. Zit je daar dan tussen de moordenaars. :Y) Zou dat niet een beetje onrechtvaardig zijn? Iedereen doet dingen die niet goed zijn, ik, jij, iedereen, dus er moet iets anders zijn waardoor je in de hemel komt, anders zou het wel heel raar zijn: ja jij hebt 10 dingen fout gedaan en ik 11, dus jij mag wel naar de hemel en ik niet? Waar trek je dan de grens? Ik denk dat God heel duidelijk heeft gezegd: wie in Hem geloofd en in wat Zijn Zoon voor ons heeft gedaan, die mag in de hemel komen. Lijkt me ook eigenlijk raar als er mensen in de hemel komen, op een plaats waar God is en die hun hele leven hebben gezegd: ik geloof niet in Hem.

voor al die ellende enzo, zie de vorige pagina voor een filmpje ;) en in landen met veel geloof, China bijvoorbeeld, waar heel veel christenen wonen, worden heel vaak christenen zelf vervolgd op de meest afgrijselijke manieren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:25

Wat ik trouwens bizar vindt is dat mensen die niet in God geloven wel graag bij Hem in de hemel willen komen. Als je er toch niet in gelooft, waarom wil je dan bij Hem zijn? Wat is er dan mis met 'gewoon doodgaan'?

Ik leef nu en ik geloof in God en Jezus omdat ik verlang naar het eeuwige leven, het leven met God. Gods aangezicht zien en weten dat ik bij Hem ben. Maar als je dat niet hebt (wat een ieders goed recht is) waarom wil je dan wel naar de hemel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:40

Ik kan mij best wel voorstellen dat niet gelovige mensen een leven met een geloof in God moeilijk of zelfs onmogelijk vinden.
Het gevoel van niks meer mogen komt dan heel erg naar boven.
Maar zodra je gaat geloven in God en meer vertrouwen krijgt in God dan kun je door de liefde en genade die je ontvangt bergen verzetten (figuurlijk :Y) ).

Waarvan jij dacht dat je iets nooit zou kunnen omdat je verslaafd bent aan je eigen geluk doe of laat je dingen uit liefde voor God.
God doet een beroep op je geweten en klaagt je geweten aan met behulp van de Heilige geest.

Ik noem een voorbeeld die ik ook al heb aangehaald in een ander topic maar dan in een andere setting.
Ik weet niet of je een mobiel hebt (of foto/film camera, laptop met accu)? maar ik ga er even vanuit gezien een mobiel zo goed als niet is weg te denken uit deze maatschappij.
Als ik je nu vertel dat het mobieltje wat jij hebt, voorzien is van stoffen die uit mijnen worden gehaald door kinderen en mensen die dan ook nog eens uitbuit worden door de rebellen.
Die hen uitbuiten door hen niet het loon te geven waar ze recht op hebben maar van het geld wat ze voor die stoffen krijgen wapens kopen om die vervolgens weer te gebruiken in conflicten.
De wereld en de maatschappij waarin wij leven zegt dat we daar niet schuldig aan zijn en dat je dat mobieltje nodig hebt, iedereen heeft er 1 en zonder hoor je er niet bij.

God spreekt mijn geweten aan want ik ging voelen dat het niet klopt. En ik zal eerlijk zijn dat ik ook een mobiel heb en ik voel dat God spreekt in mijn hart.
Dit kan niet, dit mag niet. Dus het mobieltje wat ik nu heb (nog eentje zonder What'ap) hou ik zolang hij het doet. Gaat die stuk jammer dan maar er komt geen nieuwe voor in de plaats.
Wellicht een gebruikte van iemand anders maar geen nieuwe en anders over op huistelefoon.
Dat zijn keuzes die je maakt en dat kan zijn voor je eigen geluk of dat geluk van een ander.
Jezus zegt ook "Wil je mijn volgeling zijn dan zal je moeten dienen".

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:20

Sem86 schreef:
5:73 Rejecters indeed are those who have said: “God is a trinity!”
There is no god except One god. If they do not cease from what
they are saying, then those who reject from among them will be
afflicted with a painful retribution.
5:74 Would they not repent to God and seek His forgiveness? God is
Forgiving, Merciful.
5:75 The Messiah, son of Mary, is no more than a messenger; like whom
messengers have passed away; and his mother was trustworthy,
they used to eat the food. See how We clarify the signs for them,
then see how they deviate.

Wat wil je hier nu precies mee zeggen? Want wat mij betreft is het geen reactie op mijn opmerking cq vraag. Sterker nog ik kan mijn riedeltje gewoon herhalen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:21

Ik wil niet in de hemel hoor :D Ik denk wel dat er meer tussen hemel en aarde is maar geen God.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:28

verootjoo schreef:
Wat ik trouwens bizar vindt is dat mensen die niet in God geloven wel graag bij Hem in de hemel willen komen. Als je er toch niet in gelooft, waarom wil je dan bij Hem zijn? Wat is er dan mis met 'gewoon doodgaan'?

Ik leef nu en ik geloof in God en Jezus omdat ik verlang naar het eeuwige leven, het leven met God. Gods aangezicht zien en weten dat ik bij Hem ben. Maar als je dat niet hebt (wat een ieders goed recht is) waarom wil je dan wel naar de hemel?

Ik denk niet dat ongelovige dat willen dat kan immers helemaal niet als je niet gelooft. Je kan wel geloven dat hij er is maar er niet achter staan. Maar als je niet gelooft dat hij er is kan je ook niet willen dat je bij hem terecht komt.
Maar het gaat er meer om dat wat ik al vaker in dit topic gelezen heb en gehoord in RL dat alleen mensen die in hem geloven bij hem terecht komen. Dat is prima maar dat wil wel zeggen dat God wel onderscheid maakt en gelovigen voor hem meer zijn dan ongelovige die ook eventueel gewoon volgens "zijn" normen geleefd hebben. Dus dat vind ik ook weer een beetje scheef dat hij wil dat je iedereen als gelijke behandeld maar dat doet hij dus dan zelf niet. Of gaat volgens jouw iedereen naar hem toe? Niet dat het wat uitmaakt voor de ongelovige maar het klopt niet als dat zo zou zijn. Dat maakt hem natuurlijk voor de ongelovige niet geloofwaardiger op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:44

Tigra_ schreef:
Maar het gaat er meer om dat wat ik al vaker in dit topic gelezen heb en gehoord in RL dat alleen mensen die in hem geloven bij hem terecht komen. Dat is prima maar dat wil wel zeggen dat God wel onderscheid maakt en gelovigen voor hem meer zijn dan ongelovige die ook eventueel gewoon volgens "zijn" normen geleefd hebben. Dus dat vind ik ook weer een beetje scheef dat hij wil dat je iedereen als gelijke behandeld maar dat doet hij dus dan zelf niet. Of gaat volgens jouw iedereen naar hem toe? Niet dat het wat uitmaakt voor de ongelovige maar het klopt niet als dat zo zou zijn. Dat maakt hem natuurlijk voor de ongelovige niet geloofwaardiger op.

nee, dat wil niet zeggen dat God onderscheid maakt, iedereen is immers uitgenodigd. Maar wij zijn verwijderd van God door de zonde, en kunnen alleen terug bij God komen via Jezus. Jezus is de weg naar God, die heb je nodig om er te komen. En iedereen mag dat, als je Jezus aanneemt als je verlosser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:48

Maar wat is goed leven in jou ogen?
Jij leeft naar de waarden en normen die jij hebt geleerd zoals ieder ander dat doet.
Dat is wat jou geleerd is en waarvan jij denkt dat het een goed leven is.

Maar wat jij goed vind kan God misschien wel iets op aan merken.
We denken zelf heel snel dat we goed leven maar is dat eigenlijk wel zo?

God heeft hele andere maatstaven van wat goed is en de beste richtlijn is nog wel de 10 geboden.
Is trouwens een leuk filmpje van :D

Voor God is juist iedereen gelijk. Of je nu dacht aan vreemd gaan of dat je het daadwerkelijk ook echt hebt gedaan.
En of je roddelt over iemand of dat je geld achter over hebt gedrukt.
God maakt hierin geen onderscheid.
Voor hem is iemand die een moord heeft gepleegd net zo kostbaar als iemand die alleen iemand dood heeft gewenst en zo kan ik nog wel even door gaan.
Maar God wil alleen mensen die bewust aangeven dat ze niet perfect zijn, dat ze erkennen datgene wat niet goed is gegaan in hun leven en dat ze oprecht spijt hebben en de gevolgen willen dragen voor hun daden.
Dat betekend voor een moordenaar dat deze oprecht spijt heeft van zijn daad, dat hij accepteert dat hij daar de gevolgen van moet dragen in het aardse leven.
In het aardse leven dat hem dan nog rest zal de moordenaar zijn leven moeten veranderen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:50

God is niet alleen liefdevol, want Hij houdt ook van mensen die niet geloven, maar God is ook Heilig. Mensen met zonden kunnen niet bij Hem komen. Christenen doen ook zonden, maar het verschil tussen ongelovigen is dat zij, christenen, geloven en belijden dat Jezus gestorven is voor hun zonden. Hierdoor zijn ze ook Heilig geworden (als ze elke keer weer opnieuw hun zonden belijden ;) ) God haat zonde, niet de mensen die zonden doen ;)

beetje moeilijk om te verwoorden, maar God is een Rechter. Hij zit als het ware in een rechtszaal en oordeelt, als je bent gestorven, over je. Iedereen wordt geoordeeld op zijn zonden, ook christenen. En op de zonde staat een straf, namelijk de dood. Heb jij in je leven hier op aarde Jezus als jouw redder gezien en beleden, heeft Hij die straf, de dood, al gedragen. Hij is doodgegaan voor onze zonden (dit is dus gebeurd op goede vrijdag, toen hij aan het kruis hing en stierf) en is ook weer opgestaan, waardoor Hij de dood heeft overwonnen en zo ook de zonden heeft overwonnen (dit is dus pasen, de opstanding). Hij is eigenlijk iemand die zegt: het maakt niet uit wat je hebt gedaan, je bent vrij en je mag leven, want ik heb je straf al op me genomen. Als je dit gelooft ben je vrij van zonden en kan je bij God zijn, in de hemel. Geloof je dit niet en heb je Jezus niet als je redder gezien, moet je zelf de straf ondergaan en dat is de eeuwige dood in de hel. (vind ik altijd een beetje crue om te zeggen, maar dit is het wel)

hoop dat je het een beetje begrijpt? :)

edit: dat filmpje van Osmo :) dat bedoelde ik te verwoorden :) super filmpje! er is iemand uit mijn kerk die zo evangeliseerd :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:56

verootjoo schreef:
Tigra_ schreef:

nee, dat wil niet zeggen dat God onderscheid maakt, iedereen is immers uitgenodigd. Maar wij zijn verwijderd van God door de zonde, en kunnen alleen terug bij God komen via Jezus. Jezus is de weg naar God, die heb je nodig om er te komen. En iedereen mag dat, als je Jezus aanneemt als je verlosser.

Dat zie ik dus niet zo. Wat zou er voor God nou beter zijn om juist mensen te overtuigen dat hij bestaat door zich te tonen aan de ongelovige. Ik vind wel degelijk dat er onderscheid gemaakt word je moet immers voor hem kiezen wil je "goed" terecht komen en dat is voor vele die niet geloven niet te begrijpen. Want zoals ook al vaker hier genoemd is dat eventuele moordenaars en erger die zich ineens bekeren wel bij hem terecht zouden komen maar andere die dus zich wel gedragen hebben naar de medemens niet. Dat noem ik toch onderscheid maken.

Wat is een goed leven, dat je je medemens respecteert dat lijkt me het belangrijks verder blijf ik het krom vinden.
Mij zal het een worst wezen waar ik terecht komt. Ik leef nu en zie wel wat er komt al ga ik naar de hel wie zegt dat het zo verschrikkelijk is? Ik houdt niet zo van dat bangmakerij. Kies voor mij dan heb je eeuwig leven doe je dat niet dan ga je afzien. Nee sorry als je gelooft is dat prima hoor maar ik kan er echt heel weinig positiefs uithalen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:03

God maakt geen onderscheid, wij maken het onderscheid. Wij hebben een eigen wil gekregen, dus we kunnen zelf kiezen of we bij Hem willen komen. God is er ook in jouw leven en zal ook proberen jou voor Hem te winnen, zodat je voor altijd bij Hem bent, maar als je dat niet zelf niet ziet, of niet wil zien, dan kan Hij je niet dwingen. Je kiest zelf ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:06

Ballard_L schreef:
God maakt geen onderscheid, wij maken het onderscheid. Wij hebben een eigen wil gekregen, dus we kunnen zelf kiezen of we bij Hem willen komen. God is er ook in jouw leven en zal ook proberen jou voor Hem te winnen, zodat je voor altijd bij Hem bent, maar als je dat niet zelf niet ziet, of niet wil zien, dan kan Hij je niet dwingen. Je kiest zelf ;)

Dat is wat jij wil geloven. Ik vind dat hij wel degelijk onderscheid maakt.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:08

Tigra_ schreef:
Ballard_L schreef:

Dat is wat jij wil geloven. Ik vind dat hij wel degelijk onderscheid maakt.

oke :) dit is wat jij gelooft en ik niet ;)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:15

tjaa een god. als die er zal zijn heeft die het al nie druk genoeg in de hemel dan met al die mensen die die heeft laten verrotten en lijden ?
en mensen die het levenniet meer aankonden doordat hij geen flikker doet , worden nog geweigerd ook volgens het boekje .... omdat ze er zelf voor gekozen hebben en dat mag dan weer niet ofzo , nee de hele dag in de ellende zitten jaar in jaar uit , das veuuulllll beter!!!

en wie kan mij even het stukje tekst in de bijbel laten zien waar staat dat vrouwen en mannen geen koppel kunnen vormen ?
ik dat boekske staat dat iedereen lief moet hebben voor elkaar en dat liefde geen grenzen ken,
ja de man en vrouw zijn voor elkaar geschapen , maar vertel mij eens waar staat dat dat niet mag dan ?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:20

Hier nog een ongelovige die zich meld.
Als er een god zou bestaan, zou de wereld toch een stuk anders uit zien, geen ziektes, oorlogen, criminaliteit en alle andere ongewenste dingen zijn.

Ik geloof best dat er meer tussen hemel en aarde is, maar niet persé dat het god is. Zelf vind ik ook egoïstisch om te denken dat we de enige leefvormen zijn in deze universie. Ik geloof zeker dat er meer leefvormen zijn dan alleen wij. Of dit nu geesten zijn, of ET.

Ik ben meer een persoon die gelooft in de oerknal en evolutie.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:26

evolutie is ook vele male logischer. :j
ruk ff n rib uit het lijf en maak dr n nieuw mens van , kom op zeg.
en als je dan ziet dat er gebeurt als vader en dochter of neef en nicht met elkaar naar bed gaan
wat er met het kind gebeurt.
kan me niet voorstellen dat god n wereld vol mogooltjes wilde creeren (absoluut niet slecht bedoeld naar de minder valide mensen onder ons !!! )
dan hadden we het namelijk noooooiitttt overleeft. vandaar dus die natuurlijke selectie die ervoor zorgt dat alleen de sterkste overleven

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:31

Je hebt het over homo's en lesbies? (daar is ook een apart topic voor geloof ik ;) ) In principe staat er dat idd God de vrouw voor de man heeft geschapen door uit hem een rib te halen en daar de vrouw van te maken. Ik heb nog nergens gevonden in de bijbel dat God iets tegen homo's heeft. ( daarom ben ik er ook niet zozeer op tegen..) Kan ook met zekerheid zeggen dat Hij ze lief heeft. Ik denk alleen wel dat God het bedoeld heeft om als vrouw en man bij elkaar te zijn. Dat zie je in heel de bijbel terug als het gaat om huwelijk enz.

En inderdaad, heb je naaste lief als jezelf ;) dat is heel belangrijk (het belangrijkste gebod) en als mensen zich daaraan zouden houden zou er niet eens oorlog en blabla zijn ;) de wereld is inderdaad verrot, maar of God daar iets mee te maken heeft....ik weet iig dat in je lijden en je zorgen je aan God een liefdevolle Vader en Vriend hebt die er altijd voor je is, bij wie je altijd kan schuilen.

Aprils_joke: voor mij is evolutie heel onlogisch en niet eens bewezen. Eerst was er niets, nee niet eens een stofje en opeens een grote knal waaruit het heelal is ontstaan, kom op zeg :P

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:42

nee er was een complete wereld , en maar 1 mens . (waar is dat mens dan uit geboren ?)
en die rukt n rib uit zn lijf en heee ineens heb je een vrouw?

of er was eerste niets , en doorr miljoenen jaren heen is er steeds meer leven en uiteindelijk de mens ontstaan.

kijk nu maar naar mars daar was eerst ook niks , nu is er stromend water gevonden , over een paar duizend jaar zwemmen daar kleine leven in, dit gaat heel langzaam maar is een stuk logischer als iemand uit een rip laten ontstaan.

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:43

Ik geloof totaal niet in god. Ik ben erg atheistisch. Ik respecteer en accepteer het wel volledig als mensen wel geloven, ookal heb ik er wel een hekel aan als mensen mij proberen te overtuigen om ook te gaan geloven. Ook ik geloof in de wetenschap en hoop dat dit nog veel oplossingen gaat brengen voor bijv. Ziektes. Ik kan me niet heel goed inleven in iemand die wel gelooft maar ik begrijp het wel enigzins.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:12

Aprils_joke volgens mij staat dat niet in de bijbel hoor...lees genesis 1 maar ;) ik kan begrijpen dat je het niet gelooft, maar ik geloof in een God die alles kan, die de hemel en de aarde en alles daaromheen geschapen heeft. Dat alles inclusief dieren planten en mensen, waarmee hij begon met Adam. Uit hem heeft God een vrouw geschapen, Adam dus niet zelf ;) en geloof me ik heb de evolutietheorie heel diep bestudeerd, maar heb nog steeds niets gevonden wat ik logisch vind.
En dat stromend water op Mars: ik heb even gegoogled en overal zie ik staan: de mogelijkheid bestaat, het vermoeden is dat er water is geweest...dat vind ik dus geen bewijs dat er nu water is en dat er evolutie plaatsvind op Mars ;)

Ex_horse: jouw reactie is erg fijn :) ook ik geloof in de wetenschap, maar in wat bewezen is en naar mijn mening is de evolutietheorie niet bewezen, vandaar dat ik er ook niet in geloof. Ik wil zelf ook nooit echt mensen gaan overtuigen, maar wel mensen laten zien wat het inhoud, wat christenen - over het algemeen - denken. :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:46

Voor mij bestaat er geen god,
Een god aanbidden is iets wat ik niet kan of misschien beter gezegt wat ik niet wil.
Verantwoording leg ik aan mezelf af en goed doen kan ik prima zonder geloofsovertuiging. Nu begrijp ik dat voor veel gelovigen dit niet de essentie is van een geloof aanhangen, dat zit complexer in elkaar.
Maar ik red het prima zonder de kerk of geloof het draagt aan mijn leven niks bij, sterker nog de gedachten dat er een god bestaat maakt mij al zenuwachtig, bij wijze van spreken dan.

Een ieder moet doen wat hij of zij prettig vind en als daar een geloof of god bij hoort prima, voor veel mensen is het een aanvulling in hun leven. Het boeddistische geloof spreekt mij zeer aan, ik probeer daar zoveel als mogelijk naar te leven, de grote lijnen dan, want een monnik zal en kan ik nooit worden.
Jaren geleden raakte ik gefascineerd door het boeddisme, het zou een levenstijl zijn en niet zozeer een geloof, dit is niet helemaal waar.
Desondanks vind ik het een mooie manier om jezelf te verrijken en te ontplooien, dat zullen andere eveneens van hun geloof vinden.